Esti Hírlap, 1986. augusztus (31. évfolyam, 179-203. szám)
1986-08-01 / 179. szám
SZEMLE AZ ÚJ METRÓSZAKASZOK gyorsabban is... ” Árpád híd ♦ Forgách utca ♦ Gyöngyösi út ♦ Újpest Aki a környéken lakik, tapasztalhatja, mások évtizedek óta megszokták: tovább épül a metró. Hosszas előkészítő munka után, számtalan változat felülvizsgálatával született meg az érvényes munkaprogram: az Árpád hídtól az újpesti Bajcsy-Zsilinszky útig húzódó 3,9 kilométer hosszú szakasz 1990-re készül el, 7,7 milliárd forint felhasználásával. Ez azt jelenti, a földalatti vasút legújabb szakasza méterenként közel 2 millió forintba kerül. Ekkora költségnél már fokozottabban kell figyelni a jó minőségre, a határidő megtartására, hiszen a minimális csúszás is milliókat vehet ki fölöslegesen az ország zsebéből. A képlet azonban fordítva is igaz: esetleges előrelátással, az új szakasz határidő előtti átadásával a megtakarítás is tetemes lehetne. Iízemelik a parakot A minapi szemlén, amelyet Derzsi András, a Fővárosi Tanács Közlekedési Főigazgatóságának vezetője tartott, a résztvevők a munkák állását tekintették át, s a következő időszak szükséges intézkedéseiről határoztak. Az új szakasz első állomása a Forgách utcánál épül. A megálló hatalmas medencéhez hasonlít. A Hídépítő Vállalat azonban jól halad a munkákkal, még néhány művelet, és a peronra ráemelhetik a „fedőt”. Érdekessége, tudom meg Lakatos Ervin igazgatótól, hogy ez az elsőállomás, a metróépítés történetében, amely előre gyártott elemekből készül. Arrébb, a Váci út—Tahi utca kereszteződésében szintén érdekes munka folyik. A Rákos-patak vizét hatalmas csőbe szorítva emelik át a munkaterületen, szélesítik a medret. A metró ugyanis a patak fölött halad majd el, a víznek pedig áradáskor is akadálytalanul el kell jutnia a Dunába, nem moshatja alá a pályát. A feladat nem új, de nem is könnyű. Először a Nagykörút—Rákóczi út kereszteződésében, az Emke aluljáró alatt kellett hasonló módon gondoskodni a szennyvíz elvezetéséről. Közvetlen járat A vonal második állomása a Gyöngyösi út. Az alagút már ideért, sőt tovább is nyújtózkodott. A megálló helyén azonban még javában tartanak a földmunkák. — Haladhatnánk gyorsabban is, de az idei keret nem engedi meg a nagyobb tempót — mondja Lakatos Ervin. — Egyébként itt is alkalmazzuk az előre gyártott elemeket az állomás építésénél, ezzel nagyon felgyorsul a helyszíni építkezés. Szűk esztendő alatt el tudnánk vele készülni —■ magyarázza. Biztosan így is van, noha akad olyan terület a környéken, ahova még nem ért el a gép vasmarka. A metró innen tovább indul, az újpesti vasúti megállóhelyen keresztül, az Árpád út felé. Ez a munkaterület már a KÉV-Metróé. A Temesvári utcai alagút szintén kész. A közös, MÁV-metróállomás építése javában tart. A hármas metróvonal egyelőre utolsó állomása a Bajcsy-Zsilinszky útnál lesz. Itt még bontják a házakat. Az újpesti tűzoltói vállalták, hogy szabadidejükben — az építőanyag fejében — eltüntetik az épületeket. A káposztásmegyeri lakónegyed lakói azonban már az esztendő végétől közvetlen villamosjárattal juthatnak el a metróhoz. Decemberben átadják a Szilágyi, utca—Fóti út kereszteződésében a felüljárót, amelyen át a 12-es villamos közlekedik majd az Élmunkás téri metróállomás és a lakótelep között. A felüljáró építése a tervek szerint halad. Az egykori akácerdő (és szeméttelep) helyén szépen ívelődik a 830 méter hosszú, 16 méter széles létesítmény. A környék azonban még borzasztóan rendezetlen. Vajon az új vonalon meginduló villamos óriási gizgázok, építési törmelékek halmai között fog közlekedni , avagy sikerül addigra kulturált környezetet varázsolni az elvadult táj helyén? A lassítás luxusa Nos, 1986. július végén ez a kép fogadja az arra járót az észak-déli , metróvonal építésén. A kivitelezők nem félnek attól, hogy az 1986-ra jutó 1385 millió forintot nem tudják felhasználni. Az már inkább elgondolkoztató, mi lesz, ha jóval az év vége előtt elfogy a pénz, s a többihez csak januárban nyúlhatnak hozzá. Az építők — időtöltésképpen — biztos találnak apróbb-nagyobb elfoglaltságot — csak az a kérdés: megengedhetjük-e ezt a luxust magunknak? Horváth K. József ■ ■■■ - ' ■ -■ -------------------------------COLOSTRON színes televízióra! Ára :25,900 Ft ■--------------------------------------------OTP-re is.----------------------------------------------ELŐJEGYEZTETHETŐ az alábbi szelvény beküldésével az előleg befizetéséhez csekket küldünk ) KERAVILL Kereskedelmi Vállalat,1361 Budapest Pf.: 24. \q C.ü név 2 .TTT'l L .i.I.i-L..................................................................................0-2 12 _______________________________________«p» 0.2 lakcím ______ M&O a Idén éri el első alkalommal az egy milliárd forintos termelési értéket a Soproni Autófelszerelési Ipari Vállalat, ahol több mint ezer féle cikket gyártanak. Ennek hatvan százalékát exportra szállítják. A hazai járműprogramon belül a Rába, az Ikarus és a Csepel Autógyár jelent nagyobb piacot számukra. (MTI Fotó : Matusz Károly) ./ t/MXBOL Új berendezések a selyemgyárban gyárában azokon a japán berendezéseken, melyeket az előkészítő üzem rekonstrukciójához vásárolt a gyár a nyár elején. Az üzem Japánban kiképzett szakemberei a gépeket gyártó Tsudakoma cég két mérnökének segítségével , a tervezett szerelési időnél csaknem egy hónappal korábban végeztek az üzembe helyezéssel. A teljesen automatizált és elektronizált berendezésekben a sodratlan elemi szálakat is alkalmassá lehet tenni a szövésre, s egyúttal a termékek minősége is javítható. Nem közömbös az sem, hogy a sodrás lassú és drága technológiai folyamatának kiküszöbölésével mód nyílik a jóval olcsóbb sodratlan poliészterfonal feldolgozására. E megtakarítás révén az új gépsor harmincmillió forintos ára három év alatt megtérül. A századunkkal egyidős, 86 éves szentgotthárdi gyár felújítása az előkészítő üzem rekonstrukciójának befejezése után a gyártó gépsorok korszerűsítésével folytatódik. A szövődéi fejlesztés első lépéseként a legöregebb gépeket cserélik ki még ez év szeptemberében. (MTI) Megkezdődött a termelés a Magyar Selyemipar Vállalat szentgotthárdi TÁJÉKOZÓDIK A FŐNÖK ASSZONY. Ali kell a Quellének Ritkán adódik, hogy olvasóinkat az üzleti élet kulisszái mögé kalauzolhatjuk. A Tricotex vezetőjének, Antal Józsefnek jóvoltából most mód nyílik erre. • Budapestre érkezett a világhírű nyugatnémet Quelle cég főnökasszonya, Grete Schickedanz, s azonnal megkezdte tárgyalásait. A Fórum Szállóban meglehetősen szűk körű, szakmai divatbemutatón vett részt. Kíséretének, valamint a honi gyártó cégek vezetői, minisztériumi tisztviselők társaságában megismerkedett a Tricotex jövő évi kínálatával. Véleményének gyakran tapssal adott hangot. A manökenek mutatós masírozása után közelebbről is szemügyre vette az egyes ruhadarabokat. Az ezt követő állófogadáson pedig szót váltott a megyar gyártókkal is. Grete asszony fáradhatatlan. Kedves, megnyerő, mosolya mindig természetes. Kollégái és magyar partnerei egybehangzóan állítják: dinamikus, rendkívül aktív, minden iránt érdeklődik és családias légkört, jó hangulatot teremt a cégnél. 99 Tizenöt éves korában kötötte az életét a Quelléhez. Idestova hat évtizede. Férje — a cég alapítója —, halála után, 1977-ben vette át az irányítást. Ügyes üzletpolitikát folytat, érvényesíti akkor is, amikor magyar cégekkel szerződik. Fontosnak tartja ezt a piacot, érdekelt a forgalom növelésében. Véleménye szerint, a magyar lányok és asszonyok divatosan öltöznek. Szépek, kedvesek, bájosak és jól mutatnak, vagyis adnak magukra, a ruházatukra, s ezért is öröm nekik dolgozni. Quelle — Quality. Sokan játszanak így a szóval, akik ismerik a cég termékeit. Két hónapja már Budapesten is működik Quelle csomagküldő áruház, a Forrás. Az igazgatóval, Korda Györgynével is volt alkalmunk most a fogadáson szót váltani. • A Forrásban eddig 3300 vevő fordult meg, de ez tízezer érdeklődőt takar. katalógus alapján lehet rendeléseket feladni, s általában 60-90 nap alatt teljesítik is a kívánságokat. A legtöbb időt a szállítás viszi el, hiszen többnyire kamionnal fuvaroznak az NSZK-ból. A legnagyobb érdeklődés a technikai cikkek iránt tapasztalható. Rendkívül kelendők a magnós rádiók, a hűtőszekrények, a mosógépek, de ruhákat, bútorokat is nagy számmal rendelnek. Érdekesség: főleg a fiatalok vásárolnak itt. Ebben az évben 300-350 millió forintos forgalmat várnak. Örömmel nyugtázzák, hogy a kezdeti nehézségek idején is nagyon megértők a vásárlók. Borsi László Itt Budispestről. AMÚGY ÉLÉNK VOLT A VITA Aki hosszan ír, az más gazságra is képes. (Szállóige.) Évek óta vívják a harcot a hosszú tanácsi iratok ellen. Kevés eredménynyel. A magyarázat: a körülményes, homályos, terjedelmes fogalmazás — biztonságos. A mondanivaló eltűnik, mint tű a kazalban. Pedig a vaskos előterjesztések nemcsak időt rabolnak el. Történt egyszer, hogy a tanácskozás előtt az elnök a kirányi jelentések közepébe papírt tett. „Aki idáig elolvasta, jelentkezzék!" Egy városatya sem jelentkezett. Különben a vita élénkvolt. ARANY JÁNOS A FŐVÁROSRÓL Mindenki, aki fővárosunk szépítésére, fényére, dicsőségére egy-egy lendületet adott, vagy egy követ hordott, megérdemelte a hálát, mert a magyar nemzet fővárosa az egész nemzet anyagi és szellemi haladásának mértéke. Ezek a szavak Arany János folyóiratában jelentek meg több mint száz évvel ezelőtt. Ismert, hogy legjobbjaink, Széchenyi, Kossuth, Táncsics és mások nevéhez hány fejlesztési ötlet, javaslat fűződik. De azokra is emlékezzünk, akik „éltető szeretetre" buzdították honfitársaikat. Az írás elárulja, hogy mit keltett nagy érdeklődést az 1860-as esztendőkben. A budai népszínház ügye, a hegyek közti erdő pusztulása ellen való intézkedések, a vendégriasztó Margitsziget felkarolása, a Duna-partok „kitatarozása”. S tanulságos korunkban is a nagy költő és barátai következő gondolata. Fővárosi érdek a mindennapos alkotó szeretet, soksok apró megnyilvánulása „egy pár fa ültetése, egy kert, egy pad felállítása”. FÁRAÓK KORÁBAN óegyiptomi emlékek tanúsítják: már a fáraók korában földlabdával ültettek át fejlett nagy fákat. Mert az építész — a fáraók korában — így gondolkodott. Ha egy hatalmas építkezés ára nyolcmilliárd, vétek épp a tíz- vagy százezres kiadáson, a megszépítő befejezésen, takarékoskodni. A legtöbb óegyiptomi nem a hasznosságról ítéli meg a művet, hanem arról: szép vagy nem szép. S fölösleges husángokat ültetni az út szélén, hiszen a forróságban, kiszáradnak. Valóban , így gondolkodott az építész? A tény: ősi egyiptomi rajzon jól látható, hogy munkások földlabdás, lombos fát visznek. Későbbi feljegyzések tanúsítják: görög földön, majd Rómában a nagy építkezések környezetét dús fásítással szépítették. Aczél Kovách Tamás Gyűjtemény ajándékba Értékes képzőművészeti gyűjteménnyel gazdagodott Csorna. Szíj Rezső művészettörténész a rábaközi kisvárosnak ajándékozta az országhatárokon túli magyar művészek alkotásaiból álló gyűjteményét. Az anyag harminc kortárs alkotó csaknem 250 festményét, grafikáját tartalmazza. A gyűjteményben szereplő műtárgyakat állandó kiállításon tárják az érdeklődők elé. A tárlatnak a most felújítás alatt álló volt Premontrei rendház ad majd otthont.