Esti Hírlap, 1984. augusztus (29. évfolyam, 180-205. szám)

1984-08-01 / 180. szám

. A népi építészet földrajzi hovatartozásától függő képet mutat, ám ab­ban megegyeznek az egyes vidékek, hogy mindent amit a természet nyújt a legtakarékosabban fel kell és fel lehet használni. E héten többször is jelentke­zik a pécsi körzeti stúdió, melynek első előadását az egyes műsorban láthattuk, „Vessző, gyékény, csu­­ma ...” címmel. S megtud­hattuk belőle, hogy mi mindenre lehet használni a fűzfavesszőt, a kukorica c­sumáját, hogyan lehet gyékényből fonni. Sze­münk láttára készültek az alkotások, a takaros kosa­rak, kasok, szép „bútorhu­zatok”, szatyrok, s megany­­nyi játék. A kezük munká­ját bemutató népművészek mind egy dolgot hangsú­lyoztak: ezeknek a termé­szetes anyagoknak a tar­tósságát. A gyékényfonatú szék, mely évtizedekig el­tart, a nádfonatú szakajtó­nak a mester szerint el kell bírnia egy 70-80 kilós embert... Láthattuk, ahogy fiatal néprajzosok bátorta­lanul birkóztak a vessző­vel, s e tanulságos film felveti a kérdést: nem len­ne-e hasznos lányoknak, fiúknak iskolában tanítani e foglalatosságot, maguk örömére, hasznára, no meg azért is, hogy az utolsó vessző-f gyékény- és cso­­mafonókkal ne haljon ki a mesterség. A film felkeltet­te az érdeklődést e hasznos kézművesség iránt. (Szer­kesztő-rendező: Jósfay György.) 1. r. a. • Az európai ember címmel tegnap este főműsoridőben su­gárzott program főként csak azt példázta, hogyan nem szabad ismeretterjesztő filmet készíteni. Az ismeretek terjesz­tése ugyanis nem jelenthet egyet az unalommal, a közhe­lyek hangoztatásával (például: víz nélkül nincs élet, a gólyák a kémények albérlői, a váro­sok a kultúra mérföldkövei) és szépnek vélt, ám ugyancsak közhelyszerű felvételek közzé­tételével. Az európai ember ürügyén ennyi bogáncsot a mö­götte lebukó piros Nappal, ide­­oda cikázó madárhadat, fáradt őszi falevelet és egyéb képi banalitást még soha nem pro­dukált televíziónk, amely úgy vette át ezt a nyolcrészes olasz sorozatot, hogy láthatóan ha­zai szakértőkkel is bedolgozta­tott. Aki látta a műsort, igazol­hatja, hogy bohókásan csapon­gó volt, s a még a­laposan bölcs mondások is olyan zagy­va össze-visszaságban követték egymást, hogy azokból sok mindent megtudhattunk, csak éppen azt nem, hogy miben különbözik az a bizonyos eu­rópai ember a Földön élő töb­bitől. Ám a kritikus dolga a reménykedés is, befejezésül te­hát csak azt írhatom, nagy­­nagy bizakodással várom a folytatást, bár tudom, hogy rit­kán léteznek csodák .. . (hm) A HILTONBAN Kürtkvartett Bécsből Színhely: a budapesti Hilton Hotel jól bevált do­minikánus udvara. Itt, ahol ismerős és ismeretlen vígoperákat mutatnak be, ahol a harmadik nyáron bűvöli a közönséget Heltai Jenő csodaszép mesejáté­ka, A néma levente, időn­ként hangversenyeket is adnak a közönségnek. Itt fog játszani az 1972-ben alakult bécsi kürtkvartett is, amelynek célja, hogy a kürtzenét szalonképes ka­maramuzsikává tegye. Eddig mintegy 200 elő­adáson szerepelt a mind híresebbé váló bécsi tár­saság. Nemzetközi ünnepi játékokon is felléptek, va­lamint többször a rádió­ban, a televízióban. Hang­lemezfelvételt is készítet­tek velük. A Hilton dominikánus udvarában augusztus 27-én (eső esetén: 28-án) mutat­koznak be a közönségnek, a többi között Beethoven, Mozart, Haydn, Dvorak, Wanderer művei szerepel­nek műsorukon. A kürt­négyes tagjai: Clemens Gottfried, Gerhard Greut­­ter, Egmont Fuchs és Mar­tin Reiter. Szomszéd szeretők Van-e annál banálisabb téma, minthogy egykori szerelmesekben egy várat­lan találkozás után ismét felizzik a szenvedély éve­kig hamu alá kényszerített parazsa? S melodrámára csábítóbb végkifejlet, mint­hogy ez a parázs az érzel­mek olyan tűzvészét idézi elő, ami mindkettőjük pusztulását okozza? Nem, ez olyannyira kézenfekvő­en banális és melodrama­­tikus téma, hogy ehhez legfeljebb csak a legna­gyobbak mernek nyúlni. Truffaut mert. És győ­zött. Legyőzte a banalitást, és legyőzte a melodrámát. Azzal győzte le, hogy a ba­nalitásban az érzések alap­vető igazságát és elsöprő erejét mutatta meg, a me­­lodramatikus végben pedig az igaz érzések tragikus logikátlanságát és kikerül­­hetetlenségét. Persze, Truffaut hősei tulajdonképpen kivételek. Mathilde és Bernard akkor találkoznak újra, amikor már mindketten megte­remtették nyugalmuk csendes családi légkörét. Bernardnak felesége és gyereke van, Mathilde egy angolos nyugalmú férfi mellett a­­teljes biztonsá­got és a szeretet óvását él­vezheti. A véletlen azon­ban, hogy Mathilde-ék ép­pen Bernardék szomszéd­ságába költöznek a csen­des francia kisvárosban, elég ahhoz, hogy először csak az emlékek, majd mind követelőzőbben az érzelmek, újra hatalmuk alá kényszerítsék az egy­kori szeretőket. Truffaut rendkívül egy­szerű történetet mond el rendkívül egyszerűen ar­ról, hogy igenis ma, ebben az önző és kiégett, magá­ra figyelő és érzelmeiben óvatos korban is létezik a szenvedélynek olyan gyö­nyörű és riasztó mélysége, amelybe belezuhanni gyöt­relem, de egyben az élet megismételhetetlen aján­déka. Az ember nagy és mindent elborító érzései­nek logikátlanságáról szól a Szomszéd szeretők, ar­ról a képességről, ami va­lóban ritka, de ha valaki­ben megvan, az elmond­hatja, hogy élt. Még akkor is, ha maga vet véget az életének, miután gyilkol. Mint Mathilde teszi. Lehet persze arra a kö­vetkeztetésre is jutni, hogy Truffaut szerint éppen az ilyen ritka, de mélységében őszinte és tiszta szerelem­nek nincs kifutása, s ne­vezhetjük ezt romantiká­nak is akár. De Truffaut, ha már ehhez a témához nyúlt, legalább leteszi a voksát a teljesség mellett. Egy korban, amely az ato­mizálódó érdekek és ato­mizálódó érzések, a racio­nális beosztás és logikus választás kora, amelyben, hogy hosszú életűek le­gyünk a Földön, hát kibé­külünk és megelégszünk azzal, amit a lehetőségek és jól felfogott érdekeink dik­tálnak. A szereplők nem elem­zik, hanem élik a helyze­tüket, ettől életszerű, hite­les és lélektanilag indokolt minden párbeszéd, minden szituáció Gérard Depardieu és Fanny Ardant, a sze­relmesek­­ szerepében, árasztják magukból a hely­zetek diktálta belső álla­pot minden hőfokváltozá­sát. Hinnünk kell nekik. A legapróbb mozzanatoktól a legszélsőségesebb érze­lemnyilvánításig, min­dent. Truffaut kifinomult egyszerűsége, ezúttal, min­den ellenállásunkat, min­den előítéletünket legyőzi. Ezzel a két remek színészi alakítással a középpontban. Bársony Éva □ M. KECSKÉS AND­RÁS és a Corpus Panto­mimegyüttes augusztus 4-én, 11-én, 12-én és 18-án, este 8 órakor Szentendrén, a Művelődési Központban Thomas Mann: Mario és a varázsló című művét mu­tatja be. Megtalálni és ártalmatlanná tenni Távol Moszkvától nem­csak olyan hősies építő­munka folyik, amilyennel annak idején nemzedéke­ket ismertetett meg Azsa­­jev regénye. Távol Moszk­vától, a szibériai tajgákon banditák is vannak. Leg­alábbis ezt az információt szerezzük Georgij Kuznye­­cov rendező és Gennagyij Bokarjov forgatókönyvíró Megtalálni és ártalmatlan­ná tenni című kalandfilm­jéből. S hogy mire vadász­nak a banditák? Ebben a filmben például kétszáz­ezer rubelre, annyit rabol­nak el, egy bánya vala­mennyi dolgozójának egy­havi fizetését, megölve a pénz szállítóját, és megse­besítve a kísérőjét. Nem hiába tölti azonban éppen akkor éppen ott a szabadságát három moszk­vai fiatalember, meg az egyikük csinos szerelmese. Békés pihenés helyett azon­nal a gengszterek üldözésé­be fognak, hogy megtalál­ják és ártalmatlanná te­gyék őket. Van ebben a filmben — sőt, úgyszólván az egész filmet ez teszi ki — olyan autós, helikopte­res, teherkocsis üldözés, hogy bármelyik vadnyugati film rendezője megirigyel­hetné. De azt is, ahogy ez a gyönyörű Julia, akit Iri­na Smeljova játszik, vil­lámgyorsan tüzel —, mint­hogy civilben az agyagga­­lamb-lövészet sportmestere. A másik női szereplőről, Nyuráról (Nyina Ruszlano­­va) nem tudjuk pontosan, mit csinál, mitől kezeli ilyen fürgén-ügyesen a fegyvereket ő is, de úgy lő, férfi hogy akármelyik büszke lehetne rá. S hogy milyen is a film tulajdonképpen? Nos, en­nél jobb,sokkal jobb és lé­nyegesen jobb filmek tu­catjait láttuk már, ugyan­ebben a műfajban. Bármi­lyen nemzetiségűben. Csak­hogy a kalandfilmeknek áhitatos rajongói vannak, nagy szekta ez, amelynek tagjai az ilyen típusú mo­zit minden mennyiségben fogyasztják. Ők nyilván nem hagyják ki majd ezt sem. (bt) A LEMEZ CÍME: ROSSZ­­ER „BILL” ÉS A LEHETŐSÉG A magyar rockzene mar­káns őstehetsége a kivéte­les hangadottságú Deák „Bill” Gyula, az ismert blues-rock énekes. Ka­nyargós életútja buktatók tucatjait rejtegette. A nagy lehetőséget a Hobo Blues Band hozta meg számára, bizalmat kapott. Stúdiófel­vételeken vett részt, majd filmben szerepelt. A Ko­pasz kutya ugyan nem ho­zott átütő sikert, de az Ist­ván, a királyban nyújtott teljesítményével berob­bant a köztudatba. S elérkezett az újabb megméretés, az önálló nagylemez. A Rossz vér — ez az album címe — a kö­zelmúltban jelent meg. Kezdetnek cseppet sem rossz, csak épp még többet, jobbat, jelentősebbet hoz­hatott volna a régen várt bemutatkozás. A lemez ta­nulsága szerint Deák „Bill” Gyula nem mert újítani. A bevált receptet alkalmaz­ta: felkérte a jól ismert társakat, hogy annak rend­­je-módja szerint írjanak neki egy nagylemezt. És a lemez ... szokványosra si­keredett. Az az érzésünk, mintha egy újabb HBB nagylemezt hallgatnánk — annak erényeivel, s min­den jól ismert hibájával. A Rossz vér dalai éppen nem rosszak, de nem is jók. Nem hiányzik a dinamika, a sodró lendület, s a jó gi­tárjáték. Ez utóbbi Tátrai Tibor produkcióját dicséri. A szövegek is unalmasak, elég már a panaszokból, amely panaszok ráadásul nem is minden esetben iga­zak. A Rossz vért végig­hallgatva megfogalmazódik a kérdés, kik, és főként mire panaszkodnak? A hét kompozíció közül talán a Ne szeress engem! a leg­jobb. Presser Gábor szer­zeménye, a szöveget Szte­­vanovity Dusán írta. A Rossz vér — talán — siker lesz. Mi mégis más folyta­tást várunk ... Riskó Géza Neoton-koncert Sikeres a Neoton nyári turnéja. Szekszárdon, Sió­fokon, Balatonlellén, Bala­­tonföldváron és Balatonfü­­reden egyaránt telt ház előtt játszott az együttes. Augusztus 6-án, hétfőn es­te a Budai Parkszínpadon szerepel a társaság. A ter­vek szerint néhány új szá­mot is bemutatnak Neoton­­karnevál című most ké­szülő albumukból. Ezen túl még egy akció­ja lesz a Famíliának, augusztus végén, ugyan­csak a fővárosban hat na­pon át, a Kossuth Lajos ut­cai Keravill Áruházban várják híveiket. Bemutat­ják a japán, spanyol, nyu­gatnémet, dél-amerikai és észak-európai Neoton-kiad­­ványokat, plakátokat, slá­gerlistákat , sikereik do­kumentumait. A Neotont, mai információnk szerint, meghívták az októberi Ya­­maha-fesztivál tokiói gá­laestjére. Először fordul elő, hogy nem japán zene­kar játszik a főműsorban. Formák és ellenformák FRANCIA BÚTOROK A FÉNYES ADOLF TEREMBEN Még meg sem tanulhat­tuk igazán, mi az a design, a forma és környezet ala­­­kításának funkcionális rendszere, már itt van az antidesign. A Fényes Adolf Teremben bemutatott leg­újabb francia bútorkollek­ció annak a kezdeménye­zésnek első hírnökeként ér­kezett hozzánk — előbb Pécsett, s most Budapesten mutatták be —, amely a francia bútortervezést, -gyártást akarván megújí­tani, óhatatlanul szembe­került a nálunk még in­kább csak a vágyakban lé­tező tér- és formaalakítás funkcionális szemléletével. Századunk húszas évei­ben teljesedett ki a német­földön működött Bauhaus­­ban az a filozófia és művé­szi gyakorlat, amely kör­nyezetünk valamennyi tár­gyát egyetlen egységbe rendezve a használhatósá­got, s a használhatóság te­remtette szépséget emelte mindenek fölé. Hogy ezek az eszmék milyen hatáso­kat keltettek, annak jelzé­sére elég csak a nálunk is jól ismert finn ipari for­matervezés, az olasz és né­met kerámia, porcelángyár­tás eredményeire utalni. S hogy ehhez képes milyen lemaradások létezhetnek, csupán meg kell nézni egy hazai lakberendezési áru­ház kínálatát. A funkcionalizmus leg­főbb célkitűzése az ipari tárgyak művészi megfogal­mazásának lehetővé tétele. Ennek érdekében alkal­mazkodott a nagy szériák­hoz, az automatizált gyár­tás körülményeihez. Az eredmény az egységes, az uniformizált tárgyak el­terjedése és a környezet ér­zelmi elszegényedése. Ez ellen indítottak több­oldalú támadást az elmúlt évek­ben. Az ulmi iparművésze­ti főiskola alkotó kollektí­vája, a milánói formater­vezők csoportja bontotta ki az antidesign zászlaját. Lázadásuk igazi tartalma nem a formák és tárgyak egyhangúsága ellen irá­nyult, hanem a minden szempontból megtervezett, méretre szabott, konfekcio­­nalizált életforma ellen. Ehhez csatlakozott — piaci, gazdasági és művészeti megfontolásokból — most a francia bútortervezők né­hány közössége és intézmé­nye is. Az antidesign egyik első hazai megnyilvánulá­sát láthattuk néhány hete az Iparművészeti Főiskola keramikushallgatóinak vizsgakiállításán is, s nyil­ván a lelkes fiatalok egyike üdvözölte a tárlat vendég­könyvében ezt a kollekciót az „Éljen az antidesign!” bejegyzéssel. De hogy a kö­zönség lelkesedése nem egyöntetű, az kiderül né­hány sorral lejjebb, ahol például a következőket ol­vashatjuk: „Ezekben a szé­kekben gyötrelem lehet ül­ni. Akkor meg minek?!" A kiállításon látható tár­gyak alaposan elütnek az általunk megszokottól. Föl­rúgják a szépség ismert ká­nonjait, rikító, vad formák­kal, kihívó használhatat­lanságukkal keltenek ha­tást. Nyilvánvalóvá teszik, hogy többek akarnak lenni, mint egy-egy funkció tár­gyiasult megfelelői. Jelen­téseket hordoznak, önálló életet élnek és önálló tere­ket­ követelnek létezésük­höz. Ha kell a praktikumot is feláldozzák az új szép­ségeszmény oltárán, úgy vélvén, hogy a szék több mint kényelmes ülőbútor, sőt a kényelem nem is a legfőbb jellemzője. És nyilván ez az antidesign leggyöngébb, legtámadha­­tóbb pontja is. Alkalmatla­nok a tömeggyártásra, de bennük fogalmazódnak meg — szélsőségesen —, azok az alapelvek, amely­ből majdan egy új bútor­­tervező iskola is kinőhet. Szakítanak a puritán, öko­nomikus formatervezés alapelveivel. Fölösleges dí­szek, össze nem illő anya­gok és formák, nyugtalan szerkezetek — csupa olyan, ami szentségtöréssel fölérő merénylet a hagyományos designnel szemben. De ép­pen az itt megfogalmazott gondolati egység, a tovább­lépést lehetővé tevő szem­lélet teszi azt zárójelbe, avatja egy korszak törté­neti jelenségévé. A kollekció létrehozását támogató ipari és állami szervek nem művészetpár­toló, szépelgő buzgólkodás­­ból adtak pénzt és lehető­ségeket az alkotóknak. Mint a katalógusból is ki­derül, egy teljeskörű felmé­rés azt mutatta, hogy.......a világpiacon kizárólag a je­lenkori bútorstílusoknak van helyük”. Ha több nem is, de ennyi mindenképpen megszívlelendő nálunk is. Pallagi Ferenc □ MESEZSÁK címmel az Orange művészeti cso­port zenés bábjátékkal szórakoztatja a legifjabb publikumot augusztus 4-én, szombaton délután­­5 óra­kor az Almássy téri Sza­badtéri Színpadon.

Next