Esti Hírlap, 1978. február (23. évfolyam, 27-50. szám)

1978-02-01 / 27. szám

­1 hol naptól a mozikban A NÉMA DOSSZIÉ Karinthy groteszk „sza­badalmai” közt ír le egy olyan szerkentyűt, amelyen meg kell nyomni egy gom­bot, ettől kijön egy másik gomb, amelyet ugyancsak meg lehet nyomni. Ilyenféle szerkezet az új magyar krimi, Mészáros Gyula filmje, A néma dosz­­szié. A gombok szinte hi­bátlanul működnek. A titok­zatos kémbanda minden gombnyomására az éber rendőrség ellengombnyo­mása felel, amire ugyan­csak előugrik az ellenfél gombja, s így gyorsul fel a szerkezet működése egészen a fordulatos végkifejletig. Éppen csak az nem derül ki, mivégre az egész pom­pás szerkentyű? Azaz: mit veszélyeztetett a kémbanda (Sinkovits, Bitskey és a töb­biek) ádáz tevékenysége, és mit védtek meg oly nagy hidegvérrel Rózsa alezre­des, a „magyar Maigret” és emberei (Szirtes Ádám, Bujtor István, Dunai Ta­más)? Ejha! A Kennedy-gyil­­kosság jut eszünkbe: utol­jára ott ölték meg a tettest a börtönfolyosón, hogy el­némítsák. Csuda nagy lehet itt is a tét. Vajon kiknek és miért ér meg még gyilkos­ságot is ez a ... mi is? Mert még mindig nem tudjuk, miről is van szó? Mit kém­lel a kémbanda, mit ártat­lan foglalkozású honi rezi­densei? Mindezenközben Hildeb­rand István kamerája jó­voltából egy igazán tetsze­tős Budapestet fedezhetünk fel, láthatjuk a legújabb, vonzó belvárosi részleteket, beforgatták a Kígyó utcai sétálójárdát, a Rondella barátságos borozóját, a ked­ves utcai presszóteraszokat és — minthogy valamire­való krimihez parkológa­rázs-jelenet is dukál — lát­ható az egyetlen pesti par­kolóház is. Amennyire tudom, a ma­gyar ipar műszaki fejlett­sége, bár sokat haladt, még­sem képvisel oly gyilkos konkurrenciát a világpia­con, hogy ipari kémek ha­dat küldenek rá Nyugatról. A magyar szellemi termé­keket külön e célra létesült vállalat kínálja jó, kemény pénzért és legálisan a kül­földnek; aligha szükséges tucatnyi James Bondot dol­lártízezrekért e találmá­nyokra uszítani. S titkos fegyvereket is a legritkább esetben állítanak elő ügyvé­di irodák előszobáiban, OTP-fiókok íróasztalaiban. Elkészült hát egy jó tem­pójú, valós közegben, kelle­mesen, jó színészekkel fel­vett magyar krimi. Éppen csak a dolog lényegét, miértjét fedi homály. A dosszié végig néma marad. Fencsik Flóra Pedig a szerkezet szinte profi módra konstruálta­­tott meg. A főcím előtt egy karambol szakszerűen föl­vett, majd a főcím alatt lassítva, oda-vissza perge­tett jelenete indítja a titok­zatosságok sorát. A megsé­rült kocsi sárhányója alól rejtélyes üzeneteket tartal­mazó dobozok kerülnek elő, s a karambolt szenvedett férfi a börtönbe kerül. Mi lehet ezekben az üzenetek­ben? Titok, de majd bizto­san kiderül. Emberünk hallgat. Még ügyvédjének sem hajlandó egy szót sem szólni. És gyűlnek a titkok. Üze­netek a börtönbe csempé­szett cigaretták filterében. Titkos anyag egy szép banktisztviselőnő (Káldy Nóra) fürdőszobájának csempéje mögött, egy befa­lazott rekeszben. Postás­nak álcázott, ablakokon be­surranó al­kém. Rejtélyes magnós telefonüzenetek. Ti­tokzatos gázolási kísérlet a Belvárosban. Pisztollyal el­térített mentőautó. Üldözés a javából. Kémüzenet egy János-hegyi fán. Hamis út­levél a mákos rétes alatt. Csaholó rendőrkutya. A letartóztatott férfi ebédjé­be agyafúrt módon becsem­pészett méreg: társai meg akarják ölni lebukott em­berüket, nehogy valljon. A mai magyar festészet gazdag, változatos és sok­színű — gondolhatja az el­ső pillanatban a néző, ha megtekinti a Festészet !77 című kiállítást De menten fölébredhet benne a gyanú is: ebben a százfelé ágazó csordogálásban nincs főso­dor, amelyre figyelve a lé­nyegről kaphatna jelzést Az eligazodást a kiállí­tás alapgondolata akadá­lyozza. Ha hinni lehet a ka­talógusnak, Aczél Ilonával kezdődően, Xantus Gyulá­val bezáróan kétszáznegy­ven alkotó egy-egy festmé­nye jutott el a Műcsarnok­ba. A kiállítás szervezői nyilvánvalóan nem a képe­ket zsűrizték, hanem az azokat helyettesítő vagy minősítő szövetségi igazol­ványokat. Tény, a kétszáz­­negyven kép fölkerült a falra. Aztán magára hagya­­tottan várta a csodát, a me­tamorfózist, a mennyiség automatikus minőséggé vá­lását a „festészet ’77”-et. De csodák nincsenek. S ha mégis­­­ nem jönnek lét­re mechanikusan. Mind­azok, akik hadakoztak egy ös­s­z- festőszak­osztá­l­y­i kiállí­tásért, most talán maguk is belátják, hogy az eredmény alig több egy közönyös lel­tárnál. Ez a tárlat ugyanis sem­mit nem mutat meg, ki­váltképp nem festészetünk múlt évi állapotát. Ebben a nagy-nagy tarkaságban a jó minőségű alkotások is meg­szürkülnek, a túlnyomó többségükben gyenge, sab­lonból, rutinból, vagy éppen utánzásból keletkezett fest­ményekhez hasonulnak. A mesterek és álmesterek, kö­vetők és követettek köl­csönösen lerontják egymás színvonalát, s belevesznek abba a téves koncepcióba, amelyben nem elsősorban az esztétikai érték, hanem a tagdíjjal hitelesített szö­vetségi tagság számít. Ha valaki mégis fárad­ságot vesz és újra meg új­ra végigjárja a termeket, lassan „kimazsolázza” az értékeket — talál néhány megbízható színvonalú munkát, de azokat is kevés kivétellel, már ismerősként üdvözölheti korábbi egyéni bemutatókról. Ez a tárlat, úgy tűnik, önmaga ellen fordítja azt a „kiharcolt” eredményt, hogy mennyisé­gi festői­ felvonulással lehet demonstrálni a magyar pik­­túra jelenvalóságát, elhi­vatottságát. Meggyőződé­sünk, hogy a művészeknek és a műélvezőknek is hasz­nosabb, ha ezt a minőség reprezentálja: lelkiismere­tes, meggyőző, az arányokat helyesen érzékeltető válo­gatás, az eltelt egy-két év­ben született korábbi kiál­lításokon még nem szere­pelt munkák sora. Amely­ben természetesen esztéti­kai rang határozza meg, hogy ki hány képpel jelent­kezhet. Tény, hogy a festészet eredményeit illetően a ko­rábbi nemzeti tárlatok lát­tán is megfogalmazódhatott néhány kérdőjel a kritikus­ban. De mellettük az a jól­eső érzés is, hogy több al­kotó új utakat kereső, a va­lóságot összetetten felmuta­tó, érdekes, gondolatokkal teli munkával jelentkezett. Másként fogalmazva: leg­alább érezhető, tetten érhe­tő volt, mit akar, mit tud és merre tart a mai magyar piktúra. Ezt a kiállítást viszont csak számba venni lehet, kö­rülbelül úgy, mint egy isko­lai naplót, amelynek adatai szerint osztálylétszám (fes­­tő-szakosztály létszám) 288, jelen van 240, hiányzik — igazoltan — önszántából, vagy egyéb okok miatt (esetleg alkotás híján) 48. Harangozó Mária Leltár ’77 SZÖVETSÉGI TAGOK TÁRLATA A MŰCSARNOKBAN • A közismert Mindenki iskolája elméletben valóban mindenkié. A gyakorlatban azonban nem ilyen egyér­telmű a dolog. Most, hogy második éve kerül műsorra a felnőttoktatásnak ez a sajátos tévés segítőtársa, már senki sem próbál va­lamiféle csodaszert, önmű­ködően ható tanító auto­matát belelátni, mint más­fél éve, az induláskor. Azt a tapasztalatok elég hamar és elég nyilvánvalóan meg­mutatták, hogy a VII., VIII. osztály sikeres elvégzésé­hez nem elegendő egysze­rűen csak leülni az egy­mást követő televíziós­­órákhoz. Viszont a le­higga­­dás első pillanatától kezd­ve az is egészen nyilvánva­ló lett, hogy a Mindenki is­kolájában jóval több a reá­lis lehetőség, mint ameny­­nyit országszerte hasznosí­tanak. A készítők tehát idő­ről időre riport­filmeken­­rögzítik, s próbálják köztu­lajdonná tenni a leghasz­nosabbnak, legcélraveze­tőbbnek és legötletesebb­nek tetsző alkalmazási mó­dokat. Ilyen riportfilmet mutattak tegnap is, két megyéből gyűjtve a gya­korlatban bevált és másutt is haszonnal gyümölcsöztet­­hető tapasztalatokat. Min­denekelőtt a kisebb tele­püléseken szükségből szü­letett módszer, a tanári patronálás, a kiscsoportos foglalkozás formája tet­szett érdekesnek, megszív­lelendőnek. Nem kis rész­ben amiatt, ami a patroná­ló tanárok szavaiból kide­rült és nagyon jó, hogy a nagy nyilvánosság előtt el­hangzott. Nevezetesen, hogy a dolgozók általános iskolájának befejezésére vállalkozó felnőtteknek milyen rendkívül sokat je­lent a tanárral kiépülő sze­mélyes kapcsolat, a bizta­­tás, a figyelem. A szocia­lista brigádok mozgalmának részévé tenni, mondjuk ve­télkedők formájában, a Mindenki iskolája anyagá­nak feldolgozását — remek gondolat és jól bevált mód­szer. De ahol nem lendít a közösség, mert nincs rá le­hetőség, ott a tanulásra el­szánt, ám rengeteg nehéz akadállyal küszködő ember nagyon egyedül marad. Ha nincs, aki a homályos fo­galmak tisztázását, az ért­hetetlen anyagrészek ma­gyarázásán kívül még né­hány, személyre szabott biztató szóval erősítené —, akkor nagyon magára ma­radtnak érezheti magát a mégoly segítőkész „elekt­ronikus tanár” társaságai­ban. A fényes eredmények­kel kecsegtető formák mel­lett — ezt sugallta a teg­napi adás —, erről a na­gyon egyszerűről, de na­gyon alapvetőről: a biztató, emberi szóról sem lehet megfeledkezniük azoknak, akik a Mindenki iskoláját mindenkiévé akarják ten­ni. • A Horizont Szerkesztőség hosszú távú vállalkozásba kez­dett. A szomszédos országok környezetvédelmi gondjairól indított folytatásos riportsoro­zatot. Elsőként északi szomszé­daink, Csehszlovákia iparilag legfejlettebb tájaira ment el a magyar stáb. A felvételek megdöbbentőek voltak. Pusz­tuló erdő, a természetes ingo­­ványnál is életveszélyesebb bányaláp, számadatok a levegő szennyezettségéről, mind a vi­lágszerte fenyegető jelenségre irányították a figyelmet. A fe­nyegető veszélyről napjainkban egyre többet tudunk, többet olvasunk — s ami ennél is több, gyakran tapasztaljuk a tényeket. — Ami ebben a ri­­portfilmben ezen túlmenően érdekes volt, az a megkérde­zett szakemberek és illetéke­sek beszámolója arról, hogy mi mindent tettek és tesznek is a természet, az emberi kör­nyezet védelméért. És ebből a szempontból ez a sorozat nem egyszerűen csak körültekintés, hanem esetenként értékes ta­pasztalatszerzés is. (be) Hét hét Japánban Héthetes japán turné után hazaérkezett Lukács Ervin karmester. Kinti tar­tózkodása alatt 12 alka­lommal vezényelte Beetho­ven IX. Szimfóniáját. Ér­dekes japán szokás, hogy bizonyos műveket­_s kam­pányszerűen adnak elő, de­cemberben például 9 zene­kar 70 alkalommal adta elő a IX. szimfóniát. Japánban igen nagy az érdeklődés a magyar zene iránt. Lukács Ervinnel egyidőben Kocsis Zoltán is hangversenyezett Tokióban, Ránki Dezső pe­dig olyan népszerű, hogy fiatal leányok csoportja Ránki Klubot alakított. Lukács Ervin rövid idő múlva ismét visszatér Ja­pánba, ahol február 15-e és március 24-e között to­vábbi 8 hangversenyt ve­zényel. □ csekovszky Ár­pád keramikusművész ki­állítását László Gyula, egyetemi tanár nyitja meg február 3-án, pénteken, dél­után fél 5-kor a Műcsar­nokban. SZÍNPADA VA­TO ÓBUDÁN Sánta Ferenc: Éjszaka Néhány hét híján éppen tíz esztendeje — 1968. már­cius 8-án — mutatták be a Katona József Színházban Sánta Ferenc drámáját, amely Az áruló című regé­nyéből készült, s a színpa­di keresztségben az Éjszaka címet kapta. A darabot az évad végéig t­izenhatszor játszották. Ősztől pedig már nem tűzték műsorra. A bí­rálók — általában — az új magyar drámának kijáró tisztelettel és szeretettel fo­gadták a művet, de filozó­fiájával többen perbe száll­tak. Aminek elismerését jó­formán egyikük sem ta­gadta meg az írótól, az a mű gondolatgazdagsága Csaknem egy évtized után ennek a darabnak a bemu­tatásával avatta fel kama­raszínpadát a József Attila Színház Óbudán, a Várko­­nyi György Úttörő és Ifjú­sági Házban. TARTALOM, FORMA Mai szemmel nézve a mű kevésbé tűnik értékesnek, mint első bemutatásakor látszott. Nem gondolatgaz­dag, csupán gondolatokkal zsúfolt. Magyarán: sok benne a gondolat valóban, ám ezek a gondolatok nem eléggé mélyek, olykor nem többek egy-egy közhelynél. A Paraszt például, aki a né­pet személyesíti meg, ösz­­szes jelenetében, alig mond többet, mint Tiborc egyet­len monológjában, ama XIX. században megfogal­mazott panasszal. Hasonló­képpen felszínes a kelyhes vitéz, a császári zsoldos és a dominikánus pap filozófiá­ja is. A darab szereplői ugyan­is ezek a figurák, akiket a mai író támaszt föl egy éj­szakára, hogy nézeteiket ütköztesse, azazhogy ezál­tal a maga emberi-művészi vívódását tükrözze. Talán ez a forma is oka annak, hogy nem jött létre felka­varó dráma. A szerzetes egyszer Szent Ágostont idé­zi. Ez a kiváló férfiú egy másik művében azt írta, hogy a tartalom szépsége a forma ragyogásában üü­n­­döklik. A Sánta választotta for­mával az a baj, hogy hősei­nek nincs jellemük­, csak megjelenési formájuk, sze­mélyükben tézis küzd tézis ellen. Márpedig tézisekkel csak egyetérteni vagy pe­relni tudunk, együtt sírni vagy kacagni, porba súj­­tódni vagy a csillagos egek­be emelkedni viszont csak emberekkel lehet. Persze lehetnek ezek az emberek egy-egy eszme hordozói. Éppen Sánta egy másu­s mű­véből vehetünk jó példát, hiszen Az ötödik pecsét kis asztaltársasága is eszme­hordozók maroknyi közös­sége, ám egyenként kitűnő­en megformált, érző-vérző emberek, akiknek emberi tragédiái­­ rendülünk meg, nem pedig azon izgu­lunk, ki győz elvont vitá­jukban. A forma gyengesége az is, hogy Sánta a saját ma­ga választotta fikción belül sem következetes. Ha ugyanis az író képes föl­támasztani és ismét halál­ba küldeni hőseit, akkor nem kell tartania attól, hogy egyikük — a kelyhes vitéz — leszúrja őt. Ez a megoldás egyébként azt is sugallja, hogy az író csak kényszer hatása alatt ad igazat a huszitának, s így végül is nem dől el a kér­dés: kinek van igazsága. A darabot Barlay Gusz­táv rendezte. Társalgási drámának játszatja, amely­ben azonban a „társalgás” többnyire hatalmas hang­erővel folyik. Valószínű, hogy ha már az író ennyi­re valóságos vonások nél­kül ábrázolta hőseit, adek­­vátabb volna egy oratóriu­­mosabb színpadi megvaló­sítás. Abban talán a jól vá­lasztott színészek: Bánffy György (a szerzetes), Fülöp Zsigmond (az író), Horváth Sándor (a paraszt), Krá­­nitz Lajos (a kelyhes) és Vogt Károly (a császári zsoldos) is jobban megta­lálták volna helyüket. Kö­zülük egyébként Bánffy volt az, aki a nehéz hang­nemre a legjobban rá­érzett. VITATHATÓ VÁLASZTÁS Talán az eddigiekből is kitetszik, eléggé vitatható a József Attila Színház vá­lasztása, hogy ezzel a da­rabbal nyitotta meg kama­raszínpadát. Eszünk ágában sincs azt sugallni, hogy a környező lakótelepek kö­zönségét valami igénytelen művecskével igyekezzenek becsalogatni Thália új — remélhetőleg nemcsak át­meneti — hajlékába, de bi­zonnyal lehetett volna ér­tékes, s ugyanakkor kevés­bé elvont alkotással tenni emlékezetessé ezt az ava­­tót. Morvay István Fülöp Zsigmond és Bánffy György (MTI Fotó : Danis Barna feb­ .)

Next