Esti Hírlap, 1978. július (23. évfolyam, 153-178. szám)

1978-07-01 / 153. szám

• A megnyerő arcú, rokon­szenvesen szerény észt író, Jaan Kross azon töprengett a tegnap este sugárzott Mi­­chelsen beiktatása című té­véjáték bevezetőjében: va­jon érdekli-e kellőképpen a magyar televíziónézőket a tizennyolcadik századi orosz és észt történelem alakja, a Pugacsov-felkelés vérbe fojtója. Erre a kérdés­re aligha lehet általában válaszolni. Ahogyan azon­ban a kisregényből írt tévé­játék bemutatta Michel­­sont, méltán váltotta ki ér­deklődésünket. A televízió­változat szerzője Biró Zsu­zsa már a bevezető képso­rokban és párbeszédekben kíváncsivá tette a nézőket, ki is lehet ez a Michelson, akiről annyi furcsát beszél­nek Észtország nemesurai, főrangú hölgyei? S amikor megjelent a hős, és bonyo­lódni kezdtek az észt ne­messég soraiba iktatási procedúra szálai, kitűnt, hogy sokkal többről van itt szó, mint egy történelmi kuriózumfiguráról. A job­bágyszármazású Michelson, aki a felemelkedésért meg­tagadta, sőt, pusztította osz­tályos társait, igazi tragikus hős, akinek ellentmondásos jelleme a műből árnyaltan, térhatásúan bontakozott ki. .A tévéjátékot Hajdufy Miklós rendezte , s ugyanő tervezte a kort, il­lúziót kettőn idéző díszlete­ket is —, a tőle megszokott gondossággal. Kitűnő vá­lasztása volt a főszerepre Bujtor István, akinek meg­formálásában Michelson végül is elnyerte rokon­­szenvünket. A darabban rajta kívül kitűnő színészek egész sora játszott, Bencze Ferenc, Bulla Elma, Páger Antal, Mensáros László és Bánsági Ildikó voltak a leg­emlékezetesebbek. . (morvay) PIREUSZBAN Melina, a szenátor Vasárnap soha ... Ez volt a címe Melina Mercouri egyik legnagyobb sikerű filmjének. Sajátos foglalko­zást űzött ebben a filmben, de vasárnap soha nem dol­gozott. Melináról ugyanezt az életben nem lehet el­mondani, amióta a leg­utóbbi választásokon szená­tor lett. Éppen Pireuszban választották meg, a szocia­lista párt listáján, abban a Pireuszban, ahol a Vasár­nap soha című film játszó­dott. Hetenként legalább négy­szer jelenik meg abban a körzetben, ahol megválasz­tották, hogy találkozzék választóival, meghallgassa kívánságaikat, panaszaikat. Nem reklámnak tekinti mandátumát: komolyan dolgozik azért, hogy ne csalódjanak benne, akik rá szavaztak. Pedig művészi munkája is alaposan elfog­lalja. Legutóbb Athén egyik színházában Brechtet ját­szott három hónapon át, de tervezi, hogy a jövőben csak abban a három nyári hónapban fog játszani (fil­mezni is), amikor a görög parlament nyári szabadsá­gon van. Mert már nehezen tudja egyeztetni a kétféle elfoglaltságot: a képviselő­séget s a színészetet. — Vagy pedig — teszi hozzá — törvényjavaslatot terjesztek be a parlament­ben, hogy a napot növeljék meg 24 órásról 30 órásra. Akkor talán jut majd időm arra, hogy mindent elvégez­zek, amit szeretnék. Veszprémi tévéfesztivál orr lenni MINDEN ÁRON ? A televízió rendezőit nem illetheti a vád, hogy a feszti­válnak rendeznek, ennek valamennyien együtt örül­hetnénk, mert körülbelül azt kellene jelentenie, hogy nem kivételképpen, hanem eleve minden olyan igény­nyel készül, hogy majdan akár egy fesztiválon is megállja a helyét A VIII. veszprémi tv­­találkozóra ez nem sikerült Olyan produkciók is ringbe kerültek a tegnap véget ért versenyprogramban, ame­lyek nemhogy egy év be­mutatóit reprezentálni kí­vánó fesztivál követelmé­nyeihez mérve mutattak gyenge formát, hanem az egyszerű televíziós hétköz­napokon is már kiütéssel kerültek a földre. Ez egyrészt azért figye­lemre érdemes, mert gya­níthatóan azonos lélektani forrásból ered, mint az a közismert szólás a sport­berkekben : nem a győze­lem, a részvétel a fontos. Megtetézve azzal a veszél­lyel, hogy a veszprémi rész­vétel presztízs­kérdéssé, egyszerű „bármi áron, de ott lenni” hiúsági üggyé ké­nyelmesedig a teljesít­ménytől függetlenül állandó belépőjeggyel rendelkező alkotók számára. A sport­ban már tapasztalhattuk néhányszor, milyen lelkesí­tően hatott az említett jel­szó beprogramozása... (magyarul: dillettantiz­mus) olyan gyakran buk­kant fel, hogy a jelenséget lehetetlen pusztán egy-egy véletlen alkotói melléfo­gásnak tekinteni. Ez a mennyiség már minőség­be csapott át: a minőség általános romlására figyel­meztet. A kivételekről, igazság­talanul, most nem esett szó. A ma esti helyszíni közvetítés alkalmával a nézők maguk mérhetik le a saját emlékezetük őrizte értékrend és a zsűrik által odaítélt díjak alapján a leg­jobb teljesítmények művé­szi súlyát. (bársony) Másrészt azon is el lehet ezek után morfondírozni, hogy vajon az évente ké­szülő körülbelül 120 drámai és szórakoztató műfajú pro­dukció közül a tv-találkozó programjába kerülő húsz műsort a legjobb meggon­dolások alapján választ­ják-e ki az alkotói nevezé­sekből? Mert lehet ugyan állandó belépőjeggyel ak­kor is jelen lenni, amikor nincs mivel, viszont ebben az esetben számolni kell azzal, hogy a találkozó ép­pen azzá nem tud lenni, amivé létrehozása óta lenni kíván. A legjobb színvonal rep­rezen­tálásával a felhaj­tóerő. A kevés kivételtől elte­kintve az idei találkozó nem felhajtóerő, hanem fi­gyelmeztetés volt. Az általános kép szak­mailag elnagyolt, felületes munkáról alakult ki. A jel­lem- és környezetábrázolás felszínessége, a figyelmet­len és elkapkodott színész­vezetés, az ötlettelenül és mechanikusan alkalma­zott beállítások, a drama­turgiai hanyagság és át­gondolatlanság, az alapve­tő mesterségbeli követel­mények háttérbe szorulása KONCERT A KISSTADIONBAN NAGY SIKER: A BONEY M Tíz évvel ezelőtt az emlé­kezetes Spencer Davis kon­cert és a rákövetkező év Traf­ic szereplése óta nem látott vendégül világ­hírű beat-zenekart a Kis­stadion. Akkor hömpölygött a fiataloknak ilyen tömege a Thököly úton végig, mint most a divatos disco-együt­­tes a Boney M hangverse­nyére. Tíz éve a felszabadító, mámorosan új beat közön­sége, most az elegáns, tom­pa fgényű, diszkrét táncklu­­bok, bárok népe találkozott olyan produkcióval, amely világszerte friss és a leg­több fiatalt vonzza. Tíz év ... Óriási meglepetésre a Bo­ney M műsora úgy kezdő­dött, mint egy dzsesszkon­­cert. Az énekes sztárokat kísérő tíztagú együttestől és két énekesnőtől olyan mo­dern funky ütemű kompo­zíciókat hallhattunk élőben, amilyenekhez hasonlóakat csak Herbie Hancock vagy Stanley Clark lemezeiről. Félelmetesen pontos arran­­gemanokban, és a kemény ritmus fölé úszó káprázato­san virtuóz rögtönzésekben gyönyörködhettünk. Vala­mennyiük egyforma kvali­tású produkciójából a basz­­szusgitáros és a dobos a monotonságot­­ sokrétűvé bontó, határozott játékát emelhetnénk ki. A szünet után a discók­­ból, rádióból akaratlanul is megtanult slágerlista-vezető számon következtek. Most már megélénkült a lelátók népe is, amely — a zené­szek számára is meglepően — szinte közömbös maradt az első rész műsorával szemben. A folytatás is kellemes meglepetés ma­radt, mert a kitűnően ének­lő disco-csillagok nem a sa­ját lemezeiket kopírozták élőben, s főleg nem disco­­hangulatot igyekeztek te­remteni, hanem továbbra is építettek a kitűnő zene­­kar szellemes, gazdag har­­móniájú „break-jaira” és egy-egy rövidebb hangszer­ improvizációra. A sokszínű­ produkcióból bő választási lehetőség nyílott, hogy ki­ lei ízlése szerint koncentráljon, a csupaszon hagyott király­női láb villogására, a sláger lendületesen előadott dalra­­mára, s a kíséret­ben meg­búvó, az egységes „sound” tömör hangzásából fölcsil­lanó finom zongora- vagy ritmusgitár futamra. A show-elemek nem tolakod­tak a muzsika elé; az éne­kesnők „éjkirálynői” ruhái annyira pazarul bizarrak voltak, hogy ez már — földhözragadt funkciót ke­resgélő szemléletünket fél­retéve — tetszett. Akár a Boney M egész műsora, amely a maga nemében legtöbbet, a legmagasabb színvonalon nyújtotta, amit ebben a szórakoztató mű­fajban elérni lehet. Kőbányai János • tartozik Az idei nyár örömei^ ^aty­­aUcauTM kiadványa. ■ „o.*oz.Mó «**'•■ PLUSZ KIÁLLÍTÁS Július 23. szegedi nyári tárlat Szegeden, a szabadtéri játékok előadásai mellett, mintegy húsz kiállítást is megtekinthet a közönség. Július 23-án nyílik a XIX szegedi nyári tárlat, ame­lyen 113 festményt, 133 szobrot és érmét, valamint 74 grafikát mutatnak be. Ezenkívül kiállítás nyílik Medgyessy Ferenc szob­rászművész, W­ürtz Ádám grafikusművész, Kiss Boóz Ilona keramikusművész, Balázs Irén textilművész, ifj. Fazekas Lajos népi iparművész, Samu Géza szobrászművész munkáiból. A múzeum kupolacsarno­kában lesz Váró Márton szobrászművész tárlata. A Kárász utcai bemutatóte­remben mai dél-magyaror­szági festőművészek alko­tásai, állítják ki. GYORSINTERJÚ Kamnyóné Egerváron A Német Demokratikus Köztársaságból érkezett ha­za Berek Kati, a Nemzeti Színház művésznője. — Nyolc alkalommal lép­tem föl az NDK-ban dolgo­zó magyar fiatalok előtt, a többi között Berlinben, Drezdában, Erfurtban, Neu­­hausban és Freibergben. A magyar költészet klassziku­sainak alkotásaiból válo­gatott műsoromat nagy ér­deklődéssel és szeretettel fogadták. Jókat, nagyokat beszélgettünk. Már régeb­ben fölkértek erre a szerep­lésre, de csak most tudtam eleget tenni a kérésnek, mi­után a színházi idény befe­jeződött. — A szezon jól végződött számomra, nagyon szeret­tük Németh László darab­ját, az Erzsébet-napot, amelyet előbb a Fővárosi Művelődési Házban mutat­tunk be, majd a színházban is játszottuk. Szép sikerünk volt, a bérletszüneti előadá­sok mindig táblás házzal mentek. — Nyári programja? — Ismét szereplést vál­laltam az Egervári esték sorozatában. Tavaly ját­szottunk először a Zala me­gyei község várkastélyának­­udvarán. Két régi magyar komédia, a Kocsonya Mi­hály házassága meg a Bor­ka asszony és György deák volt műsoron, Sándor János rendezésében. Ezeket az idén is játsszuk, de két má­sik komédiát is bemuta­tunk, a Karnyónét és a Költés-jártas vőlegény cí­mű darabot, ugyancsak Sándor János irányításával. — Nagy feladat vár rám: a Karnyóné címszerepe. Jól ismert és mégis új szá­momra Csokonai remek ko­médiája. Játszottam benne főiskolás koromban, és 1953-ban Ferran Violettá­val fölváltva voltam Samu­­ka, a Major Tamás rendez­te emlékezetes előadásban. Először kicsit tartottam tő­le, hogy miként tudok meg­küzdeni Gobbi Hilda csodá­latos játékának emlékével, de végül is megnyugtattam magam: a színészi alkatunk különbözik, viszont Gobbi alakításának belső tartal­mát ma is követendő pél­dának tartom. (meg) A Gyulai Várszínház tegnap este mutatta be Sárospataki István Kőműves Kelemenné című drámáját. Rendezte Rakovszky Tibor, a pozsonyi Szlovák Színház főrende­zője. Képünkön Ronyecz Mária és Sinka Károly az egyik jelenetben (MTI-fotó Ilovszky Béla felv.) A TIHANYI MÚZEUMBAN Borsos Miklós kertje Merengő, a kert zugába húzódó, a vizek fölött elte­kintve ábrándozó, ülő, fek­vő, sétáló aktok — téren és időn kívüli csend és tiszta­ság. Talán ezek a legfőbb jellemzői Borsos Miklós A kert című kiállításának, amelyet a Tihanyi Múzeum­ban mutat be. Miként a művész a katalógus beve­zetőjében írja: kertjébe menekül a zajossá vált, há­zakkal beépített, autókkal elcsúfított környezetből. A hozzá látogató barátaiban, muzsikusokban, művészek­ben az antik lantosokat és gráciákat próbálja felfedez­­ni, s kertjét időtől és tértől független kicsiny biroda­lommá varázsolni. • • Rajzait a poézis élteti, ér­zések és hangulatok leb­­bennek át az időnként vas­kosnak, nehézkesnek tűnő és szinte kivétel nélkül arc nélküli aktok között. Elvá­gyódás ez a rajzsorozat, éppen ezért a művész a rajztechnikában is kissé visszalép az időben, és is­mert, hangulatot varázsló rajztechnikáját feladva csupán a megformált figu­rák pontos megrajzolására törekszik. Többnyire han­gulatosak ezek a rajzok, de mintha a szobrász súlyo­sabb eszközökhöz szokott keze nem tudna mindig együtt illanni azzal a költői könnyedséggel, lebbenéssel, ami a rajzlapokból tetszően szándéka lehetett. Az elvágyódó művész ezeken a rajzokon valóban nagyon messze került a má­tól, olyannyira, hogy a vo­nalakban nehezen fedezhető fel a ma élő mester arca. Csak az elvágyódást látjuk, s azt kevésbé, aki elvágyó­dik és az antikvitást hívja segítőtársul. A Balatonnál nyaraló ki­állításlátogató mégis min­den bizonnyal szívesen han­golódik rá a valóságos táj látványa után ezekre a Ba­latont fe­kszik­rázta­tó, a tá­jat nyugalmával és csönd­jével bemutató rajzokra. Mindannyiunkban ott van a csönd, a tisztaság, a majd­nem andalító pékesség utá­ni vágy, és időnként szíve­sen merülünk el egy álom­világba a valóság zajos, szögletes mindennapiságá­­nak szorítása közben. Ezt az élményt nyújtják Borsos Miklósnak a Tihanyi Mú­zeum fehér falán látható rajzai is, amelyek között itt-ott néhány kisplasztika látható. Ezek a rajzok bronzba öntött továbbélései és átalakulásai. S meglehe­tősen szokatlan, kicsit ér­zelmes alkotásai a külön­ben mindig szűkszavúan pontos szobrásznak. (harangozó) □ JANE FONDA és édes­apja, Henry Fonda Allen Reiser amerikai rendező filmjében szerepel először közösen. A forgatókönyvet Albert Maltz írta Simon Eckbever utazása című re­gényéből. Az apa egy beteg öregembert játszik, lánya pedig fiatal doktornőt ala­kít.

Next