Esti Hírlap, 1978. január (23. évfolyam, 1-26. szám)

1978-01-02 / 1. szám

SZILVESZTER GYERMEKE Petőfit fölidéző, fölvarázsló könyv Beszélgetés Juhász Ferenccel .És vár egy hatalmas, gyönyörű, mámorító, félel­metesen tiszta föladat. Veri arany-öklével eszmélkedé­­sem kapuját. Petőfi Sán­dorról kell írnom könyvet, öt kell elmondanom, öt, a Csodát, öt, a Legteljeseb­bet. Az én Petőfi Sándoro­mat” — írta egy körkér­désre adott válaszában né­hány éve Juhász Ferenc. A könyv még nincs kész, de megírásának terve továbbra is­ él.­­Juhász Ferencet most arról kérdezem, ho­gyan jutott az akarásig, miért gondolt arra, hogy könyvet írjon Petőfiről. — Mág annak idején, amikor közeledett Petőfi születésének százötvenedik évfordulója, a Szépirodalmi Kiadó felkért, írjak egy könyvet róla, az Arcok és vallomások sorozatba. Egy oda illő, tehát ismereteket összefoglaló, fényképekkel, kéziratrészletekkel kiegészí­tett könyvről volt szó. Vé­giggondoltam és mondtam Illés Endrének, a kiadó igazgatójának, hogy a ma­gam részéről sajnos nem tu­dom ebben a formában megcsinálni. Nem tudom így elképzelni. Ha valaki megcsinálja a sorozatnak, az persze jó, kell, de én lé­nyem szerkezeténél fogva erre alkalmatlan vagyok. Mégis, szívesen írnék egy könyvet Petőfiről. Egy má­sikat, másmilyent. Megír­nám az én Petőfimet. Eb­ben meg is állapodtunk, csak még nem tudtam meg­­írni. — A szó aktív, teljesen :­­szia és nemes jelentésében azt gondolom, hogy sokkal modernebb jelenség volt Petőfi a maga korában, mint az bármelyi­k eddigi Petőfi-képből kirajzolódik. Azután van egy pont, a forradalmisága, amiről fel­tétlenül el szeretném mon­dani ebben a könyvben a véleményemet. A forradal­­miság ugyanis a léthez va­ló viszony forradalmiságát és a látvány forradalmisá­­gát is jelenti. Erről még nem beszéltek; ezt ki kelle­ne fejteni Petőfivel kapcso­latban. — Hogyan képzeli meg­írni? Milyen formában? — Mondom, nem életrajz lenne; nem az, hogy me­lyik versét mikor írta, meg ilyenek. Azt a két idő­pont közötti „pillanatot'' írnám meg, amelyben a fiatal lírikus nagy költővé vált. Úgy képzelem, hogy megírom azt utat, amelyet a vándor­ Debrec­entől Pestig megtett. Kezdve ott, hogy a tarisznyájába tett versekkel elhagyja Debre­cent, s zárva azzal, amikor Pesten benyit Vörösmarty­­hoz. Persze, vissza- és elő­­repör­getve az időt, min­denről szó esne közben, ami Petőfi. Költői állapotrajz — Tehát nem mondott le róla? — Nem, nem mondtam le. Petőfi él, mint ahogy mindig is élt, s egyre job­ban izgatja szívemet; lí­rája, élete, halála, minden. Nem tréfából mondom, szinte nem tudom könnyek nélküli olvasni Petőfit, annyi emberség, tisztaság, felfokozott életöröm van minden sorában. S ami ta­lán a leglényegesebb: a for­radalmi gondolkodás be­csületessége, ami hallatla­nul izgalmassá, érdekessé, fontossá teszi az embert és a jelenséget, melyet Pető­finek hívunk. — Ön is jól tudja, sokan és sokat írtak már Petőfi­ről. Ezzel számolni kell. — Igaz, könyvtárnyi iro­dalom van Petőfiről, de azt jobbára tudósok, kutatók, irodalomtörténészek írták. Amikor azt mondtam, hogy az én Petőfim, akkor úgy gondoltam, hogy mint aktív lírikus írom meg őt, ami­lyennek én látom. Vannak csodaszín írások Petőfiről, de az aktív lírikusok közül Illyés Gyula írt utoljára könyvet róla, évtizedekkel ezelőtt. Szerintem szükség van arra, hogy időnként új­ra és újra megfogalmazza egy ú­jabb költő is, hogyan látja őt. Nem tudományos dolgozat, szakszerű tanul­mány vagy műelemzés len­ne — lesz — az én köny­vem, hanem egy Petőfit fölidéző, fölvarázsló, ezt a jelenséget megfogalmazó állapotrajz. Modernsége — Milyennek látja át — ha egyáltalán megfogalmaz­ható ez néhány mondat­ban? Gyönyörű feladat — Ha már gondolatban így kialakult, mikorra vár­hatjuk ezt a könyvet? — Sok minden közbejött nekem az elmúlt években. Emberi, családi­dolgok, gon­dok, meg az Új írás átvéte­le is. Mág nem tudom, mi­korra sikerül megírnom a könyvet. De meg fogom csi­nálni. Meg kell írnom! M. Tolnay István GÖRÖG MITOLÓGIA GONDOLAT-ÚJDONSÁGOK A mitikus hősök születé­séről, származásáról, sor­sáról és haláláról szóló kü­lönféle hagyományokat pompázatos gazdagságuk­ban mutatja be Kerényi Károly Görög mitológia cí­mű könyvében. A Gondo­lat Kiadó legfrissebb köte­tének szerzője, a világszer­te ismert klasszika-filoló­gus az istenekről és héro­szokról sz­óló mitológiát sze­mélyes hangom, a kevésbé felkészült olvasónak is él­­vezet­es formában írta meg. A másik Gondolat-újdon­ság Gonda Imre és Nieder­­hauser Emil munkája, A Habsburgok. A kiváló ma­gyar történész-páros mar­xista szemléletű feldolgozá­sában azt vizsgálja, hogy milyen szerepük volt a Habsburgoknak a társadal­mi haladás menetére és a nemzetközi viszonyok ala­kulásában. A kötetet gaz­dag képanyag, több genea­lógiai táblázat és térkép egészíti ki. Új szerzők művei a kirakatban Néhány új, máris sokat ígérő szerző nevével ismer­kedhetünk most a megnö­vekedett forgalmú könyv­­kereskedések kirakataiban. Az észt Vlagyimir Bekman műveit például előszeretet­tel keresik az újévi aján­dékvásár forgatagában. Hozzá hasonlóan gyorsan közismertté vált honfitársa, N. Veteman is. A belorusz irodalom ismert képviselője Vaszilij Bikov, aki új re­gényében azokról ír, akik nem viselkedtek hősként a második világháborúban, hanem „csupán” átélték, végigszenvedték a megpró­báltatásokat. Ígéretes te­hetség a moldovai Joan Druce, aki színpadi szerző­ként is sikereket aratott. VIDÁM BÚCSÚ A RADIO ÉS A TELEVÍZIÓ ELŐTT Mikor ünnepeljük szil­vesztert? December 31-én vagy akkor, amikor egy-egy üzem befejezi az éves ter­vét? A kérdést Komlós Já­nos tette fel nyitó konfe­ransziban, s rögtön meg is válaszolta, javasolván, hogy a Tanyaszínház mintájára, természetesen közművelő­dési célkitűzésekkel, alakul­janak át Tanyakabarévá és mindig ott üssék föl sátru­kat, ahol éppen aktuális az óévbúcsúztató, a pezsgőbon­tás. A társulat csak félig­­meddig követte ezt a javas­latot, amikor is a Rádiótól alig ötszáz méternyire levő Marx Károly Közgazdaság­­tudományi Egyetemnél kö­tött ki. De mielőtt a három­órás főprogramról szólnánk, a Karinthy Színpad Karc című rendhagyó adását kell a dicséret hangján említe­nünk. Fekete Sándor szi­­porkázóan szellemes kalau­zolásával mai magyar írók görbe tükrébe pillanthat­tunk. Különösen Iszlai Zol­tán, Moldova György és Radványi Ervin jelenete tetszett. De mindegyik szám aktuális problémákról és az igazán szórakoztató humor, nemegyszer a szatíra nyel­vén szólt, jó hangulati fel­vezetést kínálva a parádés szilveszteresti szórakoztató programhoz, a B. ú. é. k. 1978­-hoz. Akárcsak tavaly, az idén is kiegyensúlyozottság, gon­dos megmunkálás, igazi hu­mor, jó hangulat jellemez­te a szilveszteri kabarét. Ha voltak is benne gyen­gébb számok, rég elkopott, visszaköszönő viccek, eről­ködve mosolyt fakasztani próbáló heccek, a bravúros ötletek ezeket is elviselhe­tővé tették. Csak az elisme­rés hangján lehet szólni ar­ról a kísérletről és elképze­lésről, hogy az év végi ka­baré ne csak­ szórakoztatni, hanem csipkelődni is akar­jon, s így a hallgató az 1977- ben érzett bosszúságokat, közületi és kulturális fo­nákságokat megbocsátó ne­veléssel hagyja az óévre, úgy téve, mintha a most in­dulóban ezekkel már nem találkozna. Komlós János ezúttal is szellemes konfe­­ranszot hozott. Jó néhány humorista ötlete segítette Sinkó Pétert A négy kutyás című jelenetéhez. A négy, ebet sétáltató úr élcelődése akkor bontakozott ki iga­zán, amikor a Közel-Kelet­ről és Szadat utazásáról váltottak szót. A nemrég megismert Gúnya együttes fölfedezése nem volt vélet­len. Ezt Talpra, Gunyevác! című új, friss hangot hozó, jó megfigyelésekről és ere­deti humorról, kitűnő elő­adókészségről tanúskodó számuk is bizonyította. Az egész este egyik kiemelkedő programja volt Bárdi György sziporkázó előadá­sában Farkasházy Tivadar Megindul az agyam című groteszkje. A helyesen ér­telmezett közéletiség példá­ja ez az írás, egyben annak bizonyítéka, hogy demokra­tikus közszellem alakult ki nálunk, amely elbírja a viccelődést, a gondok fonák megfogalmazását. A szil­veszterest végére is tarto­gatott meglepetést a Kaba­részínház. Szilágyi György Hányás vagy? — 1001-es! című írása. Major Tamás nagyszerű előadásában méltó ellenpárja volt az egy évvel ezelőtt bemutatott és rendkívüli sikert aratott Hányás vagy? című mono­lógjának. Az abban fölraj­zolt történelmi kép most visszájára fordult, a kacag­tató humor és a pengeéles szatíra finom ötvözeteként az elmúlt évszázadok, azaz történelmünk egy-egy kri­tikus pillanatát villantotta föl, meggyőző írói erővel. Az óévet természetesen a konferanszié búcsúztatta, s úgy vélte, hogy magatartá­sunkat a kajak nyelv fe­jezi ki legjobban, vagyis: egyet ide, egyet oda. Ez jel­lemző a kritikára is, ám ez alkalommal ezt a módszert mégis elkerüljük. Marton Frigyes tizen­­ötödszörre indult neki gárdájával a nagy feladat­nak, hogy mindenki kedvé­re tegyen.­ Ez a vállalkozás mert ismét sikerült. Igazi kapitány módjára, új uta­kat kereső kísérletező kedv­vel vezényelte a BÚÉK 1978­-at. Harangozó Márta egy, mit csinálnak, abszolút humoruk mindenen átsüt, még szöveg, szituáció, kel­lék nélkül is. Igaz, ezúttal szerencsésen jött össze a többi feltétel: jó szöveget kaptak (Körmendiét Pét­er­di Pál, Táboriét Kállai írta) és remek partnert (Táborié egy bűbájos kis fekete blö­­ki, Körmendié Sztank­ay István volt). Tetszett még egy, Kert­barátok öt perce című ma­­gánszám, új humorista írta, reméljük, érdemes lesz megjegyezni a nevét: Bog­nár Tibor. Ak­i előadta, az viszont a közönség régi kedvence már: Gálvölgyi János. Tudtunk még nevetni Komlós János ezúttal ülve gesztikulált, rövid konfe­­rancián, Sass József magán­számának (de nála volt jobb!) némely részletén. És amilyen önképzőköri szin­ten mozogtak most Bergen­­dyék, olyan elsőrangú pro­­fimur­ka volt a Kalmár Magda—Takács Klára—Só­­lyom-Nagy Sándor—Kelen Péter kvartett paródiája a Brotherhood of Man együttesről. S végül Hofi .. . Hofi ad­dig bírálta (sajnos egyre ritkábban és szelídebben) a monopolhelyzetükkel visz­­szaélő, az eszi nem eszi nem kap mást-szituációjukat ki­használó, azt csinálnak, amit akarnak intézménye­ket, amíg maga is olyan lett kicsit Mert monopol­­intézmény Hofi Géza is. Megközelítési módjának egyéni íze, a közönséggel való kapcsolatának eredeti­sége, előadói stílusának pá­ratlansága ma is utolérhe­tetlen. Az embereknek pe­dig „Hofi-éhségük” van, amióta kedvencük a képer­nyőn csak évente egyszer, szilveszterkor vállal szerep­lést. Tizen- és huszonéve­sek tömegei szilveszterez­nek úgy, hogy az egész hosszú tv-műsorból kizáró­lag a Hofi-blokkot kapcsol­ják be, a házi bulit, csak az ő kedvéért szakítják meg. Akár egy órára is. De ép­pen ez az: akkor csakugyan egy órára való műsort kel­lene adni. Nem pedig — miként most történt — harmincpercnyi remek szó­rakozást felhígítani egy órá­ra. Barabás Tamás Kojak felügyelővel indul­tunk el a hos­szú útra az éj­szakába, ezzel a kiábrán­dítóan primitív krimivel (Gyere vissza Columbó, minden meg van bocsát­va!), s így mintegy előre felkészítettek minket sok mindenre. A háremhölgy címmel negyedik vagy ö­­­­t­ik, elképzelhetetlen tévé­­riportnak nevezett gro­­teszkjét adta közre a Kállai István—Szalk­ai Sándor pá­ros. Nagyon tetszettek az eddigiek, eredeti műfajt te­remtettek vele, ötlet­gazda­­got, szellemesen csípőset. E legújabb opusukon azon­ban már kiütköztek a fá­radtság jelei, újítás helyett csak a korábbiakénál ala­csonyabb szinten önismé­teltek. Most jött a neheze. A tu­lajdonképpeni szilveszteri kabaréműsor, Kutatjuk a közvéleményt... címmel egy és háromnegyed órá­ban. (Plusz hatvan perc Hofi). Voltak unalmasan hosszú részletei, önkép­ző­­köri szintű betétei ennek a kabaréműsornak? Voltak. Úgy rémlett-e szilveszteri, feltehetően csalóka időérzé­­kibnknek, mintha ezek tet­tek volna többségben? Úgy rémlett -e át- és túléltük mindezt, ne rójuk fel töb­bé. Hiszen az év jó kezde­téhez tartozik az is, hogy inkább a szépre, jóra emlé­kezzünk, mégha kevés volt is ebben a műsorban az ilyen. Mint például Kör­mendi János és Tábori Nó­ra, akik e hosszú műsor egy-egy rövid jelenetében oly üde színfoltot képvisel­tek. Náluk majdnem mind­ Az Operaház Az új esztendő első hó­napjában több neves kül­földi operaénekest köszönt­hetnek dalszínházunkban az operabarátok. A vendég­­művészek sorában ismét Budapestre várják Ludov­ic Spiess román tenoristát. A neves művész az Erkel Színház előadásain, január 12-én az Álarcosbál Ri­­chardjaként, január 15-én pedig a Trubadúr Manrico­­szerepében lép a hazai kö­zönség elé. A hónap másik vendég­­művész kiválósága Chris­tiane Eda-Pierre, kolora­­túrszoprán, a párizsi nagy­opera magánénekese, aki az Erkel Színház január 22-i Rigoletto előadásának Gilda-szerepében mutatko­zik be. Januárban további két román vendégművész — Dan Jordachescu és Elena Cernei, a bukaresti Nemze­ti Opera énekesei —, vala­mint Bártfai Éva, a Grazi Operaház magánénekesnő­je látogat Budapestre. Jor­dachescu — Ludovic Spies­­sel együtt — az Álarcosbál Renéjeként és a Trubadúr Luna szerepében, Elena Cernei — január 29-én és 31-én, az Operaházban — a Carmen címszerepében lép fel. Bártfai Éva a Traviata január 4-i, Erkel színházi előadásának címszerepét énekli. Christiane Eda-I*ierre □ INGMAR BERCMAN, a világhírű filmrendező megkapta a svéd akadé­mia Nagy Aranyérmét. A díjat, amellyel azokat tün­tetik ki, akik a svéd nyelv, költészet és beszédmű­vé­szet területén érnek el ki­emelkedő eredményt, az Akadémia ebben az évszá­zadban mindössze tizenhét alkalommal adta ki. □ HINCZ GYULA grafi­káinak kiállítása Miskol­con, a József Attila Könyv­tár Kiállítótermében január ötödikétől február huszon­­hatodikáig lesz nyitva. □ HAJNAL GABRIEL­LA munkáinak ad helyet január hatodikától a Mű­csarnok. Délután fél hatkor nyílik a kiállítás Barcsay Jenő megnyitó szavaival. □ KLAUS TENNSTEDT lesz a hamburgi NDR Szimfonikus Zenekar veze­tő karmestere. A zenekar, amióta 1976 szeptemberé­ben Moshe Atzman megl­e­­petésszerűen megvált az együttestől, állandó diri­gens nélkül dolgozott.

Next