Esti Hírlap, 1978. január (23. évfolyam, 1-26. szám)

1978-01-02 / 1. szám

JANUÁR 9-ÉN Lezárják a Nyugati vágány­csarnokot Érdekes, díjnyertes terv az átépítésre Régi szépségében várja 1879 végére az utazókö­zönséget a Nyugati pálya­udvar. A világhírű Eiffel és tár­sai rég építette 1877-ben a vasúttársaság megbízásá­ból a 42 méter fesztávú, 160 méter hosszú csarnokot. A maga idejében ez volt a világ legnagyobb acél­szerkezetű csarnoka. Merész vonalvezetése, az üveg és az acélszerkezet összhangjának könnyed­sége az 1878-as párizsi vi­lágkiállításon igen nagy si­kert aratott — a világkiál­lítás gépcsarnokát, a Ga­léria des Macinest ennek mintájára építették fel. A háromhajós csarnokszer­kezet — a főhajó a vá­gánycsarnok, ezt támaszt­ják meg két oldalról az ol­dalhajók, amelyekben a pénztárt, az éttermet, a büfét helyezték el — 1952 óta műemlék. Három-négy esztendővel ezelőtt — mint ismeretes — életveszélyessé nyilvání­tották az épületet. Különösen a vágány­csarnok középső részét viselte meg az idő, az anyag mintegy 50 száza­léka elrozsdásodott. Sok szakember a csarnok azonnali lebontását köve­telte, a Műemlék Fel­ügyelőség viszont ragaszko­dott hozzá, hogy eredeti formájában állítsák helyre. Ennek azonban sok aka­dálya volt. A szegecselt acélszerkezet ma már el­avult, másrészt a terhelé­si előírások időközben oly sokat fejlődtek, hogy — a méretezések szerint — a csarnok új korában sem fe­lelt volna meg a mai szab­ványoknak ... Nem túlzot­tak ezek a követelmények? — kérdezhetnénk. A szak­emberek egyértelmű nem­mel válaszolnak. Meg kell menteni a Nyu­gatit, helyreállítani a műemléket, de a szerke­zetnek meg kell felelnie az új követelményeknek. Ez az elgondolás győzött a MÁV Vezérigazgatóság országos tervpályázatának első díjas munkájában, amelyet dr. Sigray Tibor, az UVATERV irodavezető­je készített. A tervezőnek sikerült olyan statikai mo­dellt találnia, amelyben a díszes sarokrészek, a váll­rész, a teljes vonórudazat, a kovácsoltvas csapokkal és a Körút felőli függönyfal eredeti anyagában megma­radhat. A legerősebben károsodott középső részt kicserélik olyan korszerű, daruval szemelt, hegesztett szelvényekből álló szerke­zetre, amely megjelenésé­ben igen hasonlít a régi­hez. Január 9-én lezárják a vágánycsarnokot, s meg­kezdődik a helyreállítás. 4 Cstfl’Hr&sfy, 1978. január 2. hétfő Folytatják a versenyt A Kőbányai Közért Vál­lalat dolgozói az óesztendő utolsó munkahetén írásban is rögzítették valamennyiük együttes elhatározását: az idén az üzemekhez, gyárak­hoz hasonlóan folytatják a munkaversenyt. Az ellátás és a kiszolgálás kulturáltsá­gának javításáért szocialis­ta brigádjaik kezdeménye­zésére újabb felajánlásokat tettek. Mindenekelőtt vál­lalták, hogy a hozzájuk tar­tozó boltok átállítását a teljes önkiszolgálásra to­vább folytatják, a korábbi­nál is tisztábbak lesznek üzleteik, árukínálatuk szá­mottevő részét a korszerű táplálkozást segítő, a ház­tartási munkát könnyítő cikkek tartalmazzák majd. MEGLEPŐ FELFEDEZÉSEK ÉVE Gyűrűt hord az Uránusz Újabb bolygó vagy valami más • Évről évre mind több óriás szem, hatalmas mére­tű távcső lesi az égboltot. Alig másfél esztendeje avatták fel a világ jelenle­gi legnagyobb teleszkópját a Kaukázus Zelencsuk-csú­­csán: fénygyűjtő homorú tükrének átmérője hat mé­ter, egy méterrel múlja fe­lül az addigi rekordert. Az év közepétől Cerro Tololó­­ban működik az amerikai obszervatóriumok közös csillagvizsgálójának nagy műszere — pontos párja három esztendeje dolgozik az arizóniai Kitt Peak nem­zeti csillagdában —, négy­­méteres átmérője sorrend­ben a harmadik a világon. Ezek az óriások olyan tá­voli égitestekről adnak hírt, amelyekről a most lá­tott fény 8—10 ezer millió évvel ezelőtt indult el, azaz távolságuk tőlünk nyolc­­tíz milliárd fényév. NEM LÁTHATÓ De új felfedezések, meg­lepő eredmények nemcsak a legtávolabbi égitestek vi­lágából várhatók: szőkébb kozmikus otthonunk, a Nap körül keringő bolygók tár­sasága is szolgált jó néhány meglepetéssel az utóbbi időben. Ilyen, a szomszéd­ságunkban felkutatott meg­lepő újdonsággal kezdődött az idei felfedezések sora. Március 10-én amerikai, ausztráliai, indiai és kínai csillagászok — egymástól függetlenül — megfigyelték az Uránusz bolygó eddig ismeretlen gyűrűrendszerét. Mindeddig úgy tudtuk, a naprendszer kilenc boly­gója közül csak a Szatur­nusz visel sziklatörmelékek és porszemek milliárdjaiból álló, nagy átmérőjű gyű­rűt. Az Uránusz öt vagy hat koncentrikus övezete porgyűrűjét egyébként köz­vetlenül nem sikerült meg­pillantani, létezésére fér­­­nesseg mérések­ből követ­keztethettek. Az Uránusz­­gyűrű külső pereme mint­egy 51 ezer kilométerre van a bolygó központjától, mérete harmadrésze a Sza­turnusz jól ismert rend­szerének. VIHAROS VÁLTOZÁSOK? A Földnél négyszerte na­gyobb Uránusz szolgált más meglepetéssel is. Mintegy háromnegyed évszázada so­kan foglalkoztak a bolygó tengelyforgási idejének meghatározásával, s azt 10,8 órának találták. Az óriás műszerekkel végzett, töké­letesített mérések szerint a bolygó forgási ideje több mint hatvan százalékkal hosszabb: 15,6 óra. A nagy eltérés oka nem tisztázott, lehetséges, hogy az újabb mérések valójában nem a bolygó forgását, hanem leg­felső légrétegeinek áram­lását rögzítették. Hatalmas, talán viharos változások helyszíne lehet az Urá­­nusznál is messzebb kerin­gő Neptunusz légköre: alig két esztendő alatt harminc százalékkal megnőtt a boly­gó látszólagos fényessége. Az év utolsó hónapjaiban két égitesttel gyarapodott a Holdtörmelék naprendszer tagjainak szá­ma. A Szaturnusz eddig is­mert tíz kísérője, holdja után — a szép gyűrűn kí­vül — most J. Fountain és S. Larson felfedezte a ti­zenegyedik holdacskát is. Az újonnan felfedezett hold mindössze 151 600 kilomé­terre kering az anyaboly­gótól — ez kevesebb a Föld—Hold távolság felé­nél —, szinte súrolja a por­ból és sziklatörmelékből ál­ló hatalmas gyűrű pere­mét. Ezért a hold- és boly­gókutató laboratórium munkatársai arra gondol­nak, hogy az újonnan talált kísérő — az 1966-ban fel­fedezett Janus nevű hol­­dacskával együtt —, annak a szétrobbant holdnak leg­nagyobb maradványa, amelynek szertehullása a gyűrű anyagát szolgáltatta. Lehetséges — vélik a csil­lagászok —, hogy a most fellelt Uránusz-gyűrűn túl is felfedezhető egy néhai hold roncsa. Amennyiben ezek a feltevések igazolód­nának, fontos felvilágosí­tást kaphatnánk a bolygók körüli gyűrűrendszerek ke­letkezéséről. KÉT NAGY KÖZÖTT Még több vitát váltott ki egy meglepő égitest felfe­dezése: C. T. Kowal a Pa- Somar-hegyi csillagvizsgáló különleges teleszkópjával október 18-án halvány, las­sú mozgású, bolygószerű égitestet örökített meg. A számítások arra az ered­ményre vezettek, hogy ez az égitest 66,1 év alatt jár­ja körül a Napot, távolsá­ga a központi égitesttől 16,3-szer nagyobb a Földé­nél, körülbelül 2640 millió kilométer. Ez az égitest te­hát messzebb van, mint a Naptól a sorban hatodik­ként következő Szaturnusz, de közelebb a hetediknél, az Uránusznál. E két boly­gó közötti hatalmas térség ezek szerint nem üres, itt is kering parányi égitest, talán nem is egy. Ezeket feltehetően eddig azért nem figyelték meg, mert túlsá­gosan halványak. Az új eredmények újabb kérdések forrásai is. A vá­laszt sok földi teleszkóp, önműködő és emberrel fel­­bocsátott űrhajó , nem utolsósorban a kutatók nemzetközi együttműködé­se adhatja meg. Ifj. Bartha Lajos Magasra nőtt sarok és véget nem érő sál Parisienne, csizmában ...és hozzá most nagy­virágú szoknyát vesz fel Csizma, csizma, csizma. Ebben libben, bukdácsol, rohan vagy gyalogol a pá­rizsi nő 1977 telén. Az ut­cákon, a kirakatokban lát­ható ezerféle csizma két fő csoportra osztható: bő­torkú rámás csizmák, magas sarokkal és a kimondot­tan sportos jellegűek, vas­tag gumitalppal. A tavalyi — bokában szűkre szabott, vádlira simuló — már csak itt-ott tűnik fel, fogalmam sincs, hová tették. Igaz, az új divatvonalat követő kiscsizmák műanyagból is kaphatók elfogadható áron; a kispénzű parisienne is megveheti az áhított le­geslegújabb formáját. Mert a bőrből készült csiz­makölteményeket elké­pesztő áron kínálják. Esz­tétikai élmény egy-egy ci­pőkirakat a Nagy Bulvá­rokon, vagy a Szent Mihály útján: a színskála minden árnyalata ott van, de leg­inkább a nyers, drapp, vi­lágosbarna, szattyánszí­­nű csizma járja, akár ki­mondottan sportos formá­jú, akár nem. ...VAGY PANTALLÓ Hozzá vagy kordbársony pantalló illik az új divat szerint — a bő szárú, spor­tos csizmába belegyűlik a karcsú, magas, vékony lá­bú lányok —, vagy rakott szoknya. Mindkettő gyö­nyörű. Párizs levegője tisz­tább, mint a mi főváro­sunké, nyugodtan hordhat­ják hát a krémszínű, sőt fehér bársonyt. A szoknya tarka, nagyvirágos, vékony etamin­ból (gyapjúszövet), esetleg kordból készül, vagy vastagabb skótkockás anyagból. Hosszú sálat is szabnak belőle, ezt kerekí­ti nyakba a párizsi lány. Mi, magyarok, kissé ide­genkedve figyeljük a nagy­virágos szoknyák és a csiz­ma párosítását. Valahogy „nem jön össze” képzele­tünkben a kettő, különö­sen nem télen. Pedig ked­ves, vidám öltözék, nem olyan egyhangú, unalmas, mint a mi barna, szürke, fekete téli szoknyáink. Egyetlen kifogásom van el­lene: széllel bélelt. A mi éghajlatunk alatt csak hosszú kabáttal hordható, még a nedves, nyirkos, de nem hideg párizsi télben is dideregtető látvány. Min­denesetre hősiesen viselik. A kirakatok, a méteráru­boltok telis-teli vannak a fekete, nyers, bordó alapon nagyvirágos kelmékkel, s a belőlük készült rakott szoknyákkal. Bizonyos jó­zanságra mutat, hogy vas­tag fonalból kötött, színes harisnyanadrágot viselnek alatta ... PLUSZ ZEKE A pantallót, szoknyát kis teke vagy félkabát egészí­ti ki. Leginkább kardból készül, kötött gallérral, ké­zelővel, derékpánttal (nad­rággal együtt síöltözék be­nyomását kelti), de láttam nemes szőrméből, nyúlból, rókából, műszőrméből, bőr­ből, műbőrből, vastag fo­nalból kötve. Általában élénk színű kötött sapka és végtelen sál egészíti ki. „Tulajdonképpen nem drá­ga divat — mondták a Marie Claire nőlap szer­kesztőségében kolléga­nőim. — Elvégre nem kell valódi szőrméből készült zekét hordani­. A párizsi nő — mindig is híres volt erről — köny­­nyen összeteremt egy ra­kott szoknyát, anyagából sálat, buszon, metrón, buz­gón köti a kilométer hosz­­szú sálakat. Az alapot, igaz, meg kell venni­ a csizmát, a kabátkát. A kíná­lat gazdag, s miért is járna valaki tavalyi „cucc­ban”, ha úton-útfélen elé hozzák a tetszetős újat? Ne legyen a talpán, aki nem csábul el. Tárcájától függ csupán, hol történik ez meg: a Faubourg Saint- Honoré, a Marigny sugár­út, a Champs-Elysées mé­regdrága üzletei előtt­e, a­­nagyáruházakban, esetleg a filléres ABC-áruházakban, vagy külvárosi boltokban. Kedvenc öltözék évek óta Párizsban a malaclopó. Az idén főleg lédenből és te­veszőrből készül — gyak­ran kockás szövetbéléssel — és természetesen — csiz­mával hordják. Van benne valami „extra”, valami kü­lönleges, nem hétköznapi, talán ezért szeretik any­­nyira a francia nők. Említettem már, de nem eléggé, a kockás szoknyák sokaságát. Eltűnődtem a nőket és a kirakatokat fi­gyelve: vajon miért nem utánozzuk a párizsi divat e szép találmányát? Egyik oka kétségtelenül az, hogy testesebbek vagyunk, s fé­lünk, még inkább annak látszunk majd benne. Bár vékony nőink sem igen vi­selik a szépen lebbenő, csizmához igen illő, sportos ruhadarabot. A másik ok, hogy kevés szép kockás szövet kapható nálunk. Láttam Párizsban drapp­­fekete-fehér kockásat, ugyanilyen sállal, fekete fél kabáttal, drapp csizmá­val és táskával, fehér-szür­­ke-piros-fekete változa­tot, piros sállal, sapkával, szürke flanellkabáttal, fe­kete csizmával és fehér pu­lóverrel. Mindkettő gyö­nyörű volt. Milyen egysze­rű! — mondhatnánk, bárki utánozhatja ... Mint ahogy a szépséges pulóvereket is utánozhatnánk, ha a melí­­rozott fonalaknak nagyobb választékát tennék elénk az üzletekben. A nagyon di­vatos sportpulóver-szok­­nya együttes ugyanis melí­­rozott gyapjúból készül, s az egyik színből csinálnak hozzá kézelőt, pántot, eset­leg gallért. Kötött sapka, sál és csizma egészíti ki. FURCSASÁGOK TÉLIRE Megjelentek a kirakatok­ban a téli alkalmi ruhák: sok a bolondos, de a szép is közöttük. Változatlanul uralkodik a húzott ingváll, keskeny szegélybe fogva, a bő ujj, a kivágott ruhához a ruha anyagából — az át­tört, selyemfényű estélyi kendő, a klasszikus selyem­blúzok inggallérja alá cso­korba kötött nyakkendő, s mint igazi költséges bo­londság: az ezüst, arany, csizmácska. Olyan magas sarokkal, hogy szinte csak tipegni lehet benne. Figyelem, hogyan billeg­nek a majdnem mindenütt felszedett párizsi utcán — a közművek itt is örökké bontanak —, fázósan össze­húzva magukat a tarka szoknyák alatt, s tulajdon­képpen örömmel állapítom meg, milyen jó, hogy eny­­nyire hűen azért nem kö­vetjük párizsi divat őfelsé­gét. Lukács Teréz A TALAJ, A VIZEK VÉDELMÉRE Katasztert készítettek HOVÁ SZÁLLÍTHATÓ A HULLADÉK Az ÉVM területrendezési főosztályának megbízásából 1976-ban a Földmérő- és Talajvizsgáló Vállalatnál hulladékelhelyezési katasz­tertanulmányt készítettek. Rohamosan nő a hulladék mennyisége. A lerakóhely kiválasztásakor sok min­denre kell figyelni. Gond, hogy elszennyező­dik a talaj, vagy a fel­szín alatti vízréteg. A tanulmány készítői meg­határozták, hogy a külön­féle hulladékok milyen földtani-vízföldtani adott­ságú területeken helyezhe­tők el, s azt is, hogy me­lyek a feltétlenül szükséges védekezési módok. Megállapították, hogy a lerakóhelyek kijelölésekor minden természeti ténye­zőt, a városrendezési és tájrendezési elvet együt­tesen kell figyelembe venni. Erről hallhattak a szakem­berek a minap az Építőipa­ri Tudományos Egyesület összejövetelén.

Next