Esti Hírlap, 1982. szeptember (27. évfolyam, 205-230. szám)
1982-09-01 / 205. szám
UTAS, GÉP, GYÜMÖLCS, ÉPÍTŐANYAG... Szinte mindent visz a Volán Sokrétű szolgáltatás ♦ Hét végén kedvezmény Hűtőgépszállítástól a fizetővendég-szolgálatig sorolhatjuk a Volán Tröszt vállalatainak azokat a tevékenységeit, amelyeket a városban látnak el. Közülük melyik a legfontosabb Budapest, a budapestiek számára? Óvatosan a válasszal , nemigen lehet egyet kiemelni. Aki sárga busszal utazik napról napra, annak a személyszállítás, aki a háza melletti Zöldért-boltban néz szét a friss gyümölcsökön, annak az árufuvarozás, az építőknek viszont a metró, a Ferihegyi repülőtér, vagy éppen a Hungária körúti építkezések kiszolgálása. Autóbusz, metró „Az elővárosi autóbuszközlekedés minősége országos viszonylatban kiemelkedő” — hangzik a Városháza közlekedési főigazgatójának állásfoglalása. Ehhez fontos adat: naponta 270 ezer utast hoznak, visznek a Volán-buszok. Elsősorban ingázókat — tanulókat, munkásokat —, vagy közvetlenül Budapestre, vagy az oda járó vasútra. A Budapest és az agglomeráció tömegközlekedésének összehangolt fejlesztésére készült koncepció alapján a Volán fővárosi pályaudvarain a metróvonalakhoz kerülnek, legyen könnyebb az átkelés az érkezők számára Budapest egyik végéből a másikba. Az első ilyen pályaudvar az idén készült el a Népstadionállomásnál. A Volán és a Városháza, valamint a tanácsi vállalatok együttműködése, szakmai kapcsolata jó. Példa? Amikor a Duna fölött a hídfelújítások miatt lelassult a közlekedés, a Volán úgy segített könnyíteni a helyzeten, hogy egyes Buda környéki járatainak végállomását Pestről a túlpartra helyezte át. A BKV- val közös megállókat használ, egyeztetik a menetrendeket. A BKV képez ki a Volánnak forgalmi tiszteket, gépkocsivezetőket. A Fővárosi Autótaxi Vállalat pedig megállapodott a Volán Taxival: állomásait ezentúl közösen használják. A Volántourist bérautói — bár a honi cégek kötik le jó részüket — nem kevés devizaösszeget is hoznak. Ezért az idén e parkot negyven Mazdával frissítik fel. Ötvennégy város A negyven távolsági buszvonal ötvennégy várost és 319 községet köt össze Budapesttel. A menetrend szerinti, a tényleges tömegközlekedésen túl a különböző fővárosi üzemek rendelésére körülbelül 22 ezer dolgozót hoznak lakhelyükről Budapestre. Napi 140 buszt adnak az országjárók számára. A tröszt vállalatainak árufuvarozói tevékenységében magas arányú a fővárost legalábbis érintő utak száma. Ezek egy része közvetlenül a lakossági ellátásban vesz részt. Budapesten hét fuvarvállaló irodát tart fönn a Volán, sok más helyen is felvesz rendelést. A szolgáltatás rendszere: hétköznap 74 teherautó és 15—20 tehertaxi csak magánrendelést fogad, szombaton és vasárnap gyakorlatilag korlátlan számban tud járművet adni. (Ezért az egyébként csak délután érvényes 30 százalékos díjkedvezmény a hétvégekenegész napra szól.) Rendelésre házhoz visznek kocsijai palackos gázt, tüzelőolajat, és foglalkozik már a Volán építőanyag — szállítással összekötött — értékesítésével is. Amit közvetett szolgáltatásnak mondunk: a boltok ellátása. A kőbányai söröket éppúgy, mint a cipőket vagy a bútort, szaknyelven szólva, „terítik”; ez utóbbit különleges gépjárművekkel, az ország különböző gyáraiból egyenesen az áruházakba, boltokba viszik. A sokrétű feladatot ellátó tröszt további tervei között szerepel a fővárosi szolgáltatások szélesítése. Ilyen az éjszakai áruszállítás. És nemcsak az árura gondolnak. A Volán 1-es Vállalat, például a Fővárosi Szállítási Tanács kezdeményezésére olyan műszaki megoldásokat dolgozott ki, hogy lámpafénynél fuvarozó járművei, rakodógépei kevesebb zajjal, zörgéssel dolgozzanak — elég a bolt környékén lakóknak reggel a polcok kínálatából értesülni, hogy erre jártak az éjjel. Szöllősi Ferenc Új, nagy kapacitású, a korszerű követelményeknek megfelelő vízkivételi művet építenek Szolnokon a KÉV— Metró és a Hídépítő Vállalat szakemberei. A város régi vízkivételi műve már nem képes a növekvő igényeknek megfelelni. A Tiszára épülő vízügyi létesítmény munkálatait már megkezdték, s jelenleg az egyik pillér körülzárását végzik, hogy még a rossz idő beállta előtt elvégezhessék az alapozást. Az Ady Endre úszódaru rakja át a partról a szerelés helyén horgonyzó katamarán úszóhajóra a több mázsás súlyú Larsen-lemezeket. Ezekből épül a pillér alaptestét körülzáró fal. (MTI Fotó : Csíkos Ferenc felvi NYEL HELYETT FOGOFÜL ...S ELINDULT Л KUKTALAVINA Ki volt az újító? • Elment a kedve Elvetélt találmányokról, hallgatásiba zárkózott újítókról annyi, de annyi történetet hallottunk. Furcsa kettősség, amely az innováció szó elterjesztésével, a találmányok minden eddiginél szükségesebb voltának hangoztatásával sem gyorsítja, ösztönzi az újítások útját. HÉT SZERSZÁM Szerkesztőségünkbe ezúttal egy rég nem látott ismerős kopogtatott be: Linczmayer Béla, az Alumíniumgyár most már nyugdíjas műszaki ellenőre. Legutóbb 1976-ban járt nálunk, amikor csodáltuk meg találmányát: az új kuktát. Akkor, tehát 1976-ban azért fordult hozzánk, mert úgy érezte: nem bírja tovább ezt a kuktakálváriát. Nem tudom, mit tett volna, ha tudja: 1982 még messzebb viszi a megoldástól. A Linczmayer-féle kukta születési dátuma 1974. Az újító második éve dolgozott az Alumíniumgyárban, s a hagyományos nyeles kuktát, amely húsz éven át volt változatlan termék, tökéletesen átformálta. Elsősorban eltüntette a hoszszú, s emiatt a tárolást nagymértékben zavaró nyelet. Helyére az edény két oldalán fogófület tett. Olcsóbb a gyártás; nemcsak anyagot lehet megtakarítani, hanem hét szerszámmal s ugyanennyi művelettel is kevesebbet igényel. Az 1974-es kukta bemutatót, akkor úgy látszott, gyors siker követi. A Linczmayer-kukta az akkord és a következő esztendei ipari vásáron nagy sikert aratott Ám azután elindult a lavina. A gyár elzárkózott a sorozatgyártástól, mondván: a Kermi rossznak találta a fazekat. Igen ám, csakhogy a Minőségellenőrző Intézet nem jó példányt kapott: az általuk vizsgált kuktának sok hibája volt. A következő érv — ezt a főmérnök, az újítás egyszemélyi elbírálója vetette fel —: minek gyártani az új kuktát, amikor a régiből is akkora a kereslet, hogy alig tudják kielégíteni ... Az ügyben 1976 vége újabb fordulatot hozott. A kísérleti műhely dolgozói ugyanis új típusú kuktára jelentettek be szabadalmat. Az új kukta nélkülözi a hosszú nyelet, kétoldalt fogófülek találhatók ... Érdekes módon a vállalat ezt az újítást elfogadta, sőt, 1978-ban meg is kezdték a gyártást. HÚSZ SZÁZALÉK Linczmayer Béla, mi mást tehetett — pertindított. A jogi vita azóta — ahogy ez már lenni szokott — a sokadik fórumon, a sokadik állásfoglalást érte meg. Ki a társszerző, s ki nem; kinek az újítása korábbi, illetve a későbbi; hány százalékát tartalmazza az egyik a másiknak. Linczmayer kuktája elősegíthette-e a kísérleti műhely brigádjának ötletét; sorolhatnánk a kérdések százait. Az egyik bíróság elutasította Linczmayer Bélát. A másik társszerzőségét 20 százalékos arányban megállapította. A harmadik ismét elutasította. Szerintük ugyanis a szabadalom tárgya csupán a zárószerkezet, amely Linczmayernél középen, a brigádnál pedig két oldalt, a füleknél található ... Igazságot tenni nem tudunk. Az ügy jelenleg törvényességi óvási előtt áll. Ehelyett inkább hallgassuk meg az ősz hajú Linczmayer Bélát, hogyan látja ő az elmúlt nyolc esztendőt. — Nem tudom, hol hibáztam. Nem értem, miért fordulnak ennyire ellenem. Nyolc év alatt még egyetlen fillért nem kaptam, ellenkezőleg: csak költöttem a perekre, a szakértőkre. Azt mondták: a kukta nem kell, azután mégis gyártják. Majd azt mondták: a kukta nem az enyém, nem az én ötletem ... Amiről vitatkozunk, azok részletkérdések. A lényeg nem azon van, hová is kerüljön a zárszerkezet, hanem azon, hogy itt egy újszerű gyorsfőző edényről van szó. Még azt is hozzáteszem: a nyugati országokban hasonló típusok már lassan évtizede működnek, tehát, nemigen illetne meg bennünket a „feltaláló” cím, inkább csak hazai körülményekre adaptált változatokról, újfajta gyártási eljárásokról beszélhetünk... ÁLOM MARAD — 1976-ban azzal fejeztük be cikkünket, hogy egy automata kuktán töri a fejét, amelyet kalóriára lehetne beállítani, s ha megfő az étel, automatikusan kikapcsol. Ezzel mi lett? — A világon semmi. Se erőm, se kedvem nem maradt arra, hogy ezt létrehozzam, arról nem is beszélve, hogy a gyár, a történtek után, nem is segítene ... Ez a terv álom marad csupán. Bár lehet, hogy mégsem, hiszen a prospektusokban már kezd feltűnni ez is. Pedig megelőzhettük volna a világot ... Szűcs Gábor Importpótló festékadalék Évi 18 millió forint értékű, tőkés importból származó lenolaj megtakarítására, illetve hazai anyaggal való helyettesítésére dolgozott ki új eljárást a Budalakk szegedi gyárának műszaki kollektívája. E gyár termékei biztosítják az ország egész olajfesték-szükségletét, mintegy tízféle színváltozatban. Ugyanitt készül több ezer tonna festékhígító is. A készítményekhez eddig olyan nagy mennyiségű lenolajat használtak fel, amelynek csupán egyharmadát fedezte a hazai termelés, a többit importból szerezték be. (MTI) MEGJEGYEZZÜK Kereskedni tudni kell TV-iért engedik meg, hogy J’A válogasson a vevő? — kérdem a Zöldért bolt ismerős vezetőjét. — Ma ezt gyakran még az őstermelő sem tűrd ... — Nézze... Az első vevő kiválogatja a legszebbet. Mit visz el a következő? A megmaradtból a legszebbet. A harmadik, a negyedik, a tizedik, a huszadik is. Vagyis mindegyik a legszebbet viszi el, amíg el nem fogy az egész... A fontos csak az, hogy osztályozzunk. Nagyság szerint több osztály van, s árban is már elég számottevők az eltérések. Még emlékszünk, amikor ömlesztették a zöldséget, gyümölcsöt, kicsit és nagyot, szépet és csúnyát egy rekeszbe tettek, s szerencse —, no meg ismeretség — dolga volt, kinek mi került a zacskóba. Ma a zöldség-, gyümölcstkereskedelemben igazi versenyt láthatunk. Bőven van áru, és a Zöldért mellett árusít a Közért, a Csemege, a tsz, az állami gazdaság, a magánkereskedő, az őstermelő, sőt a pesti kertész is. S a legtöbb árus megtanulta, nem jó becsapni a vevőt, előnyösebb, ha osztályozzák az árut, s a vásárló tudja, hogy pénzéért mit kap. Az pedig külön haszon is, hogy a szebb és kiváló minőségű árut jóval nagyobb áron lehet eladni. Korábban csak egy-két forint eltérés volt a kisebb-nagyobb gyümölcs között. Ma egyidőben van tízes húszforintos barack, s kapni 7 és 30 forintos körtét is. Hasznosak az ilyen nagy különbségek? Feltétlenül ösztönzőik, hogy mind több kiváló minőségű árut termeljenek. Ha pedig nagyobb mennyiségben kerül a piacokra a különleges zöldség és gyümölcs, ezek ára is esik majd. Szereskedni tudni kell, de a vásárlás is gyakorlatot kíván. Sok embert megzavar, hogy már nemcsak a közért és a magánkereskedő árai különböznek, hanem eltérést talál még a Zöldért-boltok között is. Mi több, napközben is esnek vagy emelkednek az árak. Most szombaton történt, hogy az óbudai piacon a Zöldért-boltban a húszforintos szedőt előbb leírták tizenhat, majd tizenkét forintra, mert látták, hogy sok az áru. A legtöbb őstermelő követi a Zöldért árainak alakulását. Aki nem, az könnyen rá, fizet. Nemrég történt az is, hogy szombat reggel a a zöldbab árát 24 forintról előbb 20, majd 15 forintra szállították. Több kertész megkísérelte tartani az árat, délben haza is vihette a zöldbab nagy részét ... A tapasztalat az, hogy péntek reggel legmagasabbak az árak. Szombaton általában esnek, s dél felé gyakran feltűnően olcsón lehet vásárolni. Legutóbb a paradicsomot reggel 7—10 forintért adták, délben már ötért is. Ezért is terjed újra a befőzés. A kereslet és a kínálat erősen hullámzik. S akik kifognak egyegy árzuhanást, sok pénzt megtakaríthatnak. IVT ősz, nyár végén, temérdek zöldség, gyümölcs érkezik a boltokba, a piacokra. Jól látni, hogy mind több a szép és különleges áru. De tanulságos és felette hasznos a kereskedelemben mutatkozó sok új jelenséget is észrevenni. Aczél Kovách Tamás