Esti Hírlap, 1982. október (27. évfolyam, 231-256. szám)

1982-10-01 / 231. szám

• Felfokozott várako­zással néztem a tegnap es­ti főműsor elé, hiszen a papírforma csupa jót ígért. Szerzőként Ibsent, rende­zőként Mihályfi Imrét, akitől negyed század alatt annyi jó tévéjátékot lát­tunk. A főszereplő páros pedig különleges élmény­nyel kecsegtetett: Kállai Ferencre és Udvaros Do­rottyára osztották Solness építőmester és Hilda sze­repét. És ennél jobb ket­tőst ma keresve is nehéz lenne találni. Mindezek után a Solness építőmester tévéjáték-változata még­se hozott revelációt. Talán Ibsennek éppen ez az a drámája, amelyen erősen fogott az idő­ Talán Szilá­gyi Ákos, Szkárosi Endre és Mihályfi Imre forgató­­könyve túlságosan is lerö­vidítette az ibseni eredetit, s az ennyire lecsupaszított szöveg és cselekmény kép­telen volt megfelelő hatást kiváltani. Talán Lukács Györgynek volt igaza, aki szerint „a Solness építő­mesterben ... az egész gyönyörű és mélyen elgon­dolt tragédia értelmetlen és élvezhetetlen, ha nem vagyunk hajlandók minden egyes dolgot egész másképp értelmezni, mint ahogy mondva van, vagyis, ha nem fogjuk fel az egészet allegorikusan". Csakhogy értelmezhettük a Solness tévéváltozatát egyenesen vagy allegorikusan, vala­miképp érdektelenné és he­lyenként unalmassá, egé­szében távolivá és ettől súlytalanná vált, ha nem is értelmetlenné, de meg­lehetősen élvezhetetlen­né. Az ifjúság találkozása az öregedéssel csakúgy, mint a főhős valóságos vagy szimbolikus lezuha­nása a toronyból, Solness fiatalokat elnyomó önzése és utolsó fellobbanása a fiatal lány iránt, sikerei és bukásai­s egyik sem volt igazán megrendítő. Csalódásunkon még az sem segített, hogy Kállai Ferenc és Udvaros Dorot­­­tya valóban a tőlük elvárt, mert most már megszokott színvonalon, azaz kiválóan játszottak. (barabás) □ A BUDAPESTI MŰ­SZAKI EGYETEM KISZ BIZOTTSÁGÁNAK E klub­jában holnap este 7 óra­kor kezdődik a program. A Rodeó és a Láma után a P. Box játszik. Vasárnap az Óceán és a Neoprimi­­tív koncertezik a népszerű klubban. Énekverseny után A hazai pálya hátrányai Kényes hangszer az em­beri hang. A Kodály—Erkel-ver­­seny gálaestjén, miután sok-sok udvarias, szép szó kíséretében megkapták a győztesek a díjakat, a leg­jobbak még egyszer pó­diumra léptek és elénekel­ték versenyműsoruk vala­melyik hatásos darabját. S ha akadt a nézőtéren vala­ki, aki előbb nem hallotta őket, annak feltétlenül csa­lódást okoztak. Mert tíz napon át minden idegszá­luk állandó feszültségben volt, amit az eredményhir­detés után fenntartani már nem lehetett, a lazítás pe­dig sok fokozattal gyengí­tette az átélés intenzitását és a technikai pontosságot. Hangszeres művészeknél hasonló ugyan a helyzet, de ott maga a hangszer, ugye, nem sínyli meg az ilyesmit. Ahol azonban az instrumentum közvetlen és szerves biofizikai kap­csolatban áll az idegrend­szerrel, ott a visszaesés és elernyedés sokszorosan megmutatkozik. Súlyemelés A dalok és operák kate­góriájában egyaránt élen végzett Simándy-növen­­­dék, Ardó Mária például a verseny utolsó napjaiban szinte alig jutott pihenés­hez. Próbák sora, beskálá­zások, lélekölő várakozás öltözőben, folyosókon, s az­tán megszólal az ügyelő hí­vó hangja . .. Ezekben a nehezen érzékeltethető pil­lanatokban kellett egész fizikumát, a légzőszerveit, a hangadásban működő több tucat izomcsoportocs­­kát a lehető legjobb álla­potba hoznia. (A súlyeme­lő-világbajnokság tévé­ben mutatott izomkolosszu­sait juttatta eszembe, akik semmibe révedő, vagy le­hunyt szemmel megmere­vedtek, meghúzták szorító­öveiket, megrázták karju­kat, rituálisan lehajoltak, ráigazították ujjaikat a szörnyű vastömegre, elren­dezték feszítőizmaikat, s a figyelők dermedt csend­jében, olykor, artikulátlan üvöltés vagy nyögés kísé­retében rugaszkodtak neki annak a pár másodperces erőfeszítésnek, amire hete­ken, hónapokon, éveken­­ át készültek.) És ez még csak a dolog fizikai-technikai része! Mert­­Máriának ugyanakkor a gondolatait, az érzelmeit és indulatait is át kellett rendeznie. A költő és a zeneszerző alko­tó lelkiállapotát kellett föl­vennie, aminek tolmácsolá­sára — és a maga művé­szi értelmezésével szinté­zisbe hozására — vállalko­zott. De ugyanabban a pil­lanatban még egy, éspedig alapvető átlényegülésre kellett kényszerítenie ma­gát: a dalok alanyává, vagy éppen a bizonytalan sejtelmekkel küzdő, szerel­mes és megalázott, halál­­félelmes és reménykedve imádkozó Desdemonává. (Ki emelt hát nagyobbat: az ólomsúlyú világbajnok, vagy ő?!) Próbatétel Ilyen próbatétel előtt a benevezettek egy része rendszeresen megtorpan és visszalép. Egy részük most sem jelent meg. Sokuk azért, mert körülményeik alakultak úgy, hogy re­ménytelen lett volna a pró­bálkozásuk. A magyar ne­vezettek közül például ép­pen az Operaház legtehet­ségesebb fiatal tagjai visz­­szakoztak az utolsó pilla­natban. Mert próbákra osz­tották be őket, vagy egyéb nehézségek támadtak. De hát akkor miért rende­zünk mi, és itt, ilyenféle nemzetközi versenyeket, ha maguk a zenei intézmé­nyek ennyire képtelenek a szükséges összhang megte­remtésére ? Egyik igen tehetséges énekesnőnk az első fordu­ló harminckét szereplője közül a negyedik legmaga­sabb pontszámot kapta. (Elnézést, ha „titkot” árul­tam el!) A második for­dulóban azért bukott meg, mert a vidéki város társu­lata nem engedte el egyet­len próbáról, a zsűri pedig — a szabályokhoz kötve — nem járulhatott hozzá, hogy később lépjen pó­diumra. Vagyis, újból a sportversenyekhez társít­va a példát, a hazai „pá­lya” a mi művészi verse­nyeinken — hátrány. A külföldiek úgyis elő­nyösebb helyzetben van­nak. A közönség kíváncsi­sága olyan légkört teremt a koncertteremben, szín­házban, ami általában ser­kentő hatású. A magyar versenyzőket kétkedve szurkoló feszültség fogad­ja, ami inkább bénít. Távol-keletiek Volt ennek a versenynek még egy általánosabb és aktuálisabb tanulsága. A kínai és japán szereplők szerezték. Minden nemzetközi mű­vészi esemény a különböző nemzeti kultúrákat szem­besíti egymással. És köl­csönhatást teremt. Láttuk, hogy néhány évvel a tel­jes önbénítást okozó „kul­turális forradalom” után hol tartanak fiatal kínai művészek az európai mű­vészet elsajátításában. Tudjuk hol tartanak a ja­pánok mindenféle európai szellemi fejlődés átvételé­ben. Azt is tudjuk, hogy mind­eközben nem gyen­gítik, hanem erősítik saját tradicionális művészetük ápolását, aktuális beépíté­sét a modernizálódó társa­dalmi törekvésekbe. A kul­túrák kölcsönhatását tehát egyértelműen gazdagodá­sukra, szellemi gyarapo­dásukra, holnapjuk alakí­tására használják­­ fel. A legnagyobb tudatossággal. Ugyanezt nem mondhat­juk el magunkról. Annak ellenére, hogy az európai, s­­benne a magyar művé­szet számára semmi sem je­lentene egészségesebb vér­átömlesztést, mint a mo­dern kommunikáció kínál­ta lehetőség, az őserejű keleti (és afrikai) kultúrák hatásának befogadása. Nem elég elismerően vagy irigykedve beszélni a ja­pán gazdasági és technikai csodáról. Tanulnunk kell belőle. Például mindazt, amire Hu Hsziao-ping, Ven Jan-kving és Futagami Ji­­ro szereplése a budapesti Kodály—Erkel énekver­senyen intett. Kényes hangszer az em­beri hang ... De az embe­ri lélek és a társadalom szellemi mozgásköre még kényesebb. Fodor Lajos Kedvezményes ajánlatunk: október 1-e és december 29-a között töltse pihenőidejét CSEHSZLOVÁKIA FESTŐI HEGYVIDÉKEIN ÉS FÜRDŐHELYEIN A Magas-Tátrában, a­z­­ Ar­acson­y - T­á­t­rá­ba­n, a Kis-Fátrában és a Cseh Óriáshegységben. • ötcsillagos szállodában, 33 %-os kedvezménnyel, egy hétre, félpenzióval (reggeli + vacsora) szemé­lyenként 4262 Ft helyett csak 2894 Ft. • négycsillagos szállodában,, egy hétre, félpenzió­val, személyenként 3334 Ft helyett csak 2280 Ft. Karlovy Varyban, Mariánské Láznéban, Jánske Láznéban és Pöstyénben. • ötcsillagos szállodában, 3795 Ft helyett csak 2736 Ft. • négycsillagos szállodában, 2966 Ft helyett csak 2138 Ft. Felvilágosítás és megrendelés: A CEDOK UTAZÁSI IRODA budapesti képviseleténél, V., Kossuth Lajos tér 18. Telefon: 128—233 és 119—855. MA KEZDŐDIK Berlini ünnepi napok Ma kezdődik és október 17-i­g tart a berlini ünnepi napok eseménysorozata. Az alkalomra számos nagyhí­rű együttes érkezik a Né­met Demokratikus Köztár­saság fővárosába. A berliniek láthatják Giorgio Strehler társulatát, a Piccolo Teatro előadja Bertolt Brecht A szecsuáni jólélek című darabját, amelynek Budapesten is nagy sikere volt, és Goldo­­nitól a Két úr szolgáját. Csehszlovákiából érkezik a Spejbl és Hurvinek báb­színház, valamint a pozso­nyi Szlovák Nemzeti Szín­ház, amely Turgenyev Egy hónap falun című darabját mutatja be. A moszkvai Szatíra Színház Majakovsz­kij Poloska című komédiá­ját játssza. Ezenkívül gyö­nyörködhet a közönség a kubai Camagüey :Nagyba­lett, a Kolumbiai Balett, egy Új-Delhiből érkező indiai társulat, valamint egy gö­rög bábszínház előadásá­ban. Magyarországot a debre­ceni Kodály Kórus képvi­seli, amely október 6-án lép föl. Október 14-én a Metropol Színházban Kál­mán Imre-gálaest lesz nem­zetközi szereplőgárdával, másnap pedig Földes An­dor ad zongoraestet. A vendéglátók is színvo­nalas programmal fogad­ják a világ minden tájáról érkező érdeklődőket, újság­írókat. A Gorkij Színház például bemutatja a név­adó Kispolgárok című drá­máját, Gisela May pedig önálló esttel szerepel. (m­é­g) HIPOTÉZIS Névtelen levelet írt kolléganőmről egy magát „su­­merológusnak” nevező személy, „aki valójában nem is az, csupán kiegészíteni szeretné a finn-ugor igazságot”. (így szól a levél teljes aláírása.) A négyoldalas írásból kiderül, hogy szerzője azért választotta a névtelenséget, mert fél a lenacionalistázástól, sőt, esetleg idiótának ti­tulálják. Az alkalom pedig, amely e levél megírására ösztönözte, az e hasábokon néhány hete megjelent Ma­gyarságismeret című cikkem volt, amelynek a sumero­­lógusokkal foglalkozó kitételeit sérelmezi. S természete­sen egy újabb hipotézist ismertet az „mb” hangkapcso­lat — ember, közömbös, dorombol stb. — sumér erede­téről. Aztán persze kioktat a dialektikában való járat­lanságom miatt, dogmatizmusomról, amely figyelmen kívül hagyja a tudományok és­ általában a megismerés fejlődését. A nyilvános válaszra — amire egy névtelen levél aligha kötelezne — az ösztönöz, hogy a konkrét sumér— magyar ügyön kívül a levélíró föltételezéseiben úgy hi­szem, ott található egy, a tudományokkal kapcsolatos, manapság talán terjedő, megítélésem szerint téves el­képzelés. (Ami bizonyos sumerológusok nacionalizmusát illeti, magam is jeleztem, hogy elsősorban külföldön élő magyarok között fölbukkanó kísérőjelenségről van szó, de a levélírónak — és minden érdeklődőnek — ajánlha­tom figyelmébe, ez ügyben Komoróczy Géza kitűnő könyvét, a Sumér és magyar ?-t, ami a Gyorsuló idő soro­zatban jelent meg és az egész kérdéskört rendkívül szé­les áttekintésben, történeti fejlődésében, nacionalista felhangjaival, komikus szófejtéseivel, meg hamisítvá­nyaival együtt ismerteti.) Szeretnék csak egyetlen kérdéskörben vitatkozni a levélíróval, aki a Dialektikus materializmus című könyvből (Kossuth Kiadó, 339. oldal) fejemre olvassa, hogy „a teljességhez és a megcáfolhatatlansághoz való merev ragaszkodás rendkívül leszűkíti a tudományok fejlődését, megfosztja őket a gyümölcsöző hipotézisek­től”. Ez bizony igaz. Hipotézisek nélkül nincs tudomány. Csakhát ezek a fránya hipotézisek vagy igazolódnak, vagy nem. A kutatások természete többnyire olyan, hogy száz hipotézisből jó arány, ha egyetlen igazolódik. Per­sze, ahhoz a többi kilencvenkilencet is végig kell pró­bálni, hogy arra a századikra rá le­hessen találni. De mit csináljon a tudomány a kilencvenkilenccel, amikor megvan már a századik? Egy részüket persze, más meg­közelítésben, más körülmények között, ismét elő lehet venni, de bizony a tudomány története tele van az út­­szélre dobott, nem igazolódott hipotézisekkel. Köztük olyanokkal, amelyeket — gyakran kedves, rokonszenves megszállottak — ismét és ismét előszednek, ám akkor sem lesz belőlük semmi bizonyítható igazság. Elég ta­lán az örökmozgó kiirthatatlan eszméjének újra és újra burjánzó bozótjára utalni. Meg kell mondani, hogy a sumér—magyar nyelv­rokonság hipotézisei már mintegy évszázados múltra te­kinthetnek vissza és hiába minden bizonyíték, amelyik megmutatja, hogy a feltételezések naivak, nem állják ki a legelemibb objektív próbáját sem a tudományos elem­zéseknek (mint utaltam rá, a hipotézis érdekében még a hamisítások sem ritkák), a gondolat ismét és megint felbukkan. De hát végül is tényleg, hátha a tudomány eszközei rosszak, túlhaladt rajtuk az idő, s azok az igazságok már nem érvényesek? Pontosan itt van a legfőbb vitatkozni valóm a levél­íróval, aki — a jelek szerint — úgy képzeli el, hogy va­lami eddig a napig (hónapig, évig, eddig a felfedezésig) igaz volt a tudományban, s innen kezdve nem igaz. Ám, ha arra is figyel abban a fejemre olvasott könyvben, ami erről szól, vagy egyáltalában figyelmet a tudományok valódi fejlődésére, akkor észreveszi, hogy egy új igazság, egy új összefüggési rendszer soha nem semmisíti meg az előzőleg ismertet — ha az valóban tudományos igaz­ság volt —, hanem csupán korlátozza érvényességi kö­rét. A mozgás, az idő és a tér összefüggései, a newtoni fizika törvényei nem lettek semmissé attól, hogy a mo­dern fizika, a mozgás, az idő és a tér újabb összefüggé­seit fedezte fel, amely azonban más körülmények között bír csak érvényességgel. S persze a társadalomtudományokban — ha itt a törvényszerűségek tendenciaszerűen, s nem is annyira matematikailag leírható módon jelentkeznek — sincs ez másként. A hipotéziseket össze kell vetni a valóság té­­nyeivel. Ha történelmi, régészeti, nyelvészeti jellegű a hipotézis, akkor a történelem, a régészet, a nyelvtudo­mány tényeivel. S ha a tények nem igazolják a hipoté­zist, akkor lehet, hogy ez rossz a tényeknek­­, de sajnos a hipotézis immár üres szellemi játék marad csupán. Még akkor is, ha száz évig ismét és ismét kísérle­teznek vele. Bernáth László Új klub nyílik A régi Lágymányosi Közös­ Házban (XI., Kőrösy József u. 17.) október 7-én, csütörtökön délután hat órakor új ifjúsági klub éle­te indul meg. Ezen a na­pon két zenekar, a KFT és a GM 49 szórakoztatja a fiatalokat. E naptól min­den csütörtökön délután nyilvános klubnapot ren­deznek itt minden fiatal számára, különböző beat- és popzenekarok és szólis­ták felléptével. □ TAMÁSI ERVIN festő­művész kiállítása október 5—19. között naponta 10— 20 óra között látogatható a SZOT-díjasok galériája so­rozat rendezésében, a Fővá­rosi Művelődési Házban. A tárlatot 5-én délután 5 óra­ikor Vizy Ottó művészettör­ténész nyitja meg.

Next