Esti Hírlap, 1982. június (27. évfolyam, 127-152. szám)

1982-06-01 / 127. szám

Mennyire tartozunk egy­máshoz, és vajon felelős­séget érzünk-e egymásért? Ez a kérdés fogalmazódott meg bennem a 168 óra egyik riportját és a Csak arra vagyok kiváncsi című műsorsorozat tegnap esti adását hallgatván. A köz­véleményt erősen felkavar­ta a múlt héten történt megdöbbentő eset: egy fér­fi két kicsi gyermekét a Szabadság-­hídról a Dunába dobta. A 168 órában meg­szólaltatták az események legfőbb tanúját, az anyát, aki elmondta, hiába állt ki a híd közepére és kiáltozott segítségért, az autóban ülő emberek kikerülték, kö­zönnyel továbbhajtottak. Ennyire idegenül néznénk a másik emberre? Tulaj­donképpen az ember, mint morális lény érdekelte Kál­lai Ferencet is, amikor a Csak arra vagyok­­kíváncsi című műsorban megfogal­mazta kérdéseit. Jóllehet a biológiai determináció ol­daláról közeledett a prob­lémához, de végül is nyil­vánvalóan arra volt kíván­csi, hogy a pszichológus, a filozófus és a történész mit válaszol arra a töprengve föltett kérdésére, miszerint az ember gondolkodó, te­remtő, társadalmi lény, s egyszersmind vicsorgó, az ösztöneinek kiszolgáltatva élő teremtmény is. Élesen fogalmazott kérdéseire ér­dekes, sokszor vitára in­gerlő válaszokat kapott. De hát ennek a műsornak nem is az a célja, hogy tu­dományos kérdésekben csalhatatlan kinyilatkozta­tásokat tegyen, sokkal in­kább az, hogy a hallgatót is töprengő továbbmozdu­­lásra késztesse. Ez alka­lommal az is kiderült, hogy Kállai Ferenc, a nagy for­mátumú művész a létezés alapkérdésein meditáló sze­mélyiség. Így most több emlékezetesen megformált szerep, s az alakításokat mozdító, azt motiváló, több rétegű gondolatok tükré­ben megpillanthattuk a fe­lelősséggel cselekvő, élő művész arcát is. (harangozó) VESZPRÉMBEN Kamarazenekarok fesztiválja A IX. országos kamara­­zenekari fesztivált június 4. és 7. között rendezik Veszprémben a Georgi Di­mitrov Megyei Művelődési Központban. A találkozón fellép a veszprémi, az óbu­dai, a székesfehérvári, a kaposvári, a szolnoki, az egri, a salgótarjáni, a du­naújvárosi, a nyíregyhá­zi, a kecskeméti, a békés­csabai kamarazenekar és az ELTE kamarazenekara. A fesztivál idején a 25 éves a Veszprémi Szimfo­nikus Zenekar és Veszp­rém Város Vegyeskara cí­mű kiállítás is nyílik. V­adorzó, jelképekkel Szólhat színdarab egy fiatal férj impotenciájáról és szólhat arról is, hogy mi­közben kitör az első világ­háború, az osztrákok el­nyomják a magyarokat. Le­het darab tárgya, hogy egy kielégítetlen feleség épp férje megöletésének éjsza­káján leli meg szerelmi él­vezetét, mégpedig annak gyilkosával, de lehet da­rabtéma a Monarchia pusz­tulása is. Mindez és még legalább féltucat további magánéleti és társadalmi probléma zsúfolódik össze A vadorzó című Páská­ndi Géza darabban, amelyet a Pécsi Nemzeti Színház ho­zott fel az országos szín­házi találkozóra. Ha csak a cselekményét nézzük, nagyon sok min­denről szól és még sokkal többről is, nyilván, mert érezhető, hogy a szöveg mö­gött megannyi rejtett uta­lással, allegóriával és szim­bólummal van dolgunk. Csak éppen semmi kedvünk közülük akár egyet is meg­fejteni. Ugyanis miközben mind­erről szól — voltaképpen nem szól semmiről ez a színpadi játék, oly kétség­­beejtően gyenge. Soha nem a téma az elsődleges, min­dig a megvalósítás, végül is mindenről lehet színdara­bot írni —, ha csakugy­an megírják és az valóban darab lesz! És semmilyen, a legizgalmasabb téma sem felel meg a színpadnak, ha irodalmi feldolgozása, ép­kézláb megírása elmarad. A dráma ugyanis jó esetben az irodalomnak is része. A vadorzó sajnos nem ez az eset. Az előadás láttán pe­dig — jóllehet az igazán de­rekasan dolgozó színészek nem tehetnek semmiről — önkéntelenül is arra gondol az ember: jobb lett volna talán, ha a színháznak sem vált volna részévé. Nyolc-tíz bemutatója is bizonyára akad egy évad­ban a pécsi színháznak. Érthetetlen, miért éppen ezt hozták fel Budapestre az országos színházi talál­kozóra. Mert el nem hihető, hogy ennél jobb ne akadt volna a háznál. Barabás Tamás ÉVI 3,5 MILLIÓ LÁTOGATÓ Bővítik az Ermitázst Bővítik, korszerűsítik a világhírű leningrádi mú­zeumot, az Ermitázst. Mint Borisz Piotrovszkij akadé­mikus, az Ermitázs igazga­tója elmondta, az intézke­désre azért volt szükség, mert a hatalmas gyűjte­mény már kinőtte a neki otthont adó öt Néva-parti épületet. Most az Ermitázs­­hoz kapcsolnak több köze­li épületet, s ezeket belül­ről úgy alakítják át, hogy alkalmasak legyenek a mű­kincsek tárolására, labora­tóriumok és műhelyek be­fogadására. A múzeumi épületekben így felszaba­duló helyiségeket is kiállí­tótermekké alakítják át. Ezzel lehetővé válik, hogy az Ermitázs 2,6 millió mű­kincsének a korábbinál na­gyobb részét helyezzék el az állandó kiállításokon. Jelentősen bővül majd az ókor művészetét, az orosz kultúra történetét, a keleti népek műalkotásait bemu­tató kiállítások alapterüle­te. A rekonstrukciót anél­kül hajtják végre, hogy akár csak rövid időre is le­zárnák az Ermitázst. A múzeum zavartalanul fo­gadhatja látogatóit, akiknek száma ma már évente meg­haladja a 3,5 milliót. A most megjelent Mozart és a kaméleonok című Tru­man Capote-kötet aligha­nem káprázatos gyorsaság­gal kel majd el. Nem csu­pán az író neve a garancia, a kötet tartalma is. Alig két esztendeje jelent meg az amerikai piacon s az Európa Kiadó nagy gyorsa­sággal fordította, adta ki. A kötet három részből áll. Az elsőben kaptak he­lyet a rövid novellák, ezek a korai Capote-ra emlékez­tetnek. (Mint a Gyermekek születésnapi díszben, a Gyémánt­gitár, a Hálaadás­napi vendég.) Rövid, kelle­mes történetek. A középső, a Faragott ko­porsók, hiteles beszámoló egy amerikai tömneggyilkos­ságról. Ha szabad úgy fo­galmazni, a tényirodalom műfaja még tovább csiszo­lódott. Capote nem nyo­moz, hanem részt vesz, nem rekonstruál és fel­derít, hanem benne él a történetben, a gyilkosságok között. Ismer áldozatot és feltételezett gyilkost, egy gyermekkori ömény kihul­lott morzsáját is belegyúrja a történetbe, s az FBI-nyo­mozóval együtt állítja, két­séget kizáróan állítja, íme, ez a gyilkos, aki egyebek közt még Istennek is kép­zeli magát. Nem fikció. Rafinált ördögi mészárlás­­sorozat, agyafúrt krimi. Gördülékeny, mint Chand­ler. Közben mégis Truman Capote, egyes szám, első személyében. Az benne a döbbenetes, hogy egyálta­lán nem krimi, hanem hi­teles história. Az író nem minősít, a tényeket zúdítja az olvasóra, s miután sza­badjára engedte a történé­sek vérebeit, félreáll, küsz­ködjön meg vele, aki ol­vassa. Ám ez a kötetnek csak a középső része. A befejezés maga a téboly. A Társalgá­­­si darabok alcímet viseli, ízig-vérig Truman Capote-i történetek. Csatangolás, ta­karítónőjével, idegen laká­sokban marihuánás má­morban, menekülés a Los Angeles-i rendőrök elől, be­szélgetés egy háromszoros gyilkossal a siralomházba­l, interjú a San Quentin bör­tönben a Sharon Tate-gyil­­kosságok okozójával, kocs­mai kódorgás Marilyn Monroe-val 1955-ben, egy kibukott egykori osztály­társ siralmait hallgatva egy étteremben. Javarészt alpá­ri csevelyek, mintha egy hollywoodi botrány-plety­­kalap társasági rovatából pottyantak volna ki. Sze­mérmetlenül őszinte vallo­mások, történetek a múlt­ból, kiteregetett szennye­sek, s mint­egy koro­naként az utolsó öninter­jú: az Álmatlan hány­­kolódás, avagy Hogyan szexelnek a sziámi ikrek. Pletykálkodás neurózisról, alkoholizmusról, kábító­szerről és homoszexualitás­­ról, valamint zsenialitásról. Ijesztően őszinte, kellemet­len interjú, amit Capote ké­szít Capote-val, önmagán röhög, önmagát sajnálja és megalázza, s közben az ol­vasót rabul ejti, magával­­ragadó stílusával. Capote sokszor mondta: „Írói életemnek görbéi vannak, akárcsak a láz­nak”. Cikoakkos vonala egészséges magaslatra ért, s ott meg is szakadt, mi­előtt utolsó negyedik sza­kaszát írni kezdte. A Mo­zart és a kaméleonokat ol­vasva egyrészt az merül fel, hogy Capote maga is egy tarkabarka kaméleon, színét szüntelenül válto­gatja, meg csörgőkígyó is, mely levedli bőrét, s újat ölt. Ugyanakkor Susan Son­­tag tanulmánya is eszünk­be jut, a Campról. Erről a nehezen meghatározható, nehezen fordítható műfaj­ról. A sontag-i közel ötven meghatározás közül jó né­hány nagyon is illik Tru­man Capote legújabb köny­vére. Íme néhány: a camp egy­fajta esztétizmus, a világot esztétikai jelenségként ér­tékeli, nem szépsége, ha­nem csináltsága, stilizáltsá­­gának foka szerint. A má­sik: olyan művészet, amely komolynak tetteti magát, de nem lehet komolyan venni, mert ahhoz „sok” (különös tekintettel az idézőjelre). Egy következő: a camp a tömegkultúra dandyzmusa. Végül egy abszolút megál­lapítás: azért jó, mert ré­mes, és nem ítéletalkotás. Truman Capote riportjai a banális eseményekről ilye­nek. Szuper technikával, szuper stílussal tudatosan élvezi önmagát: lám, ezt én éltem, én írtam s közben nézem, miként éltem, s miként írom. Természete­sen zseniálisan. Az olvasó meg tépelődhet, vajon mit vegyen komolyan, a zenére futkorászó kaméleonokat, Errol Flynn zongorázgatá­­sát, T. T. álmatlan őrüle­tét, a tébolyt, de el kell hinnünk, amit az előszó­ban elmond: megtaláltam a keretet, amelybe mindent beleilleszthetek, amit az írásról tudok. Schiffer Ferenc Mozart és a kaméleonok TRUMAN CAPOTE ÚJ KÖNYVE A FILMMÚZEUM BEMUTATÓJA Angkor Angkor — Halál és fel­támadás Kambodzsában címmel Sleynowsky és Sey­­man NDK rendezők doku­mentumfilmjét mutatja be két előadásban június 4-én, pénteken­­ a Filmmúzeum. Az Angkor volt az a szer­vezet, amely Pol Poték rendszerében Kambodzsát a félelem földjévé tette. A film rémtetteik dokumen­tumait mutatja be. Phnom Penh peremén — a szerve­zet börtön­ében, bukásuk után — hét túlélő segítsé­gével megtalálták a húsz­ezer meggyilkolt életrajzát és képanyagát, az Angkor rémtetteinek teljes könyve­lését. A Fővárosi Nagycirkusz­ban, sínészek vendégsze­replésével mutatták be a Bolondos porond című mű­sort, amely június 8-án, és 15-én ismét látható lesz. Képünkön: Ruttkai Éva bohóc jelmezben. (MTI / Fotó) STR­A­VINSKY KETTŐS ÉLMÉNY A Zeneműkiadó hat év­vel ezelőtt megjelentette magyarul Eric Walter White alapos összefoglaló munkáját a most száz éve, 1882. június 18-án született Igor Stravinskyról. Eb­ben minden lényegeset ös­szegyűjtött, amit a zene­szerző önmagáról, s amit csodál­ói és kritikusai róla írtak. És főleg, amit kom­pozícióinak keletkezéséről, szerkezetéről, bemutatóiról jó tudni. A szakemberek számára nélkülözhetetlen adatgyűjtemény, a zenehall­gatók számára a megértést segítő eligazítás. Azt a be­nyomást kelti, hogy ennél többet tudni Stravinskyról nem is kell, nem is lehet. Ezek után megjelent egy hozzá képest csak füzetnyi kis kiadvány, mely a husza­dik század egyik legmar­kánsabb muzsikusának egész életét, de életművé­nek egy részét is merőben új megvilágításba helyezi. Unokahúga, Kszenija Sztra­­vinszkaja tájékoztat benne családi és rokoni kapcsola­tokról, nővérének az 1925— 1926-os években Nizzából és Párizsból írt leveleiről, Stravinsky húsz év előtti hazalátogatásáról, szovjet­unióbeli szerepléseiről, az utána folytatott családi le­velezésről, végül saját láto­gatásáról a zeneszerzőnél, közvetlenül annak halála előtt. Amit ez utóbbi kiadvány­nak számomra legizgalma­sabb oldalairól, az 1925 ta­vaszától 1926 nyaráig Stra­vinsky vendégszeretetét él­vező Tatjana Sztravinszka­­ja leveleiből, majd Kszenija Sztravinszkaja vi­ni láto­gatásának naplójából meg­tudunk, az több mint in­formáció. Megrendítő és megvilágosító élmény. A szülőházával való találko­zás és az azt követő csa­ládi levelezés pedig arra mutat, hogy a fogékony em­ber, amilyen a Stravinsky alkatú művész, haláláig egyebet sem tesz, mint na­ponként fölfedezi és újnak látja a világot, s igazodva hozzá , naponként meg­újul. A mi hanglemezgyárunk nem készített programot az orosz muzsikustitán szüle­tésnapjának ünneplésére. Nemcsak azért, mert ilyen irányú kapacitását a Bartó­kot követő Kodály-centená­­rium köti le, hanem mert a szerzői jogokkal régóta rendelkező világcégek kiad­ványaihoz úgyis keveset ad­hatnánk hozzá. De Ránki Dezső lemeze, amelyen Stravinsky zongoradarab­jaiból játszik, méltó a nem­zetközi zenevilág idei leg­szebb megemlékezéseihez. Nálunk nem alakult ki eddig a Stravinsky-életmű­­nek valamiféle kultusza. Ne szépítsük: drága szerző, so­kat kell fizetni darabjainak előadásaiért a rendezőknek, de úgy is drága, hogy pél­dául egy-egy zongoradarab­jának a hiteles tolmácsolá­sához sokszorosan annyi időbefektetést követel a pianistáktól, mint amennyit szívesen áldoznak szólómű­soraik néhány percének ki­töltésére. A siker pedig eléggé bizonytalan, hacsak nem azon a színvonalon szólalnak meg ezek a dara­bok, amelyen Ránki játssza őket a lemezen. Lehet abban igazság, hogy korunk európai zené­je, a válaszút vitatkozó hangja. Egyfelől a minden előzményt befejezettnek, folytathatatlannak tartó, minden folytatási kísérletet meddőnek ítélő dekadencia szólal meg benne; a taga­dás, melynek képviselői kö­­zül­ csak kevesen olyan optimisták, mint Picasso, akivel vallanák, hogy az egy eljövendő, ma még nem érzékelhető igenlést készít elő. Másfelől a történelem, s benne a művészet törté­netének — minden forra­dalmi vállalkozást is ma­gába foglaló — folyamatos­ságát képviselik azok a mu­zsikusok, akik mélyebb (pl. a népzenékben eredő) és tá­voli (ázsiai és afrikai kul­túrákból fakasztható) for­rásokat keresnek az európai dekadencia gyógyítására. Stravinskyról tévedés azt állítani, hogy amikor „el­fordult” a Petruska, a Sacre, a Tűzmadár korának nép­zenei ihletésétől, ezzel a dekadenciához pártolt vol­na. Az ő neoklasszicizmusa, de szeriális és egyéb mo­dern kísérletei sem nélkü­lözik az őserőt, amely vele született, s amely egész életművének egyéni hang­ját oly jellegzetessé teszi. Ránki Dezső zongorajátéka, ennek az egyéni hangnak ezernyi gyökerét és zene­­történeti összefüggését tár­ja elénk: a népzenéből, a dzsesszből, a klasszikusok és a kortársak alkotásaiból fakadókat, de elsősorban a komponista világképének sokrétűségét. Mióta hozzá­jutottam, eleinte naponként, de most is gyakran meg kell hallgatnom ezt a le­mezt. A belőle kibontako­zó, minden alkalommal meglepetést nyújtó (mert saját állapotomtól, ráhan­golódásomtól is függő) szí­nes világért, felkavarva megnyugtató jótékonysá­gáért — és a bámulatért, amit Ránki varázslatos, megvilágító művészete kelt. Kszenija Sztravinszkaja könyve, benne Tatjana nő­vérének levelei , olvastával, természetesen olyan eleven és intim kapcsolat támad az 1924-ből való Szonáta és az 1925-ös Szerenád szerző­jével, hogy csak egyet ajánlhatok a zenétől vala­mit is váróknak: ne mu­lasszák el ezt a kettős él­ményt, a most megjelent könyv elolvasását és Ránki Stravinsky-játékának meg­hallgatását. Fodor Lajos □ A PEDAGÓGUS SZIM­FONIKUS ZENEKAR ad hangversenyt a Fáklya Művelődési Központban június 7-én, hétfőn este 7- kor. Vezényel: Jármai Gyula.

Next