Esti Hírlap, 1979. október (24. évfolyam, 230-254. szám)

1979-10-01 / 230. szám

KERÜLETRŐL KERÜLETRE Egészségügy, könyvtárak K­ismertest­ne­velés Folytatják az utak, hidak építését Milyen Óbudán az egész­ségügyi ellátás? Hogyan dolgoztak az erzsébetváro­si könyvtárak? Hogy áll a tömegtestnevelés helyzete Kelenföldön? Mi lesz a sor­sa a XVII. kerületi utak­nak? Ezekről a kérdések­ről három helyütt végrehaj­tó bizottság, egy helyen ta­nácsülés hallgatott meg je­lentéseket a napokban. Ш Аг óbudaiak egész­ségügyi ellátásáról­­ az egyesített fel­nőtt gyógyító-megelőző szolgálat és a gyermek­ifjúsági és egyéb szol­gálat gondoskodik. A ta­nács ülésén elhangzott be­számoló jelentés megálla­pította, hogy a kerület la­kóinak egészségügyi ellátá­sa jól szervezett, hatékony és eredményes. Sikeresen hajtották végre az egészség­­ügyi törvény meghatározta társadalompolitikai és egészségpolitikai feladato­kat, az alapellátáshoz szük­séges személyi és tárgyi fel­tételekkel rendelkeznek. Mind többen veszik igény­be az orvosi-egészségügyi szolgáltatásokat. Az egész­ségügyi dolgozók töreked­nek az integrációban rejlő szakmai és gazdasági elő­nyök további kihasználásá­ra, a betöltetlen orvosi ál­lások csökkentésére — bi­zonyos ösztöndíjas szerző­déskötéssel —, s az egész­ségügyi ellátás tárgyi felté­teleinek javítására. Ezt szolgálja a Margit kórház bővítése, a szakorvosi ren­delőintézet felújítása, az új tüdőgondozó intézet felépí­tése. Sürgetik Békásmegye­ren a körzetorvosi és a szakorvosi rendelők építé­sét. «Tsi két központi he­­y­­yen levő, az ol­vasóknak jól meg­közelíthető könyvtár műkö­dik az Erzsébetvárosban, a Rottenbiller utcai és a Ker­tész utcai 2-es, illetve 22- es számú Szabó Ervin Könyvtár. Nyitvatartási idejük alkalmazkodik a lakosság munka- és szabad idejéhez. A Kertész utcai könyvtár olvasóterme a hétvégeken is nyitva tart. Ugyanitt az érettségire, fő­iskolai vagy egyetemi vizs­gákra készülő gimnazisták számára évek óta előkészítő előadásokat szerveznek. Rendszeresen foglalkoznak a szakmunkásképző intéze­tek tanulóival is. A leg­utóbbi VII. kerületi Tanács végrehajtó bizottsági ülé­sén javasolták, hogy a Ker­­tész utcai könyvtárbővítés elkészülte után az új rész­leg segítse az üzemi könyv­tárakkal való szorosabb együttműködést. A bővítés munkálatai folynak. Új Népi ellenőrök vizsg­­l­­gálták a­­ kerüle­ti tömegtestnevelés helyzetét. A minap a tanács végrehajtó bizottsági ülésén be is számoltak a vizsgálat eredményeiről. Negatívum: a Testnevelési és Sportfel­ügyelőség nem rendelkezik a kerület tömegsportjára vonatkozó fejlesztési és tömegsport-munkatervvel. Hiányos adatokat tudtak csak a népi ellenőröknek nyújtani; néhány adat arra enged­­következtetni, hogy a TSF-en nem kielégítő a társadalmi tulajdon meg­őrzése és a pénzügyi fegye­lem. Ezentúl a Testnevelési és Sportfelügyelőségnek az eddiginél lényegesen job­ban kell végeznie a munká­ját és pontos dokumentá­cióval kell rendelkeznie, hogy Kelenföldön fellen­düljön a sportélet. A hatodik öt­éves tervidő­szakban Rákos­hegyen folytatják a Sza­badság út kiépítését, amint elkészül a Kő­bánya-Kispest metróvo­nal végállomása, közvet­len gyorsjárattal kötik ösz­sze a rákoshegyi lakóne­gyedekkel. Most tervezik a rákosligeti vasútvonal fe­lett építendő felüljáró hi­dat, amelynek munkálatait várhatóan 1900-ban kezdik meg. A szolnoki vasútvo­nalon levő Ferihegyi úti és Táncsics utcai vasúti átjá­rót a MÁV korszerűsítette, s a jövő évben felújítják a sorompót is. A tanács leg­utóbbi vb-ülésén megálla­pították, hogy a múlt két esztendőben a vártnál töb­bet tudtak tenni Rákosmen­te út- és közlekedésfejlesz­téséért, s ezt a tempót re­mélhetően a jövőben is tudják tartani. (P- J ) A" ISIS, október 1., hétfő Ma a fővárosban megkezdődött a fokozott ellenőrzés Utak, veszélyek — Csúszós, nedves , Ittasan, gyorsan, tilosban Ma reggel megkezdődött a fővárosban az őszi, fo­kozott közúti ellenőrzés. Az immár hagyományos ak­ciósorozat céljairól dr. Sza­lai Dezső rendőr alezredes, a BRFK Közlekedésren­dészetének vezetője tájé­koztatta munkatársunkat. — Alapvető feladatunk — csakúgy, mint minden korábbi ellenőrzés idején — a forgalom folyamatos­ságának, zavartalanságá­nak megteremtése, a ve­szélyes és durva szabály­­sértések felderítésével a veszélyhelyzetek és a köz­lekedési balesetek megelő­zése. VÁLTOZTAK A KÖRÜLMÉNYEK­ ­ .A jelenlegi forgalom­­ellenőrzés időszakában fel­adatainkat négy téma köré csoportosítottuk. Az első: a közlekedő emberrel kap­csolatos, felhívni a figyel­met, tudatosítani a jármű­vezetőben, hogy évszakvál­tás előtt állunk, az őszi időszakra jellemző válto­zások — az időjárás, a lá­tási és az útviszonyok — másfajta közlekedési gya­korlatot és szemléletet kö­vetelnek, mint amit a ta­vaszi, nyári időszakban megszoktak. — E megváltozott köve­telmények még a gyakor­lott, rutinos járművezetők­től is fokozott óvatosságot, körültekintést követelnek — hiszen egyik napról a másikra megváltoznak a körülmények: a csúszós, nedves úton megnő a fék­­út, korábban van szürkü­let és sötétedés — márpe­dig számolnunk kell ne­künk is és a többi közle­kedőnek olyan kevésbé gyakorlott autósokkal is,, akiknek ez lesz az első őszi-téli erőpróbájuk. Az idén, szeptember közepéig, mintegy 20 ezer új vezetői engedélyt adtunk ki, s a friss jogosítványosok zöme járműre is ült. MŰSZAKI ÁLLAPOT — A második feladat, témakör? — Az ember után — a jármű. Ahogyan alapvető követelmény, hogy a közle­kedő ember felkészüljön az évszakváltásra, úgy ennek megfelelően a járművek felkészítése is elengedhe­tetlen. Alapvető baleset­megelőzési és közlekedés­­biztonsági követelmény, hogy minden jármű mű­szakilag kifogástalan álla­potban legyen, az ellenőr­zés tehát fokozottan kiter­jed a gumiabroncsokra, a világításra, a fék- és a kor­mányberendezésekre. Sze­retném időben figyelmez­tetni a járművezetőket, hogy a műszaki ellenőrzés alapos és szigorú lesz, nem lehetünk és nem is le­szünk tekintettel semmi­lyen műszaki hiányosságra, hiszen bármelyik műszaki­lag hibás jármű nemcsak a vezetőjét veszélyezteti, ha­nem a közlekedés többi résztvevőjét is. — A veszélyes és durva szabálysértések elbírálá­sában mi várható? — Ez a harmadik téma­kör ... A közlekedésre és a közlekedő emberekre je­lenleg a legnagyobb ve­szély az alkohol, az ittas járművezetés. Hogy ez mi­lyen gond, arra csupán egyetlen adatot: 1979. I. félévében történt meg elő­ször, hogy nemcsak az it­tas állapotban történt jár­művezetések száma emel­kedett, hanem az ittasság miatt bekövetkezett bal­eseteké is ... A korábbi években minden 24., jármű­vezetők által előidézett bal­esetnél volt kimutatható az alkohol. Az elmúlt fél­évben már minden tizen­nyolcadiknál.­­ Ez az adat egyelőre figyelmeztetés, s mindent elkövetünk, hogy ne váljék­ tömegjelenséggé, tenden­ciává. Nem leszünk elné­zőek egyetlen ittasan veze­tő járművezetővel sem, s azt is megmondhatom, hogy az ilyen autós, moto­ros hosszabb időre búcsút mondhat jogosítványá­nak ... Fokozott szigorral lépünk fel a három ki­emelkedően veszélyes sza­bálysértés — a gyorshajtás, az elsőbbségadás megsérté­se, különös tekintettel a gyalogos-átkelőhelyek­re és a tilos jelzés figyel­men kívül hagyása — el­követőivel szemben. TÖMEGKÖZLEKEDÉS — A negyedik feladat? — A tömegközlekedés se­gítése. Az elmúlt években a tömegközlekedés bizton­ságosabb lett, ám van olyan tapasztalatunk, hogy a magángépjármű-veze­­tők egy része nincs tekin­tettel a tömegközlekedés elsőbbségére, s ebből kö­vetkezően nemcsak, hogy nem segítik, hanem olykor kifejezetten akadályozzák a villamosok, autóbuszok, trolibuszok forgalmát.­­ Ráhajtanak a villa­mossínekre, folyamatosan haladnak a buszsávon, s olykor hosszú másodperce­kig nem képes az utasok­kal zsúfolt autóbusz kiin­dulni, vagy beállni a meg­állóba. Tudomásul kell venni mindenkinek, hogy ez elsőbbség a tömegközle­kedésé, s ezt segíteni nem csupán jóérzésből kell, ha­nem ez kötelesség is! S e kötelességnek igyekszünk érvényt is szerezni... (balogh) ­ Őszi pisztráng halá Hozzákezdtek az őszi lehalászáshoz hazánk egyik legrégibb, hagyományos technológiával termelő piszt­rángtelepén, a lillafüredin. Elsőként az idei ivadékok felnövekedett tagjait halásszák le, osztályozzák méret szerint, s helyezik el a számukra kijelölt, télen sem be­fagyó tavakba. Ezután következik a meglevő, 2—3 éves állomány átválogatása. Ekkor jelölik meg azt a mennyi­­séget, amely a jövő évben a piacra kerül. Beremenden az idén eddig a tervezettnél hatvankét­ezer tonnával több cemen­tet gyártottak. A jó ered­ményhez hozzájárult, hogy csökkentették a gépek ja­vításának idejét, a terme­lési folyamatokat alaposan összehangolták. (MTI Fotó : Bajkor J. felv.) AZ NDK-BAN VÁSÁROLTÁK ESERNYŐTŐL A ZONGORÁIG GÉPEK, FELSZERELÉSEK A HÁZTARTÁSOKNAK Elektromos háztartási be­rendezések, köztük tízezer darab automata és félauto­mata mosógép, ötezer ha­gyományos mosógép, tíz­ezer centrifuga, konyhagé­pek, kávéőrlők, vasalók, porszívók, elektromos haj­­csavarók és hajszárítók érkeznek a hazai boltok­ba 1980 januárjától az NDK-ból mintegy 7 mil­lió rubel értékben. Az újdonságok között lesz­nek majd porcelán nyelű evőeszközök, mandulaőr­lők és többféle művelethez értő húsgép is. Az NDK- beli vállalatokkal a Kon­­zumex Külkereskedelmi Vállalat kötött szállítási szerződést. A teljes áruér­ték 42 millió rubel. Ez igen nagy összeg, amely­nek keretén belül 12 ezer darab gyermekkocsit, játé­kokat, hangszereket, így zongorát, gitárt, különböző erősítőket, sportcikkeket, például síléceket és iskolai tornaszereket is vásároltak. Üzleteinkben kaphatók lesznek a szép német ta­pétákon kívül a külön­böző falfestékek, lakkok és háztartási cikkek is. A választék bővítését szol­gálják majd azok a jó mi­nőségű függönyanyagok, ágyneműk, dupla velúr­szőnyegek, felsőruházati méteráruk, fehérneműk, fürdőruhák és esernyők, amelyek szintén e szerző­dés keretében kerülnek majd a magyar üzletekbe. KIS-BALATON Repülőről térképeztek A Balaton vízutánpótlását adó Zala folyón megkez­dődtek a kis-balatoni tároló építésének előmunkálatai. A vízügyi hatóságok már elvégezték a szükséges légi térképezést, s hamarosan elkezdik a helyszíni felméré­seket és a talajmechanikai vizsgálatokat. A Kis-Balaton természetes vízszűrő szerepének visszaállítása több szakaszban valósul meg, összesen 77 négyzetkilométer vízfelület alakul majd ki ebben a térségben. A Balaton vízvédelmét szolgáló munkálatok a terv szerint a bala­­tonhídvégi szűkületben kezdődnek, az ott megépült záró­­gáttal 20 négyzetkilométeres tároló jön létre. (MTI)

Next