Esti Hírlap, 1978. november (23. évfolyam, 258-282. szám)

1978-11-01 / 258. szám

A 14 éPnaptói mozikban SZOVJET FILMEK FESZTIVÁLJA Ma este ünnepélyes díszbemutatóval nyílik meg a szovjet filmek fesztiválja. Három új film szerepel a műsoron, s mind a három nemzetközi elismerések után érkezett a magyar mozikba. A Mi­­mino a legutóbbi moszkvai fesztiválon nagydíjat nyert, a Szót kérek a Kar­lovy Vary-i fesztivál nagydíját kapta, a Sebzett madarak a cannes-i fesztiválon, ha díjat nem is, de a kritikától sok el­ismerő szót kapott. A három filmet az ünneppé szerveződés véletlene hozta egymás mellé, nehéz lenne bármi közös ismertetőjegyet találni, de valamit még­is jelez a három film együtt. Azt, hogy a hetvenes évek végének szovjet filmmű­vészete — amely hosszú ideig elsősor­ban a történelmi témákban jeleskedett — a mai viszonyokat, a mai emberi kapcsolatokat a mai konfliktusokat vizsgálja egyre eredményesebben, egyre izgalmasabb művekben A három film közül a leghatásosabban — mert vi­dáman, sok humorral teszi ezt — a Mimino foglalkozik a mai szovjet viszonyokkal. Ez a Mimino — ami grúzul sólymot jelent —, miköz­ben helikopterével, majd egy nagy repülőgéppel, röpköd, mint pilóta, azt példázza, hogy az emberi feladatvállalás nagyságát és értékét, nem a gép mé­­­rete, s nem is a nemzetkö­zi járatszám adja. S bár ez a gondolat a film végefelé túlságosan direkt módon is megjelenik, a mű egé­szében szerencsésen a dolgok hátterébe simul. Georgij Danyelija rendező­nek viszont a cselekmény előterében remek, vidám, hol angyalian bájos, hol szatirikusan maró jelene­teket sikerült létrehozni, s ezek végül is meghatároz­zák a film hangulatát. Fe­lejthetetlen például a film elején a vadregényes grúz hegyek között az éjszakai szabadtéri mozizás, a szi­pogó falusi öregasszonyok­kal, s Miminóval, mint tolmáccsal. Nemkülönben a helikopter alá kötött te­hén elszállításának histó­riája, meg a kalandok a moszkvai Rosszija szálló­ban, vagy a bírósági, tár­gyalás néhány epizódja. Danyelija kitűnő segítőtár­sai a színészek, a Miminót MIMINO alakító Vahtang Kikabidze és a magyarul kimondha­tatlan nevű, Szovjetunió­szerte oly méltán népsze­rű, örmény művész, Frun­ze Mkrtcsjan. Jelenet a filmből SEBZETT MADARAK Gubenko ismert és nép­szerű szovjet színész, a Szót kérek előtt mi is lát­hattuk már más művek­ben is, de most egy sok te­kintetben önéletrajzi jelle­gű filmet maga is­­ rende­zett Sebzett madarak cím­mel. (Egyik fontos szere­pét is eljátssza a film­nek.) Arról a háborús ge­nerációról szól, akik gye­rekfővel élték túl a világ­égést, és apátlan-anyátlan árvaként kezdték tanuló­éveiket a háborúnál alig kényeztetőbb időben, 1945 —46 táján. Felnőtt ember­ként, elveszett testvérei után kutatva, ismerkedünk meg a rokonszenves főhős­sel (Juozasz Eudra­­tisz játssza), aki kijében fel­idézi ezt a katonaiskolában töltött nagyon kemény gyermekkort. S jóllehet az író-rendező nem menti fel a két megtalált testvért — az egyik börtönben ül, a másik a jólét rabja —, minden erőltetettség nélkül érzékelteti, hogy ezek a lelki sérülések nem függet­lenek attól, amit a zord gyermekkor nyomaiként felnőttként is magukban viselnek. Szép, érzékeny film Gubenkóé, sok finom lélektani megfigyeléssel, talán csak egy kicsit las­súbb léptű, mint ahogy azt a téma feltétlenül megkí­vánta volna. Bernáth László SZÓT KÉREK Szélesebb horizonton egy kisváros tanácselnöknő­jének székéből vizsgálhat­juk a mai szovjet valósá­got a Szót kérek című filmben. Nem kívánja a mű mesterkélt piedesztálra állítani az Inna Csurikova által kitűnően megformált asszonyt. Ellenkezőleg: az író-rendező, Gleb Panfilov minden törekvése­ arra irá­nyul, hogy hétköznapiságá­­ban, tragédiáiban — hiszen fia véletlen baleset áldoza­ta lesz —, tévedéseiben és labdarúgóedző férje nem túlságosan nagyokra ösz­tönző társaságában mutas­sa be ezt a tanácselnöknőt. S mert Csurikova valóban kitűnő színésznő, el­­ is hisszük neki, hogy ez a hétköznapinak is mondha­tó egyéniség —­ az egykori sportlövő versenyzőnő — a feladatok terhes próbája alatt hogyan hajlik, de meg nem törik, sőt a súly alatt, pálmaként, egyre erősödik. Szemünk előtt ta­nulja ki ezt a nehéz veze­tői szakmát, amely leg­főbb értékmérőjének csak az emberséget tarthatja. Panfilovnak, ennek a mérnökből lett rendezőnek ez a harmadik műve. Nem olyan nagy erejű alkotás, mint A tűzön nincs átke­lés, vagy akár a Kezdet című filmje volt. Az iro­dalmi nyersanyag túlságo­san szerteágazó, nincs olyan kioldhatatlan dra­maturgiai jogokba kötve, mint előző két művében, s talán ettől a választott stí­lus, a képi megjelenítés, sem olyan erőteljes. A gondolatkör azonban, amit most megpróbál átfogni, gazdagabb, mint korábban, olyan, hogy szinte a teljes szovjet életre rálátást kí­nál, s ez még kisebb hatás­fok mellett is figyelemre méltó vállalkozás. Csuri­kova mellett főszerepet játszik Nyikolaj Gubenko, aki a harmadik film ren­dezője is, és külön öröm látni még egy kis szerep­ben — mintha önmagát alakította volna vidéki drámaíróként — Vaszilij­ Suksint, Vaszilij Suksin és Inna Csurikova • Hiába, a tartósítás! Meggy, málna, no meg cse­resznye, eper — „egy ilyen finom gyümölccsel dolgozni, az sem utolsó dolog” (?) — pereg-pörög a futószalago­kon. S arr­a gondolok, las­san a szőlő is elbúcsúzik. Vajon skatulyában szundí­tott, avagy hónapokig ké­szült a Mínusz 40 fokon cí­mű, huszonöt perces riport­film? Érezhették készítői is: nincs ez így rendjén. Ezért érdeklődtek — mint mondták — telefonon az adás előtt. Tiszteletre mél­tó szándék, csakhát ettől maga az adás szikrányit sem lett frissebb. Állami nagyberuházás­ként épült a zalaegerszegi hűtőház. Mint igazgatója elmondta: jóval határidő előtt elkészü­­l minden fon­tos egysége. Lassan két éve, hogy a hozzá látogató új­ságírónak azt is elmondta: nem a gyár kapujában akarják várni a nyersanya­got, hanem közös érdekelt­ségben megtermeltetni szö­vetkezettel, gazdasággal, egyéni termelővel. Szándé­kuk sikerült, az alapanya­got megtermelik. Jóllehet, furcsán kérdezett a ripor­ter. ..Tehát nemesek azért csinálják, mert rászálltak a gazdaságra?" Poénra fogalmazott kér­dés, ahogy — vágásával, mozaikszerűségével — akart hatásos lenni ez az egész huszonöt perc. Benne volt minden: vezetők, termelte­tők, termelők, jobban és ke­vésbé jobban nyilatkozott. Még jobb lett­ volna abban bízni: a tények hatásosak. fg­/ph­­p\ A MOM MŰVELŐDÉSI N­AZBAN Szabadidő-közpon­t Úgy tűnik, valami új kez­dődött az elmúlt két vasár­nap a MOM Művelődési Házában. Mindkét napon „reggeltől estig szabad­idő-központot" nyitottak — szép sikerrel. A kihaszná­latlanságáról híres kultúr­­palotában most vasárnap több mint kétezren szóra­koztak. A műsort reggel ny­olckr­or kezdték, bélyeggyűjtő kör­rel, 250 vendéggel. A dél­előtti gyermekmatinén 760 apróság szórakozott. Továb­bi 60—70 gyermek papírral, gyurmával, textillel „dol­gozott” a gyerekjátszóban. Délután, a társastáncon, négyszer hatvanan tanulták a lépéseket. A „Nagy balhé­ra” — az eladott jegyeit ta­núsága szerint, a válogatott meccs tv-közvetítése ellené­re — ötszázan voltak kí­váncsiak. Hajtan József sakkmester szimultán par­tiján 27 táblával állt szem­közt A szovjet Nyírfa és a magyar Rozmaring folklór­­együttes műsorát kilenc­­százan nézték meg. Az épü­let előtt, az utcán, Dudás Gyula autóversenyző 1600- as Ladát mutatott be fél­­száz ifjú érdeklődőnek. A diaporáma-előadás is lekö­tött vagy 30 gyereket, a Magyar Divatintézet bemu­tatója pedig hatvan fel­nőttet A nap a Mimino cí­mű film premier előtt vetí­tésével zárult A műsorról talán még annyit, hogy a szereplők között Budai Ilo­na, Jancsó Adrienne, Kar­sai Zsigmond, a Kaláka együttes, a Póbita báb­­együttes, Gálvölgyi János és mások nevét sorolhat­juk. A MOM Művelődési Há­za a főváros egyik legszebb ilyen intézménye. A Hegy­vidéken nincs párja, de ar­rafelé színház, hangver­senyterem, sincs, mozit alig. A k­ult­úrház mégis évek óta kong az ürességtől. A ház vezetősége — a deficit csök­­kentésére — a helyiségeket évek óta bérbe adja tsz-cív­nek, intézményeknek, gyű­lésre, bálra, akármire. A kerületi pártbizottság és a népfront elégedetlen v­olt a művelődési ház mun­kájával. Megoldást kerestek. Végtére aztán beigazoló­dott hogy az érdekes-érté­kes szabadidő-töltés jórészt igényesség és szervezés kér­dése. Természetesen anya­giaké is. Az Új Tükör közmű­velődési szolgálata azonban, a Fővárosi Tanács, az Álla­mi Ifjúsági Bizottság és a FÖMO segítségével, két jól sik­erüllt vasárnapot szer­veztek. Most továbbiakat tervez­nek, kibővítve gyermek­megőrzéssel és olcsó, jó ebéddel. (sk­on) Mun­kásszínjátszók Idén november 9-e és 12-e között rendezik meg Tatabányán a kétévenkénti munkásszínjátszó találko­zót. Ezen a munkásszínját­szással valamilyen formá­ban elkötelezett együttesek adnak mutatót művészeti tevékenységükről. A pro­dukciókat szakmai tanács­­­kozáson vitatják meg. A ta­lálkozó színhelye a tatabá­nyai Sportcsarnok, a kert­városi Bányász Művelődési Otthon és az oroszlányi Művelődési Központ. Fellép a fesztiválon töb­bek között a Budapesti Pe­remszínpad, a salgótarjáni Tempress Együttes, a deb­receni Unió, a budapesti Vári Színpad, a szegedi Bebrits együttes, a tatabá­nyai Bányász Színpad, vala­mint szolnoki, kaposvári és más színjátszó csoportok.­A műsorok szerzői között van Ajtmatov, Rideg Sándor, Rá­kosi­ Gergely, Brády Zoltán, Ördögh Szilveszter, Fábián Zoltán darabja, továbbá Moldova György több szatírájának, illetve riport­jának feldolgozása. (A sze­gedi vasutas színjátszók például a szerzőnek a vas­útról szóló szociográfiai művéből dolgoztak fel rész­leteket, a kaposváriak a Lakinger Béla Zsebcirkáló, a budapesti Vári Színpad színjátszói pedig A magyar atom című szatírából készí­tettek műsort.) A GALÉRIA MŰHELYÉBEN Nádler István A Magyar Nemzet Galé­ria kísérleti kiállítássoroza­tot indított Műhely címmel. Az Esti Hírlap minden al­kalommal tájékoztatást ad ezekről a tárlatokról. Most Nádler István festőművész munkáival ismerkedhet a néző a Galéria D épületének harmadik emeletén. A művész Hincz Gyula növendékeként 1963-ban kapott diplomát a Képző­művészeti Főiskolán. Mezei Ottó művészettör­ténész, a tárlat rendezője mondja: — A hazai elvont festészet képviselőit 1940 körül a tárgyi motívum át­értelmezése, tagolt, ritmikus rendbe illesztése foglalkoz­tatta. Az absztrakció bábá­ja, a teoretikus Kállai Er­nő már ekkori írásaiban hangoztatta a formai épít­kezés törvényszerűségeit megjelenítő művek auto­nóm értékét, amely a sze­gényes tagolású és bágyadt színezejű, alsóbbrendűnek ítélt díszítő jellegű művek­től alapvetően megkülön­bözteti. A 60-as évek elején feltörő fiatal nemzedék részben hazai, részben kül­földi indíttatásra az ener­giahordozó színek, színme­zők viselkedésének tanul­mányozását tűzte ki célul. Nádler István munkássága e hazai és egyben nemzet­közi törekvés jegyében áll . Legújabb munkái a Hajdúszoboszlón, illetve a Józsefvárosi Kiállítóterem­ben bemutatott művek problémaköréhez kapcso­lódnak. Évek óta sorozat­műveket készít, így akmáz­­za ki az­ adott téma számta­lan lehetőségét, amely fo­kozódó formai elmélyülésre is módot nyújt. Az új meg­oldások a korábbinál foko­zottabb koncentrációt mu­tatnak, s azzal, hogy az eredetileg festészeti motí­vumot fában, plexiben és tükörrel kombinált üveg­ben valósította meg, az irányt, a testet és a fényt elsődleges hatáskeltő té­nyezőkké emelte. A tárlat november 19-ig tekinthető meg. PÁLYÁZAT A­­b­i 1979 tavaszán lesz öt év­tizede, hogy a magyar könyv népszerűsítésének legjelen­tősebb akcióját, az ünnepi könyvnapot először meg­rendezték. A könyvnapok félévszá­zados évfordulója tisztele­tére pályázatot hirdettek a könyvesbolti dolgozók, könyvtárosok, népművelők és könyvbarátok részére. A részvevők mindenekelőtt egy-egy város vagy nagyobb tá­­­egység köny­vn­apjain­ak, könyvheteinek történetét tekinthetik át s illusztrál­hatják. A pályamunkáikhoz — a források pontos megje­lölésével — a helyi vagy az országos sajtóban megjelent közlemények, levéltári anyagok, írásos vagy nyom­tatott dokumentumok, sze­mélyes visszaemlékezések is felhasználhatók. Egy-egy pályamunka terjedése leg­feljebb 20 gépelt oldal le­het. (MTI) □ NAGY ALICE kera­mikusművész kiállítását dr. Sikota Győző művészet­­történész, a Finomkerámia­ipari Művek művészeti ve­zetője nyitja meg novem­ber 18-án a Pataky István Művelődési Központban. ARENGEDMÉN yes VÄSÄR NOVEMBER 1-TŐL NOVEMBER 18-IG, amíg a készlet tart. EGYES FÉRFIKARÓRÁKAT 30%-OS EGYES AJÁNDÉKTÁRGYAKAT -10 "'«■OS IXYES DIVATÉKSZEREKET 30 °«-OS ÁRENGEDMÉNNYEL KÍNÁLNAK AZ BOLTJAI, AZ ORSZÁG MINDEN PONTJÁN!

Next