Esti Hírlap, 1987. február (32. évfolyam, 27-50. szám)
1987-02-02 / 27. szám
AUTÓBUSZ ÉS Hét végén is teljes műszak Pótolni az elmaradást • Mivel utaztak? Pótműszakot tartottak hét végén a gyárak, vállalatok, ily módon próbálták pótolni a nagy hideg okozta elmaradásokat. Különösen nagy kiesést könyvelhetett el a szénbányászat, a kohászat, a gépipar, a vegyipar, a könnyűipar. Nagyon sok esetben a termeléskiesés érintette az exportot. Munkatársaink három vállalatnál jártak a hét végén, hogy beszámoljanak tapasztalataikról. Két termelőegységet, a Taurust és az Ikarus székesfehérvári gyárát, valamint a BKV-t keresték fel. Legtöbben vidékről Szombat hajnalban is annyit mutatott a hőmérő higanyszála, mint azokban a napokban, amikor a Taurus Abroncsgyár leállította termelését. A különbség „csak” annyi volt, hogy most mindannyian pontosan megérkeztek a munkahelyükre: nem volt hóakadály. — öt napig tartott a kényszerszünet — mondta Borostyán Béla termelési vezető. — Hetvenötmillió forint a veszteség, termékben kifejezve: 13 ezer gumiabroncs és 10 ezer légrugó. Elhatároztuk, hogy öt szabadszombaton pótoljuk az elmaradást. Ez már a második. — Gyáron belül nem lett volna akadálya a munkának, mert mindenütt azonnal nekiláttunk a hóeltakarításnak — fűzte hozzá Kristóf József szakszervezeti titkár. — De akadozott a szállítás, nem kaptunk nyersanyagot. Naponta 160- 170 tonna a nyersanyagigényünk, lehetetlen volt a munka. Az embereknek nem is kellett különösebben magyarázni, miért kell az öt szombatot feláldozniuk ... Az abroncsgyár légrugóüzemében a legtöbb munkás asszony. Megkérdeztük néhányukat. Miért választották a szombati műszakot a szabadság vagy a fizetés nélküli szabadság helyett? Mi lesz Oszkárné művezető. — Igaz, hogy én azon a bizonyos öt napon mindig bejöttem a gyárba, de érthető, hogy ha most is dolgozunk, ismét itt kell lennem. A munkát irányítani kell. Az asszonyok zöme, aki itt dolgozik, vidéki. Nekik elég nagy gond, hogy nem mehetnek haza a családjukhoz, sokaknak pedig nehézséget okoz a hét végi bevásárlás. Mert, amikor a műszaknak vége , az üzletek java része zárva van. Végéra Pálné a férjével együtt Nyíregyháza mellett lakik, Demecseren. A férje vulkanizáló a Taurusban. Az asszony véleménye: — A hétvégeken haza szoktunk járni a családunkhoz, de ez most már második hete elmarad. Azért nem gondolkodtunk sokat, vállaljuk-e ezt a szombatot, meg a többit. Nem mindegy, hogy hány nap után kapunk fizetést januárban . .. Bakos Zsuzsanna pásztói lány. Ő ezt mondta: — Jó lett volna hazamenni anyámékhoz. Hetente egyszer látom őket, mert egy pesti IBUSZ-lakásban lakom én is, társaimhoz hasonlóan. Dolgozom, eszembe sem jutott, hogy fizetés nélküli vagy rendes szabadságot vegyek ki. A gyárnak a termelés, nekem a pénz nagy kiesés öt napra. Különben is, már van programom a nyári szabadságra. Azt az időt nem akarom megrövidíteni. (P. ) Az első negyedévben — Hivatalosan is elrendelhettük volna, hogy mindenki jelenjen meg a munkahelyén szombaton — mondja Kaiser Tibor, az Ikarus szerelőgyáregységvezetője Székesfehérvárott. — Sokan a nehéz napok idején is bejöttek — akkor havat lapátoltak —, s most is itt vannak. Nekik természetesen túlórában elszámoljuk a szombati napot. — Szívesen jöttek az emberek — említi az üzemben Borsó József művezető és Radánovics Ferenc brigádvezető. — Akad olyan, aki mára szabadságot vehetett volna ki, de nem tette, hanem bejött segíteni a gyárnak. Később ezt a napját visszakapja. Ezek a kijelentések itt nagyon természetesnek hatnak, s igazságtartalmukhoz semmi kétség sem férhet. Amikor rákérdezek erre, a gyáregységvezető azzal indokolja a hozzáállást, hogy igazán jó az összhang a vezetők és a dolgozók között. A kommunista műszakokra sem kell nógatni őiket. Ha tudják, miért kell dolgozniuk, szívesen vállalják a munkát. — Négy nap esett ki januárban — ad képet a vállalat helyzetéről Balla Károly igazgató. — Nem volt elegendő fenékvázunk, s a dolgozók sem tudtak bejönni a környező településekről. Termeléskiesésünk 200 millió forint, vagyis 120-130 busz. Ezt az első negyedév végére mindenképpen pótolnunk kell a szállítási kötelezettségeink miatt. Ma 32 autóbuszt készítünk el, ebből 17 városi, 15 távolsági, valamenynyi a Szovjetunióba megy. Egyébként az idén ötezer darabot szállítunk legnagyobb partnerünknek. Két műszakban tudunk ma dolgozni, csaknem teljes létszámmal. Gondot okoz a szállítás. Éppen ezért a MÁV-tól várnának segítséget. Most is 180 autóbusz áll az udvaron, de vagonok híján nem tudják a megrendelőhöz eljuttatni. Állítólag február elejére megfelelő számú vagont tud adni a MÁV az Ikarusnak. A fehérvári gyár tavaly is nyereséggel zárta az évet, s idén is ezt tervezik. A kollektíva helytállását látva nem alaptalanul, (borsi) is kellett jutniuk munkahelyeikre. Szombaton és tegnap ritkábban, a hét végi menetrend szerint jártak a villamosok és az autóbuszok. — Már a múlt héten csütörtökön és pénteken felhívtuk erre a figyelmet, kértük, jelentsék be, mely járatokra kérnek sűrítést a vállalatok — mondta tegnap délelőtt a BKV fődiszpécsere, Rothelmer László. Szombatra nagy létszámot jelentettek a Láng gépgyárbeliek, a Pamutfonóipari Vállalat Váci úti gyára, a budaörsi Ipari Szerelvény- és Gépgyár, a Központi Fizikai Kutató Intézet, a Pamutnyomóipari Vállalat, valamint a Csepeli Papírgyár illetékesei — sorolja a fődiszpécser. — A főváros nagyobb csomópontjain lévő, valamint a főútvonalakon járó forgalomellenőrző gépkocsijaink állandóan figyelték, hol nagyobb az igénybevétel. Jelzésükre egy-egy járathoz azonnal erősítést küldtünk. S hogy ki vállal műszakot a hét végi műszakosokért? Alig kellett embert behívni, belső menetátcsoportosításokkal tudtuk sűríteni a járatokat. (b. sz. p.) Előre jelezték Persze mindazoknak, akik vállalták a hét végi műszakot, valamiképpen el GÉPKOCSIIPA11 Együttműködés szovjet gyárakkal A Bakony Művek együttműködési szerződést kötött a Togliatti és a zaporozsjedi autógyárral. A két szovjet nagyüzemmel öt évre kötött megállapodás a közös műszaki-tudományos tevékenységre, a gyártási -kooperációs feladatok közvetlen és gyors megoldására vonatkozik. A Bakony Művek és a Togliatti Autógyár ilyen jellegű kapcsolatára 16 éves kooperáció után kerül sor. A Lada személyautókhoz ugyanis már ennyi ideje szállítják Veszprémből az autóvillamossági cikkeket. A kapcsolat azonban eddig többszörös áttételen keresztül jöhetett csak létre, s a különböző szervezetek közbeiktatása lassította a két gyár közötti információcserét. Előfordult, hogy késve értesültek egymás igényeiről, problémáiról. A közvetlen kapcsolatra azért is szükség van, mert már nemcsak több millió alkatrészt szállítanak Veszprémből, a Volga menti gyárba, hanem részt vesznek a fejlesztő munkában is. A veszprémi kutató-fejlesztő munka eredménye például az új Lada Samara korszerű gyújtáskapcsolója, ablaktörlő berendezése és elektronikus gyújtási rendszere, amelyek sorozatgyártását az idén kezdik meg. Hasonló tartalmú a zaporozsjei autógyárral kötött szerződés is. Ez az együttműködés, egyébként teljesen új és első fázisában az új termékek kifejlesztésére vonatkozik. Az autógyár új kisautójához a Bakony Műveknél fejlesztik ki a gyújtáskapcsolót és az ablaktörlőt. (MTI) BARANYAI VÁROSOK Fejlesztésre 1,3 milliárd A baranyai városok tanácsai a január utolsó napjaiban tartott üléseiken megvitatták és jóváhagyták az idei fejlesztési terveket. Pécs, Komló, Mohács, Siklós és Szigetvár tanácsai a lakossági infrastruktúra bővítésére, korszerűsítésére összesen 1,3 milliárd forintot költenek az év folyamán. A nehezebb gazdasági feltételek között is folytatódik a kiemelt társadalompolitikai és várospolitikai célok megvalósítása. A lakásprogram keretében 1200-1300 új otthon épül fel, köztük Pécsett és Komlón bányászlakások. A nagy közműprogramok közül kiemelkedik a földgázvezeték építése Mohácson, valamint Pécsett, ahol újabb városrészeket kapcsolnak be a gázellátásba. SZÖVETKEZETEKNEK Újítások könyve Újításgyűjtemény készítésével támogatja a közös gazdaságok innovációs tevékenységét a Fejér Megyei Termelőszövetkezetek Területi Szövetsége, öszszegyűjti és közreadja, szolgáltatásként megküldi a nagyüzemeknek a közös gazdaságokban elfogadott, a termelés hatékonyságát segítő javaslatokat, ötleteket. A Belváros égető parkolási gondjainak enyhítésére a második parkolóház épül fel a főváros centrumában. Az Aranykéz utcában csaknem 500 autó parkolhat majd és autómosó egészíti ki a szolgáltatást. A földszinten üzlethelyiségek kapnak helyet. A parkolóház felső szintjén mintegy 130 OTP-öröklakás épül. A városképbe jól illeszkedő parkolóház a tervek szerint ez év márciusában kerül átadásra. (■MTI-fotó) A RÁBÁTÓL Mezőgazdasági gépek több évi részletre A mezőgazdasági üzemek nehéz anyagi helyzetét felismerve, a győri Rába gyár az utóbbi időben hitelbe is gyártott nagy teljesítményű erő- és munkagépeket termelő szövetkezetek és állami gazdaságok számára. Az akció első szakasza várakozáson felüli sikerrel fejeződött be. Eredetileg 250 millió forint értékű gép hitelben történő értékesítését tervezték, de végül 300 millió forint értékben 70 erő- és 200 munkagépet — ekéket, vetőgépeket, talajlazító berendezéseket — kaptak hitelbe a Rábától az erre a megoldásra rászoruló üzemek. Az akciót a Rába gyár ebben az évben is folytatja. Már megkezdődött az új igények felmérése, és folynak a banki tárgyalások. A hitelakció volumenéről még nincs végleges döntés, de annyi bizonyos, hogy a Rába az idén több százmillió forint értékű mezőgazdasági gépet értékesít hitelbe, amelyet a gazdaságok több év alatt részletekben fizethetnek vissza. A hitelt mint eddig, továbbra is az Általános Vállalkozási Bank Rt. nyújtja. A gazdaságok ebben a konstrukcióban megkaphatják a legújabb típusú, amerikai licenc alapján gyártott ekéket és vetőgépeket is. (MTI) Budapesten járt a New York-i főpolgármester Városok, hasonlóságok Edward Koch-csal, New York város főpolgármesterével, aki néhány napig Budapesten tartózkodott, a Fórum Szállóban beszélgettünk. Bár nem lehet New Yorkot összehasonlítani Budapesttel — többek között a méretei miatt —, mégis vannak hasonló várospolitikai kérdések. Ilyen például a köztisztaság vagy a tömegközlekedés megoldása. 1978. január elseje óta, amióta beiktatták, milyen változások történtek például ezeken a területeken? — Amikor a munkámat megkezdtem, pénzügyi krízis jellemezte a város gazdálkodását. Ez sok mindent befolyásolt és meghatározott. Síkraszálltam azért, hogy enyhítsünk a város gondjain, ehhez sikerült pénzt szereznem. Ennek a szövetségi kölcsönből származó fordulatnak köszönhetően jelentősen javult a New York-i köztisztaság. Míg korábban a köztisztasági géppark 55 százaléka nem működött, mostanra már a 80 százaléka dolgozik. A másik példa, amit kérdezett, a tömegközlekedés kérdése. Bár a közlekedési ágazat független az én hatáskörömtől, mégis támogatom a fejlesztését, mert egy ilyen óriási metropolis élete fejlett tömegközlekedés nélkül — expressz buszok, metrók — elképzelhetetlen. — Sikerült-e visszaszorítani a New York-i metrókocsikat elcsúfító firkainváziót? — Lényegesen. Mostanra elértük, hogy a metrókocsik 50 százaléka teljesen tiszta, holott tíz esztendővel ezelőtt még mind viselte a nemkívánatos „dekorációt”. A pénzügyi támogatásnak köszönhetően sikerült új metrókocsikat vásárolni, persze még mindig nincs elegendő. Miért szereti New Yorkot? — Valószínűleg azért, amiért önök Budapestet. New Yorkban születtem, Bronxban. Jól ismerem a várost és különösen érdekesnek tartom — mivel ez New York atmoszféráját meghatározza —, hogy a lakosságnak csak mintegy 30 százaléka őslakos. — Hogy tetszik önnek Budapest? — Gyönyörű város. Csodálatosan helyreállították a műemlék házakat, negyedekét. Nagyon kedvesek itt az emberek és finomak az ételek. Jól érzem magam. © Vannak magyar származású barátai New Yorkban? —* Igen, van néhány, így egy s mást már tudtam az önök fővárosáról, mielőtt idejöttem. ...* . © Ki jut eszébe, ha híres magyar embert kell említenie? — Bartók. Pálffy Judit 1987. február 2., hétfői