Esti Hírlap, 1982. április (27. évfolyam, 78-101. szám)

1982-04-01 / 78. szám

MEGELŐZNI ÉRTÉKEINK ELVESZTÉSÉT Tolvajjelző a Skálában Ügyészi beszámoló a XI. kerületben képviseli a vádat a bí­róságon — az ügyész mun­kájának elsősorban ezt az oldalát ismerjük. Ez azon­ban csak az egyik — bár kétségtelenül, igen fontos — eleme az ügyészség munkájának. Emellett gon­doskodnia kell a bűncse­lekmények üldözéséről, az állampolgárok védelméről, őrködik a nyomozás törvé­nyessége fölött — tehát közreműködik a bűncselek­mények megelőzésében, fel­derítésében. Autók, lakások Budapest XI. kerülete a bűnözési statisztikák sze­rint nem tartozik a legfer­tőzöttebb városnegyedek közé. A kerület vezető ügyésze, dr. Mohi János nemrég a törvényesség ke­rületi helyzetéről tájékoz­tatta a kerületi pártbizott­ságot. " A kerületben milyen tendenciák tapasztalhatók a bűnözésben, s melyek azok a szűkebb területek, ame­lyek a legtöbb munkát ad­ják a bűnüldözőknek? — Tízezer lakosra 45 bűnelkövető jut. Ez a szám soha nem volt még ilyen alacsony. Évek óta mind több bűncselekmény jut a hatóság tudomására, a ko­rábban igen elszaporodott rablások száma pedig a megelőző rendőri intézke­déseknek köszönhetően öt­venhatról harmincháromra csökkent. Növekedett vi­szont a gépkocsifeltörések és a lakásbetörések száma, s ez a rendőrségtől még alaposabb, körültekintőbb munkát követel. Erősödő negatív jelenség, hogy az előző évekhez képest a ke­rületen megnőtt a kül­földi állampolgárságú el­követők száma. Fiatalok, nők — Ezek a jelenségek többé-kevésbé érvényesül­nek egész Budapesten. Van-e az Önök munkájá­nak valamilyen speciális területe? — Van. Bűnözési gócnak egyedül a Skála Áruház tekinthető, bár a tetten­érések száma a megelőző intézkedések eredménye­képpen, mintegy tizenhat százalékkal csökkent. Igen hatásos volt például az áruházban a tolvajjelző készülék bevezetése. Az eredmény hamar megmu­tatkozott, de a csökkenés ellenére a lopások értéke még mindig több mint egy­millió-kétszázezer forint volt 1981-ben. Ebből az ösz­­szegből tettenéréskor nyolc­­százharmincnégyezer forint azonnal megtérült. Érde­kesnek vagy inkább elgon­dolkodtatónak tartom az elkövetők, tehát a tolvajok életkor, illetve nem sze­rinti megoszlását. Gyer­mek- és fiatalkorú száz­­hetven­kilenc volt, felnőtt nő hatszázhúsz, férfi hét­­száztizennégy. Sok tehát a fiatal, de még feltűnőbb, hogy a női elkövetők szá­ma az utóbbi években je­lentősen megnőtt, s ez nemcsak a kerületünkre, hanem Budapestre, sőt az egész országra is érvényes.­­ A Skálában tehát ered­ményes volt a jelzőberen­dezés felszerelése. Említet­te, hogy nőtt a gépkocsi­feltörések, lakásbetörések száma. Ezek ellen is lehet védekezni? — Lehet, helyesebben: le­hetne. A számok, a tapasz­talatok viszont azt bizo­nyítják, hogy eléggé fele­lőtlenek vagyunk. Egyre nagyobb értékeket tartunk otthon minden őrző-, riasz­tóberendezés nélkül, és alig akad olyan ember, aki például nyaralás vagy uta­zás előtt előtt értékeit az OTP-ben helyezné el. Meg­győződésünk, hogy a felé­re csökkenhetnének a sze­mélyi tulajdon ellen elkö­vetett bűncselekmények, ha jobban vigyáznánk. Amíg ezt nem tesszük, érthető, hogy a bűnözők „érdeklő­dése” erre irányul, s ezért növekszik az ilyen bűncse­lekmények száma. — Ebből az következik, hogy kevesebb lett a tár­sadalmi tulajdont károsító esetek száma? — Sajnos nem. Emelke­dik — elsősorban a keres­kedelemben és az építő­iparban — az elkövetések száma. Ez az emelkedés azonban a mennyiségre, az esetek számára és nem a kár értékére vonatkozik. Ezen a területen is jelen­tősen vissza lehetne szorí­tani a bűncselekményeket, ha nagyobb figyelmet for­dítanánk a megelőzésre. Az ellenőrzések többnyire hiányosak, formálisak, amíg ezen nem változtat­nak,, nem várható komoly javulás. A kerületben pél­dául van olyan gazdálkodó­­egység, amelyben az ellen­őrzésnek még a formai je­lei sem találhatók meg, másutt a külső ellenőrzé­sek hiányoznak, a belsők hiányosak, felületesek. Ha tehát a személyi tulajdon védelménél az egyes em­berek felelősségét említet­tem, a felelősségnek itt fo­kozottabban kellene érvé­nyesülnie. Felületes ellenőrzés — Mit jelentene ez a gyakorlatban? — A formális vonások megszüntetését, az ellenőr­zések gyakorisá­gát és nem utolsósorban a személyi-, anyagi, fegyelmi, büntető­jogi felelősség vállalását kellene, hogy jelentse ... Borics Katalin Ma délután az Egyesült Vegyi Művekben felavatják a gyár saját építésű, négyezer kilowatt teljesítményű turbo­­gépcsoportját, és ezzel a tizenöt éves energiaésszerűsítési program végéhez érnek a sokféle mosószert előállító, Cin­­kotai úti gyárban. Az ötlet, hogy a gyárnak legyen saját elektromos energia-bázisa, és ne keljen levennie az orszá­gos hálózatról egy kilowattot sem, tulajdonképpen egy­szerű: a termeléshez szükséges gőzenergia egy részét most átvezetik a turbógépcsoporton, megha­jt­ják vele a turbinát, és ezzel nemcsak saját energiaszükségletüket fedezik — még az országos hálózatnak is segítenek. (Wormser Antal felv.) TATÁN ALKALMAZTÁK ELŐSZÖR Acetiléngáz adta a fényt Gyorsvonat hozta a csöveket A magyar technikatörté­net érdekes emlékeinek szegődött nyomába Tata Barátainak Köre az Eöt­vös Gimnázium diákjainak közreműködésével. Város­szerte felkutatták a maga korában, a XIX. század vé­gén messze földön híres, és mintának tekintett városi acetilénvilágítás doku­mentumait. Szőkefalvi-Nagy Zoltán­nak a magyarországi ace­­tilénes közvilágításról szó­ló monográfiája, valamint a korabeli helyi újság, a Tata-Tóvárosi Híradó cik­kei alapján „leltárba vet­ték” a város régi házain még megtalálható falikaro­kat, a falakba vésett csöve­ket. Rábukkantak egy ere­deti acetiléngáz-lámpára is, Bogdola Simon nyugdí­jas pedagógus, amatőr ré­gész házi múzeumában. AZ IDŐ SÜRGETTE Kevesen tudják, hogy a szintelen, teljesen tiszta ál­lapotban szagtalan aceti­léngáz világításra való fel­­használásában úttörő sze­repük volt a magyar mér­nököknek. 1897-ben világ­­viszonylatban elsőként ol­dották meg központi aceti­­léngáz-teleppel egy egész város világítását. Tatán már régebben foglalkoztak a városi közvilágítás meg­oldásával, ekkortájt azon­ban sürgetővé tette az ügyet, hogy a várost sze­melték ki két uralkodó, Ferenc József és II. Vil­mos német császár „csúcs­­találkozójának” színhe­lyéül. SZÍNES LAMPIONOK Budapesten és más ma­gyar nagyvárosokban ek­kor már kőszénből fejlesz­tett gázzal világítottak, a kisvárosok azonban nem választhatták ezt a költsé­ges megoldást. A közvilá­gítási célú villanytelepek létesítését is megkezdték a század utolsó éveiben, ez viszont hosszabb előkészü­leteket igényelt volna. A Budapesti Acetyléngáz Részvénytársaság a város megbízatása alapján 1897. július 24-ére — néhány nap alatt — pompás próbavilá­gítást varázsolt Tata főte­rére, a Kossuth térre, majd augusztus elején megkezd­ték az egész város világí­tásának ellátásához szük­séges munkálatokat. Közvi­lágításra száz lámpát ter­veztek, de felvették a ren­delést azoktól is, akik la­kásukba, vagy üzlethelyi­ségükbe kívánták a világí­tást bevezetni. A főváros­ból gyorsvonatok hozták a csöveket, az oszlopokat, nem egészen öt hét alatt befejezték az építést, és szeptember 6-án üzembe helyezték a telepet. Ami­kor egy hét múlva a csá­szári találkozóra sor ke­rült, színes lampionok fénylettek a tóparton és az egész város ki volt világít­va. A hallatlanul gyors munkával létrehozott dísz­kivilágítástól azonban még néhány év telt el az állan­dó közvilágításig, amely végül is 1900. december 11- én valósult meg a két test­vérvárosiban: Tatán és Tó­városban. ÉS JÖTT A VILLANY Tata példáját követve Veszprémben és több más magyar városban is ilyen módon oldották meg, illet­ve próbálták megoldani a közvilágítást. De ahogyan az évek teltek, a technika fejlődése már más megol­dást tűzött napirendre. A Tata-Tóvárosi Híradó 1910. március 12-i száma adta hírül: „A Tata és a Tóvá­rosi Takarékpénztár igaz­gató választmánya legutóbb tartott ülésén elhatározta, hogy mostani, mai igé­nyeknek már meg nem fe­lelő acetilén-világítást vil­lany világításra cseréli fel. Az erre vonatkozó munká­latokat már legközelebb megkezdik.” Színes öblösüvegek Új termékekkel bővíti áruválasztékát a Salgótarjáni Öblösüveggyár, egyszersmind növeli nagy értékű gépi berendezéseinek kihasználtságát. Egy finn eljárás meg­vásárlásával bevezetik fúvott-préselt, mintázott falú po­harak és vastag szárú kelyhek gyártását azon az auto­matán, amelyen eddig főleg villanylámpabarát,­­ néha pedig különleges alakú­ mintázatú boros-, likőröspalac­­kot állítottak elő. A gép naponta mintegy hatvanezer ol­csó, mégis ízléses, barokkos formájú, díszítésű pohár, ke­hely előállítására képes. Ugyancsak finn módszer beve­zetésével teszik gazdaságossá a színes préselt hamutar­tók, tálak, süteményes tányérok és más hasonló üveg­áruk termelését. * Rejtély Tessék elképzelni egy olyan útkereszteződést, mint egy T-betű. Mi most a T-betűk alapján haladunk úgy, hogy a T-betű szára nekünk bal kéz felől torkollik be (aki netán azt mon­daná, hogy ez nem út­kereszteződés, hanem valami más, gyorsan ol­vassa el a KRESZ füg­gelék I/k pontját). A kereszteződéshez közeledve a következőt látjuk: *a balról betor­kolló út tőlünk távo­labbi szélének vonalá­ban van egy kijelölt gyalogos-átkelőhely. Ugyancsak itt, a jobb oldalon, — fontos, ezért megismételjük: a be­torkolló út tőlünk távo­labbi szélének vonalá­ban —, helyezkedik el a forgalomirányító jel­zőlámpa, rajta egy táb­la, kötelező haladási irány csak egyenesen. Az utat párhuzamos közlekedésre jelölték ki, útburkolati jelekkel, a lámpát és a táblát meg­ismételték a belső sáv fölött is. A belső sávot balról záróvonal szegé­lyezi. Mindenki el tudta képzelni? Ha valaki lát­ni is szeretné, nézze meg a II. kerületben a Mártírok útja és Feke­tesas utca kereszteződé­sét. Erről van szó, így néz ki évek óta, amióta elkészült. Az ember azt hinné, a kötelező haladási irányt jelző tábla azért van ott, hogy megtiltsa a kereszteződésben a balra kanyarodást. Ez azonban nem lehet, mert még senki nem látott olyan KRESZ- táblát, amelynek a ha­tálya előbb kezdődik, mint a tábla. Ha a for­galomszervezők ezt akarták volna, a táblát a balról betorkolló út hozzánk közelebbi sze­gélyénél helyezték vol­na el. De nem ott van. Mire szolgál tehát ez a tábla? Rejtély. Most persze mondhat­ná valaki: akár van ott tábla, akár nincs, ebben a kereszteződés­ben pedig tilos balra kanyarodni. Ott van ugyanis a belső sávot határoló záróvonal, azt pedig tilos­ átlépni. Jó ötletnek tűnik, de nem az. Létezik ugyanis a közlekedési miniszter­nek egy rendelete a közúti forgalmi rend kialakításáról. Ennek a — 2/1976 számú — ren­deletnek a 49-dik pa­ragrafusában ez olvas­ható: útkereszteződés­ben a bekanyarodási ti­lalom jelzésére záróvo­nalat felfesteni nem szabad. Ebben a keresztező­désben tehát nem tilos a balra kanyarodás. Amikor legutóbb be­kanyarodtam, mert vá­rosnézés nélkül szeret­tem volna a Margit­­hídra jutni, utánam­kanyarodott egy rend­őrautó. Na, most aztán magyarázkodhatsz! — mondta útitársam. Nem volt rá szükség. A rendőrök hozzám sem szóltak. Úgy lát­szik, ők ismerik a ren­deletet. De ki nem ismeri? Nádas­ Antal

Next