Esti Hírlap, 1983. november (28. évfolyam, 259-283. szám)

1983-11-01 / 259. szám

KORTÁRS MŰVÉSZEK KÖTELESSÉGE Fiatalok fiatal mestere Beszélgetés Szenthelyi Miklóssal Immár világot járó, egy­re nagyobb nemzetközi rangot kivívó fiatal hege­dűművészünk, Szenthelyi Miklós pályája 1975-ben, a Rádió hegedűversenye első díjának elhódításával in­dult. Most már maga is mester: a Zeneművészeti Főiskola tanára, s Kovács Dénes professzorral elhatá­rozott szándékuk, hogy a magyar hegedűiskolát ismét régi hagyományainak ma­gas színvonalára emelik. — Mesterem, Kovács Dé­nes, tíz éve teremtette meg a rendkívül tehetséges nö­vendékek különleges kur­zusát. Szeretnénk, ha a Ze­neakadémia légköre, az egyetemi szintű oktatás olyan energiákat szabadí­tana fel, hogy ha elérik a 18. évüket, automatikusan előrehaladhassanak a meg­kezdett művészpályán. Sok terhet viselnek a vállukon ezek a gyerekek — nem sértődnek meg, ha azoknak nevezem őket, hiszen né­melyik 12-13 esztendős — akiknek természetesen más tanulási kötelezettségeik is vannak. Nagy előnynek számít viszont, hogy a főis­kolán nagyon fiatalon össz­hangzattannal, szolfézzsal, kamarazenével egyaránt a legkiválóbb tanároktól ta­nulhatnak, s ezek a stúdiu­mok készítik elő az igazi muzsikussá válást. Fellépések — Ezek a növendékek tavasszal már nagy siker­rel szerepeltek a Pesti Vi­gadó koncertjén. — Szerencsés helyzet ala­kult ki: a bemutatkozás után növendékeink külön­böző lehetőségeket kaptak koncertezésre, elsősorban vidéki zenekarokkal, s al­kalmuk volt bizonyítani újból és újból rátermettsé­güket, tehetségüket. Külön öröm számunkra, s amelyért igazán csak köszönetünket tudjuk kifejezni: a Vasas Szimfonikus Zenekar Vass Lajos és Dömötör Zsuzsa karmesterek támogatásá­val rendkívül sok segítsé­get adnak növendékeink­nek azzal, hogy frissen ta­nult műveiket az együttes kí­séretével eljátszhatják, be­mutathatják. Nem kell kü­lönösebben magyaráznom: fellépésben, gyakorlatszer­zésben, a muzsikálás örö­mében mit jelent ez a kis művészjelölteknek! Nem szabad elkallódniuk, ezért fáradozunk, dolgozunk, s a cél nem kicsi: tanárkollé­gáimmal szeretnénk elérni azt a színvonalat, amelyet a Hubay-növendékek vala­mikor kivívtak idehaza és a világon mindenütt. Ezért semmi akadályt nem isme­rünk, nem kíméljük erőin­ket, energiánkat! Mai szerzők — Művész,, pedagógus. Koncertkötelezettségei van­nak. Ha elutazik, nem lesz­nek „árvák” növendékei? — Nem maradnak ma­gukra tanítványaim: míg hangversenykörúton va­gyok, Sándor Kinga szemé­lyében nagyszerű pedagó­gus helyettesít: ez meg­nyugtató érzés, hiszen nem mindegy, hogy távollétem alatt növendékeim hogyan haladnak tovább, mennyi­re fejlődnek, csiszolódnak a művek gyakorlása során. — Nagy repertoárral rendelkezik. Hogyan ala­kította ki? — Ebben az évadban pél­dául Vivaldi-, Paganini­­műveket is megszólaltat­tam, és nagy örömömre szolgál az is: bemutathatom két mesterünk: Petrovics Emil és Borgulya András egy-egy szólóművét is a kö­zeljövőben. Sokáig nem ját­szottam modern alkotáso­kat, mert úgy éreztem, a he­gedűre elsősorban jellemző éneklést — legvonzóbb sa­játosságát — nagyon ritkán helyezik a dallammintázás sugarába a mai szerzők. Szerencsére ez a két mű ismét visszaadta hitemet: a mi világunk muzsikája is lehet invencióval gazdag, szívet simogató, ezerszínű. A két mű ellenkező úton járva éri el magas rendű esztétikai értékeit: Borgu­lya Andrásé meditáló han­gulatú, filozofikus mélysé­gű gondolatokkal vívódást kíván az előadóművésztől, míg Petrovics Emil alkotá­sa különös s különleges hangszervarázzsal, s mon­danivalójának szembetűnő magyar hangvételével hat inspirálóan. Jövő nyáron ezt a darabot az Egyesült Államokban is bemutatom: külön jó érzés ez számom­ra! — Eszerint fontosnak tartja a kortárs művek megszólaltatását! — Ez etikai kérdés első­sorban. Kötelessége mind Dzen előadóművésznek korá­nak zeneműveit bemutatni. Ez szélesíti látókörét, érzé­kelteti új értékek szépsé­gét, s érzékenyebbé teszi a régi muzsika iránt is. Ed­dig nemegyszer ritkán ját­szott mesterek darabjait tűztem műsorra, így bőví­tettem repertoáromat évről évre, másrészt egy-egy ze­neszerző művét sokszor el­játszottam koncertjeimen, hogy megpróbáljak köze­lebb jutni világukhoz, al­kotásuk mélységeihez, tit­kához.­ ­ Útitervek — Milyen koncerteket hoz ez a hangversenyévad? — Testvéremmel, Szen­­helyi Judittal a napokban érkeztünk haza a Szovjet­unióból. Ezután itthoni fel­lépések következnek: kü­lönböző koncerttermekben lépünk fel, hiszen idehaza szolgálni a muzsika ügyét legalább olyan nagy feladat, mint külföldön bemutat­kozni művészetünkkel. Nemsokára újabb megtisz­telő meghívásoknak te­szünk eleget: Olaszország, Románia, NDK, Finnor­szág lesz az úticél, nyáron pedig az USA-ban külön­böző fesztiválokon adok majd koncerteket, s egyút­tal kurzusokat is tartok. Földes Károly Ötletek, tanácsok, információk A legújabb szám már kapható az újságárusoknál. A Locomotív GT kétség­kívül a legszélesebb közön­séget vonzó magyar rock­zenekar. Híveik, olykor lel­kes rajongóik tábora a ti­zenéves bakfisoktól a hu­szonéves „műértőkön” át a középkorú családapákig, családanyákig terjed. Az ok igen egyszerű: nem ré­tegigényeket akarnak kielé­gíteni, nem dőlnek be az újabb és újabb hullámok csábításának. Olyan úton járnak, amin minden mű­vész szeretne, de amelyik nem mindegyiknek adatik meg. Saját útjukon. Ezért lehetséges, hogy idehaza egyedülálló módon immár a második olyan al­bum jelenik meg, amely ré­gebbi számaikat tartalmaz­za. Csakhogy míg az Arab­yalbum a korábbi fel­vételekből válogatott, a mostani Az albummm a fer­geteges sikerű LGT-kon­­certek anyagából nyújt íze­lítőt. Mindjárt az elején sietünk leszögezni, hogy át­fogó és alapos ízelítőt. Mindenki kedvenc dala persze nem fér rá még egy dupla lemezre sem, de ami helyet kapott, az kétségkí­vül a legjobbak közül való. Az első oldal egy 1974-es amatőrfelvétellel kezdődik — értékét csak az egykori gitáros, Barta Tamás játé­kának felidézése adja. A következő négy szám az 1980-as kisstadionbeli monstre LGT—Omega— Beatrice-koncertről szár­mazik. Közülük a Minden­ki már egy korábbi élő le­mezen is helyet kapott, az Ekiyeki Propang ütőhang­szeres örömzenéje viszont először hallható. Remekbe sikerült darab Somló Ta­más Nagyon kell, hogy szeress című 1981-ben, Gdanskban készült felvé­tele. A lírai szöveg és hangszerelés telitalálat — mintha csak testre szabták volna a kissé fátyolos han­gú basszusgitáros-szaxofo­nos ex-zenebohócnak! A második lemezoldal latinos beütéseire egyértel­mű választ ad a felvétel helye: Havanna. A besegí­tő kubai muzsikusok jó alapanyagot kaptak a „ho­nosításra”: a Rajongás és az Engedj el ritmusát iga­zán nem volt nehéz a ha­zai szájíz szerint formál­niuk. A parádés ritmus­alapra hasonló színvonalú hangszeres szólók kerültek Somló szaxofonja és Kará­csony gitárja jóvoltából. Ez utóbbihoz fűződik egyéb­ként a csaknem 79 perces zenei anyag csúcspontja is. Az Aquincumi sétáról a legkevesebb, amit el lehet mondani, az annyi, hogy remekmű, egyperces lelki béke. Mindenkinek ajánl­hatjuk rohanás közben el­veszett érzéseinek megtalá­lására ... A második lemez egy Somló-improvizációval in­dul, amiről csak annyit tu­dunk, hogy 1979-ben, egy reggel készült, és jó. A leg­frissebb LGT-slágerek kö­zelmúltbeli hazai felvéte­leivel folytatódik az ottho­ni hangverseny. Eredetijü­kön sok tízezren voltak je­len a nagyvárosok sport­­csarnokjaiban, a Tabán in­gyenes, nagy élményt nyúj­tó, tágas szabadtéri színpa­dán, vagy éppen a Vígszín­ház csendesebb múzsákhoz szokott épületében. A fon­tos, mai és általános tar­talmat hordozó szövegek­hez eredeti zenei megoldá­sok, nyilvánvalóan színpa­di rögtönzések, hangulatok társulnak. A stúdiófelvéte­lekről már jól ismert régi számok valóban új élményt jelentenek, új megfogalma­zást kapnak a közönséggel közvetlen kapcsolatba ke­rült együttestől. Akinek még bármi kétsége lenne a rockzene hatásáról, az hall­gassa meg Presser Gábor és sok ezer társának kóru­sát a Neked írom a dal­­ban! A fiatalok zenéjét, a fiatalok kultúráját egy kézlegyintéssel elintéző „felnőttek” bizony alapo­san elcsodálkozhatnának a mondanivaló mélységén, az Ars Poetica komolyságán. A záróoldalt egy egye­dülálló, esőben készült sió­foki felvétel vezeti be. Az És jött a doktor közben re­csegő villámok bepillantást engednek egy rockzenekar hétköznapjaiba — a közön­ség állandó, alázatos ki­szolgálásának rejtelmeibe. A színvonal egy cseppet sem esik az esővel — sőt! A következő dobszóló pe­dig sejteni engedi a négy beltag közül leginkább hát­térben levő Solti János ké­pességeit. Két emlék az együttes múltjából: a Kot­ta nélkül és az angolul énekelt I Love You Frisco a hetvenes évek LGT-jét idézi, függetlenül a felvétel helyszínétől és időpontjá­tól. A befejezésül szolgáló El-induló kissé idegen eb­ben az zenei közegben. Jobb lett volna megcserél­ni a legelső, „archív” da­rabbal. Olcsó a poén: egy új LGT-lemez mindig nagy szám, még akkor is, ha ré­gi. Presser Gábor és bará­tai — ezt most már a hi­vatalos elismerés is igazol­ja — művészek a javából, és mint ilyenek, alkotásaik nem veszítenek értékük­ből néhány év távolságá­ból sem. Ez a koncertle­mez csak az egyik a lehet­séges variációkból. Nem bizonyos, hogy a legjobb, de nagyon jó. Egy időre talán enyhíti LGT-szom­­junkat, de várjuk már az új számokat, az újabb le­mezeket. H. G. AZ ALBUMMM Régi számok - új élmény Az öröm és a meghatott­ság furcsa érzésével hall­gatjuk ma is dalait. Ebből a kicsiny, törékeny nőből, aki annyi mindent végig­­élt, olyan hihetetlen erő sugárzott, olyan hit és meg­győződés, hogy az ember őt hallgatva nem tud mást tenni, mint vele tartani, elveszni szenvedélyeiben és föloldódni emberi tisztasá­gában. Mert Edith Piafot rendkívüli tehetsége, csodá­latos énektudása mellett leginkább az­ emberi tiszta­ság jellemezte, s ez sütött át dalain. A mindig újra­kezdők típusába tartozott, olyan ember volt, aki a sors számos nagy kalandját megélte, s végül minden emberi kudarcát és sikerét egyetlen nagy ügynek ren­delte alá: az éneklésnek. A húsz esztendeje elhunyt énekesnőre emlékezett Se­­diánszky János, mozaikok­ból, költői vallomásból ösz­­szeállított műsora. És Piai énekelt... Megadatott szá­mára, hogy összetörtén, le­sújtva, betegségektől meg­viselten is, egyre mélyeb­ben, egyre titokzatosabban szülessék torkában a dal. Úgy énekelt, mint ahogy talán már soha többé sen­ki sem fog sanzont énekel­ni. Benne a tehetség, a tö­rékenység és a hit utánoz­hatatlan, egyedi csodává forrott össze. A törékeny test eltűnt, de a hangja, a hite, a sanzonjai élnek, és a halott Piaf — s ez tűnt ki e szép összeállításból is — talán még népszerűbb, mint az önmagáért mindig harcoló élő Edith Piaf volt. (harangozó) □ PERCZEL ERZSÉBET textilművész kiállítása nyí­lik ma a Fészek Herman­ Lipót Termében. A bemu­tatott ruhákat Lendvay Ilona tervezte. A tárlat ma délután 6 órától november 18-ig lesz nyitva, szombat és vasárnap kivételével, naponta 2-től 8 óráig. KÉT BEMUTATÓ A tettes ismeretlen Tahi László talán leg­könnyebb kézzel megírt, leggördülékenyebb víg­já­tékát tűzte műsorára a Népszínház, hogy a józsef­városi és a vidéki nézők ízléses szórakoztatását szolgálja. A Balaton-par­­ton egyedül nyaraló fog­technikus-nej és elcsábí­tott csábítója, a pótérettsé­gire nem készülő kamasz­diák históriája, megfelelő arányban adagolja a pi­kantériát és a humort. S ami talán legfőbb vonzere­je a darabnak: úgy mutat be két bumfordi mai rend­őrt, hogy egyszerre neve­tünk rajtuk és szeretjük meg őket. A vígjáték időt­állóságát mi sem bizonyít­ja jobban, mint hogy a hajdani nagysikerű Ma­dách kamaraszínházi be­mutató óta már egy tévé­változatot is megélt, s most országjáró körútra indul. Valamivel nehezebben viseli el a darab a meg­zenésítést. Behár György többnyire közhelyes muzsi­kája, Erdődi János sokszor kényszeredett verssorai rendszerint csak leállítják a játékot, s a legkevésbé sem „dobják fel”, ahogy az zenés betéttől általában elvárható. S nem sokkal jobb a helyzet a táncokkal sem. Konter László rende­zése ráadásul még kínos pillanatokat is szerez ezek­kel a zenés betétekkel. Mert mondjuk, addig rendben van a dolog, hogy a nagyon csi­nos Bökönyi Laurát, ha csak lehet, levetkőzteti, de hogy egy kettőst — édes­kés opszettkettőst — csi­petnyi bugyiban, formás melltartóban, illetve férfi­gatyában kelljen elénekel­­ni-táncolni, az inkább kí­nos, legjobb esetben mu­latságos pillanatokat szerez ott, ahol egyébként meg­hitt, szerelmes pillanato­kat kellene teremteni. Egyébként is az ének és tánc, enyhén szólva nem egyformán erőssége a szí­nészeknek, akik közül egyesek mintha már a pes­ti előadáson is a vidéki gyermek — vagy gyerme­kibb — nézők meghódítá­sának eszközeit próbálták volna ki. Ezért, hogy a legjobb emlékezetünkben a vaskosabb komédiázás­­tól sem visszariadó két rendőralakítás, Garay Ró­bert és Harangozó György játéka és a természetesebb színpadi modort képviselő Kozáry Ferenc és Réti Szilvia őszintébb percei ma­radnak. Bernáth László Görögnek születtem Csemegével kedveskedik ismét a Korona Pódium. Egy olyan ember — tör­ténetesen asszony — életét, jellemét, gondolkodását idézi föl, aki keserves szá­zadunkban tehetségével, bátorságával, erkölcsével, tisztánlátásával minden­képpen méltó a figyelemre. Az idén hatvanesztendős Melina Mercouriról van szó, akit szerte a világban mint színészt és filmcsilla­got ismernek, de aki ab­ban az időben, amikor ha­zája — Görögország — új­kori történelmének egyik legnehezebb szakaszát élte, kilépett a politika tágabb színpadára, s szembeszállt a sötét hatalmakkal. A pódiumjáték nyers­anyagául Melina Mercouri Görögnek születtem című önéletrajzi írása szolgált, amely magyarul még nem jelent meg (bár alighanem érdemes lenne rá!), s így­ Mikes Lillát, aki Elem Já­nossal a monodráma vál­tozatot elkészítette a fel­fedezésért, az első megszó­laltatás okán is elismerés illeti. Egy terjedelmes autobiog­­ráfiából másfél órás színi­játékot tömöríteni mindig nehéz vállalkozás. Ezúttal azonban a színpadi forma jól sikerült. A két átdol­gozó megtalálta azokat a drámai csomópontokat, amelyek a politikus mű­vésznő életét elsősorban érdekessé, példaértékűvé teszik. Erénye az adaptá­ciónak az is, hogy erőlte­tés nélkül teremtett lehető­séget Mercouri egy-egy nagy szerepének, illetve dalának felidézésére. Mikes Lilla és Elem János ügye­sen elkerülték az obuigát buktatókat, és ilyenformán a Görögnek születtem anya­ga nem összekötőül szolgál a „számokhoz”; ellenkező­leg: a „számok” teszik a memoárt — amely íróilag is tehetséges és nagyon őszinte munka — gazda­gabbá, színesebbé. Melina Mercourit Pécsi Ildikó személyesíti me­g. Jó választás volt őt erre a sze­repre kérni. Van hozzá drá­mai ereje é­s humora egy­képpen. Egy nagy egyéni­ség felidézésekor az ő sze­mélyiségét, tehetségének minőségét is éreztük. Az est a bemutatón nagy sikert aratott, s a közönség soraiban igencsak autenti­kus nézők, Magyarországon élő görögök is lelkesen tap­soltak. A Görög Köztársa­ság Nagykövetségének és személyesen Melina Mer­­courinak köszönetét Janisz Dokosz sajtótanácsos tol­mácsolta. Nem a szokvá­nyos udvariasság monda­tait mondta el, hanem él­ményért, örömért volt há­lás. Morvay István

Next