Esti Hírlap, 1977. március (22. évfolyam, 50-76. szám)

1977-03-01 / 50. szám

Sikeres január után eredményt ígér február is Napok, milliárdok és tízezer tonnák Anyagok, partnerek, szerződések, gondok Ki számíthatott rá, hogy elindul hazafelé egy kamion Angliából, egy pedig Rot­terdamból, mindkettő szek­rényében várva várt fontos anyag, azután az egyiknek elromlik a motorja, a má­sikat baleset éri, s a sürgős­nél is sürgősebb szállítmá­nyok vesztegelni kénysze­rülnek, valahol Európában? Ki számíthatott rá, hogy a város túlsó végében eltö­rik egy gépalkatrész, s bi­zonyos hegesztett lemez, bár talán tegnap kellett volna már, nem érkezik meg sem ma, sem holnap? Ki számíthatott rá, hogy az egyik partner — megol­dandó égető fővárosi gond­jait — a legjobb szándék­kal üzemet épít vidéken, s aztán rá kell jönnie, hogy állítólag már ott sincs elég munkaerő? Ki számíthatott rá, hogy valahol, valamely vállalat raktárában hirtelen elfogy egy festék, hogy bizonyos szövetért jóakaratra kell építeni, hogy... . . . történetek mindenna­pi gondokról , történetek erőfeszítésekről, azokról az utolsó pillanatokról, ami­kor mégis sikerül a megol­dás: történetek, amelyek kevés ideig emlékezetesek ugyan, hogy aztán más ese­tek által feledtessenek. Kettős célok Milyen a háttér, a min­dennapok hátországa? — így hangzott most a kér­dés. Egy hónapja jelentet­tük: vonzó, ígéretes terv­­vel,indult az esztendőnek az a tizenegyezer ember, akit Taurusnak nevezhetünk. Jelentettük, hogy gondos szervezés, ismertetés után közüggyé vált e körben a jó terv, feladatát napra­ké­szen tulajdonképpen min­denki ismeri. S lesz-e mi­vel, miből teljesítenie, s lesz-e, aki a munka ered­ményét a piacon elismeri? Rendben van-e — igazodva tervszámokhoz — eszköz, anyag, megrendelés? Kardos Jenő, a vállalat beszerzési központjának igazgatója két nyilat raj­zol egy papírlapra. Az egyiknek fel, a másiknak lefelé mutat a hegye. — Kettős a célunk: az export szakadatlan növelése és az import csökkentése. Törekvésünk, hogy ez a fo­lyamat állandó legyen. — Kettős a célunk — mondja Éder Ferenc mű­szaki vezérigazgató-helyet­­tes — a minőség javítása, a választék bővítése, más ol­dalon pedig a tartarékosság. Nagy mennyiségekről, nagy összegekről van szó, csupán a kempingáruk exportja tízmillió dolláros tétel, az TAURIS 1977 olajkutatásban használt tömlőkből a világtermelés 40 százalékát állítjuk elő, s importanyagokból egy év­ben 28 millió dollár érté­kűt dolgozunk fel; mi tíz­ezer tonnákban számo­lunk ... Dr. Dormán András ke­reskedelmi vezérigazgató­helyettes teljessé rajzolja a képet: — Exportunk elhelyezése megoldott. Biztató és meg­nyugtató, hogy februárban ezt közölhetem. Mi több: néhány termékünk iránt a vevők növekvő érdeklődé­se már figyelmeztető jelzés a jövőre. A jövő — jelenben De most a jelenben va­gyunk — a jelzésre mit vá­laszol 1977? — Idei téma: megkezd­jük egy különleges méretű, autóbuszokra való acélra­­diál abroncs gyártását. Kérték volna a vevők? — Nem várjuk — nálunk már ez a szokás —, amíg ké­rik, az igénynek elébe me­gyünk a piacon. Ezt a spe­ciális abroncsot például Európában csak a legna­gyobb, a legjobb nevű gyá­rak készítik. Szegedi téma: a vállalat szegedi gyárának fontos ügye, s idei ügy: dolgozni kezd egy nagyon modern, új gépsor, működésének rendszere teljességgel eltér az eddig használt berende­zésekétől, zavartalan mun­kájának minden feltételét időben meg kell teremteni. Ha sikerül — sikerülnie kell! —, hamarosan fizet majd a gépsor: évente 50— 50 ezer négyzetméterrel több heveder, vagyis szállí­tószalag, amely vihet sze­net, kavicsot, mindenféle anyagot, ha tetszik, utaso­kat is. Ennek megfelelően, nem is rég tulajdonképpen típustermék volt ez, ma szinte minden tétel külön­leges, például legyen hő-, láng- vagy fagyálló, esetleg is, is. Műszaki-technikai meg­alapozottság — jövő a je­lenben. — Maradjunk Szegeden: itt készülnek a speciális tömlők is... — ... egyik nagy jövőt ígérő termékcsoportunk ... — ... sikereink arra ösz­tönöznek, hogy készítsünk olyan tömlőket, amelyek felhasználhatók az olajku­tatás és a -szállítás minden fázisában. Tervezünk pél­dául olyan típust, amely a tenger alatti olajfúrásokhoz kell. S ebből már a kísér­leti gyártás is nagy értéket produkál, ez a fajta igen drága áru a piacon. Műszaki fejlődés: közös kutatás szovjet bányászati intézetekkel, s az eredmény különleges tömlőköteg, fel­tétlenül újdonság a szocia­lista országok iparában, igen jó exportcikk lehet. Kooperáció egy nyugatné­met céggel úgynevezett pro­­filszalagok gyártására — ismerős: autóbuszok, autók ablakát ez szigeteli — fel­tárható piaclehetőség. Ta­karékosság — Éder Ferenc mondja: — Tervszerű kutatómun­kát folytatunk, hogy a ko­rábban dollárért vásárolt anyagokat mind nagyobb arányban a szocialista or­szágokból vagy itthon be­­szerezhetővel, helyettesítő­vel váltsuk fel. Nem idei történet ugyan, de érzékel­teti törekvésünket két anyag ügye. Az egyik a ko­rom. Igen sokat használunk fel, öt éve még kizárólag dollárért vettük. Ma egy centet sem adunk ki érte. Műkaucsukból azelőtt je­lentős mennyiséget tőkés piacról hoztunk be, megfor­dítottuk az arányt — a szo­cialista országok javára. Anyag: Kardos Jenő gondja és felelőssége. — Adattal kezdem: éven­te négy és fél milliárd fo­rint értékű anyagot haszná­lunk fel, ötszáz-hatszáz ha­zai és külföldi szállítóval dolgozunk. Azt mondhatom, elvben hibátlan a rend, a szerződéseket mindenre ki­terjedően időben megkö­töttük. Csakhogy — nyugta­lanító —, mind lazább a szállítási fegyelem, nem egy partnerünk különösebb lelkiismeret-furdalás nélkül majd márciusban küldi, amit januárra kértünk, be­lefér a negyedévbe. Már­pedig anyagnak lennie kell, méghozzá nem negyedév szerint, hanem mindig, a külföldi rendelő a strand­cikkeket most várja, s nem majd ősszel. Hihetetlen energiákat köt le, pazarol­­tat el minden szerződéssze­gés ... A Taurus anyaggal gaz­dálkodó szakembereinek di­cséretére: nem jellemző, hogy anyagra várva állna munkáskéz, gép Bizonyít az adat, a sikeres évkezdet­ januári tervét teljesítette a vállalat, s már azt is jelent­hetjük, hogy február előze­tes számai hasonló ered­ményt ígérnek. Lantos László ÖSSZKOMFORTOS FAHÁZAK Éden a turistáknak Befejezéséhez közeledik Miskolc-Tapolcán az Éden turista- és üdülőtelep építése. A strandhoz és a Hejő-pa­­takhoz közeli létesítményben 25, kétszer kétágyas fahá­zat állítanak fel. Minden épületben lesz hűtőszekrény, te­levízió, főzőfülke s hideg-meleg vizes zuhanyozó. Az üdülőtelepen hat és fél hektáros parkolóhelyek várják az autósokat, sok szabad zöld felület a játszani, pihenni vágyókat. Az egymás mögött elhelyezett faházak közé mintegy 400 gyorsan növő, dús lombú fát ültettek. MAGYAR-SZOVJET EGYÜTTMŰKÖDÉS Új víztisztító épül Palota-szigeten TELJESÍTMÉNYE: NAPONTA 550 EZER KÖBMÉTER Szovjet segítséggel épül Budapest új szennyvíztisz­tító telepe Palota-szigeten. A terveket a Magyar Vízi­terv, illetve a moszkvai társvállalat szakemberei készítették. A szennyvíz­­tisztító telep helyéül kije­lölt hatalmas területen már megkezdték a munkát, jelenleg a terület rende­zésén dolgoznak, az új­pesti Duna-szakaszon a folyamszabályozást vég­zik. A Csatornázási Művek­nél elmondták: a nagy be­ruházás első ütemében na­ponta 140 ezer köbméter szennyvizet tisztítanak meg, végleges teljesítmé­nye naponta 550 ezer köb­méter lesz. A nagyszabású munká­latokkal egyidejűleg a bu­dai oldalon, a Pók utcánál új átemelő telepet építenek, a pesti oldalon pedig az an­gyalföldi-szigeti telepet újítják meg. Megépítik az újpesti Du­­na-parti főgyűjtő csator­nát, s közműépítések lesznek az érintett város­részekben is. A távlati tervek szerint 120 ezer köbméter kapaci­tású szennyvíztisztítót tele­pítenek Nagytéténybe is. A főváros és egyben az or­szág legnagyobb telepe a Csepel-szigeten lesz, ahol naponta egymillió 350 ezer köbméter szennyvizet tisz­títanak meg. Ki ülhet a volán mellé? Felelősségteljes és egyúttal veszélyes szakma a gépkocsi­­vezetőké. Az 1. számú Volán Vállalatnál alaposan meg­válogatják, kik ülhetnek a volán mellé, és később is rendszeresen ellenőrzik a gépkocsivezetők egészségi álla­potát. A Csángó utcai munkalélektani állomáson pszicho­lógiai műszerekkel, tesztekkel, modern személyiségvizs­gáló eljárásokkal állapítják meg a gépkocsivezetők alkal­masságát. Felvételeink a látás-, a hallás- és a figyelem­­vizsgálatot mutatják be. (MTI Fotó : Várkonyi Péter felv.)

Next