Esti Hírlap, 1980. január (25. évfolyam, 1-26. szám)

1980-01-02 / 1. szám

SZILVESZTER • SZILVESZTER • SZILVESZTER A televízióban A szilveszteri műsor olyan alkalom, amikor ki­védhetetlenül lelepleződik közönség és kritikus kü­lönbözősége. No, nem azért említem ezt, mintha túlsá­gosan komoly elmélkedés­sel akarnám kezdeni az új évet, megfeledkezve arról, hogy még bennünk él az ij­esztendő búcsúztatásának könnyed hangulata, de mi­ért tagadnánk, hogy bizo­nyos mérték­ig azoknak is igazuk lehet, akik olykor szembeállítják egymással a „természetes, egyszerű” né­zőt és a „hivatásost”. Azért higgyék el, legalább most az egyszer, nem mindig öröm azzal a tudattal nézni a műsort, hogy nekem, ha törik, ha szakad, véleményt kell formálnom róla. Különösen nehéz ez szil­veszterkor. Ilyenkor a tévé valóban csak egy a család­tagok és vendégek közül.. Mondhatja a magáét, de csupán az figyel rá, aki ép­pen akar, a mulatozó tár­saságból. (Persze, csak ahol akad társaság, s nem a té­vé az egyetlen ...) Ha nem is túlzottan elér­­zékenyülve, de képzeljük el magunknak a megbízott kritikust, amint ezen az es­tén is ott ül, és poharát leg­följebb óvatosan töltögetve figyel, dolgozik. Aztán kép­viselnie kell azokat, akik csevegőpartnernek tekin­tették a tévét... Mint csevegőpartner, a televízió illedelmes részve­vője volt az esténknek. Nem tolakodott, nem fon­toskodott, nem terhelt sen­kit fölöslegesen nagy képű összegezésekkel, komolyko­dó megállapításokkal és fe­dezet nélkül osztogatott, pityókás hangú ígéretekkel, mint valami egyetlen esté­re ajánlkozó udvarló. Egy­szóval, még a látszatát sem akarta kelteni annak, hogy épp ezen az estén kellene számot vetni sorsunkkal és dönteni jövőnkről. Megtalálhattuk benne kedves ismerőseinket, né­hány barátságos, tréfás vagy annak szánt gesztus idejére. Akinek közülük félszegre, netalán esetlenre sikerült a látogatása, arra legföljebb kevésbé figyel­tünk. Nagyon zord kritikus tudná ezúttal a jószándé­kot figyelmen kívül hagyva az egyes részek színvona­lát elemezgetni. Senkit meg nem sértve helyesebb azt a kifejezést használni, hogy tetszett­ Gálvölgyi János és Mikó István A Tévé Zenés Kínháza, a Szuperbola lé­nyeget nem takargató sze­xis politikuma, Csata Zsu­zsa és Mányai Zsuzsa pedig huncut bájjal gúnyolta ki bugyuta sztárkultuszunkat, mint Baccara együttes, az óév legnagyobb tévéesemé­nyét jelentő NSZK showw­­műsor paródiájában. Har­kányi Gábort ha véletlenül látta néhány nyugati me­nedzser, akkor Amanda I.ear karrierjének befelleg­zett. Valutáris szempontból — számolva az emelkedő olajárakkal és egyebekkel — ez nem is jönne rosszul nekünk. L­apunk legutóbbi szá­mának szilveszteri előzete­sében az egyik vastagbetűs alcím ez volt: „Elmúltak a mézesévek”. A mondat, természetesen, a televízió­zás szórakoztató műsorai­nak szemléletére vonatko­zott. És ha ezt úgy érthet­jük, hogy ezután az egy­mást tiszteletben tartó hét­köznapi együttélés követ­kezik, akkor elégedetten rebeghetjük, hogy — vég­re! Bízzunk abban, hogy a A szilveszteri kabaré új évet köszöntő konferan­­szában hallottuk a prog­nózist: 1980 a közgazdá­szok esztendeje lesz. A dolgok logikájából követ­kezően nyilvánvaló, hogy a számolgató és takarékos­ságra intő tervezők csil­lagjegyébe lépünk, bár ha a rádió óévet záró kaba­réját nézzük, s kivált­képp az ismételt ötleteket, poénokat tekintjük, úgy láthatjuk, a mögöttünk hagyott esztendő is inkább az emlegetett szakembe­reké volt, mintsem a hu­moristáké. A kabarészínházat védel­münkbe venni és bizony­gatni, hogy mennyi izgal­mas műsort, váratlan és eredményes kísérletet ho­zott a múlt évben, sőt, években, fölösleges, hiszen aki rendszeresen hallgat­ja ezt a programot, tudja ezt enélkül is. A politikai kabaré újszerű megoldá­saiért rengeteget fárado­zott az alkotógárda és so­kat tett azért is, hogy mindaz, amire rájöttek, mélyebb ismeretté, a de­mokratikus nyíltság részé­vé váljék. (Elég talán, ha csak a múlt év nagy ak­ciójára, a rátóti humor­fesztiválra utalunk.) Ám ugyanakkor az is meggondolandó, vajon he­­lyes-e az az elképzelés, hogy a Kabarészínház az óév búcsúztatását nemze­ti üggyé kívánja tenni és a politikai kabarét olyan megnyilatkozások fórumá­vá, amelyre ilyen formá­ban nem hivatott ez a mű­sor. Ez évben láthatóan a felhőtlen szórakoztatás vágya valamiféle görcsös politikai petárdatűzzel pró­bált egyesülni. A hibrid­vállalkozás nem hozott egyértelmű sikert A „nyá­ri események” nyomán szü­letett műsor például sok­kal ötletesebben, eleve­nebben nyúlt mindennapi életünk fonákságaihoz, a humor, a játékosság, nem­egyszer a szatíra eszközei­vel. Az év végi adásban a szándékok és az elkép­zelések tisztázatlansága ka­vargott Azok a korábbi ötletek például, hogy egy minisz­ter vagy más közéleti sze­mélyiség a saját munká­ját és területét egy-két, a dolgok fonákját is meg­mutató mondattal minő­sítse, most csupán üres parodizálássá süllyedt. Tel­jesen érdektelenné vált ugyanis, hogy a humoris­ta szövegét az egyes han­gokat, egyéniségeket jól­rosszul (többnyire sajnos, inkább rosszul) megsze­mélyesítő művészek mit mondanak. Néhány megye vezetőjének megszólaltatá­sával a Kabarészínház lát­szólag követte saját ha­gyományát, de ez a blokk nem tudott igazán ele­venné válni, mert a fel­emlegetett problémák több­nyire túl általánosak vol­tak. Igazán jó szórakozást azok a műsorszámok nyúj­tottak, amelyek segítettek abban, hogy „kapcsoljunk”, de elsősorban mégiscsak a kikapcsolódás felhőtlen örömét kívánták nyújtani. megoldásra váró feladato­kat a mostani évben mi magunk, és nem a vidám műsorok próbálják elvé­gezni. Bársony Éva Ezt tette Mikes György és Somogyi Pál ötletes Vit­­ray-paródiája. Úgy tűnik, nem mindig a profik hoz­zák kellő formájukat. Bod-Premier volt szilveszter­kor a Tháliában is: ismét összeszerkesztettek egy ka­baréműsort. Szerkesztőül megnyerték a humorista minőségében a kispadon ülő Szilágyi Györgyöt. Hív­tak továbbá egy vendéget is Verebes István szemé­lyében, s a konferanszié szerepkörét ő és Gálvölgyi János között osztották szét. És ez volt körülbelül a legjobb húzásuk: a Gál­völgyi—Verebes kettős mint a műsor kerete. E kát sokoldalú, s remek kap­csolatteremtő készséggel a függöny elé lépő fiatalem­ber azt teszi, ami a leg­jobb konferansziék dolga, ők adják meg a műsor publicisztikus gerincét. És lévén mindketten színészek is, meg szerzők is, sőt egyikük még parodista is, ketten szinte vállukon tart­ják az egész este humorát, elevenségét. S pontosan ak­kora aktualitást, amekkorát éppen­ hogy kedve van ezen a 79—80-as fordulón bárkinek — így Kazimi­­réknak is — belepakolni ebbe a kabaréba (melyet egyébként Romhányi Lász­ló rendezett). A két konferanszié ka­rakterével pompásan zsonglőrködik rögtön a nyitójelenetben a személye­sen színre lépő Kazimir. Gálvölgyit — a társulat tagját — „titokban” arra kéri, legyen óvatos, ne mondjon semmi meredeket, ne hozza bajba a színhá­zat. Verebest, a vendéget ugyancsak félrevonja, mondván, csak legyen bá­tor, egészen nyugodtan, hi­szen ő kívülről jött. Így játszanak el a vezetői ski­zofréniának e jól ismert vál­tozatával és adják meg a műsornak azt a kesernyé­sen önirónikus — s nem­csak a színházra vonatko­zó — alaphangját, amelyet a cím oly találóan fejez ki: Csak semmi szenzá­ció... Van a két konferanszié­nak több más remek je­lenete is. A munkamorál­ról tart például kiselőadást egyikük, de kihívják, itt a kávé ... Sebaj, a másik készséggel folytatja, a szö­vegét addig, de őt meg a büfében várják, nyugati farmernadrágokat árul va­laki. Visszatért társa kész­séggel átveszi tőle a szö­vegelést a munkafegyelem­ről. Hol egy haknit, hol egy másodállást, hol egy privát ügyet kell abszol­­válniok — de a munkamo­rál-szöveg eközben tö­retlenül pereg tovább. Ugyancsak a két konfe­ransziéhoz fűződik még két jó szám: az egyik Verebes István szellemes és bölcs párjelenete apjával Vere­bes Károllyal, (a szerző: az ifjabb) a másikban pedig egymással játszanak, s Gál­­ogi Gyula Mindenki le­het első című monológja rendkívül kedves, szelle­mes volt. Éppúgy, mint a már bevált és mindig há­lás témát nyújtó sajtóhi­bák, elírások, ügyetlen fo­galmazások gyűjteménye. És jó szórakozást kínált Peterdi Pál Szeszcsend című jelenete is. A jobban sikerült szá­mok között említendő még Farkasházy Tivadar Mit is ír a hogyishívják? című je­lenete, amely erőltetett­­ség nélkül tudta egyesí­teni a szórakoztatást és a politikai humor bizonyos elemeit. A műsor címe egyébként ez volt: Vállal­tuk a veszélyt! Feljöttünk a Gellérthegyre. Harangozó Márta­ völgyi megcsillogtatja re­mek átváltozóképességét, egy-egy nézőtípust parodi­zálva. És mi van a konferan­sziak jelenései között? Szi­lágyi-művek, hol szóvicc­humorral, hol versbe sze­dett népieskedéssel, hol önparódiával (a Hányás vagy? minájára: Vadász vagy?), hol érzelmes san­zonnal (mindkét utóbbi Szabó Gyula szép produk­ciója). A sanzon, illetve a song, mint minden hagyo­mányos kabaréban, itt is jelen van — Hámori Ildikó őszinte, kellemes előadásá­ban, s a kuplé is — kitű­nő a Dotáció, dotáció című zenés magánszám, Szántó Jenő szövegére. Rátonyi Róbert adja elő — elsőren­dűen. Amióta itt, a Thá­liában érik — őszülvén — mind érettebb karakterszí­nésszé, úgy mélyül humora is; egy Tabi-írta. Ketten be­­szélnek-ben pompás apró megfigyelésekből, sablonok nélkül jelenít meg egy szklerofikus öregurat. Még egy „nyugdíjkorkép” a mű­sorból a „Kávé kuglóffal”, a zserbó-tenyészet ionescói abszurditással egymás mel­lé beszélő idős vendégeit írta meg Verebes István —­kár, hogy a jelenet humo­ra a rendezés álmossága folytán elsikkad. Ugyanő a szerzője az Aluljáró-rock című finálé­nak szánt pesti West Side Story-nak. Ebben a két el­lenséges bandát a csöve­sek és a digók helyettesí­tik a Blaha Lujza tér alatt. A jó ötlet a gyatra írói­rendezői munka miatt lát­ványnak snassz, hangtech­nikail­ag siralmas, a moz­gást elfelejtették megter­vezni — de mindez csak külső baj. Nagyobb, hogy a mások toprongyosságán mulatni az elegáns néző­téren, a csöves lány mos­­datlanságán kacagni az il­­latfelhős zsöllyékben, elég­gé ízetlen tréfa. Főleg, mi­vel elhangzik, hogy a sze­relmesek nyolcadmagukkal költöznek be egy sufniba, lakáskérvényüket pedig so­hanapján hagyja jóvá majd az aluljáró fölött levő ke­rületi tanács. Van azután még két „cirkuszszám” is; egyikben a vendég Körmendi János remekel, jól előadva egy régi ötletet, s bohócként klaffog a színre a társu­lat üdvöskéje, Esztergályos Cecília is. A jól pergő ka­­baréműsorban azonban az igazán jó dolgok a füg­göny előtt történnek. Ott kínáltak a bemutatón pezs­gőt is a nagyérdeműnek. Vajha az ég és a minisz­térium megengedhetné az 1980-as évben is ezt a csöpp kis szilveszteri fény­űzést ... Fencsik Flóra A rádióban A Tháliában 2­0si 77 fír*/lufi 1980. január 2., szerda Fagyöngy — ez a címe a fenti mű eredetijének, s egy azokból a porcelánfestményekből, amelyeket Szász Endre Munkácsy-díjas művész új műveiből rendeztek a Csók Galériában. A tárlaton Szásznak huszonöt, porcelánra festett műve látható. (MTI Fotó : Fehér József ferv.) Korál-matiné A Korál útja merészen ível felfelé. A zsúfolásig telt nézőtér előtt a Corvin mozi rockmatinéján is helytállt az együttes. A Balázs Ferenc vezérelte Korál a hazai rockzenében egyedüli hangzásvilágot ho­zott. Előadásaikból is kitű­nik: a fiatalok elfogadták őket. Pedig igen nagy a versenyfutás, nemcsak a jelentős múlttal rendelkező régiekkel kell megküzde­niük, hanem több feltörek­vő zenekar is komoly sike­reket ér el. Természetesen az iramot bírni kell, s az első lépés csak egy lehet: emlékezetes koncerteket adni. Ezen már régen túl­vannak ... A Korál-specialitás: ke­ményzenei alap, lírai ének­hang — elfogadott. Balázs Ferenc a koncertek lelke, s ő „vezeti” a műsorokat. Is­meri közönségét. S az ő esetében mindenképp szót kell ejteni egy ősi rockcsa­patról, a Taurusról. Az ak­kor még tinédzser korú te­hetséges Balázs Ferenc is tagja­­volt az együttesnek. A Taurus nem bizonyult hosszú életűnek, de rend­kívül dinamikus zenéje, egyéni hangzása, megjele­nése felkavarta a hazai ze­nei életet. A Korál még ma is játszik két számot az ak­kori szerzeményekből: Anyám ... és a Kőfalak le­omlanak. Mindkettő azóta is siker. Scholler Zsolt a basszus­­gitáros, kemény játéka jól érvényesül, lehet rá ala­pozni. A közelmúltban kényszerű személyi válto­zás történt. Az új dobos, Dorozsmai Páter, a legfia­­talabb korálos. Tehetséges, fejlődőképes zenész, igen felkészült, messzemenően beváltotta a hozzá fűzött reményeket Fischer László, a szólógitáros, jól játszik a rockzenében igen fontos hangszeren. A Korái másfél éves. Si­keresek, saját szerzemé­nyeikkel meghódítják kö­­zönségüket, összeállt már régen egy nagylemezre való­ anyag... (r­ 6) ­ SZÍNHÁZ Nemzeti Színház: Danton ha­lála (7) — Vígszínház: Vadka­­csavadászat (Somogyvári Ru­dolf béri. 1. ea., 7) — Pesti Színház: Equus (Ш. béri. 2. ea., 7) — Madách Színház: Pyg­malion (7) — Budapesti Gyer­mekszínház :­­Jövőre veled ugyanitt (7) — Thália Színház: Énekek éneke (7) — József At­tila Színház: ítéletidő (II. bér­. 2. ea., 7) — Játékszín: Lélek­vándorlás (7) — Radnóti Mik­lós Színpad: K-R-O-D-Y (7) — Vidám Színpad: Nyitott ablak (7) — Mikroszkóp Színpad: Minek néz engem? (fél 9) — Budapesti Gyermekszínház: Tom Sawyer kalandjai (du 3). (Család. (Színes.) — 16.25: Hí­rek. — 16 30: A hiúz. Svéd is­meretterjesztő film. (Színes.) — 17.15: Kuckó. (Színes.) — 17.45: Rólunk van szó. Ifjúsági vitaműsor. — 18.15: Közelebb egymáshoz. Riportműsor. — 18.45: Staféta. Tíz perc ifjúság. — 18.55: A Közönségszolgálat tájékoztatója. — 19.00: Reklám. — 19.10: Idősebbek is elkezdhe­tik. Tévétorna. (Színes.) — 19.15: Esti mese. — 19.30: Tv­­híradó. (Színes.) — 20.00: Gyö­kerek. Amerikai tévéfilmsoro­zat. ХП/6. rész. (Színes.) — 20.50: A repülés története. Francia filmsorozat. VH/1. rész: Repülni! (Színes.) — 2140: Filmszem. — 22.30: Tv-híradó 3. (Színes.) 2. MŰSOR: 20.00: Fotómontázs. Portré­film John Heartfieldról. (Szí­nes.) — 20.50: Tv-híradó 2. (Színes.) — 21.10: Az alapokat az inkák rakták le. Angol do­kumentumfilm. (Színes.) — 21.40: Kisfiam, én készültem. Csehszlovák filmvígjáték. (Szí­nes.) ( TELEVÍZIÓ ) SZERDA 16.00: Iskolatévé. Orosz nyelv. Surik, Vuszja ... és az ige. □ PETŐFI SÁNDOR születésének 157. évfordu­lójára emlékeztek szilvesz­ter éjszakáján a költő Bács-Kiskun megyei em­lékhelyein. Este szülővá­rosában, Kiskőrösön a Pe­­tőfi-háznál tartottak ün­nepséget, majd megkoszo­rúzták a Fő téren álló szobrát. Dunavecsén, az egykori Petrovics-mészár­­székben —­amely ma már múzeum —, Szalkszent­­mártonban, ahol 112 versét írta, s Szabadszálláson, ahol képviselőként lépett fel, szinté­n megemlékeztek a költőről.

Next