Esti Hírlap, 1977. december (22. évfolyam, 282-307. szám)
1977-12-01 / 282. szám
Sokféle tennivaló vár még a tudományra Zajok és emberek Kire hogyan hat ? Mit ígér a prognózis A XX. század emberének egyik legnagyobb ellensége a zaj. Egészségkárosító, hallásromlást okozó hatása közismert, küzdünk is ellene, de védekezésünk ma még nem elég hatékony. Zajosak az ipari üzemek, a közlekedés, s valljuk be: a modern építkezés nem kedvez az otthoni nyugalomnak ... Nincs csend... — Mit tehetünk, hogy csendesebb legyen a környezetünk? — kérdezzük dr. Tarnóczy Tamástól, az MTA akusztikai kutató laboratóriumának igazgatójától, a MTESZ optikai, akusztikai és filmtechnikai egyesületében megrendezett ankét egyik előadójától. — A téma, sajnos, nagyon időszerű. Fontosságát bizonyítja az is, hogy egy időben három helyen tanácskoznak most a szakemberek a zajvédelemről, a tennivalókról. A MTESZ két egyesületén kívül a KGST környezetvédelmi állandó bizottsága zaj- és rezgésvédelmi munkacsoportja foglalkozik a témával. A zajjal kapcsolatban nagyon sok a gond. Egyebek között fontos, de nem is olyan könnyű feladat: mérni a zajt. Tulajdonképpen abszolút csend, akusztikai nullapont nincs. A mérést nehezíti ezenkívül, hogy sok tényező befolyásolja, például a légnyomás, a hőmérséklet, a levegő pára- és széndioxid-tartalma. Ezer méter tengerszint feletti magasságban az elméleti akusztikai nullapont meghatározásában már 12 százalék eltérés lehet. Fontos annak eldöntése is, hogy a kutatók mit mérjenek elsősorban. A zajforrás „teljesítményét” vagy a zajnak az emberekre gyakorolt hatását? Ez utóbbi azonban rendkívül nehéz, hiszen ugyanaz a zaj különbözőképpen hal más-más ember-e. Azonkívül nem csupán a zaj erőssége számít, jelentősen befolyásolják pszichológiai tényezők is, kit, mennyire zavar. Sajnos, a zaj a halláscsökkenésen kívül más módon is károsítja az egészséget, megterheli az idegrendszert. Az emberi szervezetre gyakorolt hatásának teljes skáláját valószínűleg a biofizika képviselőinek kell majd felderíteniük. A védekezés — A szakembereket mind többet foglalkoztatja világszerte, hogy a fejlődéssel, a technikai haladással együtt mennyire, s meddig növekszik a zaj. A prognózisok szerint az iparilag legfejlettebb országokban 1990 után a helyzet változik, s a technikai haladással együtt a zaj nem növekszik, hanem inkább csőkkel. Ennek sokféle technikai és társadalmi összetevője van. Például: nagy teljesítményű, de csendesebb gépek, más változatban a rövidebb munkaidő, amikor is a dolgozó kevesebbet tartózkodik az esetleg még akkor is zajos műhelyben. — Melyek ma a legzajosabb szakmák? — A sziklafúrás, a fémmegmunkálás, a kazánkovácsolás, s általában a légszerszámokkal végzett munkák. — Mi a védekezésben a legfontosabb teendő? — Az automatizálás többet ér minden más módszernél, csak egy nagy hátránya van, hogy rendkívül költséges. Ez tulajdonképpen abszolút védelmet ad, hiszen egy csendes, nyugodt teremből néhány gomb vagy kapcsolókar kezelésével irányíthatja a dolgozón más 11c teremben működő zajos gépeket. Amíg azonban ez mindenütt megoldható, addig a dolgozóknak meg kellene barátkozniuk az egészségüket, hallásukat védő, már ma meglevő eszközökkel. Halász Júlia Lángos a falon • Elfelejtett akkumulátor Tisztaságkereső úton estétől hajnalig ' s Építőanyag szanaszét • Cédula a divat Lángos a falon. Nem valami új film címe, hanem: valóság. A lángost pedánsan, szalvétával együtt a Blaha Luujza téri nagy Csemege árkádjának külső falára tapasztotta valaki... EMKE-SAROK Este 8 óra. Az Emke-aluljáróban, szinte minden oszlop tövében ott állnak a gyűjtőedények, mégis szinte bokáig ér a hulladék, az elszórt villamosjegy, az összegyűrt és elhajított cigarettásdoboz ... A Népköztársaság útján — ez az egyik legtisztább budapesti út — kimerült akkumulátort hagyott gazdája az Opera étterem előtt, az úttesten. — Ha kétszer annyi munkásunk volna, mint amenynyi van, s ha gépparkunk hirtelen megduplázódnék, akkor sem tudnánk mindent folyamatosan elsajutiítani — mondja Szegedi Péter, a Fővárosi Köztisztasági Hivatal műszaki titkára, akivel éjszakai körútra indultunk az ügyeletes gépkocsival. Szomorú látvány este a Batthyány téri aluljáró. Az automaták közül tíz hulladékgyűjtő műanyag zsákot számoltunk össze, mégis a poharak szerteszét szórva, példátlan rendetlenség. — Hajnalra — mondja Szegedi Péter — tiszta lesz itt minden. De mennyi munka árán! VÉGRE:REND Továbbmegyünk. Utunkon csak egy helyen, a Hunyadi János utcában láttunk olyan építkezést — házat tataroznak —, ahol a törmeléket és az építőanyagot rendben, ládákban tartják. A Mártírok útján is sok az építkezés, főleg, az utat javítják. Sem itt, sem a Marx téri építkezésen nem láttunk szakszerűen kezelt építőanyagot, pedig ez zavarja a közlekedést, csúfítja a várost. Sok az engedély nélküli falragasz, s a hivatalos feliratok elhanyagolt képe szinte csábít a szemetelésre. Ahol rendetlen a környezet, gátlás nélkül szemetel a járókelő ... Sok cetlit ragasztottak a villamosmegállók tábláira, az Emke-aluljáró lépcsőlejáratának tetejére.Amor presszó hirdetéssel, papírlapra, ceruzával írt „Gépterem” felirat éktelenkedik a Batthyány téri aluljáró egyik szolgálati ajtaján. Ez, úgy látszik, már szokás, hiszen még a Hiltonszállóban is láttunk egy elegáns, sötét üvegajtón ilyen pongyola „Zárva" -feliratot... CSAK EGY LÉPÉS Hajnalra tükörtiszták az aluljárók. Felsöpörték, géppel fényesítették az Emke-aluljárót, a Batthyány térit. Kis gépekkel végigseperték az úttestek széleit, tiszták a buszmegállók. Eltűnt az a bizonyos lángos, s elvitték az akkumulátort is. De hajnalban is láttunk egyet, s mást. A Tanács körúton, a Lenin körúton, a Mártírok útján és az Erzsébet-híd pesti hídfőjénél még fél 6-kor is házfelügyelők a járdáról a már megtisztított úttestre söpörték a szemetet... Ahol pedig délutántól reggelig várakoztak az autók, ottmaradt minden hulladék, a pót takarítást nehezen végzi a mindössze 120 úttisztító munkás, seprűvel, lapáttal. Tizenötmillió négyzetméter útfelület takarítása, az aluljárók, a közterek megtisztítása napról napra a Fővárosi Köztisztasági Hivatal feladata. Egy év alatt mintegy 3 millió köbméter szemetet szállítanak el. Egyszerűsíthetnénk a munkájukat, ha megtennénk azt a néhány lépést a szemétkosárig. Ha a műanyag poharat a műanyag zsákba dobnánk, ha az építők körbedeszkáznák az anyagokat, a homokot .. ha... Ha mindenki jobban szeretné maga körül a rendet. Nemcsak otthon, hanem az utakon, a járdákon, az aluljárókban is. Pálffy Judit . MÁSÉ MÁR A VASUTAS CIMBALMA Nagyméretű Habits... Száz pengő és ötven liter bor volt egykor az ára Két sor az egész: „Nagyméretű Habits cimbalom eladó”, s aztán a cím. Rövid, mint egy gyászjelentésnagyméretű Habits, élt enynyi és ennyi évet, gyászolják, s aztán a cím ... Megyek a kaposvári hirdetés után, át a hídon, a Donner-városrészbe. Emelkedik az út, ráfekszik a Kapos-hegy lábára. Valamikor teli-tanyának hívták ezt a részt, ma: kedves házak, takaros utcák sora. — A hirdetés miatt... — kiáltok be a Tisza utcai ház kapuján. — A Habits miatt... — mondanám, de „Már eladtuk” — hallom egy fiatalasszonytól, s fordulna is vissza, ha nem állítanám meg. Nem a cimbalomért — történetért jöttem. Megáll, zavartan néz. — Azt én nem tudom ... A papáé volt, de a papa meghalt. Ugye a két sor: „Nagyméretű Habits, élt ennyi és ennyi évet.. — A mama itthon van? — kérdem, s ő beenged. Ülünk a konyhában Gócza Jenőnével. „özvegy” — mondja a feketeruhás nő láthatóan még nem szokta meg, hogy neve előtt most már ott lesz az a hat betű Júniusban halt meg az ura, „szíves” volt, ötvennégy éves. „Hogyan éltünk? Mint a többiek ...” Mint a többi vasutas. Gócza Jenő vasutas volt — apja, öccse, menye, fia szintén —, mint tízezernyi társa, együtt kelt, együtt nyugodott a menetrenddel. A háború elején találkoztak egy lakodalomban, s egy évre rá megtartották a magukét is. S a cimbalom? Mert az sehogy sem illik a képbe. Az özvegy tenyerével söprögeti az asztalról a láthatatlan morzsákat, mosolyog: „A nagyapja is furulyázott, az apja meg citerázott, így hát: ő is zenélt...” Nem tudom, dicsekszik vagy védekezik, merthogy a cimbalomhoz, amióta bevonult a házba, bizonyosan mindenki hozzászólt. Talán cimbalmos Góczáék voltak éveken át. S miket hallhattak, amikor megvették. Merthogy száz pengőt és ötven liter bort adtak érte egy zákány-telepi embernek. Nagy pénz volt az akkor: a vasút nyolcvan pengőt fizetett havonta. — Amikor megjött a vonattal, leült mellé. Rengeteg nótát tudott, régebben sokat játszott az uram. A névnapok, a születésnapok amikor együtt volt a család ... Aztán megtudom azt is volt egyszer egy zenekar, vasutaszenekar, Gyékényesen, s a cimbalom mögött Gócza Jenő ült. Az évekkel szétszéledtek ők is: parancs jött, az egyiket ide, a másikat oda helyezték. De a cimbalom maradt, s maradt benne a felirat is: „1834- ben javítottam, Nagyváradon”. Ott állt veretes rézlábain a pohárszékkel szemben, fekete színű testére magyaros kendő borult. Utóbb már alig-alig szólaltak meg a húrok, a papa beteg lett, meghalt. — Tízen jöttek a hirdetésre, zenészek. Nézegették, ütögették: „Föl kell stimmelni” — mondta az egyik. Ezernégyszázért odaadtuk, mit csináljunk mi vele? Furulya és citera — a zenélő ősök hagyatéka volt a muzsikuskedv, amely most Gócza Jenővel véget ért, elmúlt a családban. S a Kapos-hegy lábától útnak indult egy cím''s:"T! Szűcs Gábor Lábon a tartógúlák. A Ganz Villamossági Művek óbudai gyárában az év második felétől kezdték el nagy sorozatban gyártani az erősáramú berendezéseket.. Most 60 és 210 kilovolt közötti nagyfeszültségű szakaszolókat készítenek. Képünkön: a munka egyik legfontosabb szakasza, a tartógúlák illesztése. (MTI-fotó Fehér József foly.) Parkírozók a Balatonnál Csúcsforgalmi parkírozóhelyeket építenek a Balatonnál, elsősorban a nyári víkendnapokon tapasztalható zsúfoltság enyhítésére. A balatoni tárcaközi bizottság által javasolt „csúcsparkolókat” a nagy látogatottsági helyektől távolabb építik, összesen 2000 gépkocsi fogadására. Az első kettő Fonyódon és Balatonakarattyán már készen is van. Jövőre Balatonboglár, 1980-ig pedig Zamárdi közelében épül hasonló autóparkírozó. (MTI) VIDEOTON Sikeres év A Videoton az idén 24 ezer színes televíziókészüléket gyárt, ez több mint kétszerese a tavalyi menynyiségnek. Több készül fekete-fehér, a kis- és hordozható készülékekből is. A 266 ezer fekete-fehérből 135 ezer kerül hazai üzletekbe. Évről évre többet keresnek a rádiókból is. Tavaly több mint 800 ezer kelt el az üzletekben, az idén csaknem egymillió. Bővül a bánya Tovább bővül az edelényi szénbánya. Az eddigi 90 vagonos napi rekord helyett 131 vagon szenet akarnak felszínre hozni a bányászok. Egy új tárolóbunker már elkészült, s szélesítettek a szállítóvágatokon is. Nemsokára két, összesen 208 méter széles frontfejtés indul. Néhány nap múlva helyére kerülnek a biztosítóberendezések is, s a telepen vannak már az új gépek is.