Esti Hírlap, 1978. március (23. évfolyam, 51-76. szám)

1978-03-01 / 51. szám

KÖR­NYEZET- VÉDELEM Ellenőrzés óránként Valóságos műszaki rend­őrséget szervezett a fűzfői Nitrokémia a környezet vé­delmére. A nap minden órájában mérik a­ levegő és a víz összetételét, ellenőrzik, hogy a hulladékok tárolása megfelel-e az előírásoknak, s az ipartelep területén vi­gyáznak-e a rendre, a tisz­taságra. A technológiai fe­gyelem megsértőit, a rend ellen vétőket felelősségre vonják. A műszaki rendőr­ség te­vékenysége igen eredmé­nyes, hiszen az állandó kontroll a technológiai fe­gyelem megtartására kész­tet, az ismétlődő hibákra figyelmeztet, s ez utóbbi a műszaki fejlesztőiknek ad új feladatokat. (MTI) Magyarország és Bulgária Tovább bűvöl az árucsere Az idén: 200 millió rubel érték A Magyar Népköztársa­ság és a Bolgár Népköztár­saság kormánydelegációja Szófiában írta alá a két or­szág közötti 1978. évi áru­csere-forgalmi és fizetési jegyzőkönyvet. Az okmány a két ország közötti árucsere-forgalom további növekedését irá­nyozza elő. A tervezett vo­lumen meghaladja a 200 millió rubelt. Ez az 1977. évi árucsere-forgalomhoz képest jelentős növekedést tartalmaz, s megteremti az 1978— 1980-ra érvényes hosszú lejáratú árucsere-forgal­mi és fizetési megállapo­dás további sikeres telje­sítésének feltételeit. A gépek és berendezések jelentős helyet kapnak a két ország közötti külke­reskedelemben. Részesedé­sük az összforgalomban csaknem 67 százalék. Az összforgalom mintegy 40 százalékát szakosított ter­mékek alkotják. A Bolgár Népköztársaság a Magyar Népköztársaság­nak 1978-ban szerszámgé­peket, elektromos targon­cákat, motoros targoncákat, élelmiszeripari gépeket, erős- és gyengeáramú termé­keket, számítás- és szerve­zéstechnikai berendezéseket, műszereket, hidraulikát és pneumatikát, mezőgazdasá­gi gépeket, növényházakat, négytengelyes vasúti teher­vagonokat, hengerelt árut, vegyi termékeket és alap­anyagokat, mezőgaz­dasági cikkeket, gyógyszereket, kozmetikai szereket szállít. Magyarország szerszám, gépeket, elektromágneses tengelykapcsolókat, hid­raulikaelemeket, vendéglá­tóipari gépeket, erős- és gyengeáramú termékeket, számítástechnikai berende­zéseket, különféle műszereket, or­vosi berendezéseket, vegyipari és mezőgazda­­sági gépeket, Ikarus autóbuszokat, garázsberendezéseket, az autóbuszgyártási együtt­működés keretében bizo­nyos egységeket, kohászati termékeket, vegyi terméke­ket, gyógyszereket küld a Bolgár Népköztársaságnak. Növekszik az előirányzat szerint a lakosság ellátását szolgáló ipari termékek köl­csönös cseréje is. L. K. HOSSZABB IDEIG TÁROLHATÓ Élelmiszer műanyagban A KOMBINÁLT FÓLIA ELŐNYEI A készételek műanyag csomagolásával kapcsolatos kísérletekről számoltak be a minap a Magyar Élelme­zésipari Tudományos Egye­sület, az­ MTA Élelmiszer­­ipari Komplex Bizottsága és a Központi Élelmiszer­ipari Kutatóintézet rendez­vényén A hagyományos, üvegbe, fémdobozba csomagolt konzervek mellett mind tőbb a teljesen kész étel, amelyet a csomagolóanyag­ban lehet fel­melegíteni és abból elfogyasztani. A Gastrofol-ételek sike­re is a további lehetősé­gek felderítésére ösztön­zi az élelmiszeripar ku­tatóit A Központi Élelmiszeripari Kutatóintézet, az Országos Műszaki Fejlesztési Bizott­ság megbízásából a kész­ételek műanyag csomagolá­sával kísérletezik A Deb­receni Konzervgyárral együttműködve készétele­ket csomagolnak polipropi­lén tálcákra. Ez nagy előny a hagyományos konzervdo­bozokkal és üvegekkel szemben, mind a szállítás, mind a hőkezelési idő tekintetében. A hőkezelési idő ugyanis felére, har­madára csökken. Ez a kü­lönösen hőérzékeny táp­anyagokat — vitaminokat, íz- és színanyagokat — ke­vésbé károsítja, ugyan­akkor a sterilezési kapaci­tás nő. Ennek a módszernek az az előnye a Gastrofol-éte­lekkel szemben, hogy nem kell az ételeket mélyhűtő­ben tárolni. A kísérletek a műanyag tálcás csomagolás hátrányait is megmutatták. A műanyag tálcák mecha­­nik­ai ellenállóképessége például jóval kisebb a hagyományos csomagoló­anyagokénál, ezért raktá­rozáskor k­evesebbet lehet egymásra rétegezni. S mert sérülékenyebb, rakodáskor nagyobb gondosságot igé­nyel. A készételmintákkal tá­rolási kísérletek is folyta­k. A tárolás alatti mikro­biológiai vizsgálatok során tisztázták, hogy a készítmények h­űtő­szekrény hőmérsékleten 4—6 hétig tarthatók el. Az eltarthatóság idejét növelni lehet, ha a csoma­golóanyagot egy másik mű­­anyagfóliával kombinálják. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a kom­binált fólia nagyon jó. A műanyag csomagolású készételek elterjedését azonban csak a hazai po­lipropilén termelés megin­dulása segítheti elő. Áruskála a háztáji és kisegítő gazdaságok termelésének fokozásáért. Mezőgazdasági eszközök dmnkítással egybekötött kiállításai az Agrotröszt, a SZÖVARU, a Hermes, a VASÉRT és a Vidia közreműködésével A SKÁLÁBAN február 28-tól március 11-ig, NAPIRENDEN: A GIMNÁZIUMOK NEMCSAK KÖZÉPISKOLÁS FOKON... Szakosítás a A Fővárosi Tanács veze­tői 1966-ban határozatot fogadtak el a középiskolai nevelő-oktató munka fej­lesztéséről. Megszabták a gimnáziumok és a szakkö­zépiskolák közötti arányt és sok más fontos intézkedést hagytak jóvá. Hogyan va­lósították meg a határoza­tot a gimnáziumokban? — erről számolt be a Város­házán a művelődésügyi fő­osztály. TOVÁBBTANULÁS Ma Budapesten 42 gim­názium és 67 szakközépis­kola van. Ez megfelel a 12 évvel ezelőtt kijelölt arány­nak. A diákok 40 százaléka gimnázium­ban, 60 százaléka szakközépiskolában tanul. Jelentősen nőtt a gimnáziu­mi szakosított osztályok száma , a természettudo­mányos tárgyak javára. (Képünkön: fizikaóra a Leővey Klára Gimnázium IV a osztályában.) Nagyobb arányban vet­tek fel a gimnáziumokba munkásgyerekeket. Tanu­lásukat megkönnyítette az új ösztöndíjrendszer. A leg­tehetségesebbeknek kollé­giumokat, főiskolai előké­szítő tanfolyamokat szer­veztek. A külső negyedek­ben is megfelelően nőtt a szakosított osztályok ará­nya. A gimnázium feladata, hogy előkészítse a fiatalo­kat a főiskolára, azoknak pedig, akik nem tanulnak majd tovább, megfelelő is­mereteket és általános mű­veltséget adjon az elhelyez­­kedéshez. A legtöbb szülő azt reméli, hogy gyereke a gimnáziumi érettségi után főiskolán tanul. Az iskolá­kat aszerint rangsorolják, milyen arányban veszik fel onnan a diákokat az egye­temekre. Sokat kifejeznek a számok: 1976-ban közvet­lenül az érettségi után a tanulók 66 százaléka tett felvételi vizsgát — s bár a legtöbben megfeleltek —, a diákoknak csak 28 százalé­kát vették fel. A gimná­ziumok módot kaptak rá, hogy tizenkétféle munka­körben gyakorlati csoportot szervezzenek. Ezt a lehető­séget azonban még kevés helyen használták ki. Érett­­ségi után sok diák szakmát tanul. Legvonzóbb a tévé­szerelő, az elektroműsze­rész, a fodrász és a kozme­­tik­usi pálya. A lányok az utóbbi időkig főként iro­dákban helyezkedtek el. Újabban többen mennek el képesítés nélkül tanítani. Sok fiatalt vár az egészség­ügy. MUNKÁRA NEVELÉS A művelődésügyi főosz­tály véleménye szerint az oktató-nevelő munka so­kat fejlődött, sikerült fel­kelteni a diákok közéleti érdeklődését. Ám az isko­lák vezetői elégedetlenek a munkára nevelés ered­ményével. Sok diák csak azt tanulja meg, amiből közvetlenül haszna szár­mazik, vagyis ami elősegíti egyetemi felvételét. Ez ne­hezíti az általános művelt­ség megszerzését. Magas a mulasztott órák száma. A kísérletként bevezetett 12 napos üzemi munkán a többség fegyelmezetten dolgozik, de még sokait kell tenni, hogy a diákok kellő­en megbecsüljék és meg­szeressék a testi munkát. A bukások száma elenyé­sző, csökkent a kimaradt diákok száma is. A tanul­mányi versenyeken a bu­dapesti gimnazisták jól megállják helyüket. KÜLÖNBSÉGEK Az oktató-nevelő mun­kában még nagy különbsé­gek vannak az iskolák kö­zött. Az egyik ok, hogy a régi, gazdag hagyományú iskolák nagyobb arányban vonzzák a jól felkészült diákokat, s ezért könnyebb a legtehetségesebbek kivá­lasztása. Ezek a gimnáziu­mok a legkiválóbb tanáro­kat is összegyűjtik Egye­bek között ez­ magyarázza, hogy több iskolából az érettségizettek felét is fel­veszik, másutt pedig sok­kal kedvezőtlenebb az arány. A művelődésügyi főosz­tály most javaslatot ter­jesztett elő, hogy minden gimnáziumban meggyor­sítsák az oktató-nevelő munka fejlesztését, s hogy ehhez megteremtsék a megfelelő feltételeket. Bő­víteni kívánják az elhe­lyezkedést és a főiskolai tanulást segítő lehetősége­ket is. Az term­észettu­domá­nyok ja­vá­ra HAMAROSAN ELINDUL A BALATONRA Nyáron jár már a katamarán ÚJPESTEN KÉSZÜL, Kéttestű hajó szántja már a nyáron a Balaton vizét Fonyód és a Bada­csony között. Fedélzetére négyszáz utas szállhat. A Balaton legújabb hajója, a katamarán most készül a MAHART újpesti hajójaví­tójában. Hamarosan vízre bocsátják, s elindítják el­ső útjára: a Dunán és a Sión át várhatóan ebben a hó­napban megérkezik Sió­fokra. Itt fejezik majd be a szere­lést. Újpesten ugyanis nem lehet elhelyezni a hajón a fedélzeti berendezéseket, mert akkor a katamarán nem férne el a Siót átívelő hidak alatt. Jövőre — a tervek szerint — még két katamaránt építenek, a ké­sőbbi években pedig szov­jet hajógyáraktól vásárol­nak — körülbelül 250 sze­mély szállítására alkalmas — vízijárműveket. A katamarán magyar SIÓFOKON SZERELIK mérnökök tervei alapján épül: a MAHART és a KPM hirdetett pályázatot, s a javaslataik közül ezt tartották a legjobbnak. Munkába állítása lehetővé teszi, hogy megkezdődjék a régóta időszerű selejtezés. A Balaton sok vihart meg­­­ért öreg hajóit már nem lehet gazdaságosan fel­újítani: az évről évre nö­vekvő vendégsereg terhét mind nehezebben viselték el. Az első selejtezési jegy­zőkönyv szinte az új hajó építésének hírével egy­­időben készült el. Kimondták a végső szót: a nyolcvanhét éves Helka és az 1930-ban épített Tátika többé nem fut ki a vízre. A Helkát Balatonfüred ta­nácsa kapja meg, a kikötő­ben kőágyra helyezik, mú­zeumnak rendezik be, a balatoni hajózás emléke lesz. A Tátika a zánkai út­törővárosban kap végleges helyet. siÓRIén Hómén Hómén Hómén HÓRIéf _ M^,ánoifN^||l|ll|||||flTll ' ‘ Г: Ш mindig történik valami! OFOTÉRT TAVASZI VASAK március 11-ig. Fényképezőgépek, filmvetítő, nagyítógépek, írásvetítők, egyéb fotó- és optikai cikkek, valamennyi 6X9-es, fekete-fehér Forte és ORVVO-film, továbbá a 8 mm-es Gusztáv és Peti műsorfilmek 20%-OS A RENG IX­ M EN N Y EL 40RK “tómén' tómén lómén I Hómén ihítetkörposzt. lótaktón in :»S­itár Hómér Hómér Hómér

Next