Esti Hírlap, 1988. november (33. évfolyam, 259-283. szám)

1988-11-01 / 259. szám

DELEGÁCIÓNK JAVASOLTA: A világszabvány legyen a minőség mércéje Kitemark és Szeproszev Angliában hat évtizedes múltra tekint vissza a mi­nőség védjegye, a Kitemark minőségtanúsítás. Az ango­lok világhírű emblémájá­nak elnyeréséért nemcsak a szigetország vállalkozói versengenek, hanem bőven akadnak pályázók Kanadá­ban, Indiában, a volt gyar­matbirodalom országaiban. A „sárkány jele” nemcsak a kiváló minőség garanciá­ja, hanem hatásosan fel­használható az üzleti rek­lámban is. A szocialista or­szágok minőségügyi szak­emberei most egy hasonló jel megteremtésén fáradoz­nak, amelyet minden szo­cialista országban megpá­lyázhatnának a vállalatok. Az embléma egységesen je­lentené a vevők­­ számára, hogy a termék a legmaga­sabb minőségi követelmé­nyeknek megfelel, túljutott a legszigorúbb minőségi vizsgán. Nemrégiben Potsdamban tartották konferenciájukat a KGST minőségügyben érdekelt szakértői. A szo­cialista kapcsolatokban új vonás, hogy az árucserében kiemelt jelentőséget tulaj­donítanak a minőségnek, elfogadott minőségvizsgáló intézeteknek a tanúsítvá­nyára. Egységes jel az év végéig — A Szeproszev-rend­­szerben mi a megmérette­tés mércéje? — Közös megállapodá­sunk szerint a KGST-szab­­ványt tekintjük mérvadó­nak. De a magyar delegá­ció javaslatára most elfo­gadta a konferencia azt a döntést, hogy ott, ahol erre mód van, honosítsuk a vi­lágszabványokat, s töreked­jünk arra, hogy a nemzet­közi előírások legyenek mértékadóak a vizsgála­toknál. így, ahol nincs KGST-szabvány, értelem­szerűen a világszabványo­kat vesszük figyelembe, ahol pedig a KGST-szab­­ványt korszerűsíteni kell, az ISO-előírásokat adaptál­juk. Bizonyosnak látszik, hogy év végéig elkészül az az egységes minősítő jel is, amely jövőre már felkerül­het azokra a termékekre, amelyek a Szeproszev­­rendszer alapján kerülnek be a nemzetközi kereske­delembe.­­ A minősítésnek ez a szigorú — bár kétségtele­nül objektív — rendszere, véleménye szerint vissza­hat a hazai minőségi hely­zetre? — Szerintem feltétlenül arra ösztönzi a vállalato­kat, hogy erősítsék minő­ségi kondícióikat. Egyéb­ként ezekkel a kérdésekkel foglalkozunk decemberben a IX. országos minőségügyi konferencián, amelynek az idén a Minőség-piac-szer­­kezetváltás címet adtuk. Célunk az összefüggések és kölcsönhatások részletes vizsgálata. Ha a vállalatok a szocialista exportban ép­pen olyan magas minőségi követelményeknek tesznek eleget, mint amikor dollár­relációban értékesítenek, ez feltétlenül annyit jelent, magasabbra emelik önma­guk előtt a mércét. S a szerkezetváltásnak ez az alapja, a belső vállalati követelményrendszer újra­fogalmazása. Bán Zsuzsa Garancia a KGST-ben — Mennyire egységesek ezek a törekvések? — kér­deztük meg dr. Sütő Kál­mánt, a Magyar Szabvány­­ügyi Hivatal elnökhelyette­sét, aki hazánkat képvisel­te a potsdami tanácskozá­son. — Vállalati körben ma már ismeretes az a rend­szer, amely 1988. január 1-jén lépett életbe, s amely­nek feladata az egységes termékminősítési és tanúsí­tási módszerek megszerve­zése. Az orosz nyelvű el­nevezés alapján Szepro­­szevnek rövidítjük a rend­szert, amely a delegációk véleménye szerint lassan túljut a tűzkeresztségen, s a gyakorlatban is bizonyít­ja életképességét. A tagor­szágok kivétel nélkül szor­galmazzák, hogy mind több vállalat kérje felvételét a rendszerbe. Nemcsak azért, mert a vállalatok részére egyszerűsíti és gyorsítja a kereskedelmet, hanem mert így olyan minőségi garan­ciát tudnak biztosítani part­nereiknek, amelyet minden szerződő fél­­egyaránt érté­kel. Ha a jövőben nő a közvetlen, vállalatközi kap­csolat a KGST-országok gyártói között, még inkább szükség lesz ezeknek a füg­getlen, minden ország által SZERZŐDÉSEK ÉS KERÍTÉSEK Kedélyborzoló karám Egy jó levegőjű budai la­kótelepen az egyik sorház szélső lakója bekerített magának egy több száz négyzetméteres közterüle­tet. A zsebkendőnyi előker­­tek mellett az a karám bi­zarr látvány. Nem csoda, hogy felborzolta a kedélye­ket a szomszédos emeletes házakban, hiszen egyéb­ként is kevés a hely a há­zak között, s a gyerekek az úttestre kényszerülnek. Egyszer négy autós so­kat sejtetően megállt a ke­rítés mellett, mások meg kihúzkodták a frissen le­vert karókat. Végül tiltako­zó levél ment a kerületi ta­nácshoz a közvélemény ne­vében. Pedig, ha becsöngettek volna a házba, akkor a tör­ténet már az elején furcsa fordulatot vesz. A háziasz­­szony velem ugyanis leg­először azt közölte, hogy szabályos szerződése van a tanáccsal a földhasználat­ra, s mezőgazdasági hasz­nosítás címén 1600 forint bérleti díjat fizet évente. — Ilyen szerződése van a szomszédos sorház vala­mennyi lakójának is — mondja és mutatja a pa­pírt. Látom, így igaz. Azok a kertek azonban kisebbek, nem szúrnak annyira sze­met. — Az ilyen jellegű bér­leti megállapodásnak na­gyon prózai oka van — mondja a háziasszony. — A tanácsnak nincs pénze a terület rendbentartására, én meg nem bírtam már elnézni a szemetet. Akkor bezzeg a környékbeliek közül egy sem jött segíteni. Sőt, a növényeket rendre ellopkodták és továbbra is idehordták a kutyákat. Amikor a tanács szerződést ajánlott, joggal tételezhet­tem fel: ha bérleti díjat fi­zetek, jogom van kerítést is építeni. Még ha válla­lom is, hogy kártérítés igé­nye nélkül átadom a terü­letet, ha majd megkezdő­dik a tervezett útépítés. Ezek az érvek most már aligha győzik meg az eme­letes házak lakóit. Számuk­ra világos, mint a nap: „va­laki megint fillérekért ju­tott egy hatalmas terület­hez”, ott, ahol milliókat ér­nek a telkek. Még ha csu­pán bérlet és nem szemé­lyi tulajdon. Ha valóban törvényes is a szerződés, a tanács akkor járt volna el etikusan, ha a lehetőséget felkínálja másnak is — mondják. — Ha például egy lakásszövetkezet a bér­lő, akkor nemcsak egy csa­ládé ez a nagy terület. Sokan kétségbe vonják azt is, hogy valóban átme­neti megoldásról lenne szó. Ha útépítést is terveznek erre a részre, azt senki sem tudja, hogy mikor. Bizo­nyára nem mostanában, ha a bérlő gyümölcsfák ülte­tésén morfondírozik — mondják, és ebben a logi­kában lehet valami igaz­ság. Vajon ki áldoz hetven­ezer forintot — csak a ke­rítésre — ha bizonytalan a jövő? Tény: valakik már meg­próbálták a közvéleményt az út ellen hangolni. Nem­rég levél érkezett az Esti Hírlaphoz, „a kerület lakói aláírással”, amelyben név­telenül tiltakoznak az út­építés ellen. Ismét írt a „közvélemény”, de most a másik t­riz írógéppel írt szöveg elemzése után köny­­nyen kideríthető, hogy ab­ból a házból származik-e, amelyben ilyen kedvező bérlethez jutottak a lakók. De már nem érdemes nyomozni, mert úgy hírlik: a tanács le fogja bontatni a kerítést. Ebből az követ­kezik, hogy a szerződést sem hosszabbítják meg, hi­szen ha nem lehet kerítést állítani, akkor bérleti díjat sem érdemes fizetni. A közterületekkel kapcsolat­ban azonban valamiféle megoldást mégiscsak ki kellene találni, mert szer­ződések és kerítések nélkül is rohamosan terjed a „ke­rítsd el magadnak” jelen­ség. Mint itt is, kiteszik a Behajtani tilos! táblát, vagy csak egyszerűen elzavarják az idegeneket. Ott jártamkor három óvodás játszott az úttesten. — Idevalósi vagy? — kérdezte az egyik. — Nem — mondom neki. — Akkor takarodj ...! Nagy Andrea SZOMBA­TH­EL­YEN ALAKUL­T Infarktus után: úszóklub Úszóklubot alakítottak Szombathelyen az infarktu­son átesett betegek, illetve a különböző koronáriabeteg­­ségekben szenvedők. A megyei népfrontbizottság égisze alatt működő klub tagjai hetente három alkalommal szakorvos és gyógytornász irányításával vesznek részt úszófoglalkozásokon. A klub tevékenységét a szívbete­gek rehabilitációján túl a betegségek megelőzésére is szeretnék kiterjeszteni. A Vas Megyei Egészségvédelmi Tanács százezer fo­rintot adott a klub működtetéséhez, a tagok egyébként tagdíjat fizetnek. Tervezik, hogy a megye többi váro­sából is toboroznak tagokat, akik csoportosan utazhatnak majd a szombathelyi városi uszodában tartandó foglal­kozásokra. (MTI) Mint ismeretes, 1986 januárjában leégett a komáromi malom. Újjáépítését az Észak­dunántúli Közmű- és Mélyépítő Vállalat dolgozói 1987 második felében kezdték el. A külső építészeti munkákat már befejezték és megkezdték a malomipari gének szerelését is. A napi 150 tonna kapacitású malmot a legkorszerűbb berendezésekkel szerelik fel. A mintegy 300 millió forintos beruházás a tervek szerint 1990 első felé­ben készül el. (MTI Fotó : Jusztin Tibor) FELÚJÍTÁS A ZEMPLÉNBEN Pálházától Kőkapuig zakatol a kisvonat fák, ám a Pálházát Kőka­puval összekötő keskeny nyomtávú vasúti pályát nem szedték fel, s két dí­zelmozdony­, öt zárt sze­mélyszállító kocsi és tíz te­hervagon is megvan, álla­guk azonban alaposan le­romlott. A pálya és a jár­műpark felújítása mellett azért döntöttek, mert a számítások szerint a kis­vasút nyári közlekedtetése mind a helyi lakosság, mind pedig az idegenfor­galom számára jelentős hasznot hoz. Jelenleg közforgalmú jár­művel csupán Pálházáig tud eljutni az utazó. A turisták által is kedvelt, keresett olcsó turistaszállá­sok viszont Kőkapun ta­lálhatók. A vasút megszün­tetésével nehéz megközelí­teni a Kemence-patak völ­gyében levő nyári úttörő­táborokat is. A személy­­szállítás mellett a völgyben élő lakosság és az itt mű­ködő fűrészüzem szállítási gondjait is megoldja a kis­vasút felújítása. A helyre­­állítás több mint 10 millió forintba kerül. Ennek fe­lét a Borsodi Erdő- és Fa­­feldolgozó Gazdaság, vala­mint a MÉM állja; az Or­szágos Idegenforgalmi Hi­vatal 2,5, a Borsod-Abaúj- Zemplén Megyei Tanács pedig 2 millió forinttal já­rul hozzá a felújításhoz. (MTI) Felújítják a Zempléni hegyvidék egyik legszebb táján, a Kemence-patak völgyében kanyargó, közel százéves kisvasutat. Forgal­mát 1981 végén leállított Vigasz A főnök kiabál, sőt ordít. A többiek nyel­nek, hallgatnak. Isme­rik a „górét”, tudják, hogy arany szíve van, hogy nagyvonalú, ba­rátságos, csak vannak rossz pillanatai. Esetleg órái. Olykor napjai. Ilyenkor tűrni kell. Sá­padtan vagy nekipirul­va. Az egyik férfi, aki le­hajtott fejjel áll előtte, hatvanesztendős. Utol­jára az anyja pirongat­­ta meg gyerekkorában. Becsülettel dolgozott, felnevelt két gyerme­ket. Otthon van tekinté­lye. Mondhatná, hogy nem hagyja­­magát. Mond­hatná, de nem mondja. Még rá akar dolgozni a nyugdíjra. Jó helye van. Megfelelő keresete. Ez az egyetlen hiba. Mit csináljon? Majd bevesz később egy nyugtatót. A főnök veri az asz­talt. Lehet, hogy igaza van, lehet, hogy nem. Ezt még ilyenkor nem lehet eldönteni. Hallgatnak. Van vé­leményük, de nem mondják. A főnök nyu­­godtabb pillanataiban panaszkodik, úgy érzi, nincs tekintélye. Senki sem szól. Tud­ják, rövidesen elvonul a mennydörgés, zivatar. Vigasztalás érte a későbbi mosoly ... (bende) INNEN INDULT A CAROLINA Sellye múltja Pápay Jenő helytörténész, nyugalmazott postamester negyven éve kutatja az Or­mánság „fővárosa”, Sellye múltját. Kiderítette, hogy a medrét gyakran változ­tató Dráva az elmúlt szá­zadokban Sellye közelében hömpölygött. Jelenleg hét kilométerre fekszik a köz­ségtől. Ez magyarázza azt a különös tényt, hogy az első magyar gőzhajót — a Carolinát — nem valame­lyik ismert hazai kikötőben bocsátották vízre, hanem Sellyén. Sikerült is azono­sítania azt a helyet, ahol Bernhardt Antal technikus és feltaláló, az eszéki híd­vám bérlője útnak indítot­ta a hajóját 1817-ben. A középkorban fontos erősség volt a sellyei vár, a Dráva menti hadiút át­kelőhelyét ellenőrizte, s a török háborúkban is sze­repet játszott. Pápay Jenő megtalálta a várat, ponto­sabban: a vár helyét, ma­gából az erődítményből nem maradt semmi, a XVIII. században császári parancsra lerombolták, ne­hogy a magyar ellenállás fészke legyen. A vár he­lyén nyílt új utcát — a kutató kezdeményezésére — Vár utcának nevezte el a tanács, s ezzel megőriz­ték Sellye múltjának egy jelentős mozzanatát. (MTI)

Next