Esti Hírlap, 1981. január (26. évfolyam, 1-26. szám)

1981-01-28 / 23. szám

146­ naptól a mozikban Ketten a lakókocsiban Fery és Pepik egy prá­gai lakótelep építkezésén dolgozik. Fery az idősebb közülük, akit Pepik való­sággal bálványoz, s főkép­pen azért irigyli, mert má­sodmagával egy lakókocsi­ban lakik, amelyet irigy­lésre méltóan berendezett. Némi öngúnnyal arszlánok szalonjának nevezi az oly­kor a hatalmas sár miatt szinte megközelíthetetlen tanyát. Amikor a lakótárs el­költözik, Fery nagy kegye­sen odaveszi Pepiket, s et­től kezdve barátságuk szo­rosabbá válik. Pepik egyre jobban megismeri bálványát, s lassan rá­jön, hogy az idősebb sem olyan magabiztos legény, mint amilyennek mutatja magát, neki is megvannak a csalódásai, kudarcai. Jaromir Borele cseh ren­dező Ketten a lakókocsi­ban című filmje azt a szub­kultúrát mutatja be, amelyben a fiatal építő­munkások élnek. A nehéz munkát, s a munka utáni felszínes szórakozásokat. A rendezőnek van érzéke nemcsak a környezet be­mutatásához, hanem ahhoz is, hogy a két fiatalember barátságát árnyaltan áb­rázolja. Josef Dvorak (Fe­ry) és Jan Hartl (Pepik) jó színészek, mellettük Jana Valková és Dagmar Veskr­­nová formál meg egy-egy lányalakot, szintén hitele­sen. (morvay) Start két Peter Yates rendezőnek két mozifilmjét is látta már a Magyar Televízió mil­liós nézőserege. Nagyon sokan, mert történetesen szombat esti műsor volt mindkettő: a Murphy há­borúja, Peter O’Toole-lal és a John és Mary, Dustin Hoffmannal. Kellemesen, szellemesen és ízlésesen szórakoztató mozik voltak —, mint ahogy a Start két keréken is az. Jól érzi ma­gát az ember a moziban, amíg nézi, még ha utána nem túl sok marad is meg a filmből. A Guardian cí­mű tekintélyes angol napi­lapnak nyilatkozva, a ren­dező elárulta titkát. Ha a Start két keréken jó film, az elsősorban Steve Te­st­eh első osztályú forgató­­könyvének köszönhető — jelentette ki rokonszenves szerénységgel. Aligha sejthette Yates, hogy ezzel a nyilatkozatával a magyar filmgyártás egyik legégetőbb mai problémá­jába szólt bele. Hosszú évek óta mondogatjuk: az új magyar játékfilmek első­sorban azért olyanok, ami­lyenek, mert nincs jó for­gatókönyvük. Mert a ren­dezők egy része mindent­­tudónak vélve magát, a forgatókönyvírást is maga végzi el, csak éppen rend­szerint nem jól. Yates nem képzel magá­ról ilyesmit. (Említett — és nálunk látott — előző két filmje sem „szerzői”, azo­kat is ismert és jó köny­vekből forgatta.) Főként ezért sikeres rendező, és nem nehéz megjósolni: ná­lunk is tódul majd a nép legújabb művéhez. Az igaz, hogy egy kicsit túl szép az a világ, ame­lyet a megjelenített ameri­kai kisvárosban ábrázol, majdnem sterilen tiszta lel­kek lakják, és akik nem azok, azok is könnyen megjavulók. Az is igaz, hogy a kisvárosi szegény fiúk és az egyetemista gazdag krekkek között dú­ló, de végül bicikliver­sennyel is elintézhető „osz­­tályharc”-ábrázolás meg­­mosolyogtatóan naiv. És sorolhatnánk még szemlé­leti vagy dramaturgiai hi­bákat — de minek? Csu­pán annak bizonygatására, hogy azért „nem dőlünk be” idegen ideológiáknak ? Végül is elsősorban nem erről van itt szó. Hanem arról, hogy megszeretjük a film fiatal hőseit, át tud­juk élni örömeiket, gond­jaikat, szurkolunk nekik, és velük izgulunk a nagy feszültséggel megcsinált kerékpárverseny jelene­teiben. Nem bosszantó­ keréken dunk és nem unatkozunk. Jól érezzük magunkat. Mi másért érdemes moziba menni ? Barabás Tamás ■■ m ——HUH—— 2 1981. január 18., szerda □ ZORIN VARSÓI ME­LÓDIÁJÁT mutatja be február 9-én 7 órakor a debreceni Csokonai Szín­ház Stúdiószínháza. □ FELDMAN LÁSZLÓ szobrász munkáiból nyílt kiállítás a Fővárosi Nagy­cirkuszban. Az alkotó a cirkusz- és az artistavilág ihlette szobrait mutatja be a közönségnek. A téma könnyen adódott számára; évtizedeken át maga is ar­tistaként, cirkuszi rendező­ként dolgozott. Új köztéri szobrok Ebben az évben har­minchét bronzba öntött és huszonegy kőbe faragott alkotás készül el a Képző­­művészeti Kivitelező Vál­lalat műhelyeiben, hazánk köztereinek díszítésére, il­letve a múzeumok gyűjte­ményeinek gazdagítására. Március végén a Bartók­­évforduló alkalmából avat­ják fel Somogyi József Bartók-szobrát. Az emlék­műegyüttest a Kosztolányi Dezső tér Bartók Béla út felőli részén állítják fel. A Medgyessy-évforduló al­kalmából elkészítik a mes­ter egy kőbe faragott fek­vő női aktját a Debreceni Déri Múzeum számára. Előreláthatólag a nyár vé­gén állítanak fel Budán, a Villányi úton egy, az anti­fasiszta küzdelmet idéző emlékművet, Illés Gyula munkáját. Búza Barna szobrászművész Battonyá­­ra tervez az agrárszocia­lista mozgalom emlékét idéző művet. Marton Lász­ló szoborcsoportja Veszp­rém városközpontját díszí­ti majd. Bors István meg­bízást kapott egy Táncsics­­szobor elkészítésére, a ka­posvári gimnázium számá­ra. A Bábolnai Mezőgazda­­sági Kombinát megbízást adott Vastagh György egyik csupán gipszmodellben maradt alkotásának bronz­ba öntésére. Varga Imre négy szobrát öntik bronz­ba. Életművéből a tervek szerint állandó kiállítás nyílik, s ennek anyagát ké­szítik elő. Pándi Kiss Já­nos két szobrát a szentend­rei múzeum részére for­mázzák meg. (MTI) Nagylemezek ’81 A Magyar Hanglemez­­gyártó Vállalat a múlt na­pokban megjelentette Kar­­da Beáta és a Dimenzió együttes első nagylemezét. Ugyancsak a boltokba ke­rült a Neoton utolsó albu­mának — Marathon — an­gol nyelvű változata. John Lennon tragikus halála után minden eddiginél na­gyobb az érdeklődés a Beatles-lemezek iránt. Az EMI lemezét is megjelen­tette licenc alapján az MHV, a Magyarországon is bemutatott film — A Hard Days Night — dalai felte­hetően igen népszerűek lesznek. • Az a fajta publiciszti­kai jellegű műsor, amit Bán János csinál a Párbe­széd a filmszalaggal című sorozatában, attól rokon­szenves, hogy tényeket állít szembe tényekkel. Ez a módszer alkalmas arra, hogy az olyan minduntalan használt szavak, mint mondjuk termelékenység, gazdaságosság, kiszabadul­janak az általánosságok ré­gióiból, s egy-egy gyakorla­ti példa révén konkrét ér­telmet kapjanak. A maga pikáns módján persze, mert két tényből egy harmadik tényre vezeti rá nézőjét, és ez a harmadik tény — mindig kritikus megállapí­tás. Még akkor is, ha tör­ténetesen jót mutat jó mellett, mint tegnap az Orion és a Videoton gyárt­mányfejlesztési versenyfu­tásának párhuzamba állí­tásakor. Mert a külön-kü­­lön elismert eredmények egy ponton mégis „gyenge láncszemben” találkoznak. Illetve: éppen hogy nem találkoznak, noha ez lenne az ésszerű, a gazdaságos. Az egyik alkatrészből (félveze­tőből) az Orion ilyet, a Vi­deoton olyat használ fel, noha a gyártó cég, az Egye­sült Izzó szempontjából a kifizetődő az lenne, ha a két szomszéd vár egy­ugyanazon fajta mellett döntene. A sorozatgyártás ily módon válna kifizetődő­vé, magyarán gazdaságossá. Igaz, hogy egy harmadik­nak a szempontjából, de a haszon végtére is — a csa­ládban marad. Mert mer­jük remélni,­ hogy közös kasszára dolgozunk vég­eredményben. Volt Bán Jánosnak ebben a sorozat­ban vérre menőbb, izgal­masabb műsora is már, de ez a tegnapi attól volt fon­tos és hasznos, hogy két eredményből mutatta ki a harmadik eredmény lehető­ségét, tehát jelenlegi hiá­nyát. Mintegy sugallva egy újabb varázsszó, a „rejtett lehetőségek” konkrét értel­mezésének egyik változatát. Ha valami szépséghibát mégis fel akarnánk emle­getni, az az lenne, hogy a tények mellett ezúttal ki­csit sok volt az általános szöveg. Míg az ember rá nem jött, hogy végül is miről van szó, némiképp dodonainak is hangzott a műsorvezető replikája. De végül is ez az apró sze­mölcs a műsor arcán nem rontotta le az egész izgal­mas összhatását. (be) Jön a Karthago A Szigeti Ferenc vezet­te Karthago elnevezésű rockcsoport február 1-én két nagyszabású koncerten is részt vesz Pécsett. A P. Box, a Skorpió és a Piramis társaságában lép­nek fel a rockfesztiválon. Még aznap este visszautaz­nak Budapestre és a Danu­­via művelődési házban mutatják be új műsorukat, amely tartalmazza első nagylemezük zenei anya­gát. A második előadáson rajtuk kívül fellép a Hit és a KO is. MŰVELŐDÉSI KÖZPONT Jurisics várában Művelődési központ az ország szélén. Kőszeg, Ju­­risics-vár. — A történelmi levegő — kötelez. Érezhető-e a határ menti város Jurisics-várába beépülő közművelődési in­tézményében bizonyos faj­ta, a helyszínből és a múlt­ból eredő sajátosság? — Megépülése után hat­hét évig tartott a varázs, az­után fokozatosan épültek a környéken is a korszerű közművelődési létesítmé­nyek, s bebizonyosodott, hogy ez az átalakított vár ma már nem minden szem­pontból felel meg — tájé­koztat Szendrő Mihály igazgatóhelyettes. — Váro­sunk nemcsak idegenfor­galmi látványosság, hanem a kongresszusok városa is, és nem utolsósorban diák­város. Többféle közművelő­dési teendőt kell ellátnunk. Ismeretterjesztő előadáso­kat tartunk, 15 szakkört foglalkoztatunk. Művésze­ti csoportjaink közül a 125 éve alapított Concordia ve­gyes kórus, a két éve műkö­dő Kőszeg Művészegyüt­tes, a városi fúvószenekar a legsikeresebbek. Nép­táncegyüttesünk és diák­színpadunk is városszerte híres. Amatőr mozgalmaink azért olyan eredményesek, mert sok a szakember. Kö­rülbelül 1600 iskolás — 6- tól 18 éves — tanul Kősze­gen, mintegy 600 pedagó­gus útmutatásai szerint. A tanítók, tanárok nagyon so­kat segítenek az amatőr­mozgalmaknak. — A vár lovagterme — ma színházterem. Milyen előadásokat tartanak? — Évente négy hangver­senyt rendez itt az Orszá­gos Filharmónia, az idén Kocsis Zoltán, Fischer An­nie, a Tátrai Vonósnégyes és a Szombathelyi Szimfo­nikusok koncerteznek ná­lunk. Gyakran látogatnak hozzánk a Népszínház mű­vészei, főleg ifjúsági mű­soraiknak van nagy sike­re. Mi, úgy látjuk, hogy a felnőtteknek szánt műso­rok inkább a budapesti várszínházi közönség ízlé­sét követik. — Évente hányan tekin­tik meg a várat, mint tör­ténelmi nevezetességet? Mennyien látogatják a re­neszánsz folyosón időről időre cserélődő, a mai kép­zőművészetet bemutató ki­állításokat? — Rendezvényeinket ta­valy negyvenezren látogat­ták, kiállításainkat, a ti­zennégyet, amelyet tavaly rendeztünk, harmincezren nézték meg. A Jurisics Múzeum látványosságait csaknem kétszázezren cso­dálták meg a múlt eszten­dőben. Nem panaszkodha­tunk, hogy nincs forgal­munk. Látogatóinknak a fele: tanuló. — Mit tartanak a legsi­keresebb rendezvényüknek? — A Concordia-bál az év legnagyobb eseménye. Hét­­nyolcszáz bálozó jön erre a százhúsz esztendeje évről évre megrendezett ese­ményre, amelyet százhúsz esztendős hagyomány alap­ján mindig a katolikus hamvazószerda előtti utol­só szombaton — az idén február 28-án­­ tartunk meg. Egy évtizede mindig a Belügyminisztérium Köz­ponti Tánczenekara szol­gáltat hajnalig zenét. Gon­doskodunk sramli- és népi zenekarról is. A nyitótánc a nemzetközi hírű Sabária Táncklub műsora. A nem­zetközi autóstalálkozó, amelyet kétévenként Kő­szegen rendeznek, szintén hagyományos bállal kap­csolódik össze, ahol cseh, jugoszláv, osztrák és ter­mészetesen magyar vendé­gek ropják a táncot az ősi falak között. Az idén ápri­lis 18-án rendezzük ezt a bált, a megyei autósklubbal közösen. Pálffy Judit A CIRKUSZ ÉS A JÖVŐ VAN MÁSIK...? Plakátok, harminckilenc előadás hirdetményei a Fővárosi Nagycirkusz emeleti galériájában. Nézegetem, s nem annyira a múltra, az eltelt tíz esztendő bemutatói­ra gondolok, inkább a jövőre, jóllehet a múlt elkerülhe­tetlenül visszaköszön. Mondják: a cirkusz ősi, azt is, hogy klasszikus, meg azt is, hogy van modern cirkusz is. Az ősi, a klasszikus cirkuszhoz­­ ragaszkodni kell. Le­­het példát venni a színház világából is. Shakespeare és Madách nyilván mindig műsoron marad, de az előadások módja változik. A cirkuszban is lesz bohóc mindig, de a hasraesés művészetének módosulnia kell, máskülönben — s ezt már tapasztalni — el-elakad a kacaj, lehervad a mosoly, helyét idővel bosszúság, netán fütty foglalja el. A cirkusznak vetélytársai vannak, köztük olyanok, ame­lyekkel már nem is tud versenyezni. „Van másik...” — jut eszembe szüntelenül Eötvös Gábor. Van másik — s előhúz egy parányi szaxofont. El­veszik tőle. Van másik — rikkantja, s egy apró hegedűn játszik. De van-e másik Eötvös Gábor, aki nemcsak hangszert varázsol elő, hanem másik műsort, másik szá­mot? Lesz-e másik Kristóf, Schneller, Várady, Simon, Donnert és Piccard? A válaszom e pillanatban: kétséges. Alig hiszem, hogy valahol, egy kültelki hippodromban, vagy az artistaképzőben új Eötvös, új Kristóf — és so­rolhatnám a hét-nyolc családot — indul, aki majd úgy készül hivatására, a fűrészporos porond vala­mennyi kínjára, kegyetlenségére, mint Fudi, a zsonglőr, mint Eötvös Gábor vagy Piccard Endre, tudva: a közön­ségért mindennap meg kell küzdeni. (Piccard jólmenő ikaria-számát hagyta ott a bizonytalan újért, mert rá­jött: hiába jó a régi, az igények változnak,­a közönség változik.) Egyáltalán nem képletesen szólva: aki az amerikai Ringling cirkusz központi porondján akar föllépni, s nem kiszorulni a szélre, vagy épp a perifériára, annak izzad­nia kell, naponta bizonyítani. Lesz-e új oroszlánja Komlósnak? Nem lesz, ez biz­tos. Az öregek hullajtják szőrüket, fogukat, és mert a Cirkusz és Varieté Vállalat úgy döntött: jövőben saját költségén csak lovakat tart, s a vadállatok legyenek ma­gántulajdonban, az artistának egyetlen lehetősége ma­radt­­, külföldi kiküldetése alatt a napidíjból megspórolt saját pénzén venni állatot... Félek, hogy azok a kevesek, akik nagyon tisztelik a menazsériát, naponta gyakorolják produkcióikat (bár becsukott szemmel is tudják), parányi festést, vagy pisz­kot nem tűrnek meg kosztümjeiken­­, ezek egyszer el­fogynak. Hogy olyanok lépnek majd helyükbe, akik, ha nem találják meg maradéktalanul számításukat, így vagy úgy, odébbállnak, más szakma után néznek. Ta­pasztalom már a bomlás folyamatát, elsőként a bohócok­nál. Kezdődik a levegőszámoknál is, érzem, hogy az elő­adott számok és az igények közt rés tátong, mely egyre szélesebb lesz. Mostanában az NSZK-ban egy új utazócirkuszról beszél mindenki: Roncalli truppjáról. Miközben a Krone, a Hagenbeck, a Saragiani gondokkal küzd, ebbe a kis cirkuszba özönlenek az emberek, holott ugyanazt kap­ják — minőségben tán még alacsonyabb szinten is —, mint a patinás, ősi nagycirkuszokban. Mi hát a különb­­­ség? Az előadás módja, a rendezés. Az — mint mond­ják —, hogy ebben a cirkuszban a bohócok, az artisták megtalálták a hullámhosszt, a közvetlen kapcsolatte­remtés módját a közönséggel. Ez a dolgok titka, ez a si­keré is. A MACIVA-nak nem feladata az utánpótlásról gondoskodni, de a feltételekről, a jó közérzetről annál inkább. Azt kell megteremteni, ami nem kívülről, ha­nem otthonról, helyből érkezhet. Mert — ezt nem én, ők hiányolják. Jeles, Jászai-díjas artisták mondják, s nincs okom kételkedni. Már azért sem, mert az úgymond ke­mény kritikákon sohasem ők sértődnek meg, csak a hi­vatalnokok. Schiffer Ferenc VIZSGAELŐADÁS Zendülés a Caine hajón Békés András rendező­tanár növendékei vizsga­előadáson­ mutatják be Herman Wouk Zendülés a Caine hajón című világhí­res darabját, Elbert János fordításában. Az előadá­sok az Ódry Színpadon lesznek január 30-án, pén­teken délután háromkor, 31-én szombaton este hét­kor, valamint február ne­gyedikén, szerdán este hét­kor. □ ÚJLAKY KÁROLY színművész „Kapcsolódá­sok” című előadóestje feb­ruár 10-én, 19 órakor kezdő­dik a XI., Budafoki út 10/a. KFKI KISZ-klubj­á­­ban.­­ TÓVÁRI TÓTH IST­VÁN festőművész kiállítása február 5-én, csütörtökön délután 5 órakor nyílik a Derkovits-teremben.

Next