Esti Hírlap, 1977. július (22. évfolyam, 153-178. szám)
1977-07-01 / 153. szám
CSEPELTŐL A RÓMAI-PARTIG - VÁLLALÁSRÓL VÁLLALÁSRA Megkérdeztük: teljesítették? Határidő előtt • Üzemanyag, abroncs • Kifogástalan minőség •• Sok tízmillió ember — egységes akarat: országokat átfogó, nemzetközi méretű a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 60. évfordulójára indult munkaverseny-mozgalom. A hazai tapasztalatokat a Szakszervezetek Országos Tanácsában összesítik. Elmondták: a versenyfelhíváshoz igen gyorsan nagyon sokan csatlakoztak, reális, megalapozott vállalásokkal. Bizonyíték ez rá — hangsúlyozták —, hogy a vállalatok az éves terv előkészítését helyesen végezték el, a munkahelyi kollektívák ismerik termelési kötelességeiket, ennek tudatában szinte személyre értendően határoztak versenyvállalásaikról, összeállításunkban választ kértünk: a félév utolsó napjáig ki mire jutott vállalt kötelezettsége teljesítésében? Átadták a gépeket 1977. január 14. A Csepeli Szerszámgépgyár Béke szocialista brigádja közzéteszi munkaverseny-felhívását. „Vállaljuk, hogy.. .k, a nemzetközivé fejlődött verseny meghirdetői teljesítik-e vállalásaikat? — A kezdeményező brigád tagjai szerszámgépszerelő lakatosok. Felhívásukhoz — hallottuk a nagyüzemben — elsőként a gyár 276 szocialista brigádja csatlakozott. Egységes elv, hogy a szovjet megrendeléseket az év vége helyett november 7-ig teljesítsük. — A Béke brigádnak máig kellett volna elkészítenie 40 sugárfúró gépet. A szállítmány már május 5-én útnak indult. Az év végéig a pótlólag rendelt húsz gépből tizenkettőt már összeállítottak. A verseny nemzetközi : a fúrógépek egyes alkatrészei az NDK-ban készülnek, ott is csatlakoztak a felajánláshoz, a szállítás óramű pontosságú. A Béke brigád terve még 12 peremeszterga gyártását írja elő: szovjet export, november 7. a határidő. Hogy elkészülnek, bizonyos ejesíteni a határidőt. A Csatornázási Művek dolgozói egyebek között vállalták, hogy terven felül még az idén elkészítik két épülő negyed, a hárosi és a Budaörsi úti új kerületrész alapközművesítését. A belvárosi rekonstrukció keretében két kilométer hosszú új csatornát fektetnek le a tervezett év végi határidő előtt. A Szilágyi Erzsébet fasor új csatornahálózatát kilencven nap helyett fele idő alatt építik meg. Meggyorsítják az óbudai Barát-patak torkolata és a hozzá tartozó római-parti árvízvédelmi mű, az északi szennyvíztisztító építését és a déli bővítését. Sokmilliós megtakarítás A zsúfoltság, a veszteségidők csökkentése, az üzemanyag-takarékosság — a BKV üzemeiben ez a legfontosabb versenyvállalás. — A munkaversenyben több mint 800 brigád vesz részt — tájékoztat Mányi Szabó István, a közgazdasági főosztály vezetője. — A tömegközlekedés javítása, gyorsítása a célunk. Karbantartók, járművezetők dolgoznak közösen, hogy kevesebb legyen a hiba, a rossz kocsikat pedig, ha lehet, éjjel megjavítják. Az üzemanyag-takarékosság fontos feladat. Ezért vállalták a brigádok, hogy a félév végéig 5 millió forintot megtakarítanak. Az előzetes adatok szerint ezt teljesítették. Gumiabroncsra — ez vezetőtől, karbantartótól egyaránt függött — a BKV június végéig 2 és fél millió forinttal kevesebbet költött. frontbizottság társadalmi mozgalmat indított: legyen szebb Budapest. A kerületek lakói ehhez mindenhol csatlakoztak. Kőbányán a régi bányató környékének rendezését vállalták: megépítik a szocialista brigádok parkját. A több millió forintos társadalmi munkának a kerület lakói, az üzemek dolgozói — szovjet katonák segítségével — eddig körülbelül a felét végezték el: 1170 órát teljesítettek. A kelenföldi lakótelepen 57 ezer négyzetméternyi parkot gondoznak társadalmi munkában. A kelenvölgyi Kék-tó téren játszótér építésébe kezdtek. A belső kerületek lakói környezetük szépítését tartják a legfontosabbnak: a régi bérházak közös helyiségeit újítják fel, karbantartási munkákat végeznek, festik a lépcsőházak korlátjait. A terézvárosiak teljesítményének értéke például eddig 800 ezer forint. Új közművek Alapközművesítéssel kezdődik minden építkezés — ha ez késik, nem lehet fel VÁLTOZATLANUL EZ A JELLEMZŐ: ASSZONY A FÉRJE NEVÉN Ma három éve lépett életbe a családjogi törvény. A Népfront Budapesti Bizottsága, amely a törvénytervezetről annak idején társadalmi vitát szervezett a fővárosban, most beszámolót kért a jogszabály megfogalmazóitól. Vendégük dr. Bacsó Jenő, az Igazságügyi Minisztérium törvényelőkészítő főosztályának osztályvezetője volt. — A házasság védelme családjogi törvényünk egyik fő célja — mondta dr. Bacsó Jenő. — Ismeretes: az új rendelkezések a házasságkötés elé egy hónap várakozási időt iktattak be. Felmentés csak kivételesen adható. A szabály bevált, a százezer házasulónak csupán három-négy százaléka kér évente felmentést. A fő okok: a menyasszony előrehaladott terhessége, lakáskiutalás, kiküldetés. Tapasztalták: az idősebbek türelmetlenebbek, főként ők tiltakoznak az előírt várakozás ellen. A jelentkezőknek egyébként öt-hat százaléka egy hónap múltán nem megy el az esküvőre. Némelyek rosszallóan fogadták, hogy a lányok — az új szabályok szerint — szülői vagy gyámhatósági engedély nélkül már 16 éves korukban házasságot köthetnek. Az aggodalom fölösleges volt. A számok változatlanok, évente átlag 7— 9 ezren mennek férjhez 18 éves koruk előtt — korábban ugyanennyien kapták meg a gyámhatóság engedélyét. Most megvizsgálják, milyen tartósak ezek a kapcsolatok. A házasságkötést megelőző család- és nővédelmi tanácsadó módszereit most formálják. Ebben lépésről lépésre lehet eredményt elérni. Sok vitát váltott ki jó három évvel ezelőtt a névviselés új szabálya. Az Igazságügyi Minisztérium osztályvezetője most ismertette a statisztikát: a nők 80 százaléka felveszi férje nevét (például Nagy Péterné lesz), 11—12 százalék vegyes megoldást választ (Nagyné Kiss Erzsébet), 4 —5 százalékuk a házasságkötés után is lánykori nevét viseli, s végül háromnégy százaléknyian férjük vezetéknevét összekapcsolják saját utónevükkel (Nagy Erzsébet). A népfront budapesti aktívaértekezlete beszámolót hallgatott meg a válásokról, a gyermekelhelyezési perek tanulságairól, a lakásmegosztásról, az állami gondozásról, s az örökbefogadásról is. Minderről hoszszan tartó vita bontakozott ki: a résztvevők egybevetették mozgalmi tapasztalataikat a jogszabályokkal, a hivatalos adatokkal. Több paragrafus — állapították meg — a hivatali eljárás egyes hibái és társadalmi okok miatt még nem érvényesül következetesen. (Az elhangzott közérdekű kérdésekre szerkesztőségünk választ kért a közvetlenül illetékes hivataloktól: a Legfelsőbb Bíróságtól, a Fővárosi Tanácstól, a Fővárosi Főügyészségtől. A véleményeket később ismertetjük.) Kulcsár Anna Több lakás. — Féléves tervünk tíz százalékkal magasabb a tavalyinál, ezt egészében a termelékenység emelésével kell teljesítenünk, hiszen a munkáslétszám időközben 200-zal csökkent — mondja dr. Szabados Pál, a Budapesti Lakásépítő Vállalat osztályvezetője. — Sikerült: egy éve június végéig 479 lakást adtunk át, most 883- at. A feszített program megvalósításában nagy szükség volt brigádjaink többletvállalására. A június 4-i kommunista műszálában 3150-en dolgoztak, a pénzt a X. kerületi gyermekintézményekre és munkáslakások építésére fordítjuk. Brigádjaink nemcsak a mennyiséggel törődnek: 375 lakást már úgy vett át a beruházó, hogy nem talált benne hibát. A BULAV ötvennégy brigádjának 632 tagja a munkaversenyben elvállalta, hogy újjáépíti a Nagytétényben ősszel megrongálódott iskolát. A munkások 5056 órát dolgoztak ott — a minap végeztek, átadták az iskolát. Legyen szebb Budapest A jubileum tiszteletére — a csepeli felhíváshoz csatlakozva — a budapesti nép Épül Budapest legnagyobb lakónegyede Békásmegyeren a 43-as számú Állami Építőipari Vállalat Budapest eddigi legnagyobb kiterjedésű lakónegyedét építi. Az idén 1500 lakást adnak át. Jelenleg a hatodik, százlakásos háztömböt szerelik az építők. (MTI Fotó : Jászai Csaba felvétele) Nemzetközi konferencia Melbourne-ben Csatát nyert az év Közvélemény kutatás: ki miért kapcsolja be A Nemzetközi Közlekedési Orvosi Társaság legutóbb Melbourne-ben tartott tudományos konferenciát. A tanácskozás témája a biztonsági övvel kapcsolatos nemzetközi tapasztalatok értékelése volt. — A konferencián főként az Ausztráliában szerzett tapasztalatokat ismertették — mondja dr. Dallas György főorvos, a tanácskozás egyik meghívott magyar résztvevője. — Ismeretes, hogy a világon elsőként Ausztrália Victoria államában tették kötelezővé a biztonsági öv használatát 1970 szeptemberében, majd ezt követően 1972 elején egész Ausztráliában és Új-Zélandban is. A rendelkezés előtt az öv használatának gyakorisága 20—25 százalékos volt, ez az arány az előírás hatására 80—100 százalékra emelkedett. ELTÉRŐ CSOPORTOK — Hogyan fogadta a közvélemény a rendelkezést ? — A konferencián elhangzott beszámolók szerint kedvezően. Tizennyolc hónappal a rendelkezés életbelépése után közvélemény-kutatást tartottak a járművezetők között: a megkérdezettek 75 százaléka kijelentette, hogy rendszeresen használja az övét, s mindössze 9 százalék válaszolta azt, hogy ritkán, vagy soha. Az öv viselését illetően 1970-ben még nagy különbség volt a járművezetők csoportjaiban: feltűnően kis arányban használták a nők, az utasok, s azok, akik hetenként csak egyszer, vagy ennél is ritkábban ültek gépkocsiba. 1973-ra a különbségek elmosódtak, vagy csökkentek. Legutóbb az is kiderült, hogy a nagyvárosban lakó gépjárművezetők rendszeresebben viselik az övét, mint a vidékiek. — Hogyan vélekedtek a járművezetők az öv használatáról? BIZTONSÁG ÉS TÖRVÉNY — A közvélemény helyeslését tükrözték a miért viseli a biztonsági övet? kérdésre adott válaszok is. A gyakoriságot illetően első volt a biztonságra való hivatkozás. „Féltem az életemet.” „Nem akarom a fejemet a szélvédőhöz csapni” és így tovább... A második leggyakoribb válasz a törvényre hivatkozott: „Azért használom, mert kötelező”, „Nem akarok büntetést fizetni”, „Megbírságol a rendőr, ha nem használom.” A harmadik válaszcsoport a megszokást említette: „Egyszerűen megszoktam”, „Gondolkodás nélkül bekapcsolom”, illetve a biztonság szubjektív érzetét: „Biztonságban érzem magam, ha rajtam az öv”, „Ha nincs rajtam, sebezhetőnek érzem magam”, összegezve: a megkérdezettek mintegy fele saját meggyőződése alapján használja az övét, mintegy 30 százalékuk viszont a viselés okaként első helyen a törvényes előírást említette. Ez az arány arra figyelmeztet, hogy minden harmadik evezete csak akkor használja rendszeresen az övét, ha azt tapasztalja, hogy azt a hatóság következetesen ellenőrzi. .. — A baleseti statisztikában hogyan volt értékelhető a biztonsági öv? KEVESEBB HALÁL — A konferencián elmondták, hogy a biztonsági öv bevezetésének évében a gépkocsik első ülésein utazók között 18,5 százalékkal csökkent a halálos áldozatok száma a korábbi évhez hasonlítva, holott az előző tíz év statisztikáit alapul véve a halálozási szám növekedése volt várható. Az így kiszámított, várhatóan megnövekedett halálozási számhoz képest a csökkenés egyetlen év alatt 25 százalékos volt. 1973-tól kezdve — a forgalom további növekedésének hatására — ismét emelkedett a halálos balesetek száma, de továbbra is mintegy húsz százalékkal alatta maradt annak az aránynak, amely az öv viselése nélkül várható lett volna. .. S hogy az említett, nyilvánosságra hozott adatok milyen hatással voltak a közvéleményre, azt az egy évvel későbbi közvélemény-kutatás is igazolta, arra a kérdésre, hogy egyetért-e a biztonsági öv kötelező használatával, a megkérdezettek 79 százaléka felelt igennel, 16 százaléka nemmel, és 4 százalék nem adott határozott választ. Az egyetértés ilyen mérvű fokozódásában — mondták a konferencián — meghatározó volt, hogy olyan járművezetők, akik korábban ellenvéleményen voltak, most úgy nyilatkoztak: az eredmények meggyőzték őket, a törvény bevált. A biztonsági öv Ausztráliában megnyerte a csatát... (balogh)