Esti Hírlap, 1983. március (28. évfolyam, 51-77. szám)

1983-03-01 / 51. szám

Múltunk kútja­ fölé ha­jolva a magyarság őstörté­netébe, illetőleg annak kutatási problémáiba pil­lanthattunk a tegnap este sugárzott ismeretterjesztő műsor segítségével. Külön­böző szaktudósok, köztük Győrffy György arról a le­hetőségről és felelősségről beszéltek, amivel őstörté­netünk, a honfoglalás is­meretlen mozzanatainak kutatása jár. Az adásnak igen nagy érdeme volt, hogy legendákat próbált el­oszlatni, pontosabban azt a biztonságot, amelyet iskolai tanulmányaink során­­ szer­zünk, például a honfoglalás évét illetően: a kutatások tükrében ez korántsem ilyen egyértelmű és kétségbevon­hatatlan. A honfoglalás éve, azaz­ pontos dátuma úgy rögződött bennünk, mintha őseinknek legfon­tosabb dolguk lett volna, hogy már a Vereckei hágó­ban sziklába véssék a meg­érkezés időpontját. Rendkí­vül érdekes volt a csilla­gász fejtegetése arról a bo­nyolult számításról, ami a különböző írott forrásokhoz igazodva, a napfogyatkozá­sok alapján próbálja kikö­vetkeztetni a magyarság Európába érkezésének ide­jét. A műsor jól közvetítet­te a tudományos kutatás eredményeit, és azt is érzé­keltette, hogy aki a ma­gyarság őstörténetével fog­lalkozik, az mindenképpen bonyolult, többfajta tudo­mányos terület áttekintésé­re kell vállalkozzék, s nem érheti be hipotézisekkel, vagy a tudomány nevében előadott ábrándokkal. ★ A Közéleti közelképek cí­mű sorozatban tegnap este Pozsgay Imre, a Hazafias Népfront főtitkára mutat­kozott be. A Mester Ákos és Vértes Csaba közremű­ködésével folytatott beszél­getésből olyan ember port­réja kerekedett ki, aki if­júságától kezdve a cselek­vés és gondolkodás egysé­gében él. Az életrajzi moz­zanatok a tapasztalatok gazdagságát érzékeltetik, s igen szép volt az a példá­zatnak is fölfogható epizód, amikor Pozsgay Imre el­mondta, hogy a faiskolá­ban tanulván-dolgozván a munka értékét, milyenségét — a fa további fejlődésé­ben — még két év múlva is föl lehetett mérni. A tisztességes munka és a fe­lelősség példázata sejlik föl a történetben, mint ahogyan az egész beszélge­tést áthatotta a felelősen gondolkodó közéleti szemé­lyiség magatartása. Pozs­gay Imre, aki élete folya­mán sokat foglalkozott a demokráciával, s több ta­nulmányt is írt e témakör­ből, mint a népfront főtit­kára a beszélgetésben ki­tért e fontos, életünket, közérzetünket meghatározó társadalmi ügyre. Vizsgáló­dásai közben lényegi prob­lémákat érintett, s aki mindvégig figyelemmel követte ezt a beszélgetést, nemcsak egy érdekes köz­életi személyiség emberi ar­culatával ismerkedett meg, hanem az általa megfogal­mazott gondolatok tovább­gyűrűztek benne. Joggal, hiszen az ezekről való gon­dolkodás nem csupán mindannyiunk joga, hanem nyugodtan mondhatjuk, kö­telessége is. (harangozó) SZÍNHÁZ # SZÍNHÁZ SZÍNHÁZ A régi nyár — Törőcsikkel A József Attila Színház régi-új zenés játéka — A régi nyár — azt adja, amit ígér: üdítő, nosztalgia­szomjoltat. Kinek az ifjú­ság, kinek a szerettem, ki­nek az örökzöldnek képzelt slágerromantika iránti nosztalgiáját szítja fel és csillapítja. Ízléssel, egysze­rűen, nyíltan, némi velejá­ró öniróniával. A zenét az eszpresszók szokványos „zenekara” szolgáltatja, bárzongorista dobbal. H­a kiírnák, hogy „a zongoránál Selmeczi György”, a közönség akkor sem tudná ma még Pesten, a szakmabeliek közül is csak kevesen, hogy egy ki­tűnő zenedramaturgot és Moziart-karmestert leplez e név. A színpadkép, Szlávik István díszleteinek és Ke­­merjes Fanny kosztümtárá­nak ábeteganciája „daliás idők” reménytelen pompa­­vágyát, cifra nyomorúságát idézi, nem szájbarágóan. A játék pedig a pesti színját­­szóművészetnek azt a kor­szakát, amikor a leghígabb limonádébölcsességet is ké­pesek voltak azt igazság il­lúziójának szintjére emelni a színpad nagy egyéniségei. Lajtai és Békeffi zenés játéka egyenesen erre épült, egy egyéniség nimbuszára — a Honthyból sugárzó személyes varázsra. „Hol van az a nyár, hol a régi szerelem?”, „Legyen a Hor­váth kertbe­n Budám­ ...”. A rádióból már a fiatalabb közönségnek is fülébe má­szott az a kissé nyafka, de kristálytiszta és érzelemka­­varó ének, választékos hanglejtés, ami egyedüli volt, utánozni csak egy-egy vonásának modoros szajkó­­zásával lehetett, vagy ka­rikatúrában. Törőcsik Mari pedig káp­rázatos személyiség. Ránk­néz, és mandulára vont szemei fölidézik Júliát, ra­vaszul hunyorít és benne van Peachumné egész korszakos rafinériája, tánc közben félrehajtja fejét, és előttünk van a Körhinta cso­dálatos szerelmes kislá­nya . .. Nosztalgiát kelteni, ez sem csekélység. Játszik velünk, a dallamokkal, a partnerek „alá”, a revüzic­­cerekkel, átöltözéses átvál­tozásokkal — játszik a já­tékkal. Az öröm illúzióját árasztva, Iglódi István rendezői mesterfogása ez a szerep-transzponálás volt — Tö­rőcsikké. Aminek mindent alá kelllett vetnie, a komp­romisszumos megoldások kényszerétől kezdve zenét, táncot, banális terjengésisé­­get, még a szereposztást is. Bebizonyítva újra, hogy mi­csoda félreértés mai szín­házi (és nem színházi) praxisunkban a nagy egyé­niségektől való irtózás. Az angyalföldi törzskö­zönség körében szemláto­mást, tekintetekkel dédel­­getetten népszerű Káló Fló­riánt, Szerencsi Évát, Bor­­bás Gabit nem hotmályosí­­totta, nagyon is jó lehető­ségek elé állította, előnyös megvilágításba helyezte a vendégcsillag fénye. Képes­ségeiket dicséri, hogy szu­verén partnerekként is osz­toznak a tapsokban. Még a fura szerepét elhitetni ké­pes Makay Sándornak is si­került ez, nem beszélve a főiskolás Rátóti Zoltán be­mutatkozásáról, aki hiány­pótló adottságaiiival és ro­konszenves küllemével alighanem befut ebben a szériában. A majd háromórás elő­adás nem döngeti sem a sors, sem a nagy igazságok súlyos kapuját. A hepien­­den kívül nincs ebben a játékban semmi igaz, csak az illúzió. De a le­gtáltosabb igazság is kifullad olykor, ha folyton lovagolnak raj­ta. Miért ne szállhatnánk le egy estényi kikapcsoló­dásra a József Attila Szín­házban? Fodor Lajos (MTI-fotó: Tóth István felv.) нвваввв Nimbusszal versenyre kelni — reménytelen. Nagy személyiségeket csak má­solni lehet, varázsukat pó­tolni nem. Hacsak nem jön valaki, akkora személyes varázzsal, hogy az mindenn emléket, nimbuszt feledtet­ni képes. Nem megsemmi­síteni (a valakik jól meg­férnek egymással), nem is elhomályosítani (a nagy fény nem oltja ki, tetézi a másikat), de megerősítve fölváltani. Ezermester Márkus mester Hajdan egyszerűbb volt a mesélők dolga. Szerény, de szerencsés ifjakról, szép királylányokról s a győztes igazságról kellett szólniok. Akkor még más jelentette a sikert, a hírnevet, más hozott gazdagságot. A tech­nika világában — oly sok­szor halljuk — a gyerekek nem királyok, űrhajósok akarnak lenni. Játszótárs a számítógép is, a vágyak netovábbja pedig a popze­nekar. Gyárfás Endre mesejáté­kának hősei szintén effajta sikerekről álmodnak. „Me­sejátékom a Márkus mes­ter ezermester, ... a pénz­ről és a karrierről szól. Talán furcsa, hogy éppen gyerekdarab kapcsán be­szélünk e két felnőttes fo­galomról, de ahogy monda­ni szokták: benne van a levegőben.” Valljuk be, ki­csit tényleg különösen hangzik, hogy a Kerekerdő lakói: Mókus, Mackó, Vad­malac és a többiek a Jó­­zsefvárosi Színház színpa­dán csupa felnőttes dolog­ról beszélnek. Fondor mester a Szajkó­val szövetkezve akarja el­hitetni az állatokkal, hogy híressé, gazdaggá teszi őket. Akkor is, ha sem táncolni, sem zenélni, énekelni nem tudnak. Fondort persze csak a belépőjegyek ára érdekli, a pénzzel akar megszökni, még mielőtt a hiú aprósá­gok a koncerten szégyent vallanak. Szövögeti a ter­vet, amikor megjelenik Márkus, aki kilencszázki­­lencvenkilenc­ mester. Ját­szani tanít, kedvességre, önismeretre oktat. Az er­dőben minden hibás dolgot megjavít. A maga szerény módján próbálja megvéde­ni újdonsült barátait a go­nosz mestertől, de elkerge­tik. Végül persze kiderül az igazság, Márkust ezer­mesterré avatják, és befo­gadják a Kerekerdő lakói. Óvodások, kisiskolások ültek a délelőtti előadáson. Mindvégig követték, értet­ték a játékot, élvezték Bot­ha Lajos zenéjét. Az eset­leg kétkedő felnőtteket meggyőzték arról, hogy a hagyományos mesetörténe­tek helyét valóban maiak­nak kell elfoglalniuk. Kozáry Ferenc — Márkus mester — uralta az elő­adást. Értett a legkisebbek nyelvén, kitűnően mozgott, énekelt. És közönségét Mackó — Mészáros Mihály —, illetve Mókus — Réti Szilvia — is megnyerte. Malgot István kosarakból összeállított, pókhálósze­­rűen szövött díszletei jól szolgálták a rendező, Szi­geti Károly elképzeléseit. Fazekas Ágnes KONCERTEN, LEMEZEN Eredeti hangszerekkel Sárközy Gergely lant-, csembaló- és viola de gam­­ba-művész közelmúltbeli, a Budai Vigadóban adott hangversenyén Bach, Pur­cell, s más spanyol, olasz reneszánsz szerzők művei­nek műsorra tűzésével va­lósággal a múltat álmodta a mába. — Igen, tulajdonképpen az előadóművészek egy cso­portjának ez a magatartása — mármint a régi hangsze­reseké — egyfajta „antik­­avantgardizmus”, amely­nek létjogosultságát egyfe­lől a bemutatott kor hang­súlyozott emberközelsége adja, másrészt az elsüllyedt előadói gyakorlat feltá­masztásának jogos igénye. A legrégibb alkotásokban is találunk újat, felfedezni­­valót, sokszor olyan érté­keket, érzelmeket, amelyek a mi korunkhoz végtelenül közel állanak, tehát örök­­érvényűek. Éppen ezért szükséges tanulmányozni a régi kottákat előadási le­írásokat, hogy autentiku­san, tisztán, manírok nél­kül szülessen újjá a régi muzsika. — Említette: lantcsem­balóját maga építette. — Valóban. Kiderült, mikor első szóló lantlemez­felvételem elkészült, ame­lyen Bach négy lantművét rögzítettük, hogy olyan da­rabjai is vannak a mester­nek, amelyeket kifejezetten lantcsembalóra szánt. Így hozzáláttam, s néhány kész, már meglevő alap felhasz­nálásával megépítettem a hangszert, s Bach két to­vábbi művét már ezen ját­szottam lemezre a múlt év szeptemberében. A Zene­műkiadó felkérésére Bach összes lantművének kotta­kiadása is közreműködé­semmel látott napvilágot. A közeljövő szép feladatá­nak ígérkezik Bach három viola de gamba szonátájá­nak lemezfelvétele, hiszen én nemcsak lanton ját­szom; eddig körülbelül 23- 24 hangszerrel vettem részt lemezfelvételeken, ahogy ez egy korabeli muzsikustól elvárható volt. Tavasszal megtisztelő meghívásnak teszek eleget: Franciaor­szágba utazom koncertkör­­útra. Földes Károly hunfalui Centenárium előtt Jövő ősszel ünnepli fenn­állásának centenáriumát a főváros egyik patinás okta­tási intézménye, a Hun­­falvy János Közgazdasági Szakközépiskola. Százéves történetének kezdetén „középkereskedelmi” isko­laként működött elsőül az országban, ahol az 1886— 87-es tanévben kaptak elő­ször érettségi bizonyítványt a tanulók. A jelenlegi épü­letet — a Ponty utcában — 1899-ben emelték. A keres­kedelmi iskolából 1951-ben közgazdasági gimnázium, majd egy évvel később köz­­gazdasági technikum lett. 1963 óta szakközépiskola. Az elmúlt évszázadban szá­mos kiváló tanár működött a tantestületben, mint pél­dául Németh László, aki is­kolaorvos is volt, Berczik Árpád, Beliczay Gyula, Hanti Rezső, Baránszky Jób László. A volt növen­dékek között is a magyar szellemi, művészeti és sportélet több kiválóságát találjuk. A centenáriumra ünnep­ségsorozattal készül az is­kola. Jubileumi évkönyvet is kiadnak, amin már dol­goznak. Az iskola igazgató­sága kéri azokat a volt ta­nárokat és növendékeket, akiknek birtokában doku­mentumok vannak, közlés céljára juttassák el az inté­zetbe. Szeretnék, ha az is­kolai életre vonatkozó re­likviákat is kölcsönöznék az ünnepség idejére. Az év­könyv szerkesztősége szí­vesen vesz írásos megemlé­kezéseket is. □ TRUMAN CAPOTE amerikai író nagy feltűnést keltett az Esquire című fo­lyóirat legújabb számában megjelent cikkével, amely­ben részletesen közli, mi mindent látott Greta Garbo New York-i lakosztályá­ban! Beszámol arról, hogy a szobák falait Picasso, Monet, Manet, Renoir, De­gas, Braque festményei dí­szítik. □ ÍGY KETTEN... JÓ EGYÜTT ... címmel Géczy Dorottya és Lukács Sándor lép fel a Vigadó Kamara­termében 6-án, vasárnap, délután 4 órakor, s ugyan­ebben a sorozatban 19-én, szombaton ugyancsak Gé­czy Dorottya előadóestjét láthatja a közönség, de ez­úttal Tahi Tóth László lesz a partnere. Zenekarvezető: Fáy András. □ szamosvári Jó­zsef festőművész kiállítá­sa nyílik 3-án, csütörtökön, délután 5 órakor a Med­­nyánszky Teremben. A tár­latot dr. Losonci Miklós művészettörténész nyitja meg. □ PERTIS ZSUZSA csem­balóestjét 5-én, szomba­ton, fél 8-kor rendezik a Pesti Vigadó Hangverseny­­termében. A programban Forqueray, D’Anglebert, Duphly és Bach művei sze­repelnek. □ FAILONI DONATEL­LA zongoraestjét március 11-én fél 8-kor hallhatja a közönség a Zeneakadémia Kistermében. A vendégmű­vész Bach, Clementi, Bee­thoven és Chopin zenéjét szólaltatja meg.

Next