Esti Hírlap, 1977. február (22. évfolyam, 26-49. szám)

1977-02-01 / 26. szám

Lehet csaknem félmi­lorddal több — napra kész a gárda TAURIS 1977 — Írtuk: tizenegyezer ember — ez a Taurus. S ez a Taurus, jeleztük tegnap, ebben az eszten­dőben egy fokozattal gyor­sabbra váltja életének-tet­­teinek ütemét. Ez a terv, ez a cél. Hallgatjuk Ötvös Ist­vánt, a vállalat közgazda­­sági főosztályának vezető­jét: — Idei tervünkben ke­mény a növekedés üteme. A múlt esztendőhöz viszo­nyítva hétszázalékos emel­kedést határoztunk meg. Hét százalék: csaknem félmilliárd forinttal több, egyik évről a másikra. Közepes méretű gyár esz­tendős produktuma. S to­vább: — A szocialista orszá­gokba tavaly 26 millió ru­bel értékű árut szállítot­tunk. Az idei terv 19 mil­lió rubellel számol. Nyuga­ti piacokon 1976-ban 18,5 millió dollárért adtunk el termékeinkből — három­millió dollárral többet ter­veztünk erre az esztendő­re. Ez az összeg jelentősen több, mint az ötödik öt­éves tervünkben megsza­bott arányos rész. Körül­belül egy évvel megelőz­zük eredeti elképzelésün­ket. Okkal a kérdés, s ez rea­litás? Élni kezdett Vaskos tervokmányok az asztalon: egyeztetések, tárgyalások; a kereskede­lem szakemberei augusz­tusban, szeptemberben — az abroncsgyáriak ekkor vállaltak rá tervükre a Taurusért, vagyis a tizen­egyezer emberért nehéz tízmilliókat — már részle­tes piacelemzéseket mutat­tak be, már tudtak min­dent a legnagyobb vevők, partnerek kívánságairól. Tételről tételre épült a terv, soroltak be a szám­­oszlopokba a tennivalók; minden gyár előterjesztette indítványát, hogy aztán no­vemberre ott legyen az elő­zetes okmány az igazgató­­tanács asztalán. S ekkor a terv — elné­zést a mennyiségeket, az adatokat mérlegelő, elem­ző szakemberektől —­élni kezdett. Találkozott a Tau­­russzal, a tizenegyezer em­berrel. Az ország javát szolgáló szükséges a lehet­ségessel, s a lehetőség a megismerésben éledő aka­rattal. A tervszámokról vé­leményt mondtak a társa­dalmi szervezetek válasz­tott testületei. Az üzemi új­ság tizenegyezer példány­­­ban közölte táblázatokon a tennivalók adatait, szöveg­be fogalmazva gondolatait. Műszak végén munkáscso­portok vitatkoztak köve­telményről, műhelyről, anyagról, szerszámról,­­ a majd következő hétközna­pokról ... Ismert forma, írott-írat­lan szabályok szerint álta­lánosnak mondható mód­szer ez. A hangsúly tehát nem a külalaké, a tartal­mat illeti meg. Figyelemre méltóan fogalmaz Veres György, az abroncsgyár szb-titkára: — Nem üzemi demokrá­cia, ha egy munkás, legyen akármilyen régi a gyárban, és kiváló a szakmájában, olyan döntésben vesz részt, amelyhez nincs elegendő információja. A mi törek­vésünk: mindenki ismerje meg a gyár egészének fel­adatait, de elsősorban és teljességgel a részt: tőle mit kér a vállalat, neki mit kell tennie, mert csak ek­kor mondhatja el, hogy ő mit vár, mit tanácsol. Em­berközelbe akartuk tenni a tervet, lássa mindenki he­lyét az egészben. Diagonal milliói Alighanem — senki sem tagadja —, van az ab­roncsgyárban is, a Taurus tizenegyezre között is nem egy, nem is száz ember, aki talán azt sem tudja, ki gyárrészlegének vezetője, nemhogy megjegyezne tervszámot, célt, tennivaló­ra utaló adatot. De a nagy­­nagy többség — az ab­roncsgyárban például a munkások 80—85 százaléka — a törzsgárdához tarto­zó, a Taurus-tizenegyezerrel együtt élő, gondolkodó, cse­lekvő, érdeklődő. Szándék és befogadó közel van egy­máshoz. Az abroncsgyár a múlt esztendőben kereken 120 millió forinttal teljesítette túl tervét. S az idén, mert kéri az ország, s várja a vevő, még ennél is­­ több kell. Okmányaikban 2 mil­liárd 710 millió forint az esztendő tervszáma. Menjünk tovább. Az ab­roncsgyár része a diagonál­­gyárrészleg. Itt készítik az ismert, hagyományosnak mondható autóabroncso­­kat. A közös túlteljesítés­ből, abból a tavalyi 120 millióból a diagonál ötven­milliót vállalt, s adott. Vél­hetjük, okkal, nem lehetett egyszerű, s könnyű. Csakhogy: más a cél, ha elvont, általános, ha a kö­vetelmény utasításban meg­fogalmazott, s megint más, ha emberközeli. De mikor emberközeli? Legeza József gyárrész­legvezető — emlékezetes itt az a néhány hónap! — a múlt év végéről beszél: — Az eredmény alapja és magyarázata: a vezetés gondját nagy tömeggel tud­tuk megosztani. Nem túl­zás, hogy tömeget mondok, valóban igen sok emberről volt szó, szocialista brigá­dokról, r­­ízjegyesekről, szakszervezeti bizalmiak­ról, KISZ-fiatalokról, s megbízatásukról: minden­ki a maga csoportjában se­gítse elő a terv pontos, napra­kész teljesítését. Ne­héz feladat volt ennyi em­ber gyors, azonnali infor­málása, de fontosabb, amit érte kaptunk: az állandó, figyelmeztető, a tenniva­lókra azonnal felhívó visz­­szajelzés. Új módszer bir­tokába jutottunk, csiszol­va, részleteiben finomítva­­ megtartjuk ebben az esz­tendőben is. Fordítva pontosabb: ember, tervközelben. Újszerű a mód, ahogy ember és teendője talál­kozik, s évre szóló ismeret­séget köt. Nincs sok szö­veg. Nincs adatsorolás. Nincs véget nem érő szám­tenger. Van viszont egy írásvetítőgép, s van egy fehér fal, amelyre vetíthet­nek. S van néhány egysze­rűen, érthetően megrajzolt grafikon, rajta napra, hét­re, hónapra osztva, kinek mikor, mit kell teljesítenie. S van — látható — a lehe­tő legegyszerűbb, a legter­mészetesebb szemléltető eszköz. Három ív kockás papír. Üveg alatt, minden mű­helyben. A diagonál gyár­részleg egyik üzeme a fel­építő. Ivein a három mű­szakban dolgozók névsora, s minden munkás neve mellett mindennap egy szám, mikor hány abron­csot kell elkészítenie. A tervszerű teljesítményt pi­ros karika illeti. A lista naprakész, mindenki mér­legelhet, összehasonlíthat­ó fontos tényező. Tartást ad, önbecsülés táplálója. Barátságot kötött az ember és a terv Írásvetítő gép, grafikon és három ív kockás papír Nap, hét, hónap Harmadéves hagyomány, hogy a diagonál gyárrész­legben — bár erre „hivata­los” előírás nincs — nagyon gazdag intézkedési tervet készítenek. Az idei hamaro­san tanulmányozható lesz, most dolgozik rajta a nyomdász, nem marad szűk körben, sok példányban adják közre, ezért kell nyomtatni, s nem valami „státusszimbólum" oká­ból. A tavalyi látható, ol­vasható. Elemzik benne — személy szerint — a gyár­részlegben dolgozó minden munkás teljesítményét, se­­lejtjét, keresetét, jutalmait, hogy aztán következtesse­nek: egyénre szabott ten­nivalókat határozzanak meg. Élve gyáruk kedvelt sza­vával: terv, emberközelben. Teljesítve... Abroncsgyár — diagonál — felépítő­ rész a Taurus­tizenegyezerből. S most, az első hónap végén jelent­hetjük: töretlen, mert célt látó, ismerő az akarat. Bo­ros Gyula, a felépítők fő­művezetője adattal bizo­nyítja az állítást: a hónap második dekádja után 18 százalékkal több abron­csot adtak át exportra,mint amennyit tervük előírt. Diagonál-méretben: janu­ár 25-re az előírás szerint el kellett készíteni 34 ezer 219 autóabroncsot. Telje­sítve 34 ezer 518. Forintok­ban ugyan vann némi pótol­ni való — nem sok, ha tud­juk, hogy diagonálék egy nap alatt — legyen egészen pontos az adat — 7 millió 44 ezer forint értéket állí­tanak elő. Mondjuk, tizenegyezer emberért?... Lantos László AZ IIÁNY­ÍTÓTISZTEK: Révkalauzok a levegőóceánban Ferihegy kinőtte ruháját: a mai, különösen a holnapi követelményeknek már alig felel meg Budapest légiki­kötője. Fejlesztésére tizenöt éves terv készült. Az idén — 450 millió forint a költ­ség — hozzálátnak az új leszállópálya építésének, előkészítéséhez. Megkezdik több létesítmény és közmű tervezését, építését, vásá­rolnak újabb, a repülés biztonságát tovább javító műszereket, berendezése­ket, beszerzik az új ra­darláncot. Ferihegy fejlesztését há­rom részben szeretnék el­végezni. Előreláthatóan a megnagyobbított, moder­nebb légikikötő a kilencve­nes években mintegy hat­millió utast fogadhat, négy­szeresét a mainak. S az új technika kezeléséhez, a na­gyobb tennivalók megoldá­sához már megkezdődött pilóták, r­epülőm­érnökök, irányítótisztek kiképzése.­­ Jelenleg tíz magyar pilóta ismerkedik a TU— 151-es és a TU—134-es tí­pusú utasszállító repülő­gépek vezetésével a szov­jetunióbeli Ahtyubinszk­­ban — tájékoztat Szőke Ist­ván, a KPM légiforgalmi és repülőtér igazgatóságának osztályvezetője —, Kijev­­ben tizenkét repülőmérnök végzett, most tizenhatan tanulnak. Rigában nyolc irányítótisztet képeznek jelenleg, és most várjuk az újabb jelentkezőket. — Ösztöndíjas pályázat­ról van szó? — Igen. Az Oktatási Mi­nisztérium az idei és a két következő tanévre meghirdetett, külföldi ösz­­­töndíjra szóló pályázata nagy érdeklődést keltett. Szép és érdekes az irá­nyítótisztek hivatása, hi­szen mondhatjuk: ők ve­zetik — mint révkalauz az óceánjáró hajóóriást — ál­lomásról állomásra, légi­folyosóról légifolyosóra a nagy, igen gyors utasszállí­tó repülőgépeket. Figye­lembe véve a nagy érdek­lődés, a pályázat határide­jét az eredetinél későbbre, február 17-re tettük át, s várjuk az újabb jelentkező­ket. — A feltételek? — Magyar állampolgár, nőtlen, 25 éven aluli fiatal­emberek jelentkezhetnek. Követelmény mindenben kifogástalan magatartás, az 1972-nél nem korábbi kö­zépiskolai végzettség, mun­kaviszony valamely üzem­ben, az egészségben alkal­masság. Előny illeti azokat a pályázókat, akik teljesí­tették katonai szolgálatu­kat. Akik ösztöndíjat kap­nak, június második felé­ben utaznak a Szovjetunió­ba. — Mire jogosít az isko­la? — A hallgatók két és fél évig tanulnak az Aeroflot rigai repülő-műszaki tanin­tézetében. Az iskola sikeres elvégzése után a győri közlekedési és távközlési műszaki főiskolán, kiegé­szítő tanulmányok után üzemmérnöki diplomát kapnak. (békés) Erősebb gépek a földeken Ma délelőtt Gödöllőn, az Agrártudományi Egyete­men kétnapos tudományos ülésszak kezdődött a me­zőgazdaság gépesítéséről. A jövőről, a hatodik öt­éves terv időszakáról érde­kes előadást tartott dr. Fü­­löp Gábor, a Mezőgazdasá­gi Gépkísérleti Intézet munkatársa. A traktorpark együttes motorteljesítménye a tervidőszak végére eléri a jelenlegi 130 százalékát. Az egyes traktorosztályok­ban a sokkal nagyobb tel­jesítményű gépek lesznek túlsúlyban. A szállítás se­bessége mintegy 30 száza­lékkal növekszik, s a rako­dásban a cél a 80—100 ton­na óránkénti teljesítmény. A korszerű talajművelő gépcsoportok munkasebes­sége óránként 8—12 kilomé­ter, ezt kívánják általá­nossá tenni. A kalászos gabona- és a kukoricatermelésben a számítások szerint további gépesítéssel a termelékeny­ség a mostanihoz képest 40 —50 százalékkal növelhe­tő. NŐI FOCI I !­­úgják. Már a hölgyek | is. Egyébként minden | a régi. A labda, a pálya, | széltében-hosszában, a ka­­i­pak, a háló. Van kezdőkör, | partvonal és alapvonal, ti­­­­zenegyes pont. Fehér mész­­­­jelek a zöld gyepen. A lab­­­­da éppen oly kerek, és csak­­ lábbal vagy fejjel továbbít­­­­ható. Kivételt képez a ka­­­pu éber őre, továbbá az a jj mezőnyjátékos, aki part- I dobást végez. A les itt is I csak les, a gól is csak gól,­­ ha a mindenható bíró úgy I akarja. Van védelem és E csatársor, jobbhátvéd, bal­­­ oldali középpályás, közép­­|­csatár. Rúgnak büntetőt,­­ szögletet és szabadot, szó­lj­val szakasztott a férfi foci­­­mintájára zajlik az egész.­­ Tisztára úgy. És mégis.­­ Közönség, klubvezetők — 1 megannyi előítélet. Arany­­k­láb csak a fiúknak dukál. Hiába cselez ördöngösen az a kisleány a balszélen, technikája, gyorsasága egyenesen bámulatos, be­adásai aranyat, gólokat ér­ne­k, bátor, nem fél a kö­zelharctól. Hiába, hiába. A kritika tartózkodó, mér­téktartóan óvatos, hát igen, van benne valami, többre­ is vihetne, nagy kár, iga­zán nagy kár... Viszont fölöttébb formás, a lábai igazán szépek, bár a labda kissé zavaró, ahogy ott pat­tog és elfogja a kilátást. Az a szőke középpályás, az sem rossz portéka. Fi­nom falat. Kit érdekel, hogy kétszer annyit vál­lal,­ mint férfi kollégái, há­tára veszi a pályát, szerel és szervez, átadásainak szeme van. Vezéregyéniség, kezében láthatatlan kar­mesteri pálca. Komputer, ötös mezben. Vagy a gólkirálynő. Ér­zi a kaput. Abszolút kétlá­bas. Felhőfejes, csullafejes — nála nem probléma. Ka­pusok rettegett réme, ál­landó életveszély. Hallatlan hidegvér. Gerd Müller a köbön. Emellett szerény, sikere, ha volna, el nem vakítaná. Magánélete pél­dásan sportszerű, alkohol, cigaretta, erősebb nem­ű tabu egytől egyig. Az ed­zésmunkában élenjár, meg szorgalmas társait is mesz­­sze megelőzi. Az értékelés langyos, mégis langyos. Szép lehet... P­ersze azért halad a sze­­*■ kéz. A kibicelőkből lassan szurkoló lesz. Látni­való: az orvosnő jól diag­nosztizál, a mérnöknő asz­taláról pompás terv kerül le: szép ház, erős híd, po­i­­tos gép. A brigádvezető rá­termett, a víruskutató érti a dolgát, troli és taxi biz­tosan halad, zenekar remek összhangban játszik. Lassacskán mégiscsak csatát nyer ez a női foci. Münz András

Next