Esti Hírlap, 1986. február (31. évfolyam, 27-50. szám)

1986-02-01 / 27. szám

BEMUTATÓ ELŐTT Zeneszerző a rendező Álarcosbál • Verdi elképzelései alapján Hat év után az Erkel Színházban újra színre ke­rül Verdi operája, az Álar­cosbál. Rendezőjét, Fehér Andrást és a karmestert, Medveczky Ádámot kértük beszélgetésre, hiszen ket­tőjük harmonikus együtt­működése talán a legfonto­sabb az előadás létrejöt­tében. Medveczky Ádám nyom­ban kiigazít: a színház a legjobb példa arra, hogy a közös célért való munkál­kodásban egyformán fontos minden résztvevő, odaadó együttműködésük valósítja meg a zeneszerző, dráma­író elképzelését. A zene, a színház varázsa kemény m­unka árán jön létre. Fehér András rendező (aki egyébként maga is zeneszerző) március óta, csaknem esztendeje foglal­kozik a darabbal, első ön­álló rendezői feladatával. Rendező-asszisztensként ugyan már hosszú ideje működik az Operaházban, mégis fokozottan érzi most az önálló munka súlyát, izgalmait, feszültségét. Ze­nei előképzettség birtoká­ban, a valóságos hangkép inspirálta a szereplők mozgatásában, a színpadi megjelenítés­­részleteiben. Éppen ez volt a karmes­terrel való jó együttműkö­dés alapja. Egyébként nem először dolgoznak együtt, Medveczky Ádám pedig nem először vezénylő az Álarcosbált. — A korábbi betanulás idején Ferencsik János mellett másod karmes­ter­ként dolgoztam, s a pre­miert követő néhány elő­adás után át is vettem a darabot, mintegy harminc­szor vezényeltem. — Az Álarcosbál min­dig is a repertoár egyik legkedveltebb darabja volt. Lesz-e lényeges különbség az opera előző megszólal­tatásához képest? — A zenei megvalósítás­ban lényegében nincs vál­tozás. Karmesteri pályá­mon először fordul elő, hogy újra premierre vihe­tek egy operát. A művet, Verdi zenéjét ma is ugyanúgy érzem, a megva­lósításban azonban még nagyobb technikai fegye­lemre törekszem. A szöveg némi változtatáson ment át, Kolin Péter (egyébként Fehér András készülő ope­rájának szövegírója) fordí­totta újra. — Fehér And­rás rendezőt milyen elvek vezették az opera színpad­ra állításában? — A mű dramaturgiai alapképlete teljesen vilá­gos, forma­lág jól szerkesz­tett, a szcenikai megvaló­­lósítás úgyszólván „adta magát”. A három főszerep­lő, Riccardo, Boston kor­mányzója, hű barátja, Re­­nato, s annak felesége, Amália jelleme, sorsa jól követhető alakuláson megy át a dráma során, a sors­döntő fordulatok logikája, a jelenetek súlyának a mű egészében való arányos el­osztása jótékonyan megha­tározta a színpadképek rendjét. A darab második felvonásbeli zenei csúcs­pontja egyben gondolati szimmetriatengely is. Ezután sötétre váló, majd újra színesen felfénylő színpadkép teszi majd még nyilvánvalóbbá. — Valamit a díszletek­ről, jelmezekről? — Mindez az olasz ro­mantika stílusában készül. Helyszínteremtő, mégsem feledteti sosem magát, a színházat. Azaz úgy érzem, azzal szolgálom leghíveb­ben a remekművet, hogy­ha hagyományos eszközök­kel viszem színre azt. El szeretném érni, hogy a közönség Verdit kapja, hogy az érdeklődés köz­pontja maga a zeneszerzői elképzelés maradjon. — A díszletek tervezője Szlávik István, akinek ez az első operai munkája. Szakács Györgyi jelmezeit viselik az énekesek — nem kis feladatot jelentett szá­mára a nagy létszámú kó­rus felöltöztetése. — Kik játsszák a főbb szerepeket? — B. Nagy János az egyetlen, aki mindkét sze­reposztásban fellép, Ric­cardo szerepében (egyéb­ként — stílszerűen — Bos­tonból, vendégfellépésről érkezik, s csak az utolsó próbákon vesz majd részt) Amáliát Rohonyi Anikó, il­letve Dénes Zsuzsa. Rena­­tót Ötvös Csaba, illetve Kovács Pál énekli. Csák P. Judit VILLA LOBOS MŰVEIBŐL Gitárest Heitor Villa Lobos bra­zil gitárművész műveiből ad estet a Zeneakadémia Nagytermében holnap fél 8-kor Szendrey-Karper László. A koncert kapcso­lódik ahhoz a sorozathoz, amelyet a művész immár tizenhét esztendeje kez­dett, s amelynek kereté­ben a többi között Bartók, Farkas Ferenc és Bach műveiből adott egész estes önálló hangversenyt. A holnapi műsoron a brazil zeneszerző öt prelűdje, tíz etűdje és öt brazil tánca, szólal meg. Villa Lobos munkássága abból a szempontból is kiemelkedő, hogy ő az el­ső zeneszerző, aki a brazil folklórt ötvözte az európai zenei törekvésekkel. A szá­zadelőn Európában sajátí­totta el azokat a zenei stí­lusokat, amelyeket De­bussy, Ravel és de Falla neve fémjelez. (kdi) Reklám­film és szeretet — Tanár úr, kérem, ez mi? — kérdi kezében egy Coke feliratú üdítősdoboz­zal a XXI. századi régész­hallgató, amikor egy XX. század végi „leletre” buk­kannak valahol az Egye­sült Államokban. — Ez? ... Fogalmam sincs.... — hajítja el a professzor megvetően a tár­gyat. — Gyertek, indu­lunk! M­int és a csoport beszáll egy légpárnás jár­műbe, amelynek oldalát Pepsi felirat díszíti. Az aligperces reklámfilm vé­gén felirat: „Az új gene­ráció választása. Pepsi." Tovább tartott leírni ezt a pár sort, mint megtekin­teni a 32. cannes-i rek­lámfilmfesztivál fődíjas filmjét. Egyébként a mi­nap a Magyar Kereskedel­mi Kamara dísztermében levetített, több mint száz díjnyertes reklámfilm mindegyikére a tartalmas rövidség, a kitűnő fényké­pezés, és a finom humor volt a jellemző. Hol van már a szex, a vérfagyasztó horror, a vaskos nevette­­tés, ami a négy-öt évvel ezelőtti reklámfogásokat nagyrészt jellemezte . . . Hovatovább ezek az apró alkotások — ha az ember legalább egy évtizede fi­gyelemmel kíséri alakulá­sukat — talán a lehető legjobban kifejezik az új technika, a legújabb fo­gyasztási szokások mellett az „életérzés-divatokat” is. A mostani család- és sze­­retetcentrikus életérzés, ami lassanként kifejlődik a nosztalgiahullámból, az­­meg átszövi a fénycsőrek­­lámtól a háztartási reklá­mokon át a sört propagáló filmeket is. A reklámpszi­chológia alkalmazói — a sikeresek — jól követik azokat a divathullámokat és -modelleket, amelyekkel ebben a háborúskodó, éhín­ségtől szenvedő, természe­ti csapások sújtotta világ­ban a legjobban hatni tud­nak a fogyasztókra. Ami­kor az egyik, oklevéllel ki­tüntetett magyar filmet vetítették — a Mafilm— Hungarofilm versenyrek­lámját —, minden­ki fellé­legzett: a kommandó egy halászlékonzervet talál a bombának hitt díszdoboz­ban . . . Derűjéért és finom szellemességéért kapott ok­levelet nyilván a másik magyar reklámfilm is, amelyikben az ismert vi­lágsláger harmonikaszóló­ját egy harmonikaajtó „játssza”. (pálffy) Reviczky Gábor har­minchét éves, színész. 1979 óta a Vígszínház tagja. Ne­vét a szakmában megkurtí­totta a szeretet: Revinek hívják, sőt sokan Revi ba­bának. Revi baba kopaszodik. Tonzurája van. Feje búb­ján gyérül a vékony szálú haj, amely különben csap­­zottan veszi körül boltoza­tos koponyáját. Szeme cso­dálkozó, orra egyenes, álla akaraterőről tanúskodik, mintha cáfolni akarná az arcon gyakorta megjelenő félszeg mosolyt. Tartása deréktól felfelé egyenes, járása térdben kissé rogy­­gyant. Hangja kellemes, behízelgő bariton, lágy Szó mi sző, külseje olyan érdekes egyéniségről árul­kodik, aki egyformán al­kalmas tragikus és ko­mikus alakok ábrázolására. 1973-ban kapott diplo­mát a Színművészeti Főis­kolán és utána hat évet vidéken töltött, a kaposvá­ri, debreceni, miskolci és kecskeméti társulatnál. Vándormadár volt, két év­nél hosszabb ideig egyik helyen sem bírta. Pedig el­vétve kapott csak kisebb feladatot, képességének megfelelően nagy szerepe­ket bíztak rá. Eljátszotta Az ötödik pecsét, az Ördö­gök, a Gondnok, a Loren­­zaccio, a Florentin kalap vezető nagy figuráját is, de legszívesebben A félkegyel­mű Miskin hercegére emlé­kezik. Érthető. Amikor a Dosztojevszkij-regény szín­padi változatával Budapes­ten vendégszerepeltek, az előadás végén Reviczky Gábort nemcsak felerősödő taps fogadta, hanem a szín­ház különböző helyeiről a kiemelkedő teljesítmény­nek is ritkán kijáró har­sány „bravó” kiáltás. Revi a Vígszínház egyik olyan művésze, akit folya­matosan és sokat láthat a közönség fellépéseinek szerződésében előírt számát rendszeresen túlteljesíti. Széles a foglalkoztatási skálája, Csehovtól Szép Er­nőn át Csurkáig terjed, da­rabjaik jelentős alakítások­ra nyújtottak lehetőséget, a műsoron levő produkciók közül a Deficit és a Kínai­ak áll legközelebb a szívé­hez. Az új naptári év el­ső hónapjában Az öreg hölgy látogatása , című dürren matti tragikus ko­médiában lehet tragikus és komikus Tanár úr, utána a Vigadóban műsorra kerülő Szerelem 6-ban próbálla majd azt a szerepet, ame­lyet Darvas Iván játszott Várkonyi Zoltán rendezé­sében a magyarországi ős­bemutatón. Bárhova szerződött, min­dig a színház válogatott csapatához tartozott, azok­hoz, akik sohasem voltak házon belüli munkanélkü­liek A rendezők szerettek és szeretnek vele dolgozni, ami nem jelenti azt, hogy ő is mindegyikükről csak az elismerés szavaival szólna Van véleménye. Nemcsak a színházról A politika, a társadalom, a sport egy­aránt izgalmas terep szá­mára és kínálkozó alkalom, hogy tájékozottságával meglepje és nem köztudott intimitásokkal meghök­kentse vitapartnereit, hall­gatóit. Nem riad vissza a ma­nuális munkától. Ady-lige­­ten házat épített. A fűtésen és a vízvezetékszerelésen kívül minden a két kezét dicséri a tetőszigeteléstől a burkolásig, csempézésig, festésig. De ért a gépko­csikhoz is, már az ötödiket koptatja, csak végszükség esetén fordul szakember­hez, maga bütyköli-javítja a hibákat. Tíz film és tv-főszerep van mögötte, de nem ezek­re büszke. Horgásztudomá­nyára! Szabad idejében a Tiszához furikázik megvi­selt kocsiján, sátrat ver, nomád életet él. Legna­gyobb teljesítménye egy ti­zenegy kiló és negyven de­­kás busa kifogása. Olyan túlszárnyaló lelkesedéssel beszél vízparti élményei­ről, mint beugrásairól. Színészek nem szívesen vállalkoznak arra, hogy megmentsenek egy elő­adást. A fokozott koncent­ráció komoly idegi megter­heléssel jár, rendkívül rö­vid az idő a szöveg elsajá­títására. Reviczky Gábor kifeje­zetten szereti az ilyen hely­zeteket. Három rövid pró­bával ugrott be a várszín­házi Vízkereszt előadásba és Malvolia szerepében va­lósággal lubickolt, még va­donatúj játékokkal is meg­lepte partnereit, de ugyan­úgy brillírozott a József Attila Színház A kikapós patikárius című székesfe­hérvári előadásán a beug­rásra. Végtelen szabadságot érzett, az önfeledt játék boldogságát, nem kötötte a hosszú próbák alatt be­­súlykolt mozdulatok, hely­zetek kényszere, még arra is tellett energiájából, hogy rögtönzött szójátékkal mu­lattassa kollégáit a nézők legnagyobb örömére. Komédiás alkat. Kecske­méten a Strogof Mihályról szóló dramatizálásában a bőkezű rendező két kis sze­reppel ajándékozta meg. A Rendőrminisztert­ ragasz­tott füllel játszotta, a für­ge Vámost féllábúra vette. Második szerepe rövid je­lenete alatt mondatonként meghúzta az előtte levő vodkásüveget, amelyben természetesen víz volt, ki is ürült az utolsó cseppig. Az utolsó előadáson, ame­lyet a szakmai zsargon te­metésnek nevez, víz helyett vodkát tettek az üvegbe. Revi vállalta az áldozatot, beidegzett mozdulattal ivott mondatonként, kitá­­molygott a színpadról és összecsuklott az öltözőben. Nem akarta megfosztani a közönséget a színjátszás varázsától, attól a logikus illúziótól, hogy a szemük láttára miként hat az alko­hol, sőt, nem akarta észre­­vetetni a közönséggel, hogy a világot jelentő deszkákon olyasmi történik, amibe a nézők nincsenek beavatva. • • Lehet, hogy különösen hangzik: komoly művész szép tette. Mámorosan emelkedett, szinte költői. Ha színészről egyáltalán ilyen leírható, ez a fizikai cselekvés Reviczky Gábor szavak nélküli ars poeticá­ja volt. SZATMÁRI ISTVÁN: REVI BÁBA MM t egy elromló házas­ságban élő, gyermekre vá­gyó fiatal nő, egy másik, aki most készül elhagyni családját, a harmadik, akit férje hagyott ott kisfiával, s a negyedik, akinek ki­mondatlan vágyait gyer­meke fogalmazza meg. Könnyen kitalálható, hogy nő — Zóra Kristufková — írta a Történetek férfiak­ról, nőkről, gyerekekről cí­mű tévéfilmfüzért. A kö­zéppontban egy-egy nő­alak, de a legfontosabb — bár gyakran hiányzó — szereplő a férfi. A férj, a szerető, az apa, a társ. A csehszlovák „társadalmi dráma" történetei minden­napiak, mégsem banálisak. Érdekelnek minket, mert saját bajainkra emlékez­tetnek, de nem bosszanta­nak, vagy untatnak, hiszen egy-egy ember, család gondjainál jóval többet mondanak. Nem lett jó, ami már majdnem sike­rült, megromlott, ami egy­szer csodaszép volt, végze­tesen bonyolult már egy pofon egyszerűnek tűnő megoldás is. A legjobb, a legegyszerűbb a két utolsó történet volt. A tenger cí­műben a gyereke születés­napját ünneplő és közben férjét haza váró nő és a mindent sejtő kisfiú kettő­se kitűnő, s nagyon találó a magyar szinkron (Rák Kati és Németh Kristóf). Félsiker, ha jók a gyerek­­színészek és a záró törté­netben. Az elefántban­ Kö­ves Dóra még csak erősí­tette a hatást. Ebből az epizódból ad egyedül némi engedményt a szerző: az apára vágyó kisfiú kisze­mel magának egy fiatal­embert, aki a kezdeti fel­buzdulás után eltűnik a tömegben. Az utolsó pilla­natban azonban meggon­dolja magát. Ennek a tör­ténetnek még boldog vége is lehet. Talán. (molnár) Elektra-vázla­tok Nemcsak amatőrszínházi berkekben volt már ismert a név: Stúdió „K”, melyet az azóta széthullott csoport után örökölt a ma működő színházi alkotóközösség. A tagok kezdők, messze még a színészi kifejezőerőnek attól a fokától, ahová az előző együttes eljutott. Meg kell tehát küzdeniük az elődök emlékével is, ami­kor — továbbra is Fodor Tamás irányításával — sa­ját, új arcukat akarják megalkotni. A Vázlatsor az Elektra történetéhez jelentős állo­más ezen az úton. Az ese­mények „tördelése” a hí­res-nevezetes Woyzeck­­produkcióra emlékeztet, de ez az öt szerző műveiből összeállított Elektra-darab maga is vonzza ezt az elő­adásmódot. S a nézői ké­nyelmetlenség, hogy egy viszonylag kicsiny térben ide-oda kell tódulnunk ah­hoz, hogy jelen lehessünk, bőségesen megtérül: egy idő után észrevesszük, nem azért megyünk, hogy minél előnyösebb helyet foglaljunk magunknak, ha­nem mert az események ló­dítanak előre, kívánják részvételünket. A régi fo­gás, a közönség bevonása, melyről sohasem mondhat le a művészet, különösen az amatőrmozgalom, új és új alakban mindig feléled s itt nemcsak mechanikusan ér­vényesül. Ott vagyunk az agórán, amikor Argoszban a legszélesebb nyilvánossá­got érintő ügyek hirdettet­­nek ki és belesünk királyok hálószobáiba, tanúi leszünk a titkoknak, melyek soha­sem maradnak valóban in­timek, hiszen uralkodók, politikusok és művészek mindig ki vannak téve ku­tató szempillantásaink­nak. Nem hízelgő a szerep, melyet a Stúdió „K” elő­adása nekünk, nézőknek szán. Néma cinkosai va­gyunk egy királygyilkosság­nak és legfeljebb csöndes eszmei támogatói a bosszú­nak. És tanúi sokféle szen­vedésnek, lelkinek és fizi­kainak, melyeket erőtelje­sen, de egyelőre nagyobb megfeszüléssel, mint belső feszültséggel játszanak a színészek. Fodor Tamás csoportjának már van al­kalmas egyénisége (Bakos Éva) , Klütaimnesztia, vagy Aigisztosz (Szalay Szabó István) eljátszására. Van egy „Elektra-alkat” is, Il­lés Edit, elhisszük Khrü­­szothemiszt is Petri Anná­nak. Inkább eredeti embe­ri, mint színészi adottsága­ik alapján kaphatták azon­ban ezeket a szerepeket, még messze állnak attól, hogy könnyedek is tudja­nak lenni, hogy a hatáskel­­tés izzadságszaga kevésbé legyen érezhető. De ebben a testközelségben minden­nek talál funkciót az elő­adás, dramaturgiailag he­lyükön vannak, indokoltak még a fogyatékosságok is. Meglehetősen pontosan mutatja ez az előadás egy új együttes mai helyzetét. Az egész már összeáll, még ha hiányosak, tökéletlenek is a részletek. Molnár Gabriella □ PAPP OSZKÁR festő­művész gyűjteményes kiál­lítása nyílik február 7-én, déli 12 órakor az Ernst Múzeumban (V., Nagymező u. 8.). A kiállítás, melyet Vitányi Iván nyit meg, március 9-ig várja a láto­gatókat. □ HÁROM JÁTSZMA címmel mutatja be új ba­lettestjét ma a Pesti Vigadó Az előadás ko­reográfus-rendezője Krá­­mer György, közreműködik Metzger Márta, Lőcsei Je­nő, Krámer György, Király Melinda, Móricz Éva, Pá­­vics Judit, Lencsés Éva, Szekeres Lajos, Szilágyi Gyula.

Next