Esti Hírlap, 1978. augusztus (23. évfolyam, 179-205. szám)

1978-08-01 / 179. szám

A cigányság lakáshelyze­tével, beilleszkedésével foglalkozott a rádió teg­nap este sugárzott Adósok című műsora. Tisztességes és jószándékú riportműsor volt, pontos helyzetképet adott egy új, bár sok kér­dőjellel járó lakásépítő kezdeményezésről, s ar­ról, hogy ezekben a mo­dern lakásokban hogyan élnek a putrikban felnőtt nemzedékek és a fiatalab­bak. A riportból megtud­hattuk, amit már számos hasonló beszélgetésből is­mertünk. Láthatóan a ci­gányság kérdésével foglal­kozó műsorok körbejárnak, szerzőik fennakadnak né­hány únos-antig ismert kérdésen. Ennek a tegnap este elhangzott adásnak is ez volt a legfőbb hibája. Juhász Judit sem gondolta végig, hogy mit akar mon­dani és kihez kíván szól­ni: a cigánysághoz vagy azokhoz, akik a cigányság szerint minden bajukon se­gíteni tudnának, ha lelke­sebben és határozottabban nyúlnának egy mérhetetle­nül mély és mindig pénzzel teli zsebbe. Úgy véljük, a néhány meglehetősen riasz­tó illusztráló hangfelvétel után a műsor készítője bát­rabban szólhatott volna ar­ról, hogy mi a lényege az Örkényi lakásakciónak, ho­gyan sikerült megszervezni és vajon más községben másolható lenne-e ez a pél­da. És szólni kellene már arról is, hogy az anyagi és emberi segítség mellett mit tehet és mit tesz maga a cigányság a beilleszkedé­sért önmaga megváltásáért. Ha mindig csak a segítség­­­­ről beszélünk, de nem tudjuk fölmutatni a ci­gányság pozitív példáit — szerencsére vannak ilye­nek, ez a műsor is említett egyet —, akkor a jószándé­­­kú, de felületes műsorok nem érik el kívánt hatásu­kat. (harangozó) Luikr, Galilei, Kepler levelei A hamburgi állami és egyetemi könyvtár hatal­mas levélgyűjteményét — a Volkswagen Művek ala­pítványából — nagyszabá­sú restaurálásnak vetik alá. A gyűjtemény mintegy negyvenezer, zömmel la­tin nyelvű levélből áll, a XV-től a XVIII. századig. A több mint hétezer levélíró többnyire az akkori német nyelvterület és a környe­ző országok egyetemeinek tudásai. A levélírók, illet­ve a címzettek között van Luther, Leibniz, I. Lipót császár, II. Gusztáv és Krisztina svéd uralkodók, Galilei és Kepler. A leve­lek tartalmát tudományo­san máig nem értékelték. A restaurálás nagyon sür­gős, mert a minőségileg igen különböző papírokat erősen megviselte az idő. TEGNAP ESTI BEMUTATKOZÁS • • Örömzene, örömtánc A Brasil Tropical a Budai Parkszínpadon — Jegyet veszek... — szólítják le már a Kosztolányi tér sarkán a Parkszínpad felé igyekvőket a reménykedő kintrekedtek. Hetek óta elkelt már minden jegy a Brasil Tropical valamennyi előadására: a világhírű márka va­rázsa, a brazil ritmus vonzása megtette a magáét. És a közönség meg is kapta, amit várt: igazi örömtáncot, örömzenére. Mintha csak vasárnapi táncmulatságra gyülekez­nének ezek a szépséges fiúk-lányok,­­ oly spon­tánnak, rögtönzöttnek hat minden mozdulat, oly ter­mészetesnek,­­ igaznak a mosoly, oly laza, önfeledt és felszabadult a hosszú lábak, napbarnított felső­testek, karcsú csípők járá­sa, a pompás zenekar — elsősorban az ütősök — pa­rádéja. Sikongva élvezke­­dik a közönség: ami a szín­padon zajlik, átsugárzik minden nézőre. Az öröm — hálistennek — ragályos. Olyan együttest és pro­dukciót láthatunk, amely­ben szétválaszthatatlanul olvad össze revü és folklór, balett és akrobatika; min­denki mindent tud: az éne­kesek táncolni, a táncosok hangszeren játszani, s ha kell, még zsonglőrködni is a csörgődobokkal. S mind­ez valami olyan tudatos megtervezettségben zajlik, aminek legfőbb erénye, hogy szinte láthatatlan. Se­hol a másutt oly görcsös­nek ható drill nyoma: nem a kényszerű fegyelem sza­bályozza az összjátékot, hanem a ritmus lüktetése. Nem a koreográfusi önkény és a begyakorlottság verí­téke uralkodik, hanem a zene hatalma. Akik itt jár­ják előttünk a szambát, az indián harci táncot, a sze­relmi játékot, s a karnevál ünnepét, mintha nem be­tanult mozdulatokat ismé­telnének, hanem belőlük, legbelsejükből áradna a tánc. Azonosak vele, általa valósulnak meg. Persze, ez csak látszat. A látszólagos önfeledtség mögött megszerkesztett rend uralkodik. De a szín­padon a látszat­­ valóság­gá válik. S a Brasil Tropi­cal táncosai elhitetik ve­lünk, hogy csupán jóked­vükben járják a szambát, fénylő szemek nevetése, a legdrágább ékszereknél is pompásabban hat a fogak életörömtől hersegő fehér­sége, a legfinomabb kelmé­nél is szebb a kávébarna bőr matt fénye, s a legrafi­­náltabb reflektornál is vib­­rálóbb e hosszú combú, tö­kéletes párductestek puhán ördöngős mozgása. Igaz, a műsorzáró Riói karneválban a jelmezter­vező — Evandro Castro Li­ma — hatalmas kosztüm­­parádét is rendez, de ez a műsorszám jellegéből, a jelmezbál megelevenítésé­­ből fakad. A táncosok itt, az ünnepség fénypontján, lesietnek a széksorok közé és meghívják a színpadra a táncra kész, s addigra már kellőképp fölpezsdült hangulatú nézőket. A dobo­gó egykettőre népünnepély színhelye lesz, boldog pesti férfiak ölelik át a motolla­­csípőjű, barna bőrű lányo­kat, megdicsőült honi höl­gyek járják a szambát a kétméteres kreol táncosok karjaiban. De nem fájdítom tovább azok szívét, akik kiszorul­tak az öt parkszínpadi elő­adás nézőteréről. A tegnapi nagy sikerű bemutatkozás után csak azt kívánhatjuk nekik: ne essék az eső ezen az öt estén, s így a kitűzött tartalék esőnapot esetleg pótelőadásként lehessen megtartani... És hogy jö­vőre ismét Pesten láthassuk vendégül az idei nyár egyik szenzációját hozó Brasil Tropicalt. Fencsik Flóra Kép a Riói karneválból (Halmágyi Péter felvétele) S mivel revüről van szó, ez kétszeres érdem. Edvar­­do Carnero és Domingos Campos, a műsor tervezője, illetve rendezője bölcsen tudja a látvány és hatás titkát. Tudja, hogy a leg­csillogóbb Ritternél is va­rázslatosabb a hatalmas, Új kincsek Delphiben Delphi régészeti múzeu­mában új termet nyitottak meg, amely francia tudó­sok által 1939-ben talált leleteket mutat be most először a nyilvánosságnak. A nagyon is hosszú „átfu­tás” oka a háború és a restaurációs nehézségek. Az új kiállítás büszkesége egy életnagyságú bikakép­más kalapált ezüstből és egy, az archaikus időkből származó, ugyancsak élet­nagyságú arany-elefánt­csont szobor. A kincsek nagy része az ion korszak műhelyeiből származik, az időszámítás előtti 6. szá­zadból; ezek valószínűleg eredetileg is Delphi kincs­tárában voltak fölállítva. A feltételezés szerint a kultikus tárgyak az idő­számítás előtti 5. század­ban, az épület égésekor ke­rültek a föld alá. Mozarteum Negyvenhárom országból ezerkétszázötvenhárom hallgató vesz részt a salz­burgi Mozarteum zenei fő­iskola nyári akadémiáján. A rendezvény előadásai már hetek óta folynak, a hivatalos megnyitó azon­ban csak most volt. A nem­zetközi hallgatógárda leg­nagyobb része a zongora­tanfolyamokon vesz részt, de sok, főleg női jelentke­ző van az énekkurzusokra és mintegy hatszázan vesz­nek részt az Orff-intézet tanfolyamain. Ugyancsak Salzburgban grafikai műhelyt nyitot­tak meg a Művészházban, ahol grafikai eljárásokban tökéletesíthetik tudásukat az érdeklődők. □ BERTOLT BRECHT egy eddig meg nem jelent novelláját publikálja Ke­resztrejtvény címmel az NDK Brecht-centrumának augusztus elején első ízben megjelenő folyóirata. A ki­advány rendszeresen beszá­mol majd a Brecht-művek előadásairól és a róla meg­jelent könyvekről. EMLÉKEK EGY HONFOGLALÁSRÓL Gázsi: 300 vacsora ADALÉKOK A 30 ÉVE ÁLLAMOSÍTOTT MAGYAR FILM ÜNNEPÉHEZ Híradókocka 1948-ból: fiatal fiúk, lányok a film­gyár felé mennek, nevetve, egymást előre engedve lé­pik­­ át későbbi munkahe­lyük kapuját. A ma har­minc éve még harmadéves főiskolások talán először jöttek össze, néhány kivé­tellel, az Emlékek egy hon­foglalásról című dokumen­tumfilm forgatására. A MAFILM 2-es telepé­nek kis vetítőterme, ahol Szabó Árpád operatőr a film kvízjátékhoz hasonló részletét veszi celluloidra, néhány perc alatt szinte felforr a fel-felrémlő há­rom évtizeddel ezelőtti él­ményektől. Nemeskürty István és Bokor László — ma mindketten stúdióveze­tők — három évtizede új­ságíróként dolgoztak. Most ők az emlékező-emlékezte­­tő film összeállítói. Nemes­kürty beszélget az akkori főiskolásokkal, mai film­gyártásunk immár beérke­zett művészeivel. Szemes Marianne, B. Megyeri Gab­riella, Banovich Tamás, Koza Dezső, Bacsó Péter, Takács Gábor, Czigány Ta­más és Hildebrand István próbálja felidézni, mit ér­zett, gondolt akkor, ami­kor azt a hajdani filmhír­adót forgatták. — Én emlékszem, hogy berúgtuk a kaput — jut eszébe Szemes Marianne­­nak az első emlék. — Makk Károly volt kö­zülünk a legfilmesebb fil­mes ... — gondolkodik hangosan Bacsó Péter. S ahogy telnek a percek, úgy élik át újra a tanulás, a felkészülés, a kezdés izgal­mát. Említik Radványi Gé­zát — ő volt a Mester, tő­le tanultak nagyon sokat. Nevetnek a Pilvax-vacso­­rákon, mert Pán József ta­náruk, díszlettervező, akko­riban a Pilvax belső terve­zéséért háromszáz vacsorát kapott fizetségül. A gázsit apránként, a tanítványok­­kal együtt ette meg. Ba­lázs Béláról elmondják: legszívesebben szabad té­ren — s hol kínálkozott volna erre másutt alka­lom? —, a tetőn, a kémé­nyek között tartotta meg óráját. Harminc évvel ez­előtt is a Bástya vendéglő volt a főiskolások törzshe­lye. Beszélnek az első fil­mekről, még vitatkoznak is, mindenki másra em­lékszik jobban. Az első fel­adatok: mindegyikük volt ügyelő, naplóvezető, asszisz­tens, statiszta, Bacsó hoz­záteszi: „Erősen összefonó­dott akkor a szakma és az élet, sőt, többet foglalkoz­tunk az élettel, ezért min­den munkánk nagyon élet­­központú volt.” Kedvenc filmek 1948- ban? Orson Welles Arany­polgárát, Eizanstein Pa­­tyomkin páncélosát éve­ken át újra meg újra meg­nézték. Schöberg Égi ván­dorát ,szintúgy. Az első ön­álló munkák? Erről is szól a huszonöt perces doku­mentumfilm, amely felvil­lantja a filmesek sikerei­ről, kitüntetéseiről felvett filmkockákat is. Az Emlé­kek egy honfoglalásról be­mutatója augusztus 17-én lesz a Vörös Csillag mozi­ban, adalékként a har­minc éve államosított ma­gyar film ünnepéhez. (pálffy) A BUDAPESTI MŰVÉSZETI HETEKEN HÍRES KÜLFÖLDI TÁRSULATOK mexikói együttes lép fel a Fővárosi Operettszínház­ban. Eljön Budapestre a Ballet Folklorico de Ve­racruz. Az együttes Mexikó legnagyobb kikötővárosá­ból látogat Magyarországra. (Veracruz egyébként a me­xikói munkásmozgalom egyik központja.) A ven­­dégcso­porthoz tartozik a Trio Mexico kamaraegyüt­tes. Velük együtt itt lesz Sonja Amelio, az ország egyik kiváló táncművész­nője. A Fővárosi Operettszín­ház­ lesz a színhelye októ­ber 5-én, 6-án és 7-én a prágai Divadlo Na Zabrad­­li színház vendégjátéká­nak. A bemutatandó pro­dukció címe: Funambules 77. Modern törekvésű tár­sulat, vezetője Vladiszlav Fialka. Vendégeket kapunk az Erkel Színházba. Ott ok­tóber 12., 13., 14., 15. és 23. a Szovjetunió Akadémiai Állami Táncegyüttese öt pesti vendégszereplésének dátuma. Szerte a világon, Mojszejev-együttesként is­merik őket, mivel Igor Moj­­szejev az igazgatójuk. Végül­­ október 19., 20., 21-én lesz egy angol színház társulatának bemutatkozá­sa, szintén a Fővárosi Ope­­rettszín­házban, Manches­terből érkeznek hozzánk. A színház neve Royal Ex­change Theatre. Avant­­garde-törekvésű előadása nagy visszhangot keltettek már mind az angol, mind az egész európai sajtóban. Shakespeare művét, a Téli regét játsszák el. (K. K.) Már megkötötték a szer­ződéseket az 1978. évi Bu­­dapesti Művészeti Hetek vendégeivel. Számos ismert kitűnő társulat gazdagítja majd az ünnepi műsorokat. Szeptember 26-tól három részből álló programmal A berlini Lotte TALÁLKOZÁS KARIN GREGOREKKEL Karin Gregorek, a berli­ni Makszim Gorkij Színház művésznője, egy kisebb sze­repet játszott a Karlovy Vary-i filmfesztivál egyik fődíjas filmjében, A mene­külés­ című alkotásban, amelyet Magyarországon is bemutatnak. A művésznőt azonban a fővárosi közön­ség márciusban személye­sen is megismerhette. A Pesti Színházban játszotta vendégként Peter Hacks monodrámáját, a Lottét. — Befejeződött a színházi idény. Milyen szerepeket játszott az idén? — Május 18-án volt az utolsó előadás, Ruttkai Éva nagy sikerű vendégjátéka a Lottóban. Azért zártunk ilyen koráig, mert a nyári szünetben átépítik, korsze­rűsítik a színházat. Az idén a legnagyobb szerepem a Lottó volt, de szerepet kap­tam a szerző Rózsi álmodo­zik című darabjában, Ödön von Horváth Kazimir és Karolin című játékában és Jevgenyij Sva­rc drámájá­ban, a Mindennapi csodá­ban. — Szívesen vállal film­szerepet? — Mindig szívesen csiná­lok filmet, de csak akkor, ha a színházi munkám megengedi. Az első min­denképpen a színház. A kö­zelmúltban játszottam egy bűnügyi filmben a televí­zióban, és ugyancsak a té­vének forgattam Egy falat kenyér címmel egy ötrészes filmsorozatot, amely egy család története keretében 1943-tól 1978-ig követi je­lenkorunk történelmét. Játszottam ezenkívül A tűzfészek című DEFA-pro­­dukcióban, amely Ernst Brandt rendezésében a Baader—Meinhof-ügyről szól. — Tervei? — Nagy vágyam, hogy életemben egyszer rendez­zek. Félreértés ne essék, nem akarok rendező len­ni. Van azonban egy darab, amelyet nagyon szeretnék színpadra állítani. Ez pedig Peter Hacks „bulvárhor­rorja”, A halak. (morvay)

Next