Esti Hírlap, 1986. január (31. évfolyam, 1-26. szám)

1986-01-02 / 1. szám

SZILVESZTER, SZILVESZTER, SZILVESZTER, SZILVESZTER A Televízióban Ha nem figyelmeztetnek előre, akkor se vártam volna csodát. Nem is kap­tam. Abban ugyanis nincs már semmi csoda, hiszen jó ideje ismétlődik évről évre, hogy a szilveszteri Parabola némileg módosí­tott néven és ehhez igazí­tott felemelt színvonallal, mint Szuperbola jelentke­zik. Az sem csoda, legfel­jebb kellemes meglepetés és friss ötlet, hogy ezúttal kiegészült egy új, női Pa­rabolával. S hogy a min­ket oly fájdalmasan korán otthagyó különleges költő­nek, Romhányi Józsefnek még a hagyatéka is élvez­hető egy újabb Bubó dok­tor sorozatban, a hagyo­mányok alapján ez is a dol­gok rendje.­ ­ Amiként az sem csoda, hanem sokéves tradíció, hogy a szilveszteri műsor Hofi Géza nevével — mit nevével?, elsöprő humorá­val, ötletáradatával, sze­mélyisége utolérhetetlen varázsával — jelentkező adása vonzza a legszéle­sebb körű érdeklődést. Hofi megint kitalált vala­mit, ami egyszerre paródia és kritika. A pia­nista mezében (is) szerepelt, a szó egybeírva zongoristát jelent, így különválasztva pedig, sajátos pesti szleng­ben azt, hogy: nincs ital! És a We are the world, ive are the children öt vi­lágrészen rögződött dalla­mára Szenes Iván szelle­mes szövegét énekelte: „Piál a föld, piál ma min­den, piálva vedelik a szeszt... piálva gyúrjuk az ipart mi alsó-felső szin­ten !” És szó esett a nőket megalázó AB-bizottságok­­ról és a női nemet menny­be menesztő szépségkirály­­nő-választásról, holtakról és haldoklókról, kölcsönről és kenyérről, meg sok min­den egyébről, ami a hú­sunkba vág, csak éppen Hofi-módra előadva tom­pábban fáj a seb, mert jót nevetünk rajta — rajtunk! " Érdeklődéssel vártuk a Miénk a szilveszter című csaknem kétórás, a Kong­resszusi Központból közve­tített műsorblokkot, mert valami újat reméltünk tő­le. Pontosan nem tudtuk, mit, mert különböző he­lyeken annyit nyilatkoztak a közönség beküldendő öt­leteiről, meg az azt elbí­ráló ötös fogat tevékenysé­géről, hogy minél több ma­gyarázatot olvastam róla, annál kevésbé ismertem ki magam. Most, utólag sem tudom pontosan, mi tör­tént. Valamely átgondolt szerkesztésnek talán azért volt kevés látszata, mert öten (kiemelve, előtérbe ál­lítva), a háttérben pedig még ki tudja hányan csi­náltak. A közönség ötletei elég laposaknak tűntek, fel-felbukkanó szereplése még inkább. A nagy név­sorból, amelyet a műsorúj­ság előzetesen közölt, jó néhányan hiányoztak (őket talán a pótszilveszteren nézhetjük?). Nem vártam csodát ettől az előzetesen hol titokza­­toskodó, hol túlmagyará­zott ,,közönség”(?) műsor­tól sem, de annál azért többet vártam, amennyit adtak. Minőségben. Látványban elsőrangút nyújtottak: káprázatos díszlet, színes villogás, ma­gas szintű revü kerete. S részleteiben néhány jó szám. Melis György és Bárdy György énekesduója kimondott meglepetés, és milyen kellemes! Nagyon A múlt esztendő a gaz­dasági helyzettől kezdve a bánya- és paprikaiparon át, egészen a Magyar Postáig a Kabarészínháznak dolgo­zott. Egészen pontosan szól­va a Kabarészínház szil­veszteri stábja nagyon jó érzékkel fölismerte, hogy mik voltak azok, a hét­köznapjainkat és egész idegrendszerünket borzoló gondok, amelyeket év végi szórakoztatás gyanánt ér­demes a humor tollhegyé­re tűzni. A Farkasházy— Kaposy—Sinkó trió ezúttal tudományosan mérte fel a tennivalókat: pincétől a padlásig, vagy a marxi társadalomtudomány kife­jezésével élve, az alaptól a felépítményig tekintették át, miről és min kellene él­­celődni. Miután jól tudom, hogy szilvesztereste az emberek többsége vagy a televíziót nézi, vagy egyéb módon, de általában mulatozik, így a Kabarészínház szilveszteri programját csak az ismét­léskor fogják legtöbben először hallani. Nem sze­retnék nagy fogalmakkal dobálózva senkit sem el­riasztani a műsortól. A riogatás szóval természete­sen nem a program színvo­nalára szándékoztam utal­ni, csupán arra, hogy az alkotók, ahogy mondani szokás, maximálisan az élet sűrűjében mozogtak, s mindenféle tudományosko­dás nélkül, valóban a hu­mor eszközeivel szórakoz­tattak. Kerültek minden alpáriságot, s azt is, hogy szilveszter éjszakáján affé­le odamondogatós program­mal traktálják a hallgatót. Ez a műsor valóban azok­nak a demokratikus folya­matoknak köszönhető, ame­lyek az elmúlt években el­indultak a magyar társa­dalomban, s nagymérték­ben hozzájárultak az el­tetszett Gálvölgyi János és Kern András remek szí­­n­észparódia-duett­je, a szokatlan telefonkönyv­­alapötlettel. Papp Laci, Puskás Öcsi, Hidegkúti, Albert Flóri, Grosics, Bene, Lantos valószínűleg azért nem kapott hosszabb és jobb számot, mert nekik ezt is fáradtságos volt meg­­tanulniok, meg aztán úgy­se számít, mit mondanak, hiszen annak örült min­denki, hogy legalább újra láthatja őket (méghozzá szmokingban feszítve!).­ ­ Nem hétköznapi élmény megcsodálni Markó Iván Győri Balettjét, ezúttal vi­dám számban. Utoljára szembenézhettünk a köt­bérek véleményformálásá­hoz, önálló gondolkodásá­hoz, a nyíltabb társadalmi közvéleményhez. Remekül sikerült Verebes István nyitó konferansza, intellektuális és szellemes volt, tapsra ingerlő. Boncz Géza hírei, valamint Bö­­röczki József „idegennyelvű hírcsokra” a dolgok színé­nek és visszájának együttes megmutatásával remek já­tékot hozott. A Mitisír a hogyishívják (Farkasházy Tivadar jelenete) a szoká­sos évi jó színvonalat hoz­ta. A Király és Ii a mű­sorszámban Bárdy György mellett a minap elhunyt Márkus László szerepelt. Trunkó Barna írása remek poénokat kínált a két kitű­nő művésznek. A szerzők az alap után rögtön a pincében található falakat vizsgálták át, vagy ahogyan ők fogalmaztak: történeteket adtak alulné­zetből. Különösen Selmeczi Tibor Hi! című írása tet­szett, amelyben Kállai Fe­renc remekelt. Nagy Bandó András a Tehó mintájára megírta a Csahót, vagyis azt, hogy a tanácsnak mennyivel kellene hozzájá­rulnia egy-egy átlagcsalád költségvetéséhez. Úgy tű­nik, az alapokat könnyebb bírálni, mint a felépít­ményt. Az e témakörbe tartozó írások közül meg­ mán György által oly von­zó emberséggel megszemé­lyesített 1985-ös esztendő­vel. Mindig öröm, ha Ka­bos László és Bodrogi Gyu­la komédiázik velünk, ha Rátonyi Róbert ugyan­olyan rugalmas hajlékony­sággal táncol-énekel, mint évtizedekkel ezelőtt, és ha a szemünk láttára gyorsan felnőtt új színész-humoris­ta generáció — Markos György, Nádas György, Forgács Gábor, Markos Zoltán, Rácz Mihály — énekben, táncban, szöveg­ben új elemekkel parodi­zálja a különböző kóruso­kat és szólistákat. Valószínűleg senki nem esett le a székről a neve­téstől (ha csak az italtól nem) a 85-ös szilveszteri tévéműsort nézve. Szer­kesztőjének, Fodor Imré­nek és rendezőjének, Bed­­nai Nándornak mégis jó lélekkel mondhatjuk: soha rosszabbat ennél. Barabás Tamás ítélésem szerint kevesebb érdemelt nagyobb figyel­met. Jól sikerült beszélge­tés volt a Medve és vadász, amelyben Mester Ákost, a 168 óra felelős szerkesztő­jét faggatta Verebes Ist­ván nevezetesen arról, hogy milyen viszontagságokat élt át az utóbbi idő­ben, különösen azóta, hogy holmi üres széket kínálga­­tott bizonyos illetékesek­nek. Találkozhattunk az Illetékes Elvtárssal — már­mint Koltai Róberttal — is, aki ez alkalommal ismét kitűnő volt, bár nem tudta hozni azt a színvonalat, amit például egy évvel ez­előtt a szilád ekorügyről szólva, vagy most, nemré­giben, a Tomi mosópor reklámkampányával kap­csolatban „kinyilatkozta­tott”. Peterdi Pál sajtóva­dászata most is sok szel­lemes poént kínált. Nekem a műsornak e részletei tetszettek a leg­jobban, még ha egyik-má­sikáról kritikusabban szól­tam is. Mások bizonyára más műsorszámokban talál­ják meg a kedvükre valót. S ezt azért merem így ki­jelenteni, mert úgy érzem, hogy a Rádió szilveszteri programja egészében véve jól sikerült. Valamennyi al­kotója, közreműködője, megérdemli az elismerést. Harangozó Márta A Rádióban Per a hivatal ellen Független amerikai fil­mesek egy csoportja bepe­relte az USA tájékoztatási hivatalát. Egy Los Ange­les-i bírósághoz adták be keresetüket, amelyben az­zal vádolják a hivatalt, hogy az elfogultan ad ki exportengedélyt dokumen­tumfilmekre. Csak az olyan dokumentumfilmek külföldi kivitelét engedé­lyezi, amelyek a hivatal ideológiai elképzeléseit fe­dik, amelyek azzal ellenté­tesek, azoktól az enge­délyt megtagadja. A felperesek hét doku­mentumfilmet sorolnak fel, amelyeknek exportálá­sát az USA tájékoztatási hivatala megtagadta. Köz­tük van egy a mai Nica­raguáról, egy a békeharc­ról, egy a környezetvéde­lemről szóló dokumentum­­film. Egy ország tudta, hogy nagy beteg , halálának híre mégis váratlan. Hihe­tetlennek találta minden­ki, aki szerette, hiszen még közreműködött a rá­dió szilveszteri kabaréjá­nak felvételein, készült a televízió óévbúcsúztató élő­adására, nyilatkozott a rá­dióban, hogy miként fog­ja eltölteni az év utolsó estéjét, és 29-én a Madách Kamarában még föllépett legkedvesebb szerzője, Molnár Ferenc Játék a kastélyban című darabjá­ban. Élete utolsó pillana­táig elkísérte létezésének értelme, egyetlen szerel­me, a színház, a színját­szás. Elkísérte és éltette, hiszen valamit biztosan sejtett romló egészségi ál­lapotáról. Kezdetben talán még elhitte, hogy influen­zavírusok támadták meg szervezetét, később már tudomásul kellett vennie , ám a magánbeszélgeté­sekben és nagyobb társa­ságban egyaránt nevetett azokon a hozzá is vissza­jutó „pletykákon” —, hogy ő súlyos beteg. Csodálatos lelkierővel viselte a fáj­dalmakat, s a nap bár­mely órájában — holtfá­­radtan, gyengén, rossz közérzettel is — készen állt a csodálatos átválto­zásra; a színházban, a rá­dióban igazi önmagává válhatott, színész lehetett. Hangja megerősödött, moz­dulatai frissekké, energi­kusakká váltak. S amint vége lett a varázslatnak, úgy lett még fáradtabb, mint előtte, arca elszür­kült, de máris arról be­szélt, mit csinál majd két óra múlva, másnap, egy hónap múltán, sőt, évek­kel előre tervezett, álmo­dozott. Hogy Márkus László személye mit jelentett a felszabadulás utáni ma­gyar színjátszásban? Ezt már sokan megírták. S lé­nyegében minden hangoz­tatott kisebbrendűségi komplexusa ellenére ő maga is tudta, tisztában volt vele, hogy nem első­sorban drámai színész. Ő valami mást tudott: zse­niálisan, sziporkázóan, egyedülvalóan emberi jel­lemeket megformálni. Kü­lönösen, ha azt az emberi jellemet Molnár Ferenc találta ki. Kritikusai Mol­nár-színésznek is hívták. E színdarabfigurákhoz any­­nyit hozzáadott önmagá­ból, hogy ettől váltak iga­zán eredeti, különleges, szórakoztató alakokká. Úgy érezte, és ki is mondta, hogy ő a színpadon éli az életet, s egész napja nem más, mint várakozás a fel­lépésre, belépés az igazi életbe, a színpad világá­ba. Voltak, akik nem sze­rették, mert másoktól is mindig azt követelte, amit ő maga is nyújtott­a a maximumot. De mindig is sokkal többen voltak azok, akik szerették, becsülték művészetét és érdeklődés­sel fordultak hol maga­mutogató, hol visszahúzó­­dóan szemérmes, de min­dig egyedül rá jellemző, eredeti személyisége felé. Olyan ember volt, aki egyetlen nagy tűzben égett el és rendkívüli tehetsége még nagyon-nagyon sokat adhatott volna mindany­­nyiunknak, ha alkotóereje teljében nem támadja meg a betegség. Moliére Fös­vényét játszotta, amikor először jelentkeztek a rosszullétek, s azóta ret­tegett ettől a figurától. Fölépülése után a Madách Színház lehetővé tette szá­mára, hogy eljátszhassa a Játék a kastélyban bra­vúrszerepét. S mi, nézők pedig bámulattal adóztunk tehetségének, nem min­dennapi játékának, csodá­lattal néztük azt a Márkus Lászlót, aki sose hitte el, hogy meghalhat. És igaza volt! Egész hangszalagra, filmre rögzített munkássá­ga újra és újra elevenné, köztünk valóvá teszi őt. H. M. Márkus­ László Pásztó oskolamesterét — korabeli tanítóját — már egy 1428-ban kelt oklevél is említi. A gótikus jegyeket vise­lő felújított oskolamester-házat ma múzeumként láto­gathatják az érdeklődők. (MTI Fotó : Szabó Sándor terve SZÜLETÉSNAP AZ ERKELBEN JUBILÁL A KORÁL Balázs Ferenc együttese, a Korál, most ünnepli tíz­éves jubileumát. A magyar rockzenei életben önálló stílust képviselő rockcso­port január 6-án délután fél 5-kor és este fél 8-kor az Erkel Színházban tartja meg születésnapi koncert­jét. BILL ÉS A KORMORÁN Új blues-lemez A napokban fejeződött be egy érdeklődéssel várt lemezfelvétel. Deák Bill Gyula második önálló al­buménak címe: Mindhalá­lig blues. A kiváló énekes a felvételt a Kormorán együttessel készítette el. Sinatra Decemberben ülte het­venedik születésnapját Frank Sinatra, ahogy a világ ismeri, teljes nevén (ahogy kevesen ismerik): Francis Albert Sinatra. Ameriika-szerte (Európában kevésbé) mindenki ismeri két ragadványnevét: The Voice — vagyis: A Hang, nagy h-val, akikor nevezték el így, amikor ereje teljé­ben volt. A másik ragad­ványnevet akkor kapta, amikor elmúlt már ötven­éves: 01’ Blue Eyes, vagy­is A kékszemű öreg ... Hozzá hasonlóan nagy és népszerű énekes a 70 éves könnyűzenei műfajban csak kettő volt: Bing Crosby és Elvis Presley. Az utóbbi új korszakot nyitott a rockkal, de Sinat­­rát ez sem tudta lesöpör­ni, csillaga továbbra is fénylett. Jó néhány filmet forgattak Presleyvel, de a nagyszerű énekes sok szí­nészi erényt nem csillog­tatott. Nem úgy Bing Cros­by, aki filmsztárként is élvonalbeli volt. Frank Si­natra pedig 1953-ban, a Most és mindörökké című filmbeli alakítására Oscar­­díjat is kapott.

Next