Esti Hírlap, 1983. május (28. évfolyam, 103-128. szám)

1983-05-02 / 103. szám

• Tegnap este a felvo­nulók, vagyis a véletlen­szerűen kiválasztott nézők szerkesztették a műsort, persze némi segédlettel, irányítással, hiszen a való­di szerkesztők jó előre elő­készítettek bizonyos, az adás gerincét alkotó szá­mokat. Sok kérésre, gon­dolom, nagy biztonsággal, már hetekkel korábban felkészültek, mivel várható volt, hogy sokan szeretnék látni és hallani Márkus Lászlót, a Sandokán híres­sé vált bevezető zenéjét, a Kacsadalt és így tovább. A kéréseket jó ritmusú műsorrá építették össze az adás munkatársai. Látha­tóan arra törekedtek, hogy mint minden ilyen prog­ramnál, ez kötelező szokás is, mindenki megtalálhas­sa az ízlésének, hangula­tának leginkább megfele­lőt. A komolyzene, a vers, a vidám jelenet, a diszkó­szám pergő ritmusban kö­vette egymást a munkás, a főosztályvezető, a kül­földi diák, a politikus, a fi­lozófus, az újonnan kitün­tetett és a legkisebbek, a gyerekek kérése nyomán. Az archívumból előkere­sett felvételek mellett új számok is megjelentek a képernyőn, s nem egy elő­adóval előzetes beszélge­tés is készült. Kár viszont, hogy a Felvonulási téren kérdezősködő riporterek meglehetősen vértelenek voltak, s alig-alig mertek a megkérdezettek rövid bemutatására is töreked­ni, többnyire beérték az­zal, hogy suta kérdéseik­re, miszerint este a Tele­vízió teljesíti kívánságu­kat, mi is volna hát az ... Szerencsére a stúdióban ülő Szegvári Katalin fe­ledtetni tudta, hogy ifjú kollégái meglehetősen fel­készületlenek voltak, ötle­tes összekötő mondatai, va­lódi beszélgetést kezde­ményező kérdései jól kö­vethető folyamattá kap­csolták a Felvonulók kér­ték című programot. Vagy­is ez a véletlenül össze­álló műsor igazán kel­lemes szórakozást nyúj­tott, így például azzá tet­te Dajka Margit és Koós­­János, Alfonzo és Sas Jó­zsef, valamint a csupán arcjátékkal, szemvillanás­sal is vezényelni képes zseniális karmester, Feren­­csik János. (harangozó) MÁSOKKAL Jövőre veled, ugyanitt A Madách Kamara Szín­házban új szereplők pró­bálják Bernard Slade Jö­vőre veled, ugyanitt című vígjátékát. A kétszereplős darabot négy és fél éve mutatták be ugyanitt, az­után, amikor a színházat felújították, a Gyermek­színházban vendégszere­peltek vele. Doris és George — a két kedves házasságtörő — történetét a szélesebb közönség is megismerhette, elvitték sokfelé az országban. Eb­ben az évadban ismét a Kamara Színházban ját­szották. Sikere két kiváló színész, Schütz I­la és Sztankay István nevéhez fűződik. A darab iránt változatlanul nagy az ér­deklődés. — Miért osztotta át a szerepeket 425 előadás után? — A világon mindenütt az a gyakorlat — mondja Szirtes Tamás rendező —, hogy a különösen nagy so­rozatoknál egy idő után, mielőtt kifáradna a darab, új szereposztás lép a régi helyébe. Sokat teljesítettek a színészek, és ez művé­szileg és idegileg is kime­rítő. Az új szereposztásnak az az előnye is megvan, hogy jó szerepet kínál egy már befutott színésznőnek, Kiss Marinak, és a pályá­ja elején levő Lesznek Ti­bornak remek alkalmat a ■bemutatkozásra. Handabasa avagy A fátyol titkai Bemutató a Józsefvárosi Színházban Némi meglepetéssel szol­gált a nyitány után a há­rom unatkozó fiatalember. Vörösmarty ifjú tekergőit ugyanis színes mai trikók­ba, reklámcímkékkel te­leragasztott börzekékbe öltöztette a vendég jelmez­­tervező, Füzy Sári. Vala­melyest magyarázattal szolgál Darvas Ferenc ugyancsak maira hangsze­relt zenéje, de már némi zavart okozott, amikor a fiúk mögött látványos, múltszázadi ruhákban je­lennek meg a hallgatózó lányok, majd később a töb­bi szereplő is. Ez a kissé erőszakolt és a darab átdolgozásához sem simuló aktualizálás valamelyest később is za­varó, de annyira nem, hogy ne egy kellemesen pezsgő, jókedvű előadás emléké­vel hagyjuk el a Józsefvá­rosi Színház nézőterét. Az alapötlet: az úri kis­asszony — cserfes szolgá­lója segítségével — mi­ként bünteti meg a három, sportból házasodni kívánó léhűtő ifjút, hogy a ne­gyedikhez, az epekedő sze­relmeshez menjen felesé­gül — igazán nem volt új, már Vörösmarty korában sem. Szinte vég nélkül áll­tak rendelkezésre a ha­sonló helyzetek mintái a korabeli színpadokon. S még az sem nevezhető egyéni leleménynek, hogy a leányt nevelő bácsika és a szomszédos vénkisasz­­szony a fiatalokkal együtt evez be a házasság boldog révébe. Az viszont, hogy Katica, a vénkisasszony és Ligeti táblabíró uram a nyelvújítás veterán harco­sai, s a „virány”, az „ölel­­mény” és hasonló bájsza­vak le nem hervadnak, aj­kaikról, már szellemes nyelvöltögetése a szerző­nek, mellyel a kortárs viták harcosait teszi nevetséges­sé és egyben jellegzetesen magyarrá a sokat hasz­nált alaphelyzetet. Görgey Gábor pedig, ha nem is mindig kíméletes, de mindenképpen szakava­tott kézzel nyúlt Vörös­marty szövegéhez. Így nemcsak jól mondható, át­tekinthető, egyszerűbb lett a dialógus, hanem alkal­masabb a korabeli játék­stílus paródiájára is. Tö­­möry Péter, a vendégren­dező pedig éppen azt a ké­nyes egyensúlyt találta meg szerencsésen, hogy a ma nézője számára a vas­kos paródia közben az alap­történet fordulatait is hite­lesen eljátszhassa. Ma­gyarán: hajlandó volt annyira komolyan venni a vígjátéki helyzeteket, hogy ezekből szervesen épülje­nek fel az önparódia pil­lanatai. Ehhez Darvas Fe­renc zenéje is segítette a rendezőt és a színészeket, néhány dallamgazdag in­­venciózus számmal. Leg­feljebb azon meditálha­tunk, a klasszikus ope­rettől a jazzig, nem túl sokféle zenei mintát hasz­nált-e fel, s így amit a dal­betéteken nyert, azt vajon nem vesztette-e el a stilá­­ris váltások zökkenőivel az előadás. A kitűnő színészcsapat mindenesetre sokat segí­tett a rendezőnek abban, hogy viszonylag egységes, jól pergő, vidám, valóban szórakoztató előadás szü­lessék. A három lézengő ifjú szerepében például Koldus Nagy László, Eszes Sándor, Felföldy László, a pantomimtől a burleszk eszközeiig mindent fel­használtak a vidámság és a paródia érdekében, anél­kül, hogy a kínálkozó ri­­pacskodás csapdáiba estek volna. Hármasuk olyan bohóctrió, amely (leszá­mítva ruháikat), kitűnően tartja össze a darab gyen­gébb eresztékeit is. Di­­mulász Miklós olyan hős­szerelmes, hogy képes va­lódi érzelmeket elhitetni, miközben gesztusai, min­den mozdulata, hanghor­dozása szünet nélkül a felkölt érzelmeket teszi nevetségessé. Talán az előadás legjobb alakítása. Igaz, vetekszik vele az itt vendégeskedő Tóth Judit. Időbe telik ugyan, míg vonzó külseje ellenére el­hisszük a szereplőnek, hogy egy csúf öreglány, de ezt a színpadi őskaraktert, különösen a második rész­ben, annyi bájjal, s ami a lényeg, a korábbi vén­­kisasszony-elődöktől elté­rő eredeti humorral ad­ja elő, hogy ő a nézőtéri vidámság egyik legfőbb forrása. A jól éneklő Szi­lágyi Zsuzsa ugyancsak kedvesen eredeti variáció­ját adja a színpadi szoba­lányok több évszázados figurájának. Beszterczei Zsuzsa a törékeny „szép­kisasszony”, a darab utol­só negyedében pedig az ugyancsak vendég Bánffy György alakítja kedélyes, táblabíróhoz illő humorral a hirtelen megszerelmese­­dő nagybácsit. A Handaba­sa avagy a fátyol titkait vastaps köszönti a József­városi Színház nézőterén. Bernáth László Beszterczei Zsuzsa és Szilágyi Zsuzsa MINI, LGT - TABÁN Fiatalok ezrei a hegyoldalban Lassan másfél évtizedes múltra tekintenek vissza a tabáni popkoncertek. A budai hegyoldal festői környezetében közvetlenül május 1-e előtt, kellemes, hasznos időtöltés a fiata­loknak az ingyen popma­jális. Most szombaton me­­gintcsak eszünkbe jutott a kezdet, hiszen a Mini vadonatúj számok mellett egy-két kompozíciójával felidézte a múltat is. A fuvolás, énekes Török Ádám változatlan kedvvel dolgozik, s továbbra sem maradnak el az eredmé­nyek. Ma délelőtt sajtótá­jékoztatón mutatták be az együttes legújabb nagy­lemezét, a Dzsungelt. Ők mindezt megelőlegezték közönségüknek, hiszen jó néhány számot eljátszot­tak az új albumból. Sokat hallottunk mos­tanában az LGT-ről. Ang­liából kaptuk a híreket, miután hazajött a társa­ság, itthon lépett fel né­hány vidéki városban. Somló Tamás még már­ciusban küldött kisebb tu­dósítást, és már akkor azt írta levelében, hogy bár egyik városból a másikba utaznak a szigetországban, azért a Tabánra a szoká­soknak megfelelően na­gyon készülnek. Az LGT- nél senki sem ismeri job­ban a Tabánt, a lehetősé­get és a feladatot. A zene stúdióminőségben szólalt meg. Ebben nem csalódott a több tízezres közönség. De sajnos zavaró volt, hogy a bizonyára fontos összekötő szövegből szinte semmit sem hallottunk ... Ezzel együtt az LGT-slá­­gerek megtették hatásukat, kellemes hangulat keletke­zett. Somló Tamás külön párbeszédet folytatott a közönséggel, szaxofonjával — szavak nélkül — be­szélgetett a fiatalokkal. Az I. kerületi Művelődési Ház és az IRI rendezvé­nye a kellemes időben jól sikerült. Néhány száz méterrel odébb, a Budai Ifjúsági Parkban ezekben a napok­ban a közönség láthatta a P. Mobil nagy visszatéré­sét a fővárosba, az Edda Művek újbóli nekirugasz­kodását és a Karthago koncertjét. Az egész országban sor­ra nyitottak az ifjúsági parkok, a zenekarok kijöt­tek a sportcsarnokokból és megkezdődött a szabadté­ri szezon a rockzenében is. (riskó) Presser a zongoránál (Szabó Judit felvétele) Próza, vers­­­lemezen Ha hanglemezt mon­dunk, elsősorban zenére gondolunk. Annál fejlet­tebbnek tartjuk hangle­mezgyártásunkat, minél színvonalasabban repro­dukálják a klasszikus ze­neműveket, s minél fris­sebben követik a zenei di­vatokat. Talán éppen e ze­nei túlsúly miatt nevezik a más műfajú lemezeket „prózainak”. Tóth Attila, a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat irodalmi főszer­kesztője nem szereti ezt a megjelölést. — Én irodalmi lemezek­nek nevezem őket — mondja —, nem prózainak. Hiszen éppen a líra az, ami — akusztikus műfaj lévén — értékes műalkotás hanglemezen is. — Mégsem egysíkú az irodalmi lemezválaszték. — Én háromfelé osztom a lemezeinket: irodalmi és gyermeklemezekre, és az „egyéb” kategóriába tar­tozókra, ezek elsősorban nyelvleckék, oktatási se­gédanyagok, főleg hang­szalagon. A határok per­sze nem élesek, hiszen iro­dalom a gyermeklemez is, és az egyéb kategóriába tartozó, magas színvonalú iskolai hangos szöveggyűj­temény is. — Két lemezük viseli ezt a címet: Varietas delectat. Ez jelmondat is lehetne? — Valóban céljaink kö­zött szerepel, hogy a vál­tozatossággal is gyönyör­ködtessünk. Az e címet vi­selő lemezeken több mű­vész előadásában halljuk ugyanazt a verset, például Vörösmarty Vén cigányát, József Attila Ódáját. Az irodalmi lemezek közt ■megkülönböztetjük a szer­zői lemezt, amely az élet­mű egy részét mutatja be, és az előadói lemezt. Egy­re többször vesszük lemez­re a költők előadásában saját verseiket; megjelent már Pilinszky János, Weö­res Sándor, Babits Mihály lemeze. Ezek kultúrtörté­neti dokumentumok is, mint ahogy az lesz a le­mezre vett művészi hitval­lás. Most dolgozunk Ör­kény, Németh László, La­­tinovits nyilatkozatainak hanglemezfelvételén. Az őszi Hungaroton hangle­mezhetekre mi is tartoga­tunk meglepetéseket. Men­­sáros László lemezén a Jó­nás könyve, Haumann Pé­terén az Így írtok ti sze­repel, és Demján Editet hallhatják a Liliom című lemezen. — A gyermekeknek szó­ló lemezek között ma is a ■mesék vezetnek? — A gyerekek is tud­ják, hogy a vers elmondva az igazi. Lelkesedésük ad­dig töretlen, míg hallás után tanulják, nem olvas­sák a verset. Közkedveltek ezért a gyermekvers-leme­zek is, például A játék, az gyönyörű című, vagy Arany Jánostól A fülemüle, A bajusz, a Rózsa és Ibo­lya. Népszerűek az énekelt versek, nemsokára ka­zettán is megjelenik a Me­sebeli madár, ahol Venczel Vera és Végvári Tamás mondja, Vitay Ildikó ének­li ugyanazokat a verse­ket. A mesélő színészek mellett más kitűnő előadók is szerepelnek: Fábián Ágostonná, népi mesemon­dó például, egy másik le­mezen pedig gyermekek mondanak mesét a gyer­mekeknek. Az új tanter­vekhez részben már elké­szült, a III—IV. gimnázium számára most készül a hangos szöveggyűjtemény. Sok kitűnő fiatal színészt foglalkoztatunk ezen a felvételeken, s ez az új­donság varázsa mellett ar­ra is jó, hogy jövendő kö­zös munkákat megala­pozzon. — Kell reklám az iro­dalmi lemezeknek? — A nagyon közkedvel­teknek már nem, Latino­­vits Zoltán Ady-lemeze százezer példány körül kelt el, ez az eddig elért legnagyobb példányszám. Figyeljük az új lemezek forgalmát, s ha elfogy, új­ra nyomjuk, hogy mikor, ez elsősorban a lemezta­­sakok elkészültétől függ. Vannak új ötleteink is a lemezek népszerűsítésénél, ilyen az „élő lemezbemu­tató”. Ezeknek sorát Kál­lai Ferenc nyitja május 4- én, a Vigadó Kamarater­mében. Szabó Lőrinc ver­seit szavalja — mint új le­mezén is —, a Huszonha­todik év szonettciklusá­­nak darabjait. Molnár Gabriella

Next