Esti Hírlap, 1987. július (32. évfolyam, 152-178. szám)

1987-07-01 / 152. szám

Moliére Békéscsabán A békéscsabai városháza udvarán holnap mutatja be a Jókai Színház társu­lata Moliére Dandin György című komédiáját, amelyet a továbbiakban még négy estén játszanak. A darabot zenés változat­ban adják elő, zeneszerzője Gyarmati István, rendezője Mihályfy Sándor, jelmez­es díszlettervezője Wieber Marianna. Dandin György szerepét Harkányi János, feleségét, Angyalkát Fe­­renczy Krisztina alakítja. Régi karavánutak Urgencsben, Horezm ősi fővárosában restaurálták Közép-Ázsia sajátos építé­szetének páratlan emlékét, az Il-Arszlan mauzóleu­mot. Ez a város, amely a ka­ravánutak kereszteződésé­ben állott, a napjainkig fennmaradt írásos doku­mentumok szerint híres volt pompás palotáiról, gazdag könyvtárairól és mecseteiről. Dzsingisz kán betörése és a kérlelhetet­len idő azonban megtette a magáét. Kunya-Urgencset nem­rég kultúrtörténeti védett hellyé nyilvánították. Ke­let neves költőjének és történelemtudósának, Mu­­hammed Juszuf Radzsij­­nak XIX. századi kézirata tizennyolc mauzóleumot so­rol fel. A kutatók egyelőre csak tizenötöt ismernek. A többit is megtalálni és fel­újítani — ezt a feladatot tűzték maguk elé Türkmé­­nia régészei és restauráto­rai. (APN) □ RÓMA VÁROS KÓ­RUSA, a Coro Citta’ di Roma — a KPVDSZ Bar­tók Béla kórusa vendége­ként — júliusban hazánk­ba érkezik és Andrea Lunghi karnagy vezetésé­vel holnap délután fél 5-kor a Néprajza Múzeum­ban hangversenyez. A mű­soron reneszánsz, XVIII. és XIX. századi klasszikus szerzők művei, valamint népzenei feldolgozások sze­repelnek. TEHETSÉG­­ ÉS SZERENCSE Vizsga után „Minden tehetségre szük­ség van” — ezzel a címmel tudósítottunk nemrég a Ze­neművészeti Főiskola ope­ratanszakosainak vizsgaelő­adásáról. A címadó mondat: idézet Medveczky Ádám karmester nyilatkozatából. Mi kell ahhoz, hogy a te­hetség felszínre jusson, ki­bontakozzék? Túl a képes­ségen, az adottságon, ma­gasfokú szorgalom — és szerencse. Az utóbbira kü­lönösen a most vizsgázott operaénekesek gondolnak, mielőtt eldől, hogy a Ma­gyar Állami Operaház vagy más, vidéki operatársulat tagja lesz valamelyikük. Heten vágnak neki a be­fejező évnek. Egyikük, Markovics Erika diplomás ének-szolfézs tanárnő. A vizsgán Csajkovszkij Anye­ginjéből az opera utolsó kettősét énekelte Peregi Péterrel. A vizsga után be­szélgettünk. — Több mint húszéves, a gyermekkorban kezdődött folyamatos tanulás van mö­göttem. Kezdetben a mű­vésznek készülő még nem számol vele, hogy tanulmá­nyai befejezésekor majd mennyi hasonlóan tehetsé­ges emberrel kell verse­nyeznie a közönség elisme­réséért — mondja Marko­vics Erika. — S azzal sem, vajon lesz-e ereje akár két évtizedet is tanulni, lesz-e támasza, amíg önálló életet kezdhet... Nekem szeren­csém van. Szüleim és fér­jem szülei is bíznak ben­nünk — férjem is a Zene­­művészeti Főiskola hallga­tója —, az ő segítségük nél­kül nem tanulhatnék. (P. j.) 2 r&­f­ 1987. július 1., szerda A RÓMEÓ ÉS JÚLIÁVAL Három est Hollandiában Orosz Adél a vendégjátékról, nyári, őszi tervekről Tegnap este befejeződött az Operaház tüke­-es évadja. A szezontól búcsú­zó közönség A hattyúk ta­va előadását láthatta a ba­lettkar előadásában, amely együttes a múlt héten ér­kezett haza Hollandiából. Ott a magyar hetek kereté­ben rendkívüli sikerrel hoz­ták színre a Seregi László koreografálta Rómeó és Júliát. Az utazásról, a fo­gadtatásról, s a balett­­együttes terveiről kérdez­tük Orosz Adélt, a balettár­­sulat igazgatónőjét. Fél függöny — A három amszterdami előadás június 21­, 22-én és 23-án zajlott le, egy csodá­latos, tavaly ősszel meg­nyílt színházpalotában. Hol­landiába három repülőgép vitte 140 főből álló együtte­sünket, tehát a táncosokat, a zenekart és a műszakiak egy részét. A többi műsza­ki dolgozó már korábban odaért a díszleteket szállí­tó kamionokkal együtt — kezdte Orosz Adél. — Ben­nünket elsősorban az lepett meg, hogy az új amszter­dami színháznak olyan „le­vegős” a színpada, hogy a Rómeó és Júlia ott jobban érvényesült, mint itthon. A közönség mind a három előadáson zsúfolásig meg­töltötte a nézőteret, és fer­geteges tapsokkal, sőt köz­­betapsolásokkal fejezte ki tetszését, Így például nem­csak a színpadképet és a táncjeleneteket élvezték, hanem a koreográfiából azt, hogy Sereginek köszönhe­tően, részesei lehettek hu­mornak, drámának egy­aránt. Ugyanígy tetszett az erkélyjelenet a csillagos ég hátterével, ami nem kis mértékben Forray Gábor díszlettervező érdeme. A hollandiai színházak ugyan­is általában nem dolgoznak ilyen nagy méretű színpad­képekkel. — Hogyan fogadta a pro­dukciót a sajtó? — Általában igen elisme­rően. Talán egyetlen olyan lap volt, amelynek beszá­molójában voltak kritikai hangok is, ám ez főleg a második előadáson történt eseménnyel kapcsolatos. A többi újság elismerően írt. — És mi volt az a bizo­nyos esemény? — Azon az estén érte el a technika ördöge a színhá­zat. A második felvonás elején a függöny hogy, hogy nem, de nem nyílt szét tel­jesen. Mindössze néhány métert engedett látni a Ró­meó és Júliából és abban a szűk térben kellett a sze­replőknek táncolniuk. De jellemző, hogy az együttes fegyelmezettségét kihang­súlyozták az újságok. Sze­rintük is, és a háromezer főnyi közönség szerint is, ugyanúgy táncoltak a mű­vészek, mintha teljesen szétment volna a függöny, azaz mintha mi sem történt volna. Pedig a zenekar is leállt... — Tehát amíg a függöny össze nem csapódik, addig zene nélkül is folytatni kell a jelenetet? Így tanítja ezt Orosz Adél, a balettigazga­tó? — Igen. Mert én is így tanultam nagy hírű elő­deimtől. Azon az estén, a középsőn egyébként Jár­­may Gyula volt a karmes­ter, a másik kettőn pedig Medveczky Ádám. Beszélgetés — A balettkar számára mi volt a legnagyobb él­mény? — Talán az, hogy a ki­rálynő a harmadik előadás végén feljött a színpadra, szívélyesen gratulált a sze­replőknek, elbeszélgetett a szólistákkal és Medveczky karmesterrel is. Őszinte el­ragadtatással gratulált min­denkinek — a legkisebb protokolláris megnyilvánu­lás nélkül! Ez a beszélgetés jó negyedórát tartott. Varázsital — Mi történtik a balett­együttessel a nyári pihenő után? — Ott még nem tartunk. A nyáron ugyanis kamara­­együttesünk Párizsban ven­dégszerepel a L’Humanité fesztiválján. Az új évad számunkra terv szerint az­zal kezdődik, hogy október végén és november elején Rómában lépünk fel az olasz főváros operaházának színpadán, az ottani ma­gyar napok keretében. No­vember 6-án és 7-én újra Franciaországban leszünk, közelebbről Cannes-ban, mégpedig a Bahcsiszeráji szökőkút előadásaival. De­cemberben Zágrábban lép fel a társulat. Még későbbi időpontokban is számítha­tunk utazásra. Egy mosta­ni tárgyalás szerint szó van egy 1988-as USA-beli tur­néról is. — Mi jut a hazai közön­ségnek a balettkarból? — Operaházunkban há­rom egyfelvonásost újítunk fel. A tavaszi fesztiválra előkészítjük A csodálatos mandarint Harangozó egy­kori koreográfiájénak fel­­használásával Végül meg­említem az Erkel Színház­ban bemutatandó Varázsital című újdonságot, Ránki György művét, amelyet a zeneszerző 80. születésnapi­ja alkalmából készülünk előadni a jüvő eszme­ időiben. Kristóf Károly Játékfilm, aztán show B. MARTON RÁDUPLÁZOTT A Magyar Televízió ope­ratőri tanácsa 1979 óta ad díjat az év legjobb televí­ziós operatőri munkájáért. Eddig még sohasem fordult elő, hogy két egymás után következő évben ugyanaz a művész kapta volna a ran­gos szakmai elismerést. Idén azonban ráduplázott a tavalyi győztes, B. Mar­ton Frigyes Tavaly első nagy­játékfilmjével a Hor­váth Z. Gergely rendezé­sében készült A világító hajó című Siegfried Lenz­­feldolgozással nyerte el a díjat, az idén pedig Kis­­honti Ildikó show-jával, amelyet Egy furcsa lány címmel Koltay Beáta ren­dezett. —• Természetesen nagyon örülök az ismételt elisme­résnek — mondja „az év operatőre”. — S annak kü­lönösképpen, hogy ezúttal egy más műfajban sikerült bizonyítanom képességei­met. Ezt a díjat eddig job­bára nagyjátékfilmmel nyerték el az operatőrök, bár a díjazás feltételei nem tartalmaznak semmi­féle műfaji megkötést.­­ Az egy furcsa lány az idén január 17-én volt először adásban, majd a veszprémi tévétalálkozó al­kalmából megismételték. A nézők és a bírálók egyaránt elismerték a kiváló opera­tőri munkát. Szinte meg­számlálhatatlanul sok han­gulatos helyszín, s az éne­kes színésznő sokarcúsága tette emlékezetessé ennek az egyébként is kitűnő show-nak képi megfogal­mazását. Mi volt a titka munkájának? — Koltay Beáta bevont a forgatókönyvírás munká­jába, és a szokásosnál alaposabb, részletesebb előkészítést végeztünk. Ez a látszólagos többletmun­ka azonban bőven megté­rült a forgatáskor. Egyéb­ként ebben a filmben na­gyon sok külső helyszín volt, szabad tér, kapualjak, lépcsőházak, híd és én eze­ket is szoktam világítani, illetőleg a természetes fé­nyeket „levenni”. — Jelenleg min dolgo­zik? — Befejeztem a Vízöntő együttessel készült show­­műsort, amelyet Ledniczky Márton rendezésében for­gattunk, most pedig egy főiskolás filmrendező, Pajer Róbert diplomafilmjének operatőre vagyok. A film ideiglenes címe Ne üsd, mami! Ezen kívül egy na­gyon érdekesnek­­ ígérkező munkát készítünk elő, a Fiatal Művészek Stúdiója és a Mafilm közös produk­ciójában Székely Orsolya tervez filmet illúzió cím­mel. A film hősnője Zrí­nyi Ilona, de nem szokvá­nyos dokumentumfilm, va­gy filmes történelmi életrajz megvalósítása a szánd­éknnk. Egyelőre egy kis erősforgatást csináltunk. (morvay) FILM­BEMUTATÓ Bátor lovacska Az a ritka helyzet állt elő, hogy ezt a filmet már a mozibemutató előtt si­kerre vitte a gyermekkö­zönség. Korábban ugyanis a Videotékában forgalmaz­ták már ezt a színes ar­gentin rajzos mesefilmet, amelynek hőse, a bátor lo­vacska, mindenáron a ki­rály hátasa szeretne lenni. Mire nagy nehézségek, a gonosz legyőzése árán ez sikerül neki, addigra rájön, hogy a természetben mégis jobb élni. A rajzfigurák kedvességén túl, nyilván a zene is hozzájárul, hogy a legfiatalabb mozinéző korosztály kedvence legyen ez a film. —th A zsaru szava Hová megy az a civili­zációból kiábrándult rend­őr, akinek feleségét brutá­lis banditák meggyilkol­ták? Természetesen a tró­pusokra. Ott éli tovább a paradicsomi idillhez is alig fogható életét. Kártyázik, verekszik, edzi a maga és társai izmait, miközben a fekete bőrű lányok odaadó rajongása kíséri. Igen ám, de ebből még nem lesz iz­galmas kalandfilm. Mi tör­ténik? Meggyilkolják egyetlen, imádott leányát, aki otthon tanul. Erre az exzsaru? Nem nehéz kita­lálni. Felkerekedik, hogy bosszút álljon a gyilkoso­kon. Akár tovább is folytat­hatnánk ezt a kérdezz-fe­­lelek játékot, de abból is csak ugyanaz derülne ki. Vagyis az, hogy A zsaru szava című francia film az első kockájától az utolsóig közhelyekből, agyonnyag­­gatott fordulatokból épül fel. Egytől egyig olyanból, amelyet valahol, valami­kor, egy másik filmben már biztosan láttunk. Hogy hogyan lett ebből mégis az utóbbi évek egyik legna­gyobb kasszasikere Fran­ciaországban? A válasz egyetlen név: Alain Delon. A filmszakma öreg rókája pontosan tudta, mibe fek­teti a pénzét. A film fi­nanszírozójaként bomba­biztos sztárra bízta a fő­szerepet — saját magára. És ez már elég is. Delon ma is — ötvenen túl is — szívdöglesztően charme-os, macskaszerűan ügyes és fenegyerekesen érzelmes tud lenni. Egyszóval min­den rafinált fogást ismer, amellyel az ujja köré csa­varhatja a nézőit. Hogy közben a lehető legbanáli­­sabb történetet látjuk? Se­baj. Minden mozdulatomat figyeljék, és a csoda meg­történik — mondja a nagy mágus. És mi cso­dáljuk. (kállai) Az exzsaru: Alain Delon Néptánctalálkozó cosok VII. találkozóját. Ez­zel egy időben tartják az I. országos szőttesvásárt is. A program július 3-án este a Pécsi Nemzeti Színház­ban kezdődik, ahol az együttesek bemutatót tar­tanak. Július 4-én pedig a város főbb terein felvonu­láson vesznek részt a cso­portok. Ezen a napon a Kossuth téren emléktáblát is avatnak. Este szabad­téri tánc lesz, majd a séta­téren az együttesek mu­tatják be dalaikat, táncai­kat. A programban egyéb­ként nyolc magyar és egy lengyel néptáncegyüttes szerepel. N. P. J. Pécsett július 3. és 5. kö­zött rendezik meg a nem­zetközi szövetkezeti napot és a szövetkezeti néptánt Muzsika a Várban Középkori muzsika a Vármúzeum udvarában címmel a Budapesti Tör­téneti Múzeum koncert­sorozatot rendez, amelynek következő programja jú­lius 5-én, vasárnap dél­előtt 11 órakor a dániai Midzsjaelland Kammeror­­kester, majd 9-én, csütör­tökön este 7 órakor a Man­del Quartet hangversenye. Ez utóbbin közreműködik a Magyar Harsona Együt­tes, zenei szerkesztő Man­­del Róbert. Rossz idő ese­tén a Király-pincében ren­dezik meg a hangversenyt, ami előtt két órával tárlat­­vezetést tartanak a „Zsig­­mond és kora a művészet­ben 1387—1437” című ki­állításon.

Next