Esti Hírlap, 1996. július (41. évfolyam, 134-156. szám)

1996-07-01 / 134. szám

_ _________________________________________________­_____________________________________________________________1996. július 1., hétfő g t GELLÉRTHEGYI VIGASSÁGOK X ^ r^ci i ÉDTucrívi \/irAPCÁrni/ \ s —v r m . 3 ' - 1 Ü Szereted a párod? Boszorkányokról, minthogy nincsenek, szó se legyen — szól Kálmán király sokat emlegetett törvénye, mely­ről a tudósok már régen be­bizonyították, hogy nem ezt mondta, nem így mondta, fordítási tévedés az egész, mint manapság naponta fordul elő némely politikusi nyilatkozatokkal. Voltak vagy nem vol­tak, kétszáz évvel ezelőtt még megégették őket. Nem tudtam kinyomozni, mi lett Vörös Ilona sorsa, aki 1741-ben Pakson bevallot­ta, hogy boszorkányok do­bosa volt, ördögöknek mátkája. Fekete varjú és holló képében járt hozzá a gonosz, és úgy hívta a Szent Gellért hegyére. Részlet egykori koncep­ciós pör tárgyalási jegyző­könyvéből: „Mit szoktatok csináln­i midtn a Szent Gellér he­gyére mentek? — Táncolunk mind a forgószél és hamar elmú­lik. Hogyan tudod és hány­szor? — Mivel magam is ott voltam egyszer Szent Gel­lér hegyin. Hogyan mentél oda és mi állaton? — Holl macskán, holl Gyermeken. Soprűn jártál-e? — Nem jártam, de lehe­tett volna mennyi rajta. ” Később is pogány mu­latságok színtere volt a vén hegy, bár Széchenyi Istvá­n Walhallát, magya­rul Üdüleldét akart itt lé­tesíteni, külön könyvet is szentelt a gondolatnak. Parkírozni is akarta a ko­pár hegyet, melynek töl­gyeseit az évszázadok alatt kiirtották. Szerinte „idővel ismét csend­ként lehelő tölgyessé válhatik. Mere­dek a hely, igaz, de annál jobb, mert annak színére mámoros nem juthat.” De bizony feljutottak oda a mámorosok is a nagy gel­lérthegyi búcsúk idején. Ké­ső Ensel Sándor tiszti fő­ügyész, mellékesen a ma­gyarországi népszokások gyűjtője, így ír 1867-ben, a kiegyezés évében: „Pesttel szemközt, a Duna partján, szaggatott sziklafalaival, meredekül emelkedik föl Gellérthegye, mely egyéb­ként annyira elhagyatott, hogy csak szelek, s egy-két eltévedt madár, vagy a bo­garakat és ásványokat gyűjtő tanulógyermekek lá­togatják meg olykor-oly­kor; de egészen másképp van a gellérthegyi búcsú idején, mikoris szakadatlan sokaság kapaszkodik föl a kígyódzó ösvényeken, s a hegy alig képes a feltóduló tömegnek elegendő helyet adni. Itt bor- és sörhordók­kal megrakott szekerek vannak, körülöttük száz fürge kéz és száz szomjas torok, ott sátrak alatt mé­zeskalácsért civódnak, emitt ponyvában olvasót, képeket, játékszert és gom­bot árulnak. A sihederek is megkere­sik szerepeket és tűzműve­­ket szórnak a légbe, még körülöttük labdáznak, bú­­jócskáznak, kergetőztek a többiek, s hogy a koldusok tarka serege sem hiányzik ilyen alkalomkor, mely oly sokoldalúan támadja meg zsebeinket, azt talán mon­danom is felesleges.” A gellérthegyi búcsú volt a legnépesebb budai ünnep­ség még a múlt század vé­gén is, több tízezren mula­­toztak, vidámkodtak együtt. Némely suhancok nemcsak „tűzműveket szórtak a légbe”, mely funkciót azóta már átvette a hivatalosság, hanem to­jással is dobálództak, ami­ért tojásbúcsúnak is ne­vezték az eseményt. Utóbb, a Tabán lebontá­sával egy időben, rendez­ték a hegyet, elegáns villa­negyedek születtek a par­kok és ligetek ölén. A nép­ünnepélyek azonban foly­tatódtak a megmaradt tisztásokon, a Citadella mögötti síkságon, ide za­rándokolt a vasárnapi nép és katonaság. Ide kalau­zolja Szerb Antal azt a bi­zonyos Mars-lakót: „Nézze, Uram, a helyze­tet. A Gellérthegy tetején a nép és katonaság egy sajá­tos társasjátékot játszik, amelynek eredete vissza­nyúlik a legködösebb folk­­lorisztikus időkbe, amikor a Gellérthegyen még bo­szorkányok alkottak réz­metszetszerű csoportképe­ket. Senki sem tudja, ki hozta be ezt a játékot és ki szervezi azóta, minden ta­vaszi vasárnap csak itt van. Az emberek körbe áll­nak párosával, úgy érzem, egy férfi és egy nő. A kör besejében pedig egyéb pá­rok sétálnak fel és alá. Időnkint a kör közepéből egy pár odaáll egy párhoz, amely a kör szélén áll. A körbeli férfi megkérdi a szélről álló férfit: „Szere­ted a párod?” Ha a férfi azt mondja, igen, tovább­mennek. Ha azt mondja, nem, kicserélik a nőt, így folytatják napestig. Mire sötét lesz, minden Tristan megtalálta Izoldáját, hogy finoman fejezzem ki ma­gam. Hogy azután mi tör­ténik, még nem sikerült ki­derítenem.” A szokások változnak, de a hegy marad. Rendsze­rek jöttek, rendszerek mentek, de a Gellérthegy­nek még a nevét sem vál­toztatták meg azóta, hogy a püspököt letaszították innen a pogány magyarok. Talán maga az úr intézte így, hiszen mint a régi köl­tő írja: „Nézd az örök ha­bokat, Gellért hegye nézd mi magasztos, / S nem két­­led, hogy e szép tájnak is istene van.” a J­árki Edit Budapesti képeslap a század elejéről Y ITT A BUDAPESTIEK BESZÉLNEK A marhák védelmében Félreértés ne essék: a címben a „valódi” marhák­ra, az állatokra és nem az ezen jelzővel illetett (illet­hető) személyekre utaltam. Arról van szó, hogy az ang­liai marhák „kergülését”, agyuk szivacsosodását az eddigi megállapítások sze­rint az okozta, hogy beteg juhok belsőségeiből készült tápot fogyasztottak. A juhok ilyen kórja köz­ismert, hiszen a magyar nyelv is ismeri a „kerge bir­ka”, „megkergült, mint egy birka” stb. kifejezéseket. Ha viszont a juhok révén terjedt át a kór a marhákra, akkor valamit nem értek. Hogy az emberek ne fertő­ződhessenek, le kell vágni a beteg marhákat. De ahogy az emberek a marháktól, úgy a marhák a juhoktól kapták meg a bajt, tehát a kiindulópont a „kerge” birkáknál van. Ha az ember védelmében le kell vágni a marhákat, ak­kor logikus lenne, hogy a marhák további fertőződé­sének elkerülésére le kelle­ne vágni a juhokat. Tudo­másom szerint a láncolat képlete: juh — marha — ember. Akkor viszont miért csak a középső láncszemre irá­nyul a figyelem — hiszen az emberre bajt hozó marhák is „kapták” a betegséget, méghozzá a juhoktól. De számomra furcsa módon mindenki csak a marhákról beszél... C.». S.I.T. ban tönkretette a tetőket, amelyeket csak teljesen új tetőszerkezettel lehet ki­váltani. Ma Magyarorszá­gon a nagyvárosoktól távol eső kis falvakban szinte csak kisnyugdíjasok élnek. Ezek az emberek képtele­nek ilyen beruházásba fogni kevéske nyugdíjuk­ból. Azt mondják, az or­szágos kár 300 millió fo­rint körül mozog. Ez az érem egyik fele. De itt van mindjárt a másik is, a televízióban sokat reklámozott ban­kok, biztosítók és multi­nacionális cégek, ame­lyeknek az éves reklámdí­ja ennek az összegnek a többszöröse. Ezek a reklámok általá­ban üresek, semmitmondó­ak, nem az emberek többsé­géhez szólnak, egy kívülálló szemével nézve úgy festik le a magyar helyzetet, mintha az tejjel-mézzel folyó Ká­naán lenne. Ezek a méregdrága rek­lámfilmek elkészülnek és utána csak le kell­ Vetíteni, napjában többször, majd nézni a statisztikát, hogy felfigyeltek-e rá. Ha ezeknek a cégeknek a vezetői csak egyszer, is el­mennének a kisemberek közé — ami a mai Magyar­­országon a népességnek na­gyobb hányadát teszi ki —, észrevennék, hogy ezekkel a reklámokkal semmire sem mennek. Ellenben, ha — akár nagy csinnadrattával is — részt vennének a károk helyreállításában — mi­előtt még beállna a tél — és ezek bekerülnének a na­pi hírekbe, akkor a kisem­berek bizalma is újra meg­nőne a biztosítók meg a bankok iránt. D. K.Cs. Budapest KI A Balaton vize Hosszabb ideje távol voltam a fővárostól, ez­alatt — ami egyúttal a lap-­­ terjesztés problémáit is jelzi — a rádió és a tévé volt számomra az egyedüli hírforrás. Néhány furcsa­ságot említek az elmúlt hetek közléseiből. 1. A Balaton „különös vi­zével” kapcsolatban most nem a vízminőség a téma — az alighanem még soká­ig örökzöld vagy algazöld lesz —, hanem a víz hő­mérséklete. Egyik nap kö­zölték, hogy a víz tizenki­lenc fokos. Ez feltehetően így is lehetett — a vízbe lé­pés pillanatai után rögvest vissza is húzódtam az ivó­víz hűvösségű tóból. Ezt követően lehűlés kezdő­dött, heves széllökésekkel, másodfokú viharjelzéssel. A viharos éjszaka után reggel mit hallok? Azt, hogy a Balaton húsz fokos. Azért különös víz a Bala­ton, mert ezek szerint a le­vegő lehűlése és az egész éjjel zúgó vihar csodálatos módon felmelegítette a ta­vat... (Legalábbis a jelen­tésekben.) A víz különös hőmérsék­lete egyébként fordítva is igaz: a kánikula első nap­ján huszonegy fokosnak jelezték a vizet, majd öt­hat napos harminc fok fel­etti hőség után ugyanennyi maradt a víz hőfoka. (Leg­alábbis a jelentésekben.) 2. A Rákóczi expressz tra­gikus balesetével kapcso­latban két furcsaságot em­lítek. Az egyik, az esti té­véhíradó szerint a romossá vált épületben csak egy három hónapos baba volt, akinek csodával határos módon semmi baja nem esett. Másnap a reggeli híradásokból már eltűnt a csodálatosan sértetlenül maradt kisbaba, helyette megszületett egy fiatalem­ber, aki az épületben tar­tózkodott és könnyebb sé­rüléseket szenvedett. Te­hát este sértetlen kisbaba, reggel sérült fiatalember. A másik furcsaság, az egyik híradásban litván járműről és litván veze­tőről esett szó, a másikban lett járműről, lett ve­zetőről. (Utóbb ez vált „ál­talánossá”.) Egyszer lit­ván, másszor lett? Sándor Belváros És Régi bajtársak Hozzátok fordulok, élők... még élők! Segítsetek nekem felidézni egy-egy históriánkat a mi időnkből! Örökítsük meg emlékeinket — közösen és egymásnak —, mi, akiknek ez még meg­adatott! Adózzunk kegye­lettel — együtt és utoljára — azoknak, akik közülünk már az anyaföldben porla­­doznak! Ma már nem köte­lez minket az egykori álcá­zás, a sebek is már régen begyógyulhattak, a vissza­tekintők tárgyilagosságával is rendelkezünk talán, hi­szen több évtized telt el közben... Apák, nagyapák lettünk azóta, de soraink is megritkultak. Miért merül­jön velünk együtt minden a feledésbe? Ne féljünk a nyilvános­ság fényétől most, ha akkor nem féltünk, hiszen mi nem az elmaradt glóriáért je­lentkezünk! Igaz, nem is szereztünk elévülhetetlen dicsőséget a hazának, ma­radandót sem alkottunk az utókornak, mi csupán az életünket kockáztattuk. Fogjunk hát hozzá! Tart­sunk még egy számbavételt a takarodó előtt! Még nem késő, de azért már ne na­gyon halogassuk! Jelentkezéseiteket várva kívánok mindnyájatoknak erőt, egészséget! Kvassay Rezső tartalékos tűzszerész Levélcím: VTABE, Új­pest 1325. Pf.: 88 KI Hamis belépő? 1996. május 26-án a 14.30-kor kezdődő DVSC—Vasas Kaszinó labdarúgó-mérkőzésre 13.50-kor szerettem volna bejutni. Felmutattam az MLSZ-belépőt, de azt mondták, hogy ezt nem tudják elfogadni. Szóltak a főrendezőnek, Vida Já­nosnak, ő azt mondta ne­kem, hamis. Háromezer forintért nyomdában csi­nálnak ilyeneket. Nem olyan régen nyolcvanöt darabot vettek el. Azt mondta, ez csak a Népsta­dionba érvényes. Odaad­tam az ottani rendőrnek a személyi igazolványomat, aki fölírta az adataimat. Azt mondták, föl fognak jelenteni. Nem értem, hogy lehet hamis, amikor az MLSZ-ben beírták a ne­vem egy füzetbe, hogy át­vettem. Most nem tudok mérkőzésre menni, mert fizetni kell érte. Ki vállalja ezért a felelősséget? CXI. Simon István 1157 Bp. XV. ker. Kőrakás park 4. III/29. KI Sajtólevelezők figyelmébe! A sajtólevelezők klubja összejövetelén értékeltük az elmúlt félév tapasztalatait. Ünnepélyes keretek között ajándékoztuk a Budapesti Újságírók Egyesülete 1905- ös­­ kiadású almanachját a MÚO­­Z könyvtára számára. A MÚOSZ vezetőségét Ben­­csik Gábor úr, a levelezési szakosztályt Velkei Árpád úr képviselte és biztosították a klubot a további támogatás­ról. Megterveztünk bizonyos együttműködést a levelezési szakosztállyal, és­­így állítot­tuk össze a második félévi munkatervet. Megvitattuk a klub tevékenységét szabály­zó „Működési leírást”. En­nek alapján elérkezettnek látjuk az időt arra, hogy az ideiglenes állapotból kilép­jünk és ennek szervezeti helyzetét is rögzítsük. Értesítjük a sajtólevele­zőket és minden érdeklő­dőt, hogy a június 20-i, 10 órai kezdetű klubnapon ve­zetőségválasztó összejöve­telt tartunk a MÚOSZ- székház (VT., Andrássy út 101.) Mikszáth-termében. Kérjük az eddigi tagokat és az új érdeklődőket e fontos eseményen való részvételre. Mindenkit szeretettel vá­runk. Szentesi Emil Sajtólev. Klub elnöke KI Kereszt és politika A Független Kisgazda­­párt az „Isten, haza, csa­lád” jelszava alatt folytat uszító, gyűlölködő politi­kát. Giczy György pedig, a Kereszténydemokrata Nép­párt vezetője nem a haladó, emberi irányzatok felé tö­rekszik, hanem egyre in­kább jobbra tolódik és kö­zeledik Torgyán Józsefhez, valamint más reakciós té­nyezőkhöz. Vajon Torgyán és Giczy úr a Bibliából, esetleg pápai enciklikákból kapják az ösztönzést kon­zervatív politikájukhoz? Aligha. Nem vagyok teoló­gus, de úgy látom, II. János Pál megnyilatkozásai in­kább harmonizálnak a ke­resztényi szellemiséggel, mint azok a közéleti férfi­ak, akik valamiféle mili­­táns katolicizmust képvi­selnek. Róluk nem a Názá­reti szenvedő képe ötlik fel bennem, hanem Thomas de Torquemada vagy Zadra­­vecz István. Olybá tűnik, mintha ná­luk az Isten szüntelen emle­getése csupán kalózlobogó, a hívők érzelmeit meglova­goló kortesfogás lenne. Mert — ha retorikájukat, szenvedélyes kirohanásai­kat, bírálataik célpontjait vesszük figyelembe — félő, hogy győzelmük esetén messzibbre jutunk a „mennyei birodalomtól”, mint valaha voltunk. Dr Dr. Hegedűs Sándor Csepel — Kedves Zakariás néni, önkormányzatunk gondos mérlegelés után úgy döntött, hogy maga valóban jogosult 1200 forint szociális segélyre... szmodis Imre rajza KI Az igazi reklám Az utóbbi napokban or­szágszerte olyan viharos szél fújt, hogy több falu­ / 1\ A) u£cct,?ey€f$et II. kerület — Hűvösvölgy Heinrich István út 1­13 „Ez az út egyike azoknak a közterületeknek, amelynek neve a nép ajkán született. Ez ideig nem sikerült megál­lapítani, hogy ki volt Heinrich István. A hatóság ugyan­olyan tájékozatlanul áll a kérdés előtt, mint Budapest eredetének és történelmének kutatóit. Sem a főváros, sem pedig a Közmunkák Tanácsa semmiféle nyomrave­zető adattal nem rendelkezik” — írja az 1943-ban megje­lent, Akikről Budapest utcáit elnevezték című könyvé­ben a szerző, Kolozs Jenő. A rejtély, ami valójában egyáltalán nem az, egyszerűen megfejthető. Heinrichék a XIX. század hajnalán érkeztek Pest városába, annak is a legközepébe, mivelhogy jómó­dú kereskedőcsalád lévén, vasárudát nyitottak a Belvá­ros szívében, a Váci utca és az akkor még Kötő, ma Pesti Barnabás utca sarkán. Hogy miért pont itt, ezen a Duna felé néző házsoron, arra nehéz magyarázatot találni, hi­szen a szomszédságukban kettő már meglévő, így velük együtt egyszerre három, idővel dúsgazdaggá gyarapodó vaskereskedés működött.. Pest vaskirályai, úgy látszik, mai példával már nem illusztrálható módon, jól megfér­tek egy gyékényen. A múlt század végén történetünkbe bekapcsolódott a szintén itt található híres Vasudvart tu­lajdonló Schopper cég, amely családnak tagjai még idő­ben magyarosították nevüket Tömöryre. Amit nem vélet­lenül említünk. A két konkurens család fiataljai, Tömöry Paula és az utca névadója, Heinrich István — aki ugyan­ekkor még mit sem sejthetett utcája létezéséről — egy­másba szerettek ugyanis, és összeházasodtak. A vagyo­nos házaspár jelentős birtokot tudhatott a magáénak Bu­dán, a Hűvösvölgyben, majd öt hold hegyoldalt, amit jó­tékony hangulatában a mecénás Heinrich István feláldo­zott a köz oltárán, így támogatva a még csak tervben lé­tező Magyar Szentföld-templom megépítését, amely most a Hűvösvölgyi és Völgy utcát összekötő Heinrich István úton vált megközelíthetővé. A monumentális zarándok­­hely felépítéséhez egyébként csak jóval később, és talán túl későn , 1940-ben kezdtek hozzá a ferences testvérek. A magyar Bauhaus legkiválóbb mesterének, Molnár Far­kasnak az álma nem teljesülhetett, a templomot a háború miatt már nem tudták befejezni. Az épülettorzó magá­nyosan áll a hegyoldalban, nagy részét átalakították, le­bontották. A Fővárosi Levéltár használja a Jézus börtö­nét jelképező épületrészt, ahogy a többi termet is, a Bet­lehemi Barlang mellékhelyiségként szolgált az elmúlt év­tizedekben. (bézs) (­ A •óv j /A» Jyj I Js oj H­c­c .

Next