Esti Hírlap, 1985. május (30. évfolyam, 101-126. szám)

1985-05-02 / 101. szám

□ FEDERICO FELLINI Olasz filmrendező eredeti rajzaiból nyílik kiállítás szombaton, 4-én délután 5 órakor a Gödöllői Galériá­ban (Gödöllői Művelődési Központ). A tárlathoz — amely június 2-ig látogat­ható — Fellini-filmek is kapcsolódnak. Bemutató előtt 4-én, a megnyitás napján délután 5-kor és további érdeklődés esetén 7 órakor az És megy a ha­jó című filmet vetítik, szinkrontolmáccsal. Május 5-én, 12-én, 18-án, 25-én, június 1-én lesznek még — minden esetben este 7 óra­kor — további Fellini-film­­vetítések. □ CSÁNYI TAMÁS és Klembala Géza koncertje holnap este fél 8-kor lesz a Zeneakadémia kistermé­ben. John Dowland: Első da­loskönyv című művét adják elő. □ ZÁSZKALICZKY TA­MÁS Bach orgonaestjét holnap este 8-kor tartják a Mátyás-templomban. □ KOVÁCS ENDRE or­gonaestje 11-én, szombaton fél 8-kor lesz a Zeneaka­démián. Közreműködik Si­­mándy József. A program­ban a tervezetthez képest változás történt: Bach, Händel, Reger, Hummel és Liszt zenéje szólal meg. • Csaknem háromórás, monstre kívánságműsort sugárzott tegnap este a Te­levízió Felvonulók kérték címmel. Nem volt egysze­rű dolguk a műsor készí­tőinek: a kettes csatornán adott VB-selejtező vonz­erejével kellett megküzde­niük. Úgy tűnik, ennek ér­dekében el is követtek mindent, s amit csak lehet, igyekeztek az adásba zsú­folni. Túl nagy meglepe­tést egyik kérés sem oko­zott, a megszokott meder­ben csordogált a műsor: vers, kabarétréfa, bábjele­net, magyar nóta, operett. Mindenesetre dicséretes, hogy az egyes részletek nem köszöntek vissza. Jó volt hallani Tolnay Klárit és Csongrádi Katát san­zont énekelni, Gobbi Hil­dát és Hirtling Istvánt ver­set mondani, roppant él­vezetes volt a Breki-mű­­sorrészlet, s még azt is megtudhattuk — el is sza­valt egyet —, hogy Makay Margit verseket ír. Kár, hogy éppen a legmulatsá­gosabbnak szánt részek — Árkus József, Szuhay Ba­lázs jelenete, valamint Rejtő Jenő kabarétréfája — kissé hosszú volt, a több órás, feszes ritmust köve­telő műsorban. A stúdió­ban SZOT-díjasokat látott vendégül a Felvonulók kér­ték SZOT-díjas alkotógár­dája (bár emlékezetem sze­rint ez utóbbit szerényen elhallgatták), s jól válasz­tották a meghívott vendége­ket. Keresztury Dezsőtől egy rövid életrajzot is hallhattunk, Markó Iván­nak pedig arra is futotta mondandójából, hogy ars poeticáját a színházról a néző elé tárja: az ember azonosulni tudjon azzal, amit lát. Gálvölgyi János paródiái a hosszúra nyúlt műsor végén, a kései óra ellenére is, bizonyára min­denkit megnevettettek. (kállai) FILM­BEMUTATÓ URAMISTEN Tulajdonképpen egyszerű történetet mond el Gárdos Péter első filmjében. Van egy öregember, kivonült artista, aki valaha világ­szám volt. Ő volt a jégbe fagyasztott ember, a tenge­ren innen és tengeren túl szenzációnak számító sza­badulóművész. A filmtör­ténet idején már nem csi­nál semmit, és a hotelszo­bákhoz képest pazarul be­rendezett szállodai szobájá­ban, egyedül. És van egy fiatalember, nemrégiben közepes artista, egy szeren­csétlenség után bicegő láb­bal már csak bizonytalan jövőjű senki. De itt jön a sztori nagy ötlete. A fiatalember nem hajlandó elfogadni az eleve vesztes lapokat, amiket a véletlen kiosztott neki. Ha már elveszett az az alig va­lami, amivel jelentéktele­­nül bár, de jelen volt az életben, akkor jöjjön a le­hetetlen megkísérlése. A semmi ellenében: a min­den. A világszám. A Sajek Oszkár nevű fiatalember tehát egyetlen lapra tesz fel mindent, arra, hogy megszerzi a Binder Lipót nevű öregembertől a jégbe fagyasztás titkát. Ha belegondolunk, hogy mi minden lehetőség rej­lik egy ilyen végletes hely­zetben zajló párharcban! Az emberi természetnek, jellemnek, lelki alkatnak, ösztönvilágnak és a­ külvi­lág által már jócskán beha­tárolt önmegvalósítás­vágynak milyen mélységes és tetszhalott-tartományait képes az utolsó lehetőség­nek mondható cél mozgósí­tani! Nos, ha belegondo­lunk, akkor azt mondhat­juk, az Uramisten akár vi­lágszám is lehetett volna. Mint a jégbe fagyasztott ember a filmsztoriban. Mert olyan egyszerű, olyan nagyon pofonegyszerű a nyitja. Csak hát a pofon­­egyszerű dolgok a legnehe­zebbek. És azok mennek a legnehezebben a minden­rendű és -rangú cirkuszok porondján. Az élet nevű cirkusz porondján is. Ami­hez letörhetetlenül tartozik a művészet. Lehet, hogy mert gyávák vagyunk vagy fantáziátlanok, éppen a po­fonegyszerűt felvállalni. Vagy mert félünk kiadni magunkat. Mert az egysze­rű, a határok nélküli őszinteséget feltételezi. Gárdos Péter, azt hiszem, nem mert igazán őszinte lenni, amikor a kitaláláson túl megformálni kezdte hő­seit. Nem tudta igazán és kegyetlenül végiggondolni, hogy egy megszállott ember mikor és hogyan dobja le magáról a konvencionális tapintat ruhadarabjait. Amik már a bőréhez nőttek. Tehát csak bőrrel együtt jönnek le. És marad a nyers hús. Ez a fajta pő­­reség már valóban túlmegy a szemérmetlenségen. En­nek a látványa már nem sért, hanem fölsért. De azt hiszem, ez a pőreség egy­ben az, amely egy ponton túl nem szórakoztat, hanem megrendít. Még ha roppant mókás bohócruha is az, ami a földön hever. Gárdos cirkuszi sztriptí­ze szórakoztat. És csak ki­vételes pillanatokban ren­dít meg. Kíméletes, jólne­velt és illemtudó megszál­lottsággal áldotta meg hő­seit, akik remekül játsza­nak a kamerának. Ha kell, libegnek a föld felett egy­néhány centivel megemel­kedve, ha kell, keményen a földön állva kiborulnak, látványosan löttyintve ki a levest és szorítva meg a torkot. És az ember a két kivételes tehetségű színészt, a csodálatos Feleki Kamillt és a megszállottsággal meg­áldott Eperjes Károlyt fi­gyelve legszívesebben fel­szólna, igen fiúk, ez veti a próba, és most jöjjön az, ahogy életre-halálra csinál­nátok ... Pedig mindketten úgy csinálják, hogy a legtöbbet adják, amit az érdekes sze­rep lehetősége kínál. Ha­nem kevesebbet kínál mindkettőjük szerepe, mint kínálhatna. Gárdos Péter, aki mindeddig a dokumen­tumfilm iskoláját járta, most, első játékfilmjében — mint forgatókönyvíró is — a fikció javára döntött a valóság ezernyi apró és jelentéktelenül jelentős hi­telesítő háttérszíne ellené­ben. Ezek a fikciós elemek pedig jellemzőek, és arra is alkalmasak, hogy azt a bi­zonyos nyers húsig menő sztriptízt bemutassák, csak­hogy a filmben túlságosan tiszteletben tartják a hatá­rokat. Tetszeni akarnak. Szabályok szerint mennek végbe. Amiben nincs sem­mi bűn, mert hiszen a film a művészet. Hatásra épülő művészet. De Gárdos csi­nálhatott volna olyan fil­met, ami feledtetni tudja, hogy a hatáselemek műkö­désére épít. Olyat, ami azt az illúziót kelti, hogy itt valóban a körülményeiktől kényszerített, a lelkiállapo­tuktól meghatározott, egyé­ni sorssal, szociális közeg­gel körülvett, megismé­tl­hetetlen karakterű embereik küzdenek azért a bizonyos utolsó szalmaszálért. Garas Dezső néhány per­ces szerepében ezt a több­szörös fénytörést láthatjuk megvalósultnak. Eperjes és Dörner György utolsó jele­netében, már a világszám után, érezni rá a siker mélységes tragédiájára, Fe­lek! Kamill némajelenete a halottaságyon mutatja meg azt a feneketlen mély­séget, amibe belátni lehe­tett volna. Gárdos Péter filmje egy párharc filmje. Abban az értelemben is, hogy a ren­dezőnek, bár ha szimboli­kus értelmű filmet akar is készíteni, mindig a reali­tások, a legvalóságosabb valóság megjelenítése szol­gál trambulinként. A biz­tos pont a nagyon ponto­san, és ezért a leghatáso­sabban körülírt valóság. Akár azon a szinten, hogy főhősét miért hagyta el a felesége, milyen a viszo­nya a filmtörténet idején anyjához, kollégáihoz. Mert nagyot ugrani, filmben is, csak a valóság trambulin­­járól lehet. Gárdos hisz a megszál­lottságban. Csak ezt még nem tudja, vagy nem meri igazán megszállottan kö­zölni. Bársony Éva Feleld Kamill TAVASZI TÁNCOK SALOME A televízió jelentős pro­dukcióval terelte figyel­münket a tánc világnapjá­ra. Szerte a földön emlé­keztettek arra, hogy — Robert Jeffrey koreográfus üzenetének szavaival — „történelme során az em­beriség tánccal idézte fel az isteneket, a tánccal ün­nepelt és szórakozott, sőt, társadalmi párbeszédeket kezdeményezett”. Arról nem szólt az üzenet, mi­lyen tabukkal nehezítették különböző istenek nevében századokon át, hogy ez a művészet — kivonva ma­gát a szavak és fogalmak ellenőrizhetőbb köréből — rejtett életérzéseket, elfoj­tott vágyakat lophasson a társadalmi párbeszédekbe, vagy hogy egyáltalán lépést tarthasson a többi művé­szet és az emberi tudat fej­lődésével. A magyar tánckultúra még az európai lemaradás­hoz képest is micsoda hát­rányban volt! De, hogy tet­tünk, s nem is keveset a ledolgozására, azt éppen e hetekben demonstráltuk: az Interbalett találkozón, ahol a magyarok francia, szovjet, olasz, német, kubai együttesek mellett állták helyüket; a Pécsi Balett pesti ősbemutatóin; londo­ni Royal Ballet értő fogad­tatásán; a Győri Balett iz­galmas újdonságainak pre­mierjén, s már készül e fesztiválokat homályosító program lezárásaként ope­rabalettünk új Rómeó és Júlia produkciója. Közben — a világsajtó szerint — nemzetközi fel­tűnést keltett a tavaszi fesztiválon lezajlott tánc­háztalálkozó, századok so­rán lappangva őrzött ha­gyományaink e beépülése fiataljaink életébe, olyan közösségformáló erővel, amire az éppen most jubi­láló Bihari Együttes az egyik legszebb példa. Ezek­ből a hagyományokból te­remtett egy-két színház­­művészünk új magyar dra­maturgiát régi és új játé­kokban (a Magyar Electrá­­tól, Csíksomlyói passiótól, Kőműves Kelementől az István a királyig); hogy mindezek nyomán a tánc magasabb fokról, mé­lyebbre hatoljon nemzeti és nemzetközi ünnepeinkbe, régtől való és új rítusa­inkba, de a köznapok él­ményvilágába, kicsik és nagyok szórakozásaiba is... A tánc világnapján Eck Imre biblikus táncdrámája, a Salome tv-változata olyan reveláns élményként ha­tott, mint a Pécsi Balett első éveinek „modernista forradalmat” teremtő da­rabjai. Eck eredetileg (1978) Oscar Wilde szentségtörő, a világmozgató érzékiséget költőien megvilágító da­rabja köré koreografált elő-, köz- és utótáncokat. Az órányi zenét Petrovics Emil, merész eltökéltség­gel, mindössze négy hat­szerre komponálta, azok jórészt szólóznak ritmus­mérettel. De már az­­ előadáson — a prózai ct szereplő, s egyben szó táncosnő körüli csoporttá­gok alatt — kiderült, mit­ mélyen megragadt ez mindenféle izmusnak h­­atfordító, nemes dallam­­ritmuselemekből felépítő kompozíció. Az újabb változata (1980), ehhez a zenéhez Eck mozgásvíziójának kit­­ulásához már nem ve­szükség Wilde szavait Mindössze Sárospataky­a van két tömör, egyértelm­űítő monológjával új tört­­ekni és erkölcsi nézőpon­ba helyeződött a bibli mítosz. Eck rálelt benn saját, évtizedeken át érte művészi (társadalmi) mo­delljére, Wilde költészeté­nek romantikus felszínein sokkal mélyebben. Ennek öt éve. A művé­szetek fejlődésében igazi kis idő. De ebben az öt év­ben beállt és fel is oldódot­több műfajban az u­jro­mantika múló görcse, át és levonultak olyan hullá­mok, mint a nemzeti kul­túrákat nemzetközivé egye­síteni akaró metamozik áb­rándja, meg az okosabb öt­vözésekre törekvő mini­mal arte izgalma. Nem voltak haszontalanok í­ria­dásukon is merhetővé vált , közönség igényének válto­zása és számos lehetőség az „új társadalmi megrende­lés” művészi kielégítésére — megalkuvás nélkül. A tapasztaltak, vagy csak ér­zékszerveivel felfogottak Ecknél a Salome koncep­ciójának teljes beérlelődé­­séhez vezettek. Mintha minden előzmény csak etűd lett volna, hogy végül itt álljon előttünk a kifor­rott formaszerkezetében, letisztult alakzataiban és mozgáselemeiben, lélektani hatásában meghatványozó­dott, érvényes mű. Az em­beri kötődéseket, vonzáso­kat és taszításokat indulati gyökereikben megragadó, s a zene révén érzelmekké nemesítve élményt adó al­kotás, amit a legszigorúbb klasszikus mércén lehet ér­tékelni. Eck és Petrovics közös érdeme, hogy a sok olcsó sikerhez használt téma ero­­tikumát álszemérmesség nélkül ábrázolják, még su­­gároztatják is, de végig a művészet szféráján belül, közönséges ingerkeltés nél­kül. Eszköz számukra, ami segíti mai, aktuális érzések bonyolult sokaságának, egyénenként terelő összha­tásuknak átélését. Ehhez fel kellett ismerni a diplo­ma előtt álló Balaton Regi­na (Salome) tehetségében az ellentétek feszültségét, a tinédzser külsővel buja örvényeket palástoló ké­pességet. Amiben az ő tar­tása és mozgása különbö­zik környezetétől, abban benne rejlik és megjelenik korunk ifjúságának szám­talan problémaforrása. És a világé, amit vele szem­ben a bámulatos Uhrik Dó­ra (Herodias), a hatalom­ba bambusban kapaszkodó Herodes, Eck Imre, Heté­­nyi János fanatizmustól vak prófétája, Sólymos Pál szerelemre és hatalom­ra sóvár Gambiusa és még hat kitűnő pécsi szólista képvisel. Kézdi bóránd aranyló látványkerete, Darvas Má­té kameráin át, modern montázsfolyamattá lénye­gülve simul a táncok mo­dernségéhez. A rendező Csenterics Ágnes, az ele­mek összefogásával és új­rakomponált láttatásával művészi fokon vált a ko­reográfus alkotótársává. Fodor Lajos Közös hangverseny A Magyar Filharmonikus Kamaraegyüttes 1984-b­en rendezett először kanadai és magyar zeneszerző kor­társak műveiből hangver­senyt a Hilton-szálló bál­termében. Most, 1985 tava­szán úja­bb magyar—kana­dai közös koncertet tartot­tak, ezúttal a Budapest Kongresszusi Központ Bar­­tók-termében. Patachich Iván, Szöllősy András és Hollós Máté, valamint három kanadai zeneszerző: Michael Pepa, Michael Baker é­s John Beckwith műveiből adott elő a Magyar Fu­llh­ariton­i­­kus Kamaraegyüttes, Voltr Ivanoffski vezényletével. Fuvolán Matúz István, gi­táron Tokos Zoltán, brá­csán Mérész Ignác, klari­néton Gallai Attila (a ka­maraegyüttes művészeti vezetője) működött közre. Rendkívüli sikert aratott a különleges tehetségű ifjú kanadai testvérpár, a 16 éves Scott Strohn és húga, a 14 éves Dara Strohn. Ifjú koruk ellenére is már egészen kiváló hegedűmű­vészek.

Next