Esti Hírlap, 1988. március (33. évfolyam, 51-77. szám)

1988-03-01 / 51. szám

VESZPRÉMBEN Gyógynövény vegyesvállalat Vegyesvállalatot alapí­tott veszprémi székhellyel a Pannonker Kereskedelmi Vállalat, a Konsumex és az osztrák Ozean cég. Az induló tőke 45 százalékát a Pannonker adta, a többit a másik két partner, egyenlő arányban. A közös vállalat zöldség-gyógynövény ter­meltetéssel és feldolgozás­sal foglalkozik majd. A termelőket a Pannonker keresi meg, a feldolgozás technológiájáról és a gép­sorokról az osztrák cég gondoskodik, a vegyesvál­lalat nagyrészt külföldi piacokra szállítandó ter­mékei­t szárított, porlasz­tott zöldségek és gyógynö­vények — Veszprémben ké­szülnek. DUNA, TISZA Tisztább folyóvizek A Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Miniszté­rium megbízásából végzett januári vízminőségi vizsgá­latok szerint most a szoká­sosnál tisztább a folyók vi­ze. Az enyhe idő hatására ugyanis hatékonyabb a fo­lyók természetes öntisztu­lása, mint a nagy hideg­ben, a jeges vízben. A folyók és a tavak túl­nyomó részénél a víz mi­nősége megfelel az első és másodosztályú köve­telményeknek. A Duna Rajkánál első osztályú vízminőségű víz­zel lép az országba. A Mo­soni-Duna és a Vág torko­lata alatti közvetlen szennyvízbevezetés kissé növelte ugyan a folyó szennyezettségét, de nem változtatta meg a víz mi­nőségi kategóriáját. Átme­netileg intézkedést kívánt Süttő, Budapest, Százha­lombatta térségében a vá­ratlanul keletkezett kisebb olaj- és benzinszennyező­dés elhárítása. A Tiszában is kifogásta­lan tisztaságú víz érkezik a magyar szakaszra, ahol csupán a Sajóból beáramló szennyezés okoz olyan ked­vezőtlen változást, amely viszonylag rövid szakaszon, a szennyező anyagok el­­bomlásáig másodosztályú­vá mérsékeli a víz minősé­gét. Tiszakeszitől a déli or­szághatárig azonban már ismét első osztályú vizet szállít a folyó. A nagyobb mellékfolyók és mellékágak közül első osz­tályú a Mosoni-Duna, a Duna-völgyi-főcsatorna, a Rába, a Dráva, a Bodrog, a Keleti-főcsatorna és a Körösök egy része. Első osz­tályú a Balaton és a tavat tápláló Zala folyó vize is. Késő délelőtt kezdődött el az OKISZ Labor idei tavaszi-nyári divatsereg­szemléje a Duna Intercon­tinental báltermében. Szá­míthatunk-e újdonságra, miután a jó nevű cég új művészeti vezetőt kapott, Horváthné Balogh Mária személyében: — Remélem, sikerül meg­újítani az egyébként szép hagyományokkal rendelke­ző OKISZ Labort. Szem előtt tartva a nagy divat­­tervezők aktuális kollek­cióit, igyekszünk a túlzá­soktól megszabadítani, a magyar nők alkatához iga­zítani a legfrissebb irány­vonalakat. Első: a prakti­kum. . . Mit diktál miniügy­ben az OKISZ Labor? — Nem kötelező viselni, sőt csak az viselje, akinek jól áll. Tagadhatatlan, hogy az esztendő legszembetű­nőbb újdonsága a rövid szoknya. De ugyanakkor modelljeinket a harmincas évekre emlékeztető zsabók, gloknik fodrok, piék, csip­kék díszítik. A nyáron a bermuda nadrág ismét di­vat lesz — kosztümkabát­tal. ® Anyagok? — Finom és könnyű kel­mék, gyapjú, kasmír, al­pakka, selyem, pamut, krepp. — Minták? — Nyomott, úgynevezett grafikus mintázatokat ter­veztünk, az arcok, alakok ezentúl nemcsak a póló­kon, hanem a ruhákon is díszelegnek. ® Színek? — Minden szín, minden árnyalata és az összes kombinációk. Vezet a feke­te-fehér. — Gondoltak a teltkar­­csúakra is? — Ezúttal igen, sőt a nagymama korosztálynak is terveztünk jó néhány mo­dellt, lévén a nagymama fogalom megváltozott, s ma már ők sikereik csúcsán élő alkotó asszonyok. — És a férfiak? — Az elegáns külső a divat, és a merész. Tervez­tünk például barackrózsa­szín és türkiz zakót is az Ádámoknak. — Az ön művészeti ve­zetése mellett folytatódik-e a Magyar Divat Intézettel a kimondatlan, de mindig felszínen lévő verseny? — Miután most már egy­re több a divatbemutató, felzárkóztak a gmk-k, ma­gánkészítők is, megélén­kül a verseny. De a leg­nagyobb versenytárs min­den tiszteletünk mellett az MDI. Pálffy Judit DIVATBEMUTATÓ Első a praktikum (Wormser Antal felvételei) MA DÉLELŐTT KÉRDEZTÜK Csökkent-e a zsúfoltság? Február elsején eltűnt a Félfogadás szünetel! tábla a XVIII. Kerületi Tanács­ról, ezentúl a hét bármely napján, bármikor be lehet kopogni a különböző osztá­lyokra. Egy hónap telt el a módosítás óta. A tapasz­talatokról ma délelőtt kér­deztük Zele Sándornét, a XVIII. Kerületi Tanács Végrehajtó Bizottságának titkárát. — A korábbi félfogadási rend megszüntetésével könnyíteni akartunk a ke­rületi lakosok helyzetén, gyorsítani szerettük volna az ügyintézést — mondja a vb-titkár. — Eddig csak a hét három napján, hétfőn délután, szerdán egész nap és péntek délelőtt volt nyit­va a tanács a lakosok előtt. Mivel az ügyfélforgalom néhány órára összponto­sult, ezért igen nagy volt a zsúfoltság. Február elsejé­től munkaidőben bármikor — reggel nyolctól délután fél ötig, esetenként fél hé­tig, hétig — valamennyi osztályunkon fogadjuk az ügyfeleket. Egy hónap után mi a tapasztalat: megszűnt a zsúfoltság? — A szerda még most is igen erős napunk, de a for­galom már egyenleteseb­ben oszlik el és lényegesen csökkent a várakozási idő . Nem nehezíti a taná­csi munkát, hogy az ügy­fél bármikor bekopoghat? — Mielőtt döntöttünk volna, megkérdeztük a dol­gozóinkat: ők is úgy vélték, hogy a zsúfoltság minden­képpen csökkenni fog és ez számunkra is kedvező. Ügyfélfogadás napján ed­dig ugyanis az aznapi te­endőikkel egyáltalán nem tudtak foglalkozni. ♦ Most tehát az ügyfelek előtt valamennyi osztály ajtaja nyitva áll. Lehet-e tovább bővíteni a kört? — A legjobb megoldás az lenne, ha a XX. kerületi­hez hasonlóan ügyfélfoga­dási irodát tudnánk nyitni, ahol mindent egy helyen elintézhetnek az emberek. Erre azonban megfelelő anyagiak híján egyelőre nincs remény. Azt tervez­zük azonban, hogy a taná­cson lesz majd lehetőség bizonyos rendőrségi ügyek és ingatlankezeléssel kap­csolatos problémák intézé­sére is. (n. a.) Bejelentés, vizsgálat, döntés, fellebbezés Hárman egy ellen Több a diákcsínynél # Smirgli és pofonok Vizsgálat, fegyelmi, sú­lyos határozat (az idei tan­év iskolalátogatásától való eltiltás), szülői fellebbezé­sek, a Fővárosi Tanács il­letékesének az iskola dön­tését vihart kavaró, meg­változtató újabb határozata — három rossz („agresszív magatartású”) fiú ügyében. Elsősök, az újpesti Faipari Szakközépiskola növendé­kei. LEVÉL A SZÜLŐKTŐL Szülői bejelentés alapján fegy­elmi eljárás indult há­rom elsős — Szabolcs, Pé­ter és Gyuri — ellen, Ba­lázs bántalmazása miatt. A szülők­ levele az osztályfő­nökhöz : „Elnézését kérjük, hogy so­­rainkkal zavarjuk . .. Fiunk pénteken este elkeseredetten, rossz idegállapotban tért haza. (Balázs kollégista, a hét vége­ken utazik haza.) Kérdezés kö­désünkre nehezen elmondta, hogy három osztálytársa, isko­lából hazafelé jövet, meg akar­ta verni a buszmegállóban, s a várakozó utasok keltek vé­delmére . . . Hosszabb idő óta rendszeresen inzultálják, a gye­rek véleménye szerint azért gúnyolják, mert ő rendszeresen tanul. Az órákon is könyvvel ütik a fejét, s próbálják leéget­­ni az osztály előtt. Testnevelé­si órán agyon­spray-zik a ru­háját, nevetségessé teszik . . . A matematikatanár szavai ju­tottak eszünkbe, aki úgy jelle­mezte, hogy a legtisztább te­kintetű gyerek az osztályban. Lehetséges, hogy éppen ez ir­ritálja őket? Ő nem akart pa­naszkodni az osztályfőnök úr­nak, de mi úgy látjuk ...” A fegyelmi tárgyalás előtt a fegyelmi bizottság elnöke két másik tanárral az osztályt kérdezi meg, az osztállyal beszéli meg az esetet. Valóban történtek-e ilyen bántalmazások? Krisztián elmondja, hogy igen, őt is többször mo­lesztálták, a fejét ütöget­­ték, a gyakorlaton csiszoló­papírral dörzsölték a nya­kát. Ő azonban ezt nem vé­li olyan súlyos esetnek, ő könnyen túlteszi magát a megpróbáltatásokon. A kérdésre, hogy mik voltak ezek a bántalmazások, így válaszolt az osztály: Ba­lázst rendszeresen ütöget­­ték, lökdösték, leköpdös­­ték, fadarabra kötött mad­zaggal ostorozták, forró vízzel is leöntötték, és gyakran spray-vel fújták be a ruháját. Zoli, az osztály legkisebb tanulója („155 centi va­gyok, de már másfél centit nőttem”) ezt mondta: „a szívem elszorult, amikor a gyakorlaton láttam, ho­gyan bántják Balázst, és nem tudom megvédeni”.­­Zoli Pesterzsébetről jár ide Újpestre iskolába. Más­fél óra az utazás hazulról. Az egyik fiú Hévízgyörk­­ről jár be, onnét még ha­marább lehet megérkezni, mint Erzsébetről. Ha né­metórája van , különóra, ami reggel háromnegyed héttől csengetésig tart —, akkor fél ötkor kel. Akkor miért ezt az iskolát válasz­totta? „Asztalos szeretnék lenni.”) A FEGYELMI A bizottság tagjain kívül a KISZ, a diákbizottságok tagjai és a szülők is jelen vannak a fegyelmi tárgya­láson. Mit gondolsz, kérdi Balázstól az elnöktanár, miért bántottak téged? „Különösebb magyaráza­tot nem adtak, talán azért, mert jól tanulok, készülök az órákra, talán ezért nem hagytak békén.” Gyuri — az egyik vád­lott fiú —: „én csak sérte­gettem és ütögettük a fe­jét, mert unszimpatikus.” — Mit jelent neked, hogy valaki unszimpatikus? — kérdezi az igazgatónő. „So­ha nem focizik velünk, ki­lóg a közösségből, mindig félrehúzódik.” Pétertől kérdik, hogy ér­tetted azt, hogy nem bán­tottátok? „Úgy nem, hogy komolyabb baja lett volna, csak a tarkójára ütöttem." Tőle is megkérdik: mit je­lent az, hogy valaki un­szimpatikus, jelen esetben Balázs. „A kinézete, a vi­selkedése, kiválik a közös­ségből, nem hülyéskedik.” Az osztályfőnök elmond­ja, hogy a három fiú kü­lönféle módon akarta a többit befolyásolni, hogyha társaik ellenük vallanának, azt majd megtorolják. Az igazgatónő: „A többi ta­nuló védelmében, nem tűr­hetünk el ilyen dolgokat.” A szülők: Szabolcs édes­apja: „Úgy tűnik, hogy mindezek a műhelyben tör­téntek, nincs ott akkor sen­ki, a tanár ezt nem veszi észre?” Balázs édesapja: „Látszott a gyereken, hogy lelki válságban van, na­gyon nehezen mondta el, hogy ő nem akar ide visz­­szajönni, ebbe az iskolába." Péter édesapja: „Vegyék figyelembe, hogy ezek ne­veletlen gyerekek, de meg­javulhatnak.” A nevelőtestület a dön­tést meghozza. Két javas­lat van. Gyurit, Pétert az iskola látogatása alól az idei tanévre felfüggesztik, tanulmányaikat szeptem­bertől újra folytathatják. A másik: a két fiút egy másik párhuzamos osztályba he­lyezzék át, Szabolcs meg­rovást kapjon. A legtöbben — a többi gyerek érdeké­ben — a szigorúbb bünte­tést javasolják. Huszonöt tanár az első javaslattal ért egyet. Közlik ezt a fiúk­kal, a szülők indoklással a fegyelmi határozatot meg­kapják, majd a fellebbezé­sek gyorsan bejutnak az is­kolába. FIAM ÉRDEKÉBEN... „Kérjük, hogy az alábbi felhozandó indokaink alap­ján változtassák meg a döntést, és tegyék lehető­vé stb. . . .” Gyuri szülei megdöbbenéssel értesültek a dolgokról, s többi közt ezt írják: „Eddig szülői értekezlet sem volt, így a gyermekről kiala­kult tanári véleményt sem állt módjukban megismerni . . (Háromszor is volt, az értesítő­be ezt be is íratták.) „Gyuri­ka nagyon szereti az iskolát.­ a választott szakmát különö­sen kedveli, a gyakorlati fog­lalkozásokat is nagyon nagy odaadással végzi. Úgy gondol­juk, hogy a kiszabott büntetés az elkövetett cselekmény sú­lyával nem áll arányban. Úgy gondoljuk, hogy az erkölcsi büntetésen és az idővesztesé­gen túl, fiunk életében mara­dandó pszichológiai károkat okoz a súlyos büntetés, talán aránytalanul nagyobbat, mint amelyet Balázs elszenvedett...” Hasonló levél, fellebbe­zés érkezik Péter, Szabolcs szüleitől is. Mindez, az összes iratanyag felkerül a Fővárosi Tanács művelő­désügyi főosztályára. És három hét múltán a három fiú ismét megjele­nik az iskolában. A tanács osztályvezetője megváltoz­tatta a nevelőtestület által hozott ítéletet azzal, hogy a fiúkat csak egy másik osztályba helyezzék át. Az indok: a tanköteles tanuló nem tiltható el a tanév folytatásától. Ám ez az ok­tatási törvény — mondja az igazgatónő — az általá­nos iskola tizenhat évig való befejeztéig szól, mond­ja, s fel is hívja a tanács­nál az osztályvezetőt. Az osztályvezető, ígéri, hogy majd kijön az iskolába, egyébként az egyik fiúnak olyan jogászkapcsolata, ro­kona van, hogy az úgyis el­menne mindenhová, nem tehetnének mást. Az igaz­gatónő telefonba azt vála­szolja, hogy nem lehet őt megijeszteni, és a tantestü­let tagjainak aláírásával levelet ír Mezei Gyulának, a művelődésügyi főosztály vezetőjének. A PEDAGÓGUSOK VÉDELMÉBEN „Tisztelt Mezei elvtárs! . . • Sérelmesnek találjuk, hogy mindenféle vizsgálat nélkül, az igazgató telefonon történő til­takozása ellenére a fegyelmi büntetés mértékét csökkentet­ték. Ezzel a határozattal a ne­velőtestület tekintélye csorbul. A fegyelmi helyzet javítására vonatkozó minden további tö­rekvés erősen megkérdőjelez­hető. A jelenlegi, általánosan romló fegyelmi helyzetben, a durvaság, agresszivitás, rom­bolások ellen fellépni csak ko­moly büntetésekkel lehet. Csak a tankötelezettségre való hi­vatkozással álhumánus dolog az ilyen durva, agresszív vi­selkedést megtorló büntetést enyhíteni, mivel a tanköteles korúak legnagyobb büntetése egy másik iskolába való áthe­lyezés. A jelenlegi helyzetben a tanulók másik osztályba tör­ténő áthelyezése nem büntetés, annak kellő nevelő hatása nincs, de arra jó, hogy a töb­bi tanuló se vegye ezek után komolyan a tanárok és a tan­testület döntését ... Ez a dön­tés nem erősíti a pedagógusok tekintélyét. Ha a tantestület az agresszív, az ököljogot érvé­nyesítő, többen egy ellen ga­rázdálkodó diákokat ki akarja zárni a jelenlegi közösségből, akkor ennek a büntetésnek az ilyen módon történő megvál­toztatása felszabadíthat olyan gátakat, amelyeket nem kelle­ne ... ” A főosztályvezetőtől még nem érkezett meg a válasz, a két fiú folytatja a tanul­mányait ugyanabban az is­kolában — „elültetve” —, más-más osztályban. Kőbányai György

Next