Esti Hírlap, 1989. április (34. évfolyam, 76-85. szám)

1989-04-01 / 76. szám

\$$note$z | # „Az író élménydús ember" tanította kisgimna­­zista koromban Wéber Gyu­la tanár úr. Megvallom őszintén, tízegynéhány éves elmém nem volt képes fölfogni eme tétel igazságát, és sok­at kellett olvasnom, tapasztalnom, amíg kezd­tem valamit megsejteni az írói tehetség sajátosságai­ból, és rájönni arra: egyko­ri tanárom talár túlságosan tömören fogalmazott, de a lényeget ragadta meg. Az író valójában nem abban különbözik a többi ember­től, hogy képes szavakba formálni gondolatait — ezt több-kevesebb gyarlósággal mindnyájan naponta gya­koroljuk —, hanem abban, hogy amit átél, azt „dúsan" éli át, felfogja, megérti él­ményei lényegét, s tudja, mi az, ami élményeiből a mások számára is tovább­adható. Ez persze csak rendkívül leegyszerűsített megfogalmazása az írói ,,mechanizmusnak”, amely­nek titk­aiba csak ritkán pillanthatunk bele. Ilyen ritka „pillanatot” kínált tegnap este az Alan Benson rendezte angol portréfilm, amely a hazánkban is jól ismert íróról, Joseph Hel­­lerről szólt. A rendező a párhuzamos gondolat ritmus módszerével dolgozott: Hel­ler önvall­onását az író Is­ten tudja című regényének részleteivel váltogatta. Ez a módszer nemcsak arra volt alkalmas, hogy valamelyest megismerjük a művet és al­kotóját, hanem arra is, hogy bepillantsunk a bo­­szorkánykonyhába, amely­ben a mű formálódik. Az író elmondta nekünk, ho­gyan s miként gyúrta re­génnyé a bibliai történetet, Dávid király históriáját. Iz­galmas személyiséget, élve­zetes elbeszélőt, jó humorú komédiást ismertünk meg. (morvay) ­ □ POSTA BÉLA festő­művész kiállítása látható április 6—20. között, na­ponta délelőtt 10-től este 8 óráig, a Szakszervezetek Fővárosi Művelődési Házá­ban. A tárlatot 6-án, csü­törtökön délután 5-kor Gy. Németh Lajos nyitja meg. könyvkiadó számára, és a reprózáson keresztül is­merkedtem meg a fotózás alapjaival. Később úgy éreztem, hogy a kamera segítségével ki tudom fe­jezni magamat, és komo­lyan nekiláttam a fényké­pezésnek. Mint fotóst, a nagyszerű művész, Czinner Erzsébet fedezett föl... — ön a fényképezés egy speciális ágát, a természet­fotózást műveli. Hogyan választotta ezt a terüle­tet? — A Tankönyvkiadónál ismerkedtem meg Cserge­­zán Pállal, a természetfes­tés világhírű mesterével. Egy alkalommal kivitt a Visegrád környéki hegyek­be, gyalogoltatott egy ki­adósat, majd fölmutatott a gerincre, és azt mondta: „Látod, ott vannak a szarvasok__” Rajtam egy Scholl klumpa volt, azt le­rúgtam, és megindultam fölfelé. Sikerült becser­késznem a szarvasokat, és elkészítettem életem első természetfotóit. Mivel a természethez eszmélésem óta vonzódtam — festmé­nyeim is szinte kizárólag tájképek — eldőlt a sor­som. Örökre eljegyeztem magamat a természetfény­képezéssel. — Ön a Természetfotó­sok Nemzetközi Szövetsé­gének alelnöke. Vannak-e a természet­fényképezés­nek specifikus jegyei ? — Igen. A fotóművészet­­nek is megvannak a maga divathullámai, ezek azon­ban a természet­fényképe­zést nem, vagy csak alig érintik. Aki a füveket, fá­kat, állatokat, madarakat kapja lencsevégre, nem „művészkedik”. Jómagam sem készítek soha — pél­dául — fotógrafikát, és so­hasem törekszem festői hatás elérésére. A kame­rát éppen azért vettem a kezembe, hogy úgy ábrá­zoljam a valóságot, ahogy csak a kamera segítségével lehet. Ha festeni akarnék, elővenném az ecsetet... — Járt Afrikában, fény­képezett elefántot, és kiál­lításain láthattuk mol­nárkát — vízipókot — vagy szúnyogot megörökí­tő felvételeit is. Tulajdon­képpen melyik állatot sze­reti leginkább fotózni? — A magyarországi nagyvadat, a szarvast, dó­mot, őzet, vaddisznót. Ve­lük ugyanis beszédbe le­het elegyedni. — És töl­csért formálva két tenye­réből, rögvest bemutatja a dám jellegzetes, párzáskor hallatott hangját, a karco­­gást, amellyel „be lehet hívni”, és így kamera kö­zeibe lehet hozni a dám­­bikát. — Ars poeticája? — Én nem kimegyek a természetbe, hanem ma­gam is része vagyok a ter­mészetnek. És egy-egy ké­pen azt adom vissza be­lőle, amit — az optikán keresztül — látok. (morvay) KÍSÉRLET HÚSZ ISKOLÁBAN A történelem esztétikuma Azt mondják, történelem annyiféle van, ahány em­ber. Mindenki saját élmé­nyei, kötődései szűrőjén engedi át nemcsak az álta­la megélt, történelem, ha­nem a megismert régmúlt eseményeit is. Ha a té­nyeket látjuk, az okok­kal tisztában vagyunk, könnyebben megmarad az, ami élményt adott. Morá­lis és esztétikai élményt is, mert ahogy az értőnek­­szép” lehet egy matemati­kai tétel megoldása, úgy valóban az esztétikum él­ményével ajándékozhat meg egy-egy történelmi je­lenség kibogozása, majd összerakása. Történelemfelfogásunk változásai, a szaktudomány nagyon is élő vitái talán a történelem tantárgyat érintik leginkább. A taná­rok önállóságának növe­kedése, a dokumentumok gazdagodó választéka le­hetővé teszi, hogy — mint egy neveléstudományi szakember mondta — „lé­nyegében mindenki azt és úgy tanítson, amit és ahogy akar”. ■ ■ Egy a lehetséges vá­lasztékból az integrált történelemtanítás, me­lyet 1975-től vett fel kuta­tási programjába a Ma­gyar Tudományos Akadé­mia. Tudósok és pedagó­gusok párbeszéde folyt éveken keresztül, melyben a tanítási gyakorlatban fel­vetődő, nagyon is konkrét kérdésekre olyan választ kerestek, mely magába foglalja a történelemtudo­mány legújabb eredmé­nyeit és a társtudományok oda kapcsolódó részét. Ha­nák Péter, Elekes Lajos, Pach Zsigmond Pál, Szé­kely György, Szabad György, Balázs Györgyné, Szűcs Jenő mellett még sok szaktekintély neve szerepel a sorban, s a ve­lük együtt dolgozó taná­rok Zsurkó Ágnes, Gábor Istvánná, Nagy Erzsébet, Székely Erzsébet... m­m A kísérlet húsz iskolá­jának tanulói Mócsi And­rás régésztől kapták a vá­laszt — persze történelem­­tanárukon keresztül —, ha népünk eredetének régé­szeti bizonyítékait keres­ték. Berend T. Ivántól, ha a tárgyalt kor gazdaságtör­ténetében maradtak homá­lyos foltok. Kitüntetett helyzetben voltak, hiszen egyetlen történelemtanár­tól sem várható el, hogy a társtudományok, vagy akár csak a történettudo­mány egy-egy részkérdé­sébe is akadémikusi szín­vonalon beleássa magát. Ferge Zsuzsa szavait azonban valószínűleg min­den igazi tanár szívesen magáévá teszi: minden társadalomtudomány egy kicsit önvallomás is. A gyerek érdeklődését csak az a tanár keltheti fel, aki­ről elhiszi, hogy neki is saját ügye mindaz, amit tanítani akar. Az integrált történelem­­tanítás híveinek szemében a történelem hitelessége olyan sarkalatos elem, mely a siker záloga lehet. S hogy hogyan érhető el a hitelesség? Természetesen elsőrendű fontosságú az információ, melyet a gye­rekek igényéhez mérve, tehát bőven kell nyújtani. Nem elegendőek a köny­vek leckéi. Az akadémiai kutatás írásos eredményei, a történelmi olvasóköny­vek sikere bizonyítja, hogy milyen népszerű a gazdag anyagot felsorakoztató se­gédkönyvben való búvár­kodás. Ám a hitelességet nemcsak a több ezer, vagy több száz éves írásos do­kumentumok érzékeltetik. Ha a történelem tényeit emberi cselekvésekhez tudják kötni a gyerekek, ha a művelődéstörténet vizsgálódásait segítségül hívó több oldalról is meg­szemlélhetnek egy-egy ese­ményt akkor az óra él­ménnyé válik tanárnak, tanulónak egyaránt. A sze­mélyiséget is integrálttá teszi ez a fajta tantárgy­szemlélet, a tanuló képes lesz összefüggéseiben, bo­nyolultságában látni a tör­ténelmi folyamatokat és bennük önmagát, saját fe­lelősségét. Az integrált történelem­­tanítás hívei természetesen hivatkozhatnak nagy elő­dökre, hiszen a pedagógia jeles személyiségei mindig is az ember teljességét te­kintették a nevelés fő fel­adatának, s nem mondhat­tak le a hitelesség, az él­mény eszközéről sem. Rousseau kétszáz éve már a gyermek természetes ér­deklődésére építette neve­lési elveit, a magyar neve­léstudomány Nagy László­ja „életegységekben" kép­zelte el a tananyagot. Az ő elveire épülő kísérleti iskolában a 30-as években történelmet tanított Wa­­czulik Margit, aki az aka­démiai kísérletnek is egyik jeles tanár személyisége volt. Tudósoknak és taná­roknak ez a magyar szel­lemi életben is esemény­számba menő együttműkö­dése a ’70-es ’80-as évek fordulóján írásos anyag­ként létrehozott hat ol­vasókönyvet. Az Árpád­kori részhez elkészült Gya­­pay Gábor tankönyve és tanári segédkönyve is. Íme, néhány szerző a Hahn Ist­ván szerkesztette, első kö­tetből: Szólón, Hérodotosz, Arisztotelész, az írások műfajai pedig a pénzügyi fejtegetésektől a naphim­nuszokig terjednek. Az ol­vasókönyveket azóta is használják a kísérletben egykor részt vevő iskolák, másnak azonban nincs módjukban hozzájutni. Ha a tantárgyi reform nem torpant, volna meg, való­színűleg megszülettek vol­na azok a tankönyvek is, melyeket az alkotók szán­déka szerint a gyakorló tanároknak „állandó kor­rekcióra” adtak volna ki. ■ ■ Talán kár, talán jó, hogy ebből sem lett kötelező tananyag. De hogy vá­laszthassák, tehát teljes gazdagságában hozzáfér­hetővé tegyék tanárnak, diáknak, az reformon in­nen, reformon túl folyama­tos kötelezettség. Molnár Gabriella VASÁRNAP A ZENE­AKADÉMIÁN KirakÓSA a marimban raKÓSA címet viselő, sok kis darabból álló együttest. Nagyszerű sorozat: néhol csak ötletfelvetések, másutt szépen, kibontott, s a husza­dik század stílustörekvései­hez igazodó darabok. Né­melyikben felfedezhetjük a bartóki eredetet, máshol könnyűzenei reminiszcenci­ákat, és előfordulnak hu­morral átszőtt részletek is. A sok kis darabból most a válogatás által lesz kompo­zíció, azaz, mint előadó, valóban alkotótársa teszek a zeneszerzőnek. — Mit játszik még?­ — Mester Ágnessel adunk elő még egy kortárs művet, Láng István Hullá­mok I. című művét, ame­lyet a hetvenes években komponált, és tudomásom szerint 10 éve nem hang­zott el. Az énekszólam vir­tuóz, szöveg nélküli é­s oly­kor madárhangeffektusai is vannak. Egyébként is kü­lönleges hangzást ad a rit­ka vibrafon-ének összeállí­tás. Ezeket a modern dara­bokat Bach- és Schumann - művek fogják közre. — Amelyek már átira­tok? — Nem is csak egyszerű­en átiratok: Schumann zon­gorára írt műve (Nacht­stücke) vibrafonon, marim­bán, gordonkán és nagybő­gőn szólal majd meg (mu­zsikustársaim: Reményi Eszter és Ilazsányi István). Azaz, itt már hangszerelést igénylő adaptálásról van szó. Azért vállalkoztam er­re, mert talán megéreztem a műben a zongoraletét előtti állapotot, s abban fo­lyamatosan zengő hangok­nak is kellett lenniük, ame­lyeket a zongora a kalapá­csával csak imitálni tud, gordonkán viszont igazán megszólalnak. Csák P. Judit Április másodikán ren­dezik meg Kósa Gábor ütő­hangszeres estjét a Zene­­akadémia Kistermében. Különleges hangszerén, a marimbán vajon ismét át­iratokat játszik majd, vagy szerepel a műsorán egye­nesen marimbára írott mű is? — Borsody László nem­csak hogy marimbára írta, hanem nekem írta a Ki­ Vállukon tartják az országot Mostanában egyre több helyen n­úit a negyven évet. A napokban történetesen a negyvennegyedik évfordulóját köszöntjük annak, hogy az ország vég­leg megszabadult a fasiszta német csapatoktól. Akadnak ugyan, akik szerint ez a nap nem is április 4-ére esik, azt hiszem, a dátumnak azonban önma­gában nincs jelentősége. Mára szimbólum csupán, s akik most kárörvendenek­, hogy „lám, még ez se biztos”, azok a lényegről megfeledkeznek; arról, hogy ezt az országot azokban az években olyan mélypontra juttatták akkori urai, amilyenhez ha­sonlót a tatárjárás óta nem ért meg ez a huzatos Kárpát-medence. Amit április 4. szimbolizál — bár­hogy és bárhol érte is meg az egyes ember —, az ennek az országnak a számára nem egyszerűen Eu­rópához nyitott utat, ahogy mostanában divatos em­legetni, hanem egyáltalán, az élethez. • , az első hárommal nincs igaz, a negyvennégy baj is igazán baj, vélik so­kan, különösen azok közül, akik politikai felfogá­suk gyökereit — mint a megannyi újjáéledő párt — ebben a korban vélik megtalálni. A baj azzal a negyven-negyvenegy évvel van — hirdetik most so­kan —, ami az első három esztendő után követke­zett. Mi tagadás, nem könnyű a dolga annak, ahol ezt az immár több mint négy évtizedet, akár csak friss műalkotások tükrében is, sommásan meg akar­ja ítélni. Nemhogy a mostanában megint szokásos egyszavas történelmi meghatározások, de az egy­mondatosok, az egyoldalasok, sőt a sokoldalas ta­nulmányok se mindig alkalmasak rá. Mert lehet ma elborzadva figyelni a színpadon a Vidravas olajkutató főmérnökét, amint éppen, hogy megússza a hóhért, de a cellájában is a szakértelmét veszik igénybe. Lehet a szégyentől lesütött szemmel hall­gatni a Recsk című filmben, amint hajdanvolt an­tifasiszta egyetemi ellenállók elmondják, hogyan verték őket néhány évvel a felszabadulás után az AVH börtönében. Lehet szégyenkezve olvasni, hány tízezer parasztcsalád ellen folyt törvényesített zak­latás, lehet dühöngeni mai újságcikkek nyomán, hány helyen éltek vissza hatalmukkal kisebb-na­­gyobb vezetők, akár az elmúlt évtizedekben is. Szóval, nem könnyű fölvállalni ezt a negyven évet. ! I. ... -I. . Mi nem ment külföld­öm, aki itt é­t és dolgozott, s nem került­ börtönbe sem, azért másra is emlékezik. Nemcsak az első három év valóban csupa lelkesedés örömtüzei­­re, amikor az ország 1948 előtt először próbálgatta a demokráciát, hanem arra is, hogy a történelmi igazságszolgáltatás, ami tízezreket vitt gyárból, fa­luból az iskolák, az egyetemek padjaiba, az nem­csak politikai frázis, hanem­ — a hozzátartozókat is beszámítva — százezrek megélt élménye lett. Meg arra is, hogy a könyv becsülete ebben az országban korábban egy szűk értelmiségi réteg belügye volt csupán, aztán valóban milliók kenyere és más-más mélységben ugyan, de mégiscsak megélt élménye lett. Aztán az is valamennyiünk élménye lehetett, hogy ott, ahol középkori munka- és életkörülmé­nyek között éltek földműves emberek milliói, né­hány év alatt olyan mezőgazdaság jött létre, ame­lyik némely eredményével a világ élvonalába ke­rült. (S ez akkor is igaz, ha ma oly sok a gond a mezőgazdasággal.) Q­­­­i I . .. mostanában meg éppen a 3 munkába lépett, nem éppen rózsás nyugdíj felé bandukol, egy nemzedék, amelyiknek ez a négy év­tized volt az élete. Lehet, hogy „csak” dolgozott, tet­te, amit a munkamegosztás kiszámíthatatlan szeszé­lye szerint reá mért a sorsa, tette néha lelkesen, sokszor mérgelődve, főnökökre, körülményekre, tet­te lelkesedés nélkül is, de becsülettel a dolgát. Hely­­lyel-közzel még ennél is többet, mert úgy gondolta, hogy a közösség érdeke ezt a többet is megkívánja. Nem nagyon vállalkozott — nem is nagyon tehette volna —, nem is újított —, nem nagyon volt hozzá tehetsége —, nem biztos, hogy politizált, de lehet, hogy szívesen ment a játszótérépítésre vagy éppen a felvonulásra, ha hívták. Jó lenne, ha tudnánk, mindig ők voltak a­ legtöbben. Rájuk szoktak hivat­kozni, nevükben szoktak beszélni, néha kérés nél­kül, néha akaratuk ellenére, néha a szívük sze­rint. Nem biztos, hogy olvasták azt a néhány re­mekmívű regényt, ami ebben a négy évtizedben szü­letett. Nem biztos, hogy szerették mindazokat a filmeket, amelyek Magyarországot e műfajban nagyhatalommá tették, koncertre se sokat járnak, ahol nemzetközi rangú új magyar művek szólalnak meg. Általában élnek, dolgoznak­nak­i és­ v­alószínűleg hüledezve törlik magukról a sarat, amit a negyven év pocskondiázása közben — akár öntudatlanul —, de rájuk is szólnak. Ritkán fognak tollat, ritkán szólalnak fel, általában nem szeretnek kitűnni, mert azt veszélyesnek tartják, de ilyenkor, évfordulós napok közelében talán nem árt rájuk is emlékez­tetni. Lehet, nem ők viszik előre az országot, de min­den hétköznapon ők tartják a vállukon. Bernáth László

Next