Esti Hírlap, 1980. szeptember (25. évfolyam, 205-230. szám)

1980-09-01 / 205. szám

• Mára valószínűleg már valamennyien kifogytunk a rém bölcs tanácsokból, végére értünk az intelem­listának, kimerítettük a a biztatás valamennyi vál­tozatát, magyarán: annyi borsót hánytunk fel a fal­ra, amennyit csak bírtunk. Most már kezdődhet az is­kola. Kardos Ferenc rende­ző és Kopper Judit szer­kesztő nagyon is jól is­merve e leküzdhetetlen szülői ingert, Iskolanyito­­gató című műsorában tájá­ra sem ment a tanácsosz­togatásnak. Meg sem kísé­relte a bölcsesség álszakál­­lát felragasztani, s a kép­mutatás színes selyempa­pírjába csomagolni az una­lomig ismert szentenciá­kat. Ehelyett inkább vers­sel, zenével, rajzzal bú­csúztatta a vakációt, indult a gyerekekkel együtt az új tanév elé. És itt a hang­súly a gyerekekkel együtt jelentésen van. Még az összekötő szöveg okoskodó bizalmaskodását is sikerült megszelídíteniük Bodrogi G­yula rokonszenves egyé­niségével, úgyhogy való­ban az irodalom, a muzsi­ka, a vidámság élt a mű­sorban. Meg persze egy kis fanyar sóhaj is, amit a sze­szélyes, de mégiscsak oly édesen szabad nyár után küld az ember, mielőtt be­ül ismét az iskolapadba. Kardos Ferenc, mint más gyermekműsoraiban any­­nyiszor, itt is egy csapat elragadó kisfiúval és kis­lánnyal mondatta el a ver­seket, és az őszinte kópé­­ság láttán az ember nem tudott szabadulni attól az érzéstől, hogy itt nem is „produkció” folyik, hanem egyszerűen összejöttek a gyerekek, és egymás közt mindegyik elmondja, ami a szívét nyomja vagy vi­dítja. Ezt a „gyermekkö­zi” természetes hangula­tot csak egyféleképpen le­het a stúdió természetelle­nes környezetében ilyen fokon megteremteni. Úgy, ha a produkciót irányító felnőtt kilép a felnőttkor elfogultságai közül. S tud­hatjuk, gyerekekkel szem­ben a legnehezebb elfogu­latlannak lenni. Kardos Ferenc műsorai láttán vi­szont tudjuk, hogy milyen jó őket olyannak látni, amilyenek. Ezért is talál­hatta az iskoláskorból jócskán kinőtt néző is von­zónak az iskolanyitogatót, nevethetett együtt gyere­kével a sokszínű tehetségét szellemesen csillogtató Kaláka-együttes dalain, él­vezhette a rajzos-rajzfil­­mes illusztrációkat, Cseh Tamás és Bródy János énekét. És közben szent fo­gadalmat tett, hogy ha kincstári humor nélkül akar felvidulni, ha kedves és elfogulatlan műsorban akar gyönyörködni, egyál­talán: ha felüdülni kíván, mindig megkeresi a legkö­zelebbi gyermekműsort a programban. (be) V„ Kecskeméti u. 5. ma in. 174—551, 636—202. LEHEL HŰTŐGÉPEK GARANCIÁLIS SZERVIZE A PLANETÁRIUMBAN Életünk és a csillagászat Szépség — látvány — ismeret Mi a viszonya a XX. szá­zad emberének a csillagos éghez, s mi volt a kapcso­lata ugyanehhez az égbolt­hoz az­­ókor, a középkor emberének? Ezekkel a kérdésekkel foglalkozik a TIT Budapesti Planetá­rium legújabb műsora, amelynek az Életünk és a csillagászat címet adták. Csakugyan: mi közünk hozzá azon túl, hogy szép? Fény a szobron — Az emberek többsé­gét pusztán az égbolt lát­ványa ragadja meg, ezért a szépség oldaláról közelíti meg az űrt, ha egyáltalán foglalkoztatja a léte. So­kan egész életükben meg is elégednek ennyivel; lát­ják, gyönyörködnek benne. Nem fedezik fel az össze­függést életünk és az ég­bolt között — mondja az új műsor szerkesztője, szerzője, Schalk­a Gyula csillagász. — S mi jellemezte az ókor, a középkor emberét? — Érdekes az egyiptomi csillagászat elemzése. A Nap- és a csillagtemplomo­kat — vallásos indítékok alapján — az esztendő egy meghatározott napjának napkelte irányára, vagy valamely csillag keltének irányára tájolták. Nagyon pontos megfigyeléseket kellett végezniük ahhoz, hogy például a Nap rövid időre bevilágítson a temp­lom szentélyébe, megvilá­gítsa az ott elhelyezett szobrot, és azután egy évig ne hulljon rá fény. Az egyiptomi csillagászoknak mondhatni fogalmuk sem volt róla, hogy felfedez­ték és tökéletesen kiszá­mították a Napévet, mert aztán semmi egyébre nem használták. Ilyen volt az ő harmóniájuk a csillagok­kal. Az Újkor hajnalán ez a harmónia már más ter­mészetű volt. Kepler még foglalkozott a „szférák ze­néje” eszméjével, az em­ber és az égbolt akkori­ban elképzelt kapcsolatá­ra jellemző geometriai harmónia létezésének és bizonyításának kimutatá­sával. Később ő volt az, aki magán és saját korán is túllépve, új harmóniát teremtett, amelyben már nem azt kereste az égbol­ton, ami elválaszt tőle, ha­nem azt, ami összeköt. Hálás gyerekek — Ez jellemző korunkra is. — Igen, jelenségként fi­gyelhetjük magunkat is, s az egész világegyetem álta­lunk ismert részében mi vagyunk egyedül abban a helyzetben, hogy a körü­löttünk feltűnő jelensége­ket a világegyetem szerves részeként tanulmányoz­hatjuk.­­ Az utóbbi három esz­tendőben, amióta a népli­geti Planetárium működik, több mint félmillióan ke­resték fel önöket, hogy megcsodálják a Zeiss-m­ű­­szer varázsolta égboltot. Véleményük szerint me­lyik közönségrétegre van a legnagyobb hatással az itt elhangzó előadások soroza­ta? — A gyerekekre, az ifjú­ságra. A felnőttek már mozdíthatatlan világkép­pel jönnek, többnyire a Planetáriumban is csak gyönyörködnek, nehezeb­ben fogadják be az isme­reteket. Űropera — lézerrel — Váltakozó, többnyire nagy sikerrel mutatták itt be a nyáron az Űroperát, amelyhez lézerjátékot, quadrofonhangzásokat is felhasználtak. A látvá­nyossághoz sok eszközzel járultak hozzá, ezért is ne­vezték idegen szóval multi­média-show-n­ak. Ez mennyiben tartozik az is­­meretterjesz­tő munkához? — Azért adunk helyet ennek a modern zenét és fényeffektusokat ötvöző produkciónak, mert olyan közönséget is vonz, amely különben be sem tenné a lábát a Planetáriumba, másrészt, mert ezek az esz­közök lassanként a mi műsorainkat is látványo­sabbá teszik az évek fo­lyamán. Helyet adtunk a fény-zene klubnak is, ha­sonló meggondolásból. Tá­mogatjuk ezeket az új kezdeményezéseket, ame­lyek máshol nem is talál­nának teret, helyet a be­mutatkozásra. (Az Életünk és a csilla­gászat című új műsort holnap délután mutatják be a sajtó képviselőinek.) Pálffy Judit Erdős Júlia flórája Elementáris erejű élmény Erdős Júlia számára a nö­vényvilág, ahogyan ezt stúdió galériabeli bemu­tatkozása bizonyítja. Ezek a növények nem meghatározhatók. Nem pál­mát mutat be vagy cser­­szömörcét, még csak nem is fát vagy füvet. Nem akar ábrázolni, csak érzé­keltetni. Még színben sem „hűséges”, hiszen spárga­szín, ezüst vagy fekete-fe­hér vegetáció nincs. De flóra ez mégis, dús nö­vényvilág, mint amikor valaki párás dzsungellel álmodik. Az eszköz, amely­­lyel növényeit újjáterem­ti, ugyancsak elsősorban növényi: pamut, szizál — helyenként egy kis nylon kötözőszállal elegyítve —, gyapjú, selyem, tehát tex­til. S ahogyan a növénynek a földre, úgy van szüksége Erdős Júlia textilmunkái­nak is kapaszkodóra. Két nagyobb méretű textil­szobra, a kukorica, s az Élősövény II. bizony kissé értetlenül áll a térben. Nem tudja tartani magát, egy-egy szállal a mennye­zetbe kapaszkodik, s még így is a labilitás érződik belőle. Milyen másképp fe­szül a falra az Élősövény I.! Hátát az erősebbhez tá­masztja, feszesen, egyene­sen teljesíti be sövényvol­tát. Ugyanígy fogják közre, hálózzák be a képkeretet folyondárai: fekete-fehér összefonódások, mint érzé­keny idegrendszer, szinte élni látszanak. Kis képkeretben tíz kis képecskéje még játékot is kínál: a növényi szerkezet mögött ugyanis áttetsző a háttér, s a megvilágítás is arról érkezik. A háttér pasztellre festett selyem­díszletét egy kar segítségé­vel el is lehet csavarni: hajnalitól esti fényig, eső­től a napfelkelte ragyogá­sáig különféle hangulat te­remthető általuk. Erdős Júlia mesekertjé­ből az állatok sem hiá­nyoznak: szárnyas, fátyolos röppenésű lények keltik azt az érzést, hogy lepkéket, madarakat látunk. (A nö­vény sem rendelkezik olyan meghatározott rend­del, mint egy lepkeszárny.) Ál-madarak ezek, ál-lep­kék, meseszárnyasok. Itt már illő a felfüggesztés esetlegessége, hiszen ezek­nek a léte a levegő rebbe­­néséhez kötődik. Egyetlen tárgy lép ki Erdős erdejéből: egy feke­te zászló. A címe az is le­hetne: Sirató egy madá­rért, vagy: Gyászlobogó Daidalosz és Ikarosz em­lékére. Mert a zászló aljá­ba egy szárnyaszegett alakzat kapaszkodik, fáj­dalmasan és vesztetten ... Torday Aliz GODARD Második első f­ilmje Mentse, aki tudja (az életét), Godard új filmjé­nek a címe ez. Ahogy ő mondja, „második első filmjéé”, húsz évvel az el­ső, a Kifulladásig után. — Mintha újra kezdeném az életemet — nyilatkozta er­ről. Felkapja-e a fejét vala­ki is a „második első film” hallatán azok közül, akik régebben az isten há­ta mögé­ is elzarándokol­tak Godard vagy Truffaut egy-egy filmje után? Nem valószínű. Az a hullám rég elült. A rendezők foly­tatják a „papa moziját”, az egykor új filmi kifejező eszközök már visszakö­szönnek, a rajongó nézők családot alapítottak. Ta­lán maga a film sem olyan fontos, mint akkoriban volt. Godard maga leállt, harciasan ultrabalos pro­­pagandafilmekkel próbál­kozott, a videóval kísérle­tezett. Mit akar most is­mét? „Megpróbálunk el­mondani egy történetet, amely igaz, mint az élet” — nyilatkozta. „— Úgy kezdődött, mint húsz évvel ezelőtt a hollywoodi nagy stúdiók napjaiban. Akár egy producer, így szóltam: csinálunk egy filmet. Elmentem Miou- Miou-hoz, és miután ő nem volt szabad, Isabelle Huppert-hez,­ Jagyes Dut­­rom-hoz és megkérdeztem őket, akarnak-e filmet csi­nálni? — Igen — felelték —, de milyet? — Majd kitaláljuk, de filmezni fo­gunk felettem.” — Úgy érzem, egy öreg ember filmjei — nyilat­kozta Godard régi mun­káiról, amelyeket a máso­dik első film előtt készí­tett. Melyik akkor a har­madik filmje? — A követ­kező lesz. Pedig talán jobban ten­né, ha megbékélne a Bo­lond Pierrot-val és a töb­biekkel. A lázadó, harcias, kísérletező, s most vissza­térő Godard valószínűleg éppúgy nem fog többé iga­zán nagy filmet készíteni, mint a konformista mes­teremberré lett Truffaut. Tótisz András Bécsi képek utaznak Moszkvában szeptember 5-én tárlat nyílik, amely a bécsi Művészettörténeti Múzeum festészeti galériájának mestermunkáit mutatja be. Bécsben már elkészültek a harmincöt mű becsomagolásával —tudósít a bécsi Presse — minden egyes képet speciális, klimatizált, ütésbiz­tos ládában helyeztek el. Hathetes moszkvai bemutató után ismét repülnek a képek, éspedig Leningrádba, ugyancsak hat hétre. A több millió schillinggel bebizto­­sított képek között van Tizian egy portréja, Rembrandt egyik nagy önportréja, valamint egy stubens-önarckép. Cserében jövő tavasszal a bécsi művészettörténeti múzeum a szovjet múzeumok festészeti kincseiből mutat be tárlatot. Ennek középpontjában francia mesterek mű­vei állnak majd. V­ERONAI JÁTÉKOK Aida — hetvenhét éve időtlen kövek között, időtlen szerelmek történetei találkoznak 77 éve Veroná­ban. Júlia vélt sírhelyén, a nagy Shakespeare-tragédia városában 77 esztendeje ün­­neplik-élvezik a nézők az operaművészetet. A két ki­rályi vetélytársnő és Rada­­mes históriájával, az Aidá­nál kezdődtek a Veronai Já­tékok, 1913. augusztus 10-én, amikor Tullio Serafin emelte fel a karmesteri pál­cát. Azóta Verona és a Já­tékok lett a világ operamű­vészetének nyári fővárosa. Még mindig az Aida vonzza legjobban , a szervezőket, rendezőket és a közönséget egyaránt. Augusztus 30- án is ezzel a Verdi-re­­mekkel zárultak az idei elő­adások. Eddig 22 rendezés­ben, 172 alkalommal, vagy­is a 77 év alatt legtöbbször az Aida muzsikája szárnyalt az arénában. Művészet és közönség ilyen kivételes erejű kapcsolatát, mint Ve­ronában ritkán érezni. A 25 ezer néző szívderítő gyer­tyalángtengere nemcsak a látványért van, a pisszenés nélkül hallgató, majd tiszta szívből bravót kiáltó ola­szok tisztelete ez­t, az ope­raművészet iránt. A tegnap zárult idei játé­kok nagy eseménye a Cossotto—Chiara találkozó volt. Kilencesztendős törté­net: 1971-ben a már világ­hírű Fiorenza Cossotto éne­kelte Velencében a Carmen címszerepét, s nem tudni miért, de indiszponáltan. Mellette azonban megszólalt egy kivételes szépségű kolo­­ratúrszoprán, a Michaelát éneklő Maria Chiara hang­ja. A közönség Cossotto hal­latán fütyült, s utána lelke­sen ünnepelte az új mű­vészt, Maria Chiarát. Most, 9 esztendő után, a nagyran­gú Veronai Játékokon talál­kozott a két sztár, Cossotto mint Amneris és Chiara mint Aida. Maria Chiara közben már maga is sztár lett, lemezein végigénekelte az olasz operairodalmat, és a Magyar Rádióban csak­úgy ismert, mint Japánban vagy Dél-Amerikában. Hat közös Aida-előadásuk két nagy hangegyéniség találko­zása volt. De Chiara tragi­kus színezetű koloratúrsz­op­­ránja kapta a leghosszabb tapsot, éljenzést. Az idei Aida másik sike­re, Vittorio Rossi díszlete. Eltüntette a korábbi előadá­soknak a hatalmas arénából is kiemelkedő, szfinx-nagy­ságú szoborhatalmasságait. Helyettük jól tagoltan szór­ta szét a díszletelemeket. Ezek közül csúszott elő öt kígyóhosszú kéz, jelzéssze­rűen, de alattomosan, min­dent elérő hatalommal. Vagyis a tervező jól meg­érezte az operaművészet egyik legnagyobb buktató­ját, a díszletet. Hiszen az ének, zene képkeltő erő, te­ret, távolságot érzékeltet. Ha megragadta a hallgató fantáziáját, akkor áttételes képeket is nyújt képzeleté­ben. Most a modern elnyo­mó gépezetek alattomossá­gát éreztük a színpadi kép­ből. Az öt kígyóhosszú kéz a modern terrort is jellem­ző, fekete gonoszsággal fon­ta be a beteljesületlen sze­relem tragikumát. Földessy Dénes Maria Chiara Négyrészes sorozat Az ifjúság Hitler alatt munkacímmel négyrészes sorozat munkálatai foly­nak a nyugatnémet SWF tévéstúdióban. A forgató­­könyvet önéletrajzi fel­jegyzések alapján Helmut Kissel írta. Az előkészí­tésben amerikai tévésoro­zat-szakértők is részt vet­tek, ugyanis a Taurus Film közreműködésével a sorozatot az Egyesült Ál­lamokban is sugározni fog­ják. Hasonló együttműkö­désre — a filmek eleve kétnyelvű változatban ké­szülnek — amerikai és nyugatnémet televíziósok között még nem volt pél­da. A filmek választ ke­resnek többek között olyan kérdésekre, mint például, hogy miért tudta a nem­zetiszocializmus különös­képpen fellelkesíteni az if­júságot, s vajon napjaink­ban is van-e hatása a fia­tal nemzedékre. A filme­ket előreláthatólag 1981- ben sugározzák a német televízióállomások.

Next