Esti Hírlap, 1986. szeptember (31. évfolyam, 204-229. szám)

1986-09-01 / 204. szám

. Tulajdonképpen nem is olyan könnyű kinyomoz­ni, hogy a sokféle vissza­emlékezés közül miért ép­pen Anna Frank naplója rázta meg ennyire a világot, s könyvben, színpadon lett maradandó értékű műalko­tássá? A legvalószínűbb okok közül kettő minden bizonnyal az lehet, hogy Anna Frank bármilyen gyerek volt is, tudott írni, megjeleníteni, dialógusokat formálni, a másik, hogy maga a helyzet olyan drá­mai volt, annyira sűrített, hogy a legjobb írók is csak nagy szellemi erőfeszítések árán tudhatnak ilyen vég­letes szituációt előállítani. Mindehhez még hozzá tar­tozik talán az is, hogy erről tudjuk: semmi nem kitalá­­ció, ez volt a valóság. Az a színpadi változat, amit most kiváló színészek tol­mácsolásában láttunk, ki­használja mindezeket a le­hetőségeket, és Boris Sagal rendező rendkívül ügyesen, rugalmasan, a kamerájával szinte bebújva a díszletek szegletei közé, úgy vitte vászonra, hogy csak nagyon ritka pillanatokban érez­tük a játékot színpadsze­rűnek. Mindezekhez az eré­nyekhez még hozzájárul a valóban kiváló színészek játéka, elsőként is Melissa Gilberté, aki Csellár Réka magyar hangján nagysze­rűen szólalt meg. Maximi­lian Schellnek, az apa vi­szonylag egysíkúbb szerepe jutott, de személyiségének gazdagságával ezt a minta­apát is sokdimenzióssá vál­toztatta. Nem ismeretlen a világ színház- és moziked­velői között Joan Plowright neve sem. Szót kell meg ejteni a többi magyar szinkronhangról is, elsősor­ban Tordy Gézáéról, Pász­tor Erzsiéről és Margittai Ágiéról. —bel— BUDAPESTI VONÓSOK Egy zenekar pályafutása Négy koncert vendégekkel a Megsokasodtak az utcán az őszi hangversenyekre invitáló plakátok. Az egyik tudtunkra adja, hogy a Pesti Vigadó négy koncert­ből álló sorozatot rendez a Budapesti Vonósok közre­működésével. Ebből az al­kalomból beszélgettünk az NSZK-beli vendégszerep­lésről nemrég hazaérkezett együttes művészeti vezető­jével, Botvay Károllyal és koncertmesterével, Bánfal­vi Bélával. — Mikor, kikből, milyen céllal alakult az együttes? — 1977-ben egy egész kicsi magból, egy vonós­kvintettből, Zeneművészeti főiskolások hívták életre a maguk szórakoztatására, arra, hogy közösen muzsi­káljanak, illetve egy-egy versenymű tolmácsolásánál kísérjék egymást. Szerény körülmények, mostoha pró­baviszonyok jellemezték azt az időszakot. Az első szereplések színhelyeiül különféle kollégiumok, iparitanuló-otthonok szol­gáltak. S ahogy ez az ön­tevékeny magántársaság egyre inkább nemcsak a sa­ját gyönyörűségére fejlesz­tette készségét a kamara­zenélésben, úgy lett az együttesnek lassan híre­­rangja, s épp ez okozta a gondot. Akkor ugyanis még mindenki zeneakadémista volt, s amikor befejezték tanulmányaikat, fix fizetés híján „elrepültek"­ a zene­kartól is. Akadtak például olyanok, akiket a milánói Scala csábított el, így az­tán az első években elég nagy volt a „lélekvándor­lás"­, s ez bizony nem ha­tott kifejezetten jól a mű­vészi munkára. — A zenekar életében döntő változást hozott 1982- ben a belgrádi nemzetközi kamarazenei verseny ... — A rangos mezőnyben, tizenegy ország muzsikusai közül, a második díjat sze­reztük meg. A versenyre való felkészülés, majd a si­ker nagyon összekovácsol­ta az akkor már 12 tagú társaságot. Úgy igazán, komolyan ettől kezdve dol­goztak együtt. Belgrádban, a kötelező Händel concerto grossók és a magunk ál­tal választott Járdányi­ Sinfonietla mellett, egy kortárs jugoszláv szerző kifejezetten a versenyre írt, Perpetuum mobile cí­mű, kompozícióját kellett bemutatni, amelynek kot­táit csak két héttel a fellé­pés előtt kaphattuk meg. Így akarta lemérni a zsű­ri, miként birkózunk meg egy új, igen nehéz darab­bal. — Az együttes tehát nagykorú lett. Miképp tud­nák összefoglalni az ezt követő esztendők króniká­ját? — Ezek után már rend­szeresen foglalkoztatott bennünket az Országos Filharmónia, szép sikere­ket arattunk a fővárosban és vidéken egyaránt. Le­mezfelvételt is készítet­tünk: Lehotka Gáborral Händel négy orgonaverse­­nyét szólaltatjuk meg. Az együttes létszáma közben 19-re emelkedett: 6 első-, 5 második hegedűs, 3 brá­csás, 3 csellós, 1 bőgős és 1 csembalista. A korábbi arány is módosult, hiszen ebből mindössze négyen főiskolások, a többiek már végzett művészek. Reper­toárunk igen széles: felöle­li mindazt, amit a barokk­tól napjainkig vonós ka­marazenekarra írtak, sőt alkalmi fúvósokkal kiegé­szítve az együttest, az elő­adható darabok listája to­vább bővíthető, s mi gyak­ran élünk e lehetőséggel. Az elmúlt években külföl­dön is szerepeltünk: az NSZK-ban, Belgiumban, Ausztriában, a Szovjetunió­ban és Lengyelországban. Az igazi sikernek nem is a meghívást, hanem a vissza­hívást tartjuk. Ezért is va­gyunk büszkék a mostani két koncertre az NSZK-ban, ahol már másodszor jártunk. Arra is, hogy a mostani idényben a Moszkvai és a Varsói Kamarazenekarral lépünk egy sorozat kere­tében a Zeneakadémia pó­diumára, és arra, hogy a tavalyi négy hangverseny­ből álló vigadóbeli soro­zat után most újra felkér­tek minket négy koncertre. — Ezzel visszaérkeztünk a Feszi Frigyes által ter­vezett épületbe. Mit hall­hatunk itt az idén a Bv- V­igad­óba­u­­ dapesti Vonósok tolmácso­lásában? — A négy est műsora hagyományos program, ke­resztmetszete repertoárunk­nak. A széles skálát már a szeptember 29-i nyitóhang­verseny szerzői gárdája is jól érzékelteti: Purcell, Haydn, Leclair, Mozart, Respighi. Október 25-én, Mozart-, Händel- és Vival­­di-művek csendülnek fel, december 8-án Purcell­­szvitek és barokk áriák, január 29-én pedig egy­­egy Vivaldi- és Haydn­­versenymű, valamint két Mozart-darab szólal meg. Az első est szólistája Stefan Ruha (hegedű), a másodiké Sebők György (zongora), a harmadiké Hamari Júlia (ének), a ne­gyediké pedig a Budapesti Vonósok három ifjú mű­vésze. — Ha a vége jó, min­den jó, az együttes siker­rel pályázta meg az MTA Soros Alapítványát. — Valóban, hiszen 1986 januárjától három éven át így állandó anyagi támo­gatásban részesülünk, és ez megteremti a feltételét a folyamatos, elmélyült munkának. Nem kell tehát kényszerből rangon aluli fellépéseket vállalnunk, s ily módon minden erőnket a legfontosabb feladatokra tudjuk összpontosítani. Le­hetőség nyílik a tagság ösz­­szetételének megszilárdítá­sára is, s arra, hogy immár végérvényesen megvessük lábunkat a hazai és külföl­di zenei életben. Dalos Gábor A GERENCE VÖLGYÉBEN Koponyák alapján a portrészobrok Az Esti Hírlap július 30-i számában az APN hírügy­nökség érdekes híre jelent meg, amely szerint a Szov­jet Tudományos Akadémia Etnográfiai Intézetének munkatársai elkészítették Sámuel bolgár cár arcmá­sát a cár megmaradt kopo­nyája alapján. A koponyát görög régészek találták meg, s a néprajzi intézet munkatársai a cár ar­cát az 1970-ben elhunyt Geraszimov professzor módszere felhasználásával alkották meg. Ilyen tevékenység ná­lunk is zajlik. Árpás Ká­roly, Zirctől nem messze, a kicsinyke Kerteskőn lakó szobrászművész, grafikus már igen régen kísérlete­zett sajátos műanyagok se­gítségével régi koponyák rekonstruálásával. Valóban csak a szakmabeliek tud­ják, hogy ő „elevenítette meg” a budai Mátyás-temp­lomban nyugvó III. Bélá­nak és feleségének Antio­­chiai Annának a koponyá­ját, s mivel a rekonstruálás remekbe sikerült, a képét több folyóirat és könyv is közölte. Az eredmény isme­retében Árpás Károly egy kanadai tudományos társa­ságnak ősi indián koponyá­kat „varázsolt élővé”, a szakértők szerint hitelesen. Dolgozott mongol kopo­nyán, ősmagyar koponyán — a maga által kitalált módszer szerint, vékony, sajátos műanyag szalagok formájában rakván föl az inakat, izmokat, a lágy és kötőszöveti részeket a ko­ponyára. S nemcsak szobrászmű­vész Árpás Károly, hanem kiváló régészeti grafikus is. Többek között ő készítette Békés megye legújabb ré­gészeti ásatásainak kétkö­tetes kiadványába a leletek rajzait. Tudományos pon­tossággal és művészi kivi­tellel, „menti” rajzba a le­leteket. Heteken, hónapo­kon keresztül ül ő is a ré­gészek leletgödre szélén és rajzol, rajzol, majd ker­teskői kertjének műterem­házában, a szépséges Ge­­rence-völgyben nyomtatás­ra készíti elő, miközben újabb koponyák rekonst­ruálásán gondolkodik. Szombathy Viktor FIATAL MŰVÉSZEK KLUBJA Zeneszerzők versenye Liszt Ferenc születésének 175. és halálának 100. év­fordulója alkalmából ze­neszerzők és zongoristák számára versenyt hirdet a Fiatal Művészek Klubja. A vetélkedőre 35 évesnél nem idősebb zeneszerzők olyan, eddig be nem muta­tott kamaraművekkel ne­vezhetnek be, amelyek va­lamely Liszt-mű témájára, illetve annak szellemében készültek. A zongoristák versenyében azok a 25 éves­nél fiatalabb művészek in­dulhatnak, akik zenei ta­nulmányaikat jelenleg is folytatják. A verseny anya­ga egy etűd (Transzcen­dens, Koncert, Paganini), egy kései, 1881 után írt kompozíció és egy szaba­don választott Liszt-mű. A különdíjért folyó verseny­ben improvizálni kell Mo­zart operáinak témáira, amelyeket a helyszínen sor­solnak ki. A versenyekre szeptem­ber 30-áig lehet jelentkezni a Fiatal Művészek Klub­jában. AZ 1986-8­7-ES SZÍNHÁZI ÉVADBAN Hazai szerzők új produkciói Tudatosabb tervezés, át­tekinthetőbb színházi kon­cepció, a biztonságra való törekvés, a repertoárdara­bok számának jelentős csökkenése jellemzi majd az 1986—87-es színházi év­adot, amelyről Gödöllői Lajos, a Művelődési Mi­nisztérium színházi osztá­lyának vezetője tájékoz­tatta az MTI munkatársát. — Úgy tűnik, mostanra beérett a középtávú terve­zési rendszer, átláthatób­bak, koncepciózusabbak, tudatosabbak a színházak elképzelései. Hozzájárult ehhez, hogy a korábbi években pályázat útján új színházi vezérkar került több társulat élére, s a pá­lyázat egyik feltétele volt, hogy az ily módon vezetői pozíciót elnyert színházi emberek körvonalazzák a színház jelenével és jövő­jével kapcsolatos elképze­léseiket is. — Örvendetes, hogy a tervezett bemutatók több mint fele magyar szerzők műve lesz. Ez a miniszté­rium erőfeszítéseinek is köszönhető, hiszen alkotói támogatással, pályázatok kiírásával, ösztöndíjak odaítélésével igyekszik „rábírni” a magyar írókat arra: írjanak minél több színpadi művet is. Ki­ugróan magas a készülő magyar darabok aránya és igen változatos az írók köre. Ez bizonytalansági tényezőt is jelent: szer­zőnként változik ugyanis, hogy elkészül-e határidőre a mű, s egyáltalán szín­padra vihető, elfogadható lesz-e? A szórakoztatási igény kielégítésére, a színházak növelik a zenés darabok­ és az operettek számát, még azok a társulatok is, amelyek a korábbi évek­ben nem tartották ezt fon­­tosnak. Ez nem feltétlenül elítélendő, de a választék elszegényesedett, csakúgy, mint az opera- és balett­produkciók esetében. A nemzetközi színházi kapcsolatok bővüléséről is lehet beszélni, hiszen szép számmal érkeznek az idén vendégrendezők és terve­zők Ausztriából, Bulgáriá­ból, Csehszlovákiából, Finnországból, Lengyelor­szágból, az NDK-ból, Ro­mániából és a Szovjetunió­ból, elsősorban hazájuk­­béli előadások színrevite­­lére vállalkozva. — A tervezés új eleme a repertoárdarabok csök­kentése is. Míg a korábbi években a színházak szin­te automatikusan műsoron tartottak előző évadokban bemutatott darabokat, eb­ben az évadban — a kö­zéptávú koncepciónak megfelelően — már csök­kentették számukat. Ter­mészetesen a sikerdarabo­kat nem veszik le a mű­sorról, de nem erőltetnek olyan produkciókat, ame­lyekről érezhető, hogy a kö­zönség érdeklődése, s a művészek foglalkoztatása szempontjából továbbélte­­tésük nem szükséges. A csökkentésben persze tech­nikai, anyagi okok is sze­repet játszanak. Ez a lé­pés azonban az előjelek ellenére nem okozott fe­szültséget a társulatokban. Külföldi rock — magyar pályán Santana, Manfred Mann, Tina Turner, Elton John, Dire Stairs, Queen, Rod Stewart — valamennyien Magyarország vendégei voltak — a napokban pe­dig a Bad Boys Blue és a Scorpions koncertezett Bu­dapesten. Évtizedeket vártunk ar­ra, hogy a világ legneve­sebb előadói ne maradja­nak távol hazánktól, s most végre bekerültünk a nemzetközi popkörforgás­ba. Persze nem ment mind­ez könnyen. Először is dol­lárszázezrek kellettek, az­tán olyan menedzser, aki bárkit el tud hozni Ma­gyarországra. Megfelelő hozzáértő munkatársak, rendezőszervek, gyors, hi­bátlan háttéripar is szük­ségeltetik. A változás sze­rencsére gyorsan beköszön­tött, megpezsdült a hazai popélet. Nemrégiben még arról dúlt nálunk a vita, hogy a koncerten álljon, vagy üljön a közönség, sza­bad-e csápolni? Most már tudjuk: a közönség, a fia­talok nem törnek-zúznak, csupán jól akarják magukat érezni a koncerteken. ■ H A fentebb említett elő­adók és a többi sztár nem­csak a zenéjüket hozzák el Magyarországra, hanem napjaink technikáját is. Erősítőket, komputereket, világítóberendezéseket. Mind-mind előfeltétele egy igazi show-nak. De megfi­gyelhetünk mást is. Példá­ul Rod Stewart fellépése előtt egy óra 20 percet me­legített a Hungária körúti MTK-pálya alkalmi stú­diójában. Mindez előfelté­tele volt annak, hogy a több tízezres közönség előtt ne legyen gond a hangjával a színpadon. S hasonló magatartást köve­telt zenekarától is. Sugár­zott róluk a profizmus. Tudjuk, hogy egy ilyen bu­dapesti koncert komoly vizsga nekik is, hiszen ha­mar híre megy a sikernek, netán a bukásnak. ■ ■ Tőlük telhetően sokat se­gítenek. Például a Queen­­től lehetett pontosan meg­tudni, hogyan lehetséges Népstadion-méretű koncer­tet fennakadás nélkül meg­rendezni. S a világhírű ze­nekarral jöttek újságírók, rádiósok a világ legkülön­bözőbb pontjairól. Ha arra méltó a magyar rendezés, jó hírünket keltik a nagy­világban, s ez sem mellé­kes. S a közönség soraiban találtunk rockzenét kedve­lő fiatalokat a szomszédos szocialista országokból, de Ausztriából, az NSZK-ból, Franciaországból és Ang­liából is. A rendezők tisztában vannak azzal is, hogy fon­tos a figyelemfelkeltés, a jó értelemben vett reklám, a figyelemfelhívó plakát, esztétikailag legyenek ízlé­sesek a jegyek, s nem árt egy-egy koncertújság meg­jelentetése sem. (Például Rod Stewart: Scorpions.) Joggal kérdezheti az ol­vasó, mit szól mindehhez a magyar rockzenész. Aki a külföldi zenekarok magyar­­országi vándorlásai miatt megl tehetősen nehéz hely­zetbe került, koncertje olykor eladhatatlan. Akad­nak, akik úgy vélekednek, semmi szükség arra, hogy ilyen mértékben jöjjenek hozzánk külföldi előadók. Mert rontják a magyarok esélyeit, s egyébként is tisztességtelenek a feltéte­lek, mert mifelénk egysze­rűen elképzelhetetlen az ilyen magas szintű techni­ka. Még arról is hallani, hogy csak az lenne jó, ha úgy jöhetne külföldi előadó Magyarországra, ha ezt en­gedélyezné a zenészszak­szervezet — mondván, így van ez külföldön. De van­nak olyanok is, akik elfo­gadják a kihívást: az RMGO, az Edda, a Neoton, a Dolly Roll, ha egy-egy világsztár előtt néhány per­cet játszhatnak, a maximu­mot adják, önálló koncert­jeikre ezrével tódul a kö­zönség. Persze, ők is azon gondolkoznak, miként le­hetnének még jobbak, ho­­gyan tudnának külföldön sikert aratni. Mind kedve­zőbb híreket hallunk az említett zenekarok jugoszlá­viai fellépéseiről, vagy a Neoton ázsiai hódításairól. Mások viszont eltűntek (LGT. Fonográf, P. Mobil, P. Box). ■ ■ Ám a legfontosabb még­iscsak a zene, s ebben ta­lán a magyarok sem rosz­­szabbak vetélytársaiknál. Nincsenek elmaradva, ná­lunk is vannak tehetséges szerzők: Demjén, Szikora és Pataky . . . Olyan lemez, mint például a V’Moto­roc-­ ké a világ minden táján si­keres lehetne. Csak hát be kellene kerülni a nyugat­európai piacra, több pénzt illene befektetni e műfaj­ba, elsősorban a lemez­gyárnak vagy a Televízió­nak. Ha még jobb lesz a minőség, ha nem is egy-két éven belül, lehet akár ma­gyar világsztár is (riskó)

Next