Esti Hírlap, 1979. június (24. évfolyam, 127-152. szám)

1979-06-01 / 127. szám

ÖTVENÉVES HAGYOMÁNY Ma nyílik a könyvhét Régi fotók, kötetek, do­kumentumok várják az ér­deklődőket ma déltől a Liszt Ferenc téri könyv­klubban, hogy képet adja­nak arról a fejlődésről, amit a magyar könyv ün­nepének ötven esztendeje alatt megtett az alapítástól máig. A kiállítást an­nak a Cserépfalvi Imré­nek szavaival nyitották meg, aki ott volt a kezdeménye­zők között, s aki olyan mű­vek megjelentetését, olyan írók publikálását segítette, mint József Attila, Radnó­ti Miklós vagy Kassák La­jos. Minden elérzékenyü­­léstől mentesen emlékezik vissza erre az ötven esz­tendőre abban a dokumen­tumfilmben, amit Moldo­van Domokos készített — s amit a televízió jövő va­sárnap, (10-én) mutat be — erről az ötven esztendő­ről. Mellette Major Tamás emlékezik József Attilával való könyvheti találkozá­sára, Illyés Gyula pedig ugyancsak a könyv ünne­pének napjaira és Cserép­falvi Imre munkásságára. A régi híradókból összeál­lított dokumentumfilm sok érdekes arcot felvillant az ötven év könyvsátrai mel­lett. Ma délután egyébként az ünnepélyes megnyitó után máris sok eseményre kerül sor, amelyek mind a könyvhöz kapcsolódnak. A rádió Könyvről a köny­vért című műsorát délután fél 4-kor a Népszabadság székházában működő Jó­zsef körúti könyvesboltból közvetítik. Már tegnap ki­állítás nyílt meg az Orvos­­tudományi Egyetem aulá­jában Féner Tamás fotó­művész munkáiból. Gyer­mekek számára aszfaltrajz­versenyt rendeznek délután 4 órakor az Asztalos János Ifjúsági Parkban. Természetesen már dél­után 2 órától ott lesznek az írók­ a könyvsátrakban, hogy dedikálják műveiket. A Blaha Lujza téren: Ács Margit, Csontos Gábor, Do­­bozy Imre, Esterházy Pé­ter, Garai Gábor, Hajnó­czy Péter, Horgas Béla, Il­lés Endre, Koós Judith, Levendel Júlia, Mezei András, Mohás Lívia, Mol­nár Géza, Oláh János, Raf­­fai Sarolta, Török Sándor, Vadász Ferenc, délután 4 órától László Gyula, 5 órá­tól pedig Barabás Tibor és Maróti Lajos dedikál. A város többi könyvsátrában Karinthy Ferenc, Sánta Ferenc, Vargyas Lajos, Eősze László, Kass János, Passuthi László, Szepes Má­ria, Tamk­ó Sirató Károly, Balázsovics Mihály, Fene­kes Judit, Péchy Blanka és Berkesi András dedikál. Egy régi könyvnapon: Móricz Zsigmond dedikál A könyv ünnepe A ma délután megnyíló ünnepi könyvhét alkalmá­ból érdekes, hasznos kötettel kedveskedik az olvasók­nak a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egye­sülése. A Könyvnap, könyvhét, ünnepi könyvhét című kiadvány a magyar könyv ünnepének fél évszázados történetét ismerteti, szemlélteti. Köves József tanulmánya, amely A könyvnapok öt­ven éve címmel vezeti be a munkát, rendkívül érdekes olvasnivaló. Az összefoglalásnak talán az a legfonto­sabb tanulsága, hogy a könyvnapokon még a legnehe­zebb esztendőkben is helyet kapott a könyvsátrak pol­cain a magyar irodalom java, így például 1941-ben, Magyarország háborúba lépése esztendejében is Arany János, Babits Mihály, Balassi Bálint, Benedek Elek, Illyés Gyula, Jókai Mór, Juhász Gyula, Kodolányi Já­nos, Kosztolányi Dezső, Mikszáth Kálmán, Móricz Zsig­mond, Németh László, Pátzay Pál, Petőfi Sándor, Ter­­sánszkky Józsi Jenő, Veres Péter, Vörösmarty Mihály szerepelt a könyvheti listán, s 1944-ben is volt Babits-, Dsida Jenő-, Eötvös József-, Kazinczy Ferenc-, Kodály Zoltán-, Vajda János-kötet. Természetesen szép szám­mal lehetne sorolni a régen és méltán elfeledett írókat, könyveket, számunkra azonban a magyar irodalom klasszikusai és a XX. század irodalmának legjobbjai fémjelzik a könyv ünnepét. „A magyar társadalom legszélesebb rétegeihez oda kell vinnünk a könyvet, meg kell győznünk az olva­sás hasznosságáról” — mondta az 1929-es könyvnapon gróf Klebelsberg Kunó, s ezúttal kivételesen egyetért­hetünk a hajdani magyar királyi vallás- és közoktatás­­ügyi miniszter szavaival. Mai ünnepi könyvhetünk is ezt célozza — nagyon is megváltozott körülmények kö­zött. Klebelsberg ugyanis így folytatta: „Aki leheti, ve­gye a magyar könyvet.” S ezt bizony nagyon kevesen tehették akkoriban, mint ahogy a kor jeles költőjének, Somlyó Zoltánnak panaszoló szavaiból tudjuk. Ekképp írt: A Toll 1929. május 19-i számában: „A költőnek semmi sem jutott... Azaz: mégis jutott valami. Egy sá­tor. A Vörösmarty téren. Erre a sátorra kiírták, hogy költők sátora... Ebben a sátorban a költők saját ki­adású könyveiket árusítanák. Ha tudniillik a mai gaz­dasági viszonyok között járókelőnek volna ilyen célra egy-két pengője.” Az idei könyvhéten is lesz sátor a Vörösmarty té­ren, szerte a fővárosban és a hazában. S elmondhat­juk, hogy a mai járókelőknek lesz néhány tíz forint­juk könyvvásárlásra. Az ünnepi könyvhét mérlege év­ről évre nagyobb forgalmat mutat, s aligha tévedünk, ha úgy véljük, az idei vásárlás nagyobb összegű lesz a tavalyinál. Már csak azért is, mert a kínálat jó. A több mint száz könyvheti könyvnek csaknem négyötöde új­donság. Van miből válogatni. (mdg) • A tenger senkinek sem nyújtja ingyen a megélhe­tést. Sok munkát, nem­egyszer veszélyeket vállaló magatartást kíván. Egy, ezeknek a feltételeknek megfelelő embert mutatott be Qousteau kapitány teg­nap esti filmje. A korall­halász minden veszélyt vál­lalva naponta a tenger mé­lyére merül, hogy az évez­redek alatt lerakódott, ágacskákká fejlődött ko­­rallt kiszabadítsa mészkő­ágyából, és a felszínre hoz­za. Cousteau kapitány ér­zékenyen, nemegyszer a kri­­mi feszültségének izgal­mával képes egy-egy em­ber ábrázolására. Különös volt hallani, hogy a kor­zikai korallhalásszal végül is nem a tenger végzett, hanem egy vita során min­den­­valószínűség szerint irigy szomszédja. Napjaink­ban, amikor a dokumen­tumfilmeknek és általában a valóságtól semmilyen te­kintetben el nem tánto­­rodó alkotásoknak van nagy sikere, nem véletlen, hogy a tenger titkait faggató Cousteau kapitány is utat talál a néző érdeklődésé­hez. (m­a) Gyermek a városban „A gyermek a városban” — ez lesz a témája az idei Savaria urbanisztikai nyá­ri egyetemnek. A gyerme­kek nemzetközi éve alkal­mából a világ több orszá­gából érkező urbaniszti­kai, építésügyi, hatósági szakemberek arról folytat­nak eszmecserét, miként lehet a különböző korosz­tályú gyermekek számára elviselhetővé tenni az egy­re zsúfoltabb, motorizál­­tabb városokat. Szó lesz a korszerű gyermekintéz­ményekről, a kicsik sza­badidő-létesítményeiről, sportolásáról, egészség­ügyéről, s mindezek társa­dalmi vonatkozásairól. IX. VESZPRÉMI TV-TALÁLKOZÓ Ma délelőtt Szinetár Miklós, a Televízió elnök­­helyettese sajtótájékozta­tón ismertette a június 25. és 30. közötti, immár IX. veszprémi tv-találkozó programját. A korábbiaktól eltérően most nemcsak az 1978. január 1-től 1979. ja­nuár 1-ig, tehát egyetlen naptári évben készült és bemutatott programok sze­repelnek, hanem olyanok is, amelyek 1979. április 1- ig kerültek a képernyőre. A verseny alapvetően két kategóriában folyik: ope­rákat, illetve drámai mű­veket mutatnak be. Ennek megfelelően a zsűri is, amelynek elnöke dr. Tóth Dezső kulturális miniszter­­helyettes, két részre oszlik, egy drámai és egy operai zsűrire. Tagjai: Illés György operatőr, Pinkavöl­gyi Attila, Veszprém vá­ros Pártbizottságának tit­kára, Bajczi Gyula Veszp­rém város Tanácsának el­nökhelyettese, Barabás Já­nos, a KISZ KB titkára és Hernádi Gyula író, dr. Hu­szár Tibor egyetemi tanár, Kovács András filmrende­ző, Lukács Miklós kar­nagy, Leo Nadelmann, az Internationale Musik Zent­rum elnöke, Navracsics Ti­bor, a Veszprém megyei Tanács művelődési osztá­lyának vezetője, Petrovics Emil zeneszerző és Alekszej Vasziljevics Salasov, a szovjet televízió zenei mű­sorainak főszerkesztője. (A főzsűri mellett Benedek Miklós vezetésével a tv­­kritikusok zsűrije is díjat ad.) A KONYHA BEMUTATÓ A NEMZETI SZÍNHÁZBAN ..Lehet, hogy Shakespeare számára színház volt a vi­lág, számomra azonban konyha, ahol az emberek jönnek-mennek...” — mondta Arnold Wesker, nem hagyván kétséget az iránt, hogy első darabja A konyha, amelyet tegnap es­te mutatott be a Nemzeti Színház, jelképes dráma. Ezt a drámát — szerzője első színpadi alkotását — egy mindössze huszonnégy esztendős fiatalember írta, s még akkor is innen volt a harmincon, amikor máso­dik, kibővített, s a hatvanas években világsikert aratott változatával elkészült. Az ifjú szerző, mint afféle ,el­sőműves­’, legsajátabb él­ményeit dolgozta föl — 1952 és 56 között konyhai­­kisegítőként, cukrászként, szakácsként dolgozott —, de ami a kezdőknek általában kevésbé szokott sikerülni, neki sikerült; személyes életanyagát mindnyájunk „fájdalmává s örömévé” lé­­nyegítette át. A konyha — egy nagy forgalmú, elegánsnak ko­rántsem nevezhető étterem konyhája — Wesker egész színpadát betölti, az étter­met csak sejthetjük a len­gőajtó mögött, amelyen át a pincérlányok rohangál­nak be a szakácsokhoz. Hű­tőszekrények, gáztűzhelyek, munkaasztalok ... Nem krómosan csillogó-villogó berendezések, hanem ütött­­kopottak, lepusztultak. Van ugyan elszívóberendezés, de akárha nem is volna, a hő­ség és­ az olajszag lebírha­­tatlan. Ebben a konyhában töl­tik életük nagyobb részét, a szakácsok, cukrászok, kony­hamészárosok, mosogatók Soknak közülük még arra sincs ideje, ereje, hogy ebéd- és vacsoraidő közötti szünetben hazamenjen. In­kább egy padra roskad, s ott fújja ki magát az őrüle­­tes déli hajsza után. Sokfé­le nációból állt össze ez a konyhai csapat, van közöt­tük német, olasz, francia, görög, zsidó, és természete­sen vannak angolok, akik felsőbbrendűnek érzik ma­gukat a többiekkel szem­ben. Folyik a munka, a min­dennapi kegyetlen robot, amelynek nyomasztó egy­hangúságát durva tréfák oldják, s a gyülemlő fe­szültségeket olykor vesze­kedések, verekedések veze­tik le. Mindössze ennyi a játék cselekménye, de en­nek sodrásában Wesker emberi sorsokat képes föl­­bukkantani, közülük leg­jobban a német Peterét, aki kétszeres kiszolgálta­tottságában végül is eljut a lázadásig. Nem tudatos el­lenszegülés az övé, hisztéri­kus dühkitörés inkább, de mégis azt jelzi, hogy el kell jönnie az időnek, amikor megszűnik ez a „konyha”. A Nemzeti Színház kitű­nő előadásban mutatta be a darabot. Zsámbéki Gábor rendező nagyszerűen ráér­zett arra a stílusra, amelyet Wesker stilizált naturaliz­musnak nevez. A Csányi Árpád tervezte játéktéren szinte szünet nélkül tevé­kenykedik mindenki. Halat süt, tésztát gyúr, kávét főz, megrakott tálakat, tányéro­kat cipel... -Ezt a szorgos­­kodást nagy leleménnyel jelenítik meg a színészek. Kellékük kevés van, szinte táncszerűen utánozzák a munkamozdulatokat, de oly elfogadtatóan, hogy egy percig sem zavarja a né­zőt, hogy nem létező olaj­ba dobják a nem létező hússzeletet, s nem létező süteményt szórnak meg nem létező cukorral. A drámának kereken harminc szereplője van, s mind a harmincan nagyon jók. Híven és pontosan szolgálják az előadást azok, akiknek jószerrel csak eny­­nyi a szövegük: „Négy süllőt kérek!”. Közülük és „képviseletükben” hadd említsük meg Császár An­gélát, aki egy arcán átfutó mosollyal, fáradt derekának kiegyenesítésével úgy jele­níti meg ezt a hajszolt nőt, hogy érezzük: őneki is sorsa van, akár ő is lehet­ne a főszereplő. A főszereplő Peter. Az író az ő jellemét ábrázolta leg­gondosabban, s a szerep ideális megszemélyesítőt kapott Cserhalmi György­ben. Fölényes és esendő, ra­­biátus és elbűvölő. Végig­lobogja a darabot, anélkül, hogy a többiek halványabb lángját elfojtaná. A női szerepek közül Pe­ter barátnőjéé, Monique-é a legárnyaltabb. Bodnár Erika sokszínűen ábrázolja a férje és barátja között választani nem tudó, szere­­tetre szomjas és bátortalan, gyermeteg és izgalmas asz­­szonyt. A recenzens tulajdon­képpen igazságtalannak érez minden további ki­emelést, de nem másolhat­ván le a színlapot, mégis Horváth József, Máthé Er­zsi, Koltai Róbert, Benedek Miklós, Helyei László és Dörner György főiskolai hallgató alakításáról emlé­kezik meg. Kállai Ferenc, aki a megbetegedett Major Tamástól kevés próbával vette át a tulajdonos nem terjedelmes, de rendkívül fontos szerepét; félelmete­sen nyugodt volt, majd fé­lelmetes indulattal tört ki. A konyha előadását nagy tapssal fogadta a közönség. Méltán. Az „új” Nemzeti­nek bizonnyal ez a legát­­gondoltabb, legegységesebb produkciója. Harmonikusan eggyé forrott társulat szép közösségi munkáját láttuk. Morvay István A CENTRUM BUDAI LOTTÓ ÁRUHÁZ VIDÁM GYERMEKMŰSORT RENDEZ június 2-án, 12.30 órakor, az áruház előtti parkolóban, neves művészek közreműködésével. VIDÁM VETÉLKEDŐ, BOHÓCOK, BÁBJÁTÉK, DIVATBEMUTATÓ, CIRKUSZ, ZENEKAR BUDAI LOTTÓ ÁRUHÁZ XI., Etele tér 13. . □ SZELÉNYI KÁROLY Táj változó fényben című fotókiállítását dr. Simó Je­nő nyitja meg június 3-án délben a Tihanyi Múzeum­ban. □ SÜLI ANDRÁS naiv­festő emlékkiállítása jú­nius 3-án, délelőtt 11 óra­kor nyílik Kecskeméten, a Magyar Naiv Művészek Múzeumában. Megnyitja: Moldován Domokos film­rendező.

Next