Esti Hírlap, 1979. január (24. évfolyam, 1-26. szám)

1979-01-02 / 1. szám

Szilveszteri műsorok A televízióban Az­ új év eddig mindig meghozta a maga egyedül­álló televíziós gyönyörűsé­gét. Ez abból állt, hogy ja­nuár elsején össznépi egyetértésben szidalmaz­tuk a műsort. Visszagon­dolva az elmúlt szilveszte­rekre, csak vakságunkban nem vettük észre, mekko­ra emberbaráti gesztus rej­lik egy-egy gyenge produk­ció becsempészésében. Most tapasztalhattuk. Eb­ben a szilveszteri műsor­ban nincs mit szidalmazni Egyetlen fantasztikusan gyenge ötlet megmenthet egy egész műsort. Mert ahhoz képest a kevésbé gyenge már csak jobb le­het. Itt egyik ötlet sem volt eszméletlenül gyenge. A Mikes—Somogyi páros hu­mora például semmivel sem volt bágyadtabb mondjuk a levélcímzések változásából a humor utol­só cseppjeit facsaró kezdő jelenetnél. De szenzációs ötlet sem csúszott még vé­letlenül sem a műsorba, amihez képest legalább rosszabb lett volna a többi. Gálvölgyi János filmparó­diái szellemesek voltak, a kicsit is beavatottaknak csiklandós pikantériával fűszerezve, de legalább olyan találó és frappáns gúnyképekkel szórakozta­tott Angyal János is. Tu­lajdonképpen már csak a szenzáció hiányzott ahhoz, hogy együtt ki­tegyék a té­vészilveszter legjobb mű­­sorblokkját, hozzávéve még Agárdi Gábor éles­­nyelvű jelenetét a labda­rúgás baklövéseiről, így azonban maradtak jól meg­csinált kísérőműsorok, ve­zér nélkül. Mindent összevetve, a Szilveszteri staféta címet viselő műsor két dologtól tartózkodott: 1. hogy na­gyon rossz legyen; 2. hogy jó legyen. Az 1. pont érde­kében Kalmár András ren­dező és vezérkara közked­velt, ám egyben kitűnő művészeket hívott meg. A választás igényességét még bizonyos hagyományokkal való szakítás is hangsú­lyozta. Magyarán: nem ki­zárólag a szokásos „szil­veszteri arcokkal”, a tévé­szórakoztatás oszlopos tag­jaival dolgozott a műsor. Ám a 2. programpont ér­telmében mindaz, ami egy kitűnő művészgárdával kitűnő, a csodával határos módon, itt alig-alig volt feltűnő. Nem rossz volt, nem gyenge minőségű és nem is ízléstelen, amit meg kellett csinálniuk, egysze­rűen csak — középszerű. Haumann Pétert jellegte­len kuplék előadására bír­ni — kimondottan tehet­­ségpocsékolás. Elkótyave­tyélése valaminek, ami kü­lönlegesség is lehetett vol­na. Lukács Sándor számá­ra is érdemes lett volna egy sanzonnál érdekesebb, csillogóbb feladatot keres­ni. Nem beszélve arról, hogy a műsor legemlékeze­tesebb pillanatát a kitűnő fiatal színművész kézenál­­lása volt hivatva szolgál­tatni. Orosz Adél táncához vagy a körítést, vagy a lát­ványt illett volna feldob­ni, hogy előadása méltó foglalatban jelenjen meg. A végzős színésznövendé­kek feltehetően a főiskolai helyzetgyakorlatokban is ötletesebb, frissebb, fantá­­z­iadúsabb feladatokat kap­nak, mint amire itt hasz­nálták őket. Kovács Kati­nak ugyancsak kijárt vol­na végre már egy jó dal, ha valami eredetibb ko­reográfiát nem kap is hoz­zá. Ami a művészeket illeti, tele volt biztos ponttal ez a műsor. Csakhát... Mint­ha súlyemelőbajnokokat invitáltak volna meg, mu­tatnák be tudományukat — papírmasésúlyokkal, ízléssel, stílusosan és ab­szolút izgalommentesen „emelgették” a semmit. Bodrogi Gyula játékmes­Az ötödik sípszó, vagyis a pontos időjelzés éppen tízévesnek mutatta a Rá­dió Kabarészínházát. Ez a serdülő vállalta magára a feladatot, hogy Szilveszter éjszakáján szórakoztas­son bennünket és segítsen abban: az­ óévet búcsúzta­tó napon jó képet vágjunk egy sor olyan dologhoz, ami az eltelt 364 napban bosszúságot okozott, s egy­ben rámosolyogjunk a gon­dokat ígérő 1979-es eszten­dőre. Ne nézzen tízéves­nek!, kérte a műsor címe, s mi a lebecsülés leghalvá­nyabb gondolata nélkül, kicsit mégis annak tekint­jük a Kabarészínházat. Egy szertelenül kedves, pi­maszul szókimondó, őszin­te gyereknek, aki ugyanak­kor nagyon is tisztában van a felnőttség gondjai­val. Ez a tízéves serdülő, csecsemőkora táján sok mindent észrevett, amiről nem a nyilvánosság előtt kell szólni, hanem például az adott szolgáltatás pa­naszkönyvében. De ez az idő már szerencsére el­múlt, s nemcsak azért, mert a kisgyerek élni kez­dett, hanem azért is, mert olyan demokratikus társa­dalmi folyamatok indultak el, amelyek mindannyiun­kat felnőttebbé és felelős­ségteljesebben gondolko­dókká tettek, s így a Ka­barészínházat már nem té­vesztjük össze valamely privilegizált politikai fó­rummal. Annak tekintjük, ami­ egy havonta jelentke­ző szórakoztató műsornak, amely különleges csinna­dratta nélkül képes arra is, hogy segítsen a kelle­mes óévbúcsúztatásban. Mint ahogy mi is képesek vagyunk már arra, hogy a szókimondást, a felelősség­teljes fogalmazást a meg­felelő fórumoktól várjuk, és persze saját hibáinkat is észrevesszük, amikor azt humorba, s legnemesebb szatírába oltva tálalják. Ügyes, ötletes serdülőnek találjuk a Kabarészínhá­­zat. De nincs is értelme a hasonlítgatásnak, hiszen a műsor sajátos koncepcióra épült, szórakoztatott, és né­hány hosszadalmasabb, ha­­loványabb számtól elte­kintve nevetésre ingerelt. Megszoktuk már, hogy Komlós János hozzátarto­zik az óévtől elköszönő szórakoztatásunkhoz. Mint a műsor szóvivője, nem csupán összekötötte az egyes számokat, hanem mintegy keretet is adott azoknak. A produkcióból két számot emelnénk ki elsőként: a Kabarészínház teamje által közösen ki­gondolt, s Farkasházy Ti­vadar szakavatott tollából előbújt Megindul az terként pedig maga, el­ragadó charme-mal adta el­­ ugyanezt a semmit. Mit lehet ezen szidalmazni?... A szükséges hangulat­­feltöltésről ragyogóan gon­dolkodott azonban a Gú­nya-együttes. A Szilveszte­ri stafétát megelőző mű­sorukban, az Egymillió FOLTOS hangjegyben a zenés paródia sziporkázó sz­ellemességű iskolapél­dáit mutatták be. Molnár György rendezte, Sülyi Pé­ter, Lehr Ferenc és Rácz Mihály írta a műsort, ami a kép, a szó és a mozgás frappánsan illeszkedő ötle­teivel még utólag felidéz­ve is sikerrel foltozza be szilveszteri várakozásaink megtépázott gúnyáját, (bársony) agyunk címűt és Hofi Gé­za önálló blokkját. Mind­kettőt a közéleti humor jellemezte, s míg a Far­­kasházy-produkció Bárdy György kitűnő tolmácsolá­sában az egész népgazda­ság „megmentését” tűzte ki célul, s próbált ehhez a humor görbetükrével jó écákat adni, addig Hofi Géza inkább az egyes em­ber bosszúságai felől te­kintette át az óévet. Va­rázslatos egyénisége, kitű­nő előadásmódja egyaránt élményt jelentett. Rendkí­vül kellemes perceket szer­zett a magyar ,,sportsike­reket” opera részletek­kel ötvöző Megölték Turiddut című összeállítás, valamint Szuhay Balázs magánszá­ma és Peterdi Pál, Soós András és Novobáczky Sándor írása. No és persze A Kabarészínház tízéves statisztikai jelentése. Sin­­kovits Imre előadásában. Persze, mint már említet­tük, halovány és túl hosz­­szadalmas számokkal is találkoztunk, de az össz­kép kellemes. Marton Fri­gyes és csapata — Farkas­házy Tivadar, Kaposy Miklós és Sinkó Péter szerkesztő — jó munkát végzett, bizonyítva egy­szersmind azt is, hogy a kabarészerzők utánpótlá­sával nincs gond. Bízunk benne, hogy ez a kitűnő, minden labdát jól kezelő csapat az új évben is állja a sarat, mert téma — aho­gyan azt a műsorvezető is megjegyezte —, úgy sejlik, van bőven, lesz miről be­szélni 1979-ben. Harangozó Márta A rádióban 2 1979. január 2., kedr Életrajz helyett Könyv, amelynek­­ csu­pa tudós a hőse. Egy könyv, amely kizáró­lag beszélgetéseket tar­talmaz. Interjúkat, ame­lyeknek zöme a rádióban hangzott el, a Tudósok fó­ruma sorozatban, néhány közülük pedig folyóiratban látott először napvilágot. A magyar szellemi élet széles panorámája bontako­zik ki ezekből a beszélgeté­sekből és a tudósok, mi­közben életük szenvedélyé­ről, munkájukról beszél­nek, közben akaratlanul el­mondják az­ egész életüket is. Ezért találó a cím, amelyet az interjúk készí­tője, Kerényi Mária adott kötetének: Életrajz helyett. A lehetőségekről s a meg­valósult eredményekről, meg a további feladatokról és elképzelésekről beszél izgalmasan — mert az éle­tét tette rá — a könyv mind a huszonnégy meg­szólaltatott tudósa. Akik közül időközben öt örökre eltávozott már: Gömöri Pál, Korach Mór, Pogány Frigyes, Rényi Alfréd, Sza­bolcsi Bence. Szót kap a kötetben — a többi között — Balogh­ János, Gerti László, Kardos László, Keresztúry Dezső, Straub F. Brúnó. Árnyalt portrét vázolt fel mindannyiokról — csupán azzal, hogy jól kérdezett s okosan irányította a beszél­getést— Kerényi Mária. In­­terjúgyűjteményét a tudo­mányok iránt érdeklődök és a tudósok személye iránt érdeklődő laikusok egy­aránt szívesen forgatják. MI NEM MAGYAROK CANNES-BAN A HONI KÖNNYŰZENE NEMZETKÖZI PARÁDÉ­J­A Minden eddiginél na­gyobb és reprezentatívabb küldöttséggel vesznek részt a magyar könnyűzene leg­jobbjai azon az idei nagy cannes-i „vásáron”, ame­lyen a nemzetközi hangle­mezipar és a szórakoztató­ipar képviselői jönnek ösz­­sze a friss termés szemre­­vételére. Ha tetszenek a be­mutatott számok, szerző­dést kötnek az egyes orszá­gok hanglemezcégeivel, s a felvételek licencét megvá­sárolják. Január 23-án, este 10 óra­kor kezdődik a cannes-i vá­rosi színházban az a nagy magyar gálaest, amelyen sorrendben a következők vesznek részt: a Sebő együttes, Szűcs Judit, a Neoton, Hacki Tamás, Ka­tona Klári, a Fonográf együttes, Koncz Zsuzsa, a Locomotív GT, valamint az Omega együttes. Az énekesek angolul ad­ják elő számaikat, a szöve­geket előre kiküldték kül­földre, s Angliából kapták meg nemcsak a dalok mű­fordítását, hanem kazettán a hibátlan kiejtés mintáját is. Pestre érkezett továbbá egy angol manager és for­dító, hogy segítsen a korre­petálásban, s hogy a dalok teljes hibátlan, akcentus­mentes angolsággal szólal­janak majd meg. A számo­kat egyébként kislemeze­ken magával viszi a magyar küldöttség a fesztiválra, s azokat szétosztják a külföl­di vendégeknek. Maga a belépőjegy is egy kinyitha­tó kislemez lesz, amelyen Sebőért énekelnek (ők ma­gyarul) és Zlacki Tamásék adják elő a Monti-csárdást A magyar felvételek li­­cencének eladására csak a legutóbbi időben indultak meg a törekvések, s ezek el­ső eredménye egy Fonog­ráf-kislemez, amely az Uni­ted Artist-nél, a legnagyobb angolszász, country-zenét kiadó cégnél jelent meg. Januárban jelenik meg a Neoton együttes kislemeze Olaszországban, a Durium­­cég forgalmazza, s ugyanez a lemez kapható lesz Kana­dában is. A minden eddiginél na­gyobb szabású cannes-i ma­gyar gálaestet Marton László, a Vígszínház rende­zője rendezi. Alice paciul ágynemű-garnitúra ZSS­­'t-tól H1 Ft-ig Krepp ágynemű-garnitúrák, dum­ás, normál- és papionos kivitelben 312 Ft-tól 487 Ft-ig Pamut-szintetikus keverésű garnitúrák 330 Ft-tól 458 Ft-ig Flanell és puplin férfipizsamák 190 Ft-tól 370 Ft-ig Szovstk­ pamut-poliészter hálóingek nőknek és bakfisoknak 140 Ft-tól 230 f t-ig Még nyolcvanadik szüle­tésnapján a Csárdáski­­rálynőbe.i­s játszotta ne­vezetes szerepét, Cecíliát, amelyet Kellér Dezső és Békeffi István a darab át­dolgozásakor az ő számára írt a darabba: anyaszerepet az egykori csárdáskirálynő­­nek. S amikor szerepe sze­rint az első felvonásban az orfeumba lépve körülnézés megszólal: „Hát újra itt va­gyok?!"— tíz percig zengett a taps, az örömteli üdvöz­lés. A felvonást záró nagy mulatozásban, a „Hajmási Péter, Hajmási Pál”-ban a régi tisztaságú, éppen csak kicsivel halkabb hangján elénekelte a maga strófáját, sőt, kecsesen felhúzva a2 estélyi ruha szoknyájának szélét, még el is ropta a táncot. Azután már csak nézőként volt látható az Operettszínház premier­jein. Mindig meghívták, s ő mindig el is jött. Az első sor közepén ült, s utódai, a későbbi Cecíliák, az előadás végén, a tapsot megköszön­ve, mindig előresiettek a zenekari árok szélére, s át­nyújtották a kapott virág­csokrot neki, minden idők legnagyobb magyar ope­rettprimadonnájának, a műfaj élő szobrának. Mert Honthy Hannával nem egyszerűen egy szí­nésznő halt meg. Egy kor­szak zárult le, melynek késői rekvizitumaként oly hosszú életen át közöttünk élt. Életkora, elnyűhetetlen­­nek látszó életkedve és ele­vensége már évtizedei­ óta kabarétréfák csattanója volt; jövőbelátó történetek végződtek úgy, hogy Ma­­­gyarországon már semmi, de semmi sem lesz abból, ami ma létezik, csupán Honthy Hanna lesz még a régi. Találó címet adott ró­la szóló könyvének egy szellemes színháztörténész­­kritikus; a kettős jelentésű cím így szól: Honthy Hanna és kora. Hiszen pályája még a „boldog békeidők­ben" kezdődött, akkor, ami­kor egy-egy új operett be­mutatója nagyobb vihart kavart, mint manapság a szilveszteri tv-műsor. Egyik f­el­virágoz­­­a­tó­ja volt a ne­vezetes Király Színháznak, színházak közötti vándor­lásainak a Fővárosi Ope­­rettszínházzal 1949-ben kö­tött szerződése vetett véget, azóta neve egyet jelentett ezzel a társulattal. Reper­toárja felsorolhatatlan. Megkapta a legmagasabb művészeti kitüntetéseket is. Valóban már-már azt kezdtük hinni, hogy halha­tatlan. S bármily különle­gesen magas kort ért meg (februárban töltötte volna be 86. életévét), az év utol­só előtti napján nyilvános­ságra jutott halálhíre még­is váratlanul ért minden­kit. Szomorú szívvel bú­csúzunk tőle. Donizetti­ősbemutató Huszár Klára szerdem­es és stílusos átdolgozásában és fordításában D­o­rcen­­ben Kertész Gyula Erkel - díjas rendező hozta szer­ee az Európa-szerte új élet­e ébresztett Donizetti: Vizet, mama! című vígopera.iát, melynek alcíme: Színházi örömök és kellemetlensé­gek. Kertész Gyula rendező a debreceni Kamaraszínház számára keresett valami kulturális érdekességet. Do­nizetti vígoperájába való­sággal beleszeretett, így rendezte meg színesen. Ma­gyarországon először, Deb­recenben. A debreceni Csokonai Színház átépítésével a Ka­maraszínházba kényszerült Kertész Gyula operarende­­ző úgy érezte, hogy Doni­zettinek a saját műfajáról, az operáról írt csillogó pa­ródiája róluk is szól. A tör­ténet egy előadás megmen­tése körül forog Tehát színház a színházban, s en­nek zenei és szövegkönyvi adottságait ötletesen hang­súlyozzák. A példátlan termékeny­­ségű és dallambőségű Doni­zettinek ezt az olasz víg­­operára jellemző művét az­ 1827-es nápolyi ősbemuta­tója után négy évvel a mi­lánói Scalában játsszák, majd Dicsben kerül színre egyetlenegyszer. Ez után több mint száz évre eltűnt a színpadokról. A s­­orvai múzeumban a múlt é­vtized­ben megtalált partitúra alapján előbb olasz társula­tok adták elő, majd 1969- ben Münchenben kerül színre nagy sikerrel. Ez az előadás Münchenben a víg­­opera reneszánszának igazi kezdete; a 70-es években már Európa-szerte játsszák, s 1976-ban a bregenzi ünne­pi játékok szenzációja. B. K. Zs.

Next