Esti Hírlap, 1987. május (32. évfolyam, 101-125. szám)

1987-05-02 / 101. szám

­ Az a dolgok rendje, hogy egy új műsor első adása az elfogódottság és a nagyot akarás, a kezdet­legesség és a lámpalázas belső izgalom különféle je­gyeit viseli magán. Most azonban rendhagyó esetről számolhat be a noteszíró. Olyan új műsorról, amely mindjárt első jelentkezése­kor (ez csütörtökön este történt) tetszett. Megenge­dett sebesség címmel indí­totta útnak új politikai kabaréját a televízió, e műfajban a­­rádió már nagy gyakorlatot szerzett kitűnő szerkesztőre, Far­­kasházy Tivadarra bízva az ügy gondozását. Végig re­mekül mulattunk, felnőtt hangon beszélt az adás, felnőttként kezelve a né­zőket még abban a jele­netben is, amellyel a mű­sort lendületesen vezető és abszolút biztonsággal kéz­ben tartó Verebes István egy általános iskolai osz­tályba látogatott el, s a felnőtteket tudásban szinte megszégyenítő gyerekeket szólaltatott meg. . Nem könnyű bárkit vagy bár­mit is kiemelni a sok si­keres személy és sikerült szám közül. Különösen tet­szett, ahogy Verebes nép­szerű tv-személyiségeket fanyar öniróniára késztet­ve szólaltatott meg (Osskó Juditot, Szabó Lászlót, Rá­day Mihályt), ahogy Sán­dor György spontán mó­don, meglepő és szellemes új játékokba vonzotta az utcai járókelőket,­­hogy Koltai Róbert immár zenei megfogalmazást is talált Illetékes Elvtársa számára, ahogy Nagy Bandó sztori­zott, ahogy Markos György és Nádas György önmagu­kat megújítva parodizál­tak, ahogy Garas Dezső előadta a műsor egyik legmélyebb monológját, ahogy... folytathatnám hosszan, ha lenne helyem. A frissen pergő rendezést Molnár György neve je­gyezte. (bt) □ EGYETEMI ÉS FŐ­ISKOLAI JEGYZETBÖR­ZE és -vásár lesz május 7-én és 8-án délelőtt 10- től délután 6 óráig a Pe­tőfi Csarnokban. A FŐSZEREPBEN: DARVAS TVÁN Most, amikor minden virág nyílik A Csókos asszonyra készül a Vígszínház Vígszínház, reggel tíz óra. Azonnal kezdődik a próba, addig is megkérdem a József Attila Színház fő­rendezőjét, Iglódi Istvánt. Rendezői szűzbeszéd — Ugye, ez a rendezői szűzbeszéde itt? — Igen. Mint színész azonban a Vígszínházban játszottam először, még fő­iskolásként, a Karamazov­­testvérekben. Sok év eltelt azóta, és örülök hogy most újra személyes találkozóm van ezzel a színpaddal. — Hogyan jött össze a ,,parti"? Iglódi mint ren­dező, miről jutott a Víg­színház vezetőségének eszé­be? — Gondolom, a Régi nyárról. Látták a József Attila Színházban, s talán úgy vélték, hogy van érzé­kem az operetthez kivált oly módon, ahogy azt régen a prózai színházak prózai színészekkel évad végén vagy éppen nyaranta meg­csinálták. Olyankor az is­mert primadonnák és bon­­vivánok, szubrettek és tán­coskomikusok mellett, néha helyettük, olyan prózai sztárok játszottak, táncol­tak és énekeltek, mint Me­zei Mária, Kiss Manyi, Csortos Gyula, Ajtay An­dor, Jávor Pál, kicsit más­képp persze, mint az ope­­rett műfaj „céhbeli­’ képvi­selői. Valami ilyesmit pró­bálunk itt és most is. Elkezdik próbálni a má­sodik felvonást Jön három lakás, s előttük, távolságot tartva. Szalvátor, a báró Tarpataky házának („Van a Bajza utca sarkán egy kis palota . ..”) főkomornyikja, akinek libériáját Szatmári István ölti magára. Igaz, öröm munka közben látni őt, hiszen nem is olyan ré­gen, az évad­­ kezdetén sú­lyos szívinfarktussal került kórházba. Felgyógyulása óta januárban lépett elő­ször színpadra Az ügynök halálában, betegsége óta ez most a második szerepe. Szalvátor-Szatmári utasí­tást kát ad beosztottjainak: rövidesen kezdődik az es­tély, s a lakájoknak tudni kell, melyik vendég, milyen italt szeret a legjobban, s abból is melyik márkát, s évjáratot. Te vén szamár... Jön Darvas Iván, a ház ura. Ugyanaz a könnyed elegancia jellemzi, amivel negyven évvel ezelőtt, első színpadi megjelenésekor mindenkit meghódított. Ap­ró kis játékai, tréfás csa­varjai, rugalmas gesztusai láthatóan elbűvölik a part­nereit is, hát még később a közönséget . . . így aztán Iglódi teljes joggal kalkulálja bele Dar­vas énekszáma után a tap­sot — tapsos abgang, per­sze, hát hogyne vernék ösz­­sze a tenyerüket a nézők miután Darvas Iván előad egy fülbemászó Zerkovitz­­dalt? —, s annak a ritmu­sában vezényli be a színre a következő szereplőket. Különben itt most éppen ezt énekli Tarpataky: Szívem beszélj, mondd gyanús nagyon a zavarod, a szerelem az, ami fáj, szégyelld magad, te vén szamár . . . Ez Zerkovitz Béla — 1926-ban, Szilágyi László szövegkönyvére írt — Csó­kos asszony című operettjé­nek egyik kevésbé ismert nótája. (Az ősbemutató fő­szereplője Hegedűs Gyula, főkomikusa Kabos Gyula volt.) Egyébként olyan örökzöldek találhatók eb­ben a zenés játékban, mint a Most, amikor minden vi­rág nyílik, meg a Debóra a neve a drágámnak és nem utolsósorban: Éjjel az om­nibusz tetején ... S már gyülekeznek a töb­biek a színfalak mögött, a további szereplők: Pápai Erika, Kern András, Igó Éva, Kaszás Attila, Földi Teri, Méhes László. Évad végi operettjének erős sze­reposztást biztosított a Víg­színház, ezt tette Művész Színházában Várkonyi Zol­tán is, amikor Apáthi Im­re rendezésében, 1947. júli­us 13-ára bemutatta: Rajnai Gábor, Pécsi Sándor, Bilicsi Tivadar, Németh Marika, Fejes Teri, Fónay Márta ... És száztízszer ment egy­folytában! Várkonyi első színháza, a Művész, 1945. április 1-jétől 1949. június 2-ig „élt”, ezalatt 2099 elő­adás, 35 bemutató ment le Az Ócskavas nagyban című amerikai vígjáték (162 elő­adás) és a Mélyek a gyöke­rek című amerikai dráma (136) után a Csókos asz­ony volt a harmadik legna­gyobb siker. Sikert ígér­ t Évadvégi­­zenés bohó­ságokkal, amelyeket egész nyáron játszott, telt házak mellett, kereste meg Várko­nyi a kisebb közönségvon­zású komoly drámákra va­lót — mondja Darvas Iván, aki mikor is szerepelt leg­utóbb zenés darabban? — Szinte soha még. A Rezeda Kázmér című Krú­­dy-adaptációban énekel­tünk Ruttkai Évával, de azok Ady-dalok voltak. — Magam emlékszem az Egy hölgy a Maximból-ra is. — Abban csak játszot­tam, mások énekeltek. — Még régebbi emlék: Imádok férjhez menni, a József Attila Színházban, Nádas Gábor és Szenes Iván slágerei például az örökzöld, amit Darvas Iván gitárral a kezében énekelt. Kicsit szomorkás a hangu­latom máma . .. — Csakugyan, de az több mint huszonöt évvel ezelőtt történt. Remélem, azért, hogy ez a zenés műfaj most, negyedszázad után is menni fog . . S folytatódik a próba Iglódi láthatóan eszményi légkört teremt ahhoz, hogy jól haladjon a munka: vi­selkedése baráti és lényegre törő, végtelenül kedves és udvarias mindenkivel, pre­cízen felkészült, tudja az egész darabot, s úgy ad instrukciót, hogy közben minden színésze legapróbb ötletét is figyelmesen meg­hallgatja, és ha az csak egy kicsit is jó, köszönettel, sőt, lelkesedéssel elfogadja. To­lerancia és fegyelem, szak­­szerűség és kölcsönös figye­lem az emberi méltóságra, ezek jellemzik roppant ro­konszenves rendezői stílu­sát. Mindez biztosíték arra, hogy Zerkovitzcal újból si­kert készül aratni egy bu­dapesti teátrum, ezúttal (bemutató május 21-én), a Vígszínház. Barabás Tamás mi bajod. NYOLCVANSZET ÉVESEN Újrakezd a rumbakirály Xavier Cugat igen sok lemeze hallható napjaink­ban is a Magyar Rádióban, de a legtöbben bizonyára azt hittük, hogy a hajda­ni legendás rumbakirály — ez volt valaha a bece­neve — már régen az örök vadászmezőkre távozott. Ezzel szemben az Interna­tional Herald Tribune ép­pen a naplókban adott hírt Xavier Cugat 87. születés­napjáról és arról, hogy a világhírű karmester szüle­tése napján Barcelonában közölte: jóllehet, tizenöt éve visszavonult, azt most felfüggeszti, és néhány hé­ten belül új zenekarral­­je­lentkezik Cugat vadonat­új, 25 tagú zenekara ugyanazt a régi latin-­ame­rikai stílust fogja képvi­selni, amit a neves kar­mester valamikori orchesz­­tere fénykorában, a har­mincas és negyvenes évek­ben. A 87 éves Cugat egyébként a múlt év végén csaknem egy hónapot töl­tött kórházban szív- és tü­­dőbántalmakkal, de sze­rencsére meggyógyult. 1987. május 2., szombat 2 PREMIER: Három lány kékben Ma este mutatja be a budapesti Katona József Színház Ljudmilla Petru­­sevszkaja szovjet írónő ko­médiáját, a címe: Három lány kékben. Vendégrende­ző, Ascher Tamás állítja színpadra a darabot, amely­nek díszleteit Szlávik Ist­ván, jelmezeit Szakács Györgyi tervezte. A sze­replők: Udvaros Dorottya, Básti Juli, Szirtes Ágnes, Tör­öcsik Mari, mint ven­dég: Máthé Erzsi Sándor Böske, Sinkó László, Gás­pár Sándor és Vajdai Vil­mos. zi TIZENÖTÖDIK Woody Allen rendezése Cannes-ban Az idei cannes-i nemzet­közi filmfesztiválon — ez­úttal Yves Montand lesz a zsűri elnöke — bemutatják Woody Allen új, sorrend­ben tizenötödik filmjét, amelynek Radio Days (Rá­diós napok) a címe. Ezút­tal csak írta és rendezte filmjét, színészként nem szerepel benne. Játszik a filmben élettársa, Mia Far­row, korábbi élet­társa, Diane Keaton, valamint Dianne West és Julie Rav­­ner, az előbbi ,most nyerte el a legjobb mellékszerep­lői Oscar-díjat a legutóbbi, Hanna és nővérei című Woody Ailen-filmben nyúj­tott alakításáért. Az új Woody Allen-film a második világháború ide­jén játszódik, amikor még a rádió jelentett annyit, vagy majdnem annyit az emberek, a családok életé­ben, mint, később a tele­vízió. Az akkori idők vi­lághírű nagy tánczeneka­rai — Tommy Dorsey, Glenn Miller, Artie Shaw csapata­i szolgáltatják az új simna muzsikáját. FILM-BEMUTATÓ - i­­..—. . — ■ | Silverado A klasszikus westernek erényeivel emelkedik a műfaj átlaga fölé Law­rence Kasdan filmje, a Silverado. (A forgatóköny­vet is a rendező írta, fivé­rével, Mark Kasdannal közösen.) A cowboyfilmek műfaján belül tehát nemes anyaggal találjuk magun­kat szemközt, s ez azt je­lenti, hogy a történet nem­csak izgalmas, jó ritmusú, feszült, hanem igazi embe­ri sorsok fordulataival is vonzza a"a fi­gyel­met. Séti, intelligensen bánik az iró­niával és a játékos humor­ral is. Négy magányos hő­se valamifajta belső von­zódásnak engedelmeskedve, szövetségre lép, és amikor az elmaradhatatlan jó és rossz összecsapására kerül sor, ki is tart e szövetség mellett. Mind a négy kü­lön karakter, egyéni sors­sal, s emiatt a jól ismert westernklisék is egyénivé színeződnek. Kevin Kline, Scott Glenn, Kevin Gost­­ner és Danny Glover ala­kításában a négy főhősben csak két dolog közös. Egy­formán halálbiztosan lőnek és egyformán jó érzékkel fordulnak szembe minden bulival, ami mocskos. Min­den másban különböznek egymástól, és ez üdítő szó­rakozássá avatja ezt a fil­met. O-bi, o-ba, avagy a civilizáció vége Pjotr Szulkin filmje egy változata a modern kor vi­­lágvége-elképzeléseinek. És mint ilyen, modellje is kí­ván lenni valaminek, ami ezt a képzeletbeli világvé­gét megelőzi, azaz az ön­gyilkos emberiség szellemi korcsosulásának. Szulkin tehát megírta és filmre vit­te a maga fantasztikus ví­zióját egy atomháború utáni létről, amelyben nem a művileg létre­hozott vízió fantasztiku­ma az igazán rémüle­te®, hanem az, hogy a valóságban bekövetkezhet. A téma maga önkéntelenül előhívja a tudat alá nyo­mott fenyegetettségérzést, s ebben nem feltétlenül jut főszerep a film művészi erejének. Mert éppen ezen­ a művészi erő, illetve még inkább a rendezőelv hiá­nyán bukik át a kezdeti megrendültség a közönyös szemlélődésbe a lengyel film láttán. Az O-bi, o-ba .. .-ban a forgatókönyvíró-rendező szuggesztíven rajzol meg egy látomást az emberiség utolsó maradékának szür­ke, elhülyült nyájáról, amely ka­tón mozgással vegetál a föld alatti bar­langrendszerben, és érzé­ketlen közönyben hagyja fejére hullani a főnökség közleményeit. Szulkin meg­teremti a szürke ember­massza köré a parancsno­kok, az ügyesek, az üzlete­lők, a prostituáltak mikro­­tenyészetét. S mikor ezzel készen van, az egésszel nem­ tud mit kezdeni. Il­letve, kezd vele sok min­dent, modellezést hitről meg hitetlenségről, felelős­ségről, meg közönyről, aka­rásról és önfeladásról, mi­egyébről, de mindez bele­fullad a maga gerjesztette zűrzavarba. A véletlensze­rűségek e sokfelé ágazó la­birintusában semerre sem lehet igazán tájékozódni. Bársony Éva KIBŐVÜLT A TATE-KEPTÁR ÚJ TURNER GALÉRIA Megnyílt a híres londoni Tate Gallery új mellék­épülete, amelyben elhe­lyezték William Turner (Anglia legnépszerűbb fes­tője volt, John Constable mellett) valamennyi fest­ményét Az 1851-ben el­hunyt Turner végrendele­tében úgy hagyatkozott, hogy valamennyi, saját tu­lajdonában lévő képét a nemzetre hagyományozza, és a 300 olajfestménye kö­zül legalább azok, amelyek teljesen elkészültek, kerül­jenek egy fedél alá, s a nagyközönség ott nézhes­se meg azokat. A festmé­nyek mellett még több mint húszezer rajzot is hátrahagyott. Egy akkori­ban új Tate-épületszárny­­ban 1910-ben tudták csak elhelyezni a kincseket, ké­sőbb azonban a papíron lévő műveket elvitték on­nan, mert a hely nedves volt. Végül egy 1979-ben elhunyt, Charles Clore ne­vű gazdag üzletember se­gített: 6 millió fontot ha­gyott a Tate-képtárra az­zal, hogy építsenek hozzá egy róla elnevezett új épü­letet. Így készült el a Tate Galleryhez kapcsolódva a Clore Gallery 7.8 millió fontért, ebből Clore ha­gyatéka 6 millió font volt, a többit az állam fedezte. □ ZOLTÁN MÁRIA FLÓRA festményeiből nyí­lik kiállítás az Óbudai Pincegalériában (Zichy­­kastély, III., Fő tér 1.) 6-án, szerdán délután 6 órakor. A kiállított művek 1985—1987. között készül­tek. A tárlatot , amely­­május 31-ig látogatható ,"­ Lator László nyitja meg­."

Next