Esti Hírlap, 1977. március (22. évfolyam, 50-76. szám)
1977-03-01 / 50. szám
Sikeres január után eredményt ígér február is Napok, milliárdok és tízezer tonnák Anyagok, partnerek, szerződések, gondok Ki számíthatott rá, hogy elindul hazafelé egy kamion Angliából, egy pedig Rotterdamból, mindkettő szekrényében várva várt fontos anyag, azután az egyiknek elromlik a motorja, a másikat baleset éri, s a sürgősnél is sürgősebb szállítmányok vesztegelni kényszerülnek, valahol Európában? Ki számíthatott rá, hogy a város túlsó végében eltörik egy gépalkatrész, s bizonyos hegesztett lemez, bár talán tegnap kellett volna már, nem érkezik meg sem ma, sem holnap? Ki számíthatott rá, hogy az egyik partner — megoldandó égető fővárosi gondjait — a legjobb szándékkal üzemet épít vidéken, s aztán rá kell jönnie, hogy állítólag már ott sincs elég munkaerő? Ki számíthatott rá, hogy valahol, valamely vállalat raktárában hirtelen elfogy egy festék, hogy bizonyos szövetért jóakaratra kell építeni, hogy... . . . történetek mindennapi gondokról , történetek erőfeszítésekről, azokról az utolsó pillanatokról, amikor mégis sikerül a megoldás: történetek, amelyek kevés ideig emlékezetesek ugyan, hogy aztán más esetek által feledtessenek. Kettős célok Milyen a háttér, a mindennapok hátországa? — így hangzott most a kérdés. Egy hónapja jelentettük: vonzó, ígéretes tervvel,indult az esztendőnek az a tizenegyezer ember, akit Taurusnak nevezhetünk. Jelentettük, hogy gondos szervezés, ismertetés után közüggyé vált e körben a jó terv, feladatát naprakészen tulajdonképpen mindenki ismeri. S lesz-e mivel, miből teljesítenie, s lesz-e, aki a munka eredményét a piacon elismeri? Rendben van-e — igazodva tervszámokhoz — eszköz, anyag, megrendelés? Kardos Jenő, a vállalat beszerzési központjának igazgatója két nyilat rajzol egy papírlapra. Az egyiknek fel, a másiknak lefelé mutat a hegye. — Kettős a célunk: az export szakadatlan növelése és az import csökkentése. Törekvésünk, hogy ez a folyamat állandó legyen. — Kettős a célunk — mondja Éder Ferenc műszaki vezérigazgató-helyettes — a minőség javítása, a választék bővítése, más oldalon pedig a tartarékosság. Nagy mennyiségekről, nagy összegekről van szó, csupán a kempingáruk exportja tízmillió dolláros tétel, az TAURIS 1977 olajkutatásban használt tömlőkből a világtermelés 40 százalékát állítjuk elő, s importanyagokból egy évben 28 millió dollár értékűt dolgozunk fel; mi tízezer tonnákban számolunk ... Dr. Dormán András kereskedelmi vezérigazgatóhelyettes teljessé rajzolja a képet: — Exportunk elhelyezése megoldott. Biztató és megnyugtató, hogy februárban ezt közölhetem. Mi több: néhány termékünk iránt a vevők növekvő érdeklődése már figyelmeztető jelzés a jövőre. A jövő — jelenben De most a jelenben vagyunk — a jelzésre mit válaszol 1977? — Idei téma: megkezdjük egy különleges méretű, autóbuszokra való acélradiál abroncs gyártását. Kérték volna a vevők? — Nem várjuk — nálunk már ez a szokás —, amíg kérik, az igénynek elébe megyünk a piacon. Ezt a speciális abroncsot például Európában csak a legnagyobb, a legjobb nevű gyárak készítik. Szegedi téma: a vállalat szegedi gyárának fontos ügye, s idei ügy: dolgozni kezd egy nagyon modern, új gépsor, működésének rendszere teljességgel eltér az eddig használt berendezésekétől, zavartalan munkájának minden feltételét időben meg kell teremteni. Ha sikerül — sikerülnie kell! —, hamarosan fizet majd a gépsor: évente 50— 50 ezer négyzetméterrel több heveder, vagyis szállítószalag, amely vihet szenet, kavicsot, mindenféle anyagot, ha tetszik, utasokat is. Ennek megfelelően, nem is rég tulajdonképpen típustermék volt ez, ma szinte minden tétel különleges, például legyen hő-, láng- vagy fagyálló, esetleg is, is. Műszaki-technikai megalapozottság — jövő a jelenben. — Maradjunk Szegeden: itt készülnek a speciális tömlők is... — ... egyik nagy jövőt ígérő termékcsoportunk ... — ... sikereink arra ösztönöznek, hogy készítsünk olyan tömlőket, amelyek felhasználhatók az olajkutatás és a -szállítás minden fázisában. Tervezünk például olyan típust, amely a tenger alatti olajfúrásokhoz kell. S ebből már a kísérleti gyártás is nagy értéket produkál, ez a fajta igen drága áru a piacon. Műszaki fejlődés: közös kutatás szovjet bányászati intézetekkel, s az eredmény különleges tömlőköteg, feltétlenül újdonság a szocialista országok iparában, igen jó exportcikk lehet. Kooperáció egy nyugatnémet céggel úgynevezett profilszalagok gyártására — ismerős: autóbuszok, autók ablakát ez szigeteli — feltárható piaclehetőség. Takarékosság — Éder Ferenc mondja: — Tervszerű kutatómunkát folytatunk, hogy a korábban dollárért vásárolt anyagokat mind nagyobb arányban a szocialista országokból vagy itthon beszerezhetővel, helyettesítővel váltsuk fel. Nem idei történet ugyan, de érzékelteti törekvésünket két anyag ügye. Az egyik a korom. Igen sokat használunk fel, öt éve még kizárólag dollárért vettük. Ma egy centet sem adunk ki érte. Műkaucsukból azelőtt jelentős mennyiséget tőkés piacról hoztunk be, megfordítottuk az arányt — a szocialista országok javára. Anyag: Kardos Jenő gondja és felelőssége. — Adattal kezdem: évente négy és fél milliárd forint értékű anyagot használunk fel, ötszáz-hatszáz hazai és külföldi szállítóval dolgozunk. Azt mondhatom, elvben hibátlan a rend, a szerződéseket mindenre kiterjedően időben megkötöttük. Csakhogy — nyugtalanító —, mind lazább a szállítási fegyelem, nem egy partnerünk különösebb lelkiismeret-furdalás nélkül majd márciusban küldi, amit januárra kértünk, belefér a negyedévbe. Márpedig anyagnak lennie kell, méghozzá nem negyedév szerint, hanem mindig, a külföldi rendelő a strandcikkeket most várja, s nem majd ősszel. Hihetetlen energiákat köt le, pazaroltat el minden szerződésszegés ... A Taurus anyaggal gazdálkodó szakembereinek dicséretére: nem jellemző, hogy anyagra várva állna munkáskéz, gép Bizonyít az adat, a sikeres évkezdet januári tervét teljesítette a vállalat, s már azt is jelenthetjük, hogy február előzetes számai hasonló eredményt ígérnek. Lantos László ÖSSZKOMFORTOS FAHÁZAK Éden a turistáknak Befejezéséhez közeledik Miskolc-Tapolcán az Éden turista- és üdülőtelep építése. A strandhoz és a Hejő-patakhoz közeli létesítményben 25, kétszer kétágyas faházat állítanak fel. Minden épületben lesz hűtőszekrény, televízió, főzőfülke s hideg-meleg vizes zuhanyozó. Az üdülőtelepen hat és fél hektáros parkolóhelyek várják az autósokat, sok szabad zöld felület a játszani, pihenni vágyókat. Az egymás mögött elhelyezett faházak közé mintegy 400 gyorsan növő, dús lombú fát ültettek. MAGYAR-SZOVJET EGYÜTTMŰKÖDÉS Új víztisztító épül Palota-szigeten TELJESÍTMÉNYE: NAPONTA 550 EZER KÖBMÉTER Szovjet segítséggel épül Budapest új szennyvíztisztító telepe Palota-szigeten. A terveket a Magyar Víziterv, illetve a moszkvai társvállalat szakemberei készítették. A szennyvíztisztító telep helyéül kijelölt hatalmas területen már megkezdték a munkát, jelenleg a terület rendezésén dolgoznak, az újpesti Duna-szakaszon a folyamszabályozást végzik. A Csatornázási Műveknél elmondták: a nagy beruházás első ütemében naponta 140 ezer köbméter szennyvizet tisztítanak meg, végleges teljesítménye naponta 550 ezer köbméter lesz. A nagyszabású munkálatokkal egyidejűleg a budai oldalon, a Pók utcánál új átemelő telepet építenek, a pesti oldalon pedig az angyalföldi-szigeti telepet újítják meg. Megépítik az újpesti Duna-parti főgyűjtő csatornát, s közműépítések lesznek az érintett városrészekben is. A távlati tervek szerint 120 ezer köbméter kapacitású szennyvíztisztítót telepítenek Nagytéténybe is. A főváros és egyben az ország legnagyobb telepe a Csepel-szigeten lesz, ahol naponta egymillió 350 ezer köbméter szennyvizet tisztítanak meg. Ki ülhet a volán mellé? Felelősségteljes és egyúttal veszélyes szakma a gépkocsivezetőké. Az 1. számú Volán Vállalatnál alaposan megválogatják, kik ülhetnek a volán mellé, és később is rendszeresen ellenőrzik a gépkocsivezetők egészségi állapotát. A Csángó utcai munkalélektani állomáson pszichológiai műszerekkel, tesztekkel, modern személyiségvizsgáló eljárásokkal állapítják meg a gépkocsivezetők alkalmasságát. Felvételeink a látás-, a hallás- és a figyelemvizsgálatot mutatják be. (MTI Fotó : Várkonyi Péter felv.)