Esti Kurir, 1926. március (4. évfolyam, 49-73. szám)

1926-03-24 / 68. szám

4. Szerda, 1926 március 24 IsxiKIRI^ ­20nál * Nagyheti passziójáték a Nemzeti Szín­házban. Március 29.-étől április 3.-áig bezá­rólag öt esti és két délutáni előadásban ismét nagyheti passziójátékot rendez a Nemzeti Színház, melynek főszereplői lesznek: Odry Árpád, Abonyi Géza, Cs. Aczél Ilona, N. Tas­­nády Ilona, Bakó László, Sugár Károly, vitéz Garamszeghy Sándor, Gál Gyula, Nagy Ador­ján. A passziójátékok jegyei már válthatók a pénztáraknál. ,,A cigány" csütörtöki előadá­sán a főszerepet először játssza Bartos Gyula. * Az Elzevir jubileuma. A Kamaraszín­ház idei szezonjának legnagyobb sikere He­vesi Sándor „Elzevir"-je, mely egyre a közön­ség nagy érdeklődése mellett kerül színre, most vasárnap ötvenedszer szerepel a műso­ron, még­pedig a premier teljes szereposztá­sával. N. Tasnády Hana, Aczél Ilona, Rákosi Szidi, Gáál Gyula, Petheő Attila és Abonyi ala­kításával a főszerepekben. * Az Operaházban ma este lesz ötödik elő­adása az évad legutóbbi újdonságának, Lengyel Menyhért és Szántó Tivadar nagysikerű zene­­drámájának, a „Taifun“-nak, a főszerepekben Szende Ferenccel és Alpár Gittával. * A Waltbauer vonósnégyes Gyöngyösön. A Waldbauer-Kerpely vonósnégyes Gyöngyösön nagysikerű hangversenyt adott március 21-én. A programban Mozart, Beethoven és Dvorák né­gyesei szerepeltek. A hangversenyt a Hágai nyelviskola rendezte, melynek termét a város legelőkelőbb közönsége töltötte meg. A hallga­tóság lelkesen ünnepelte a művészeket. * Egy magyar táncosnő Párizsba szerződött. Szuchányi Éva, az ismert nevű táncosnő, aki most a bécsi Pavillonban vendégszerepel, a párizsi Palace színházhoz szerződött. A táncos­nő a Palace színház legújabb revüjében fog fellépni. * Forgács Rózsi Kamaraszínházának vendég­játéka a Terézkörúti színpadon. A vendégjáté­kok első két előadását zsúfolt ház tapsolta és kacagta végig. A nagysikerű vígjátékok Vázso­­nyi, Vándor, Gogoly és Csehov darabjait e héten háromszor vannak műsorra tűzve: csütörtökön, szombaton és vasárnap este. Jegyek a Teréz­­körúti színpad pénztáránál. * Magyar énekesnő sikere Bécsben. Havas Gyöngyi, az ismert nevű énekmű­vésznő leg­utóbb a Bécsben hangversenyezett száj­­sikerrel. Szerepléséről a bécsi sajtó így emlékezik meg: A Neue Freie Presse. Havas Gyöngyi budapesti operaénekesnő egycsapásra meghódította a bécsi közönséget. Éneke temperamentumról és érdekes egyéniségről tesz tanúbizonyságot. A lírai részek előadásában rendkívüli érzékeltető ereje van, ami bizonyítja, hogy a művésznő át­­érzi, amit énekel. A hangverseny végén Havas Gyöngyi Kodály Zoltánnak, hazája egyik leg­kiválóbb zeneköltőjének dalait szólaltatta meg. Rendkívüli sikere volt. — A Wiener Allgemeine Zeitung: Havas Gyöngyi magyar operaénekes­­nő dalos kedvével és temperamentumával elra­gadja hallgatóit. Kitűnően képzett mezzoszop­ránja nem hagyja benn a dalban a legelrejtet­­tebb apró finomságot sem. Ha sikerül teljesen magáévá tennie a német nyelvet, bizonyos, hogy hamarosan egész Németországban ünne­pelt énekesnő lesz. * A Magyar Zsidó Ifjak Egyesületének kul­­túrdélutánja. A Magyar Zsidó Ifjak Egyesületé­nek főiskolai csoportja a Zeneművészeti Fő­iskola nagytermében jótékonycélú kulturdél­­utánt tartott. A nagyszámban összegyűlt közönség lelkes tapsokban részesítette a sze­replőket, főként Somló Józsefet, Fehér Artúrt, Falus Margitot és Lantos Sándort. és QHős asszony A legnagyobb operettsiker Városi Színház Katalin ! Az Andrássy úti Színház szenzációs sikerű új műsorának legnagyobb eseménye Fodor László új vígjátéka , a „Katalin". Ez a roppant ötletes, szellemes és merész hangú vígjáték egy nyolcadik gimnazistaleány és a történelem tanárának romantikus szerel­mét tárgyalja. A kitűnő előadás főszerplői: Ilosvay Rózsi, Lukács Pál és Boross Géza. — Jegyekről előre kell gondoskodni. (Telefon : 95—98). SLEZAR esték A fü­ggesTV Kedd AZ UTÓBBI HETEKBEN az ágas-bogas erdő­­kulisszák meg a frissen mázolt várfal-hátterek között egyébről sem beszélnek, mint arról : mi lesz a Fővárosi Operettszínház legközelebbi sorsa ? A színház jövőjét mindenki szívén vi­seli, még azok is, akik eddig mit sem törődtek vele. Mindenkinek van hirtelen valami ötlete, valami tanácsa, amely mind a színház vér­keringését akarná felfrissíteni. Tegnap bejártam néhány színházat és alig egy óra alatt a következőket hallottam : A Fővárosi Operettszínházban: 1. Német drámai vendégek jönnek vendég­szerepelni (Moissi, Pallenberg és a többi). 2. Átjön vendégeskedni a berlini Metropol- Theater, a „No no Nanette" című revüvel, Palásthy Irénnel a főszerepben. 3. Amíg a németek vendégszerepelnek, a magyar társulat Kálmán Imre operettjére készü­l. 4. Felújítják az „Antóniát" Fedők Sárival. 5. A hárompróbás Szenes-darabot a Víg­színházból áthozzák ide, a Vígszínházban viszont a Lengyel-darab kerül színre. 6. Felújítják „A nótás kapitány"-t és „A három grácia"-t. 7. A Király Színház átveszi a színház bér­letét. 8. Beöthy László nem lesz igazgató. 9. Új magyar revűt írnak. 10. A színház bezár és az új szezon kezde­téig nem nyitja ki kapuit. Egy óra alatt fiz ötlet. Válassza ki mindenki, amelyik a tíz közül legjobban tetszik és akkor maradjon meg annál. * HATALMAS STRÁFKOCSIRA VALÓ szobor díszelgett tegnap délután a Renaissance Szín­ház Hajós utcai színészbejárója előtt. A kocsi lépésijén érkezett a Százados utcai művészte­lepről, hogy szállítás közben kár ne essék Kis­­faludi-Strobl Zsiga szobraiban, amelyek pén­tek estétől kezdődően a Renaissance Színház színpadán fognak szerepelni. A .003 Hűségszérum" második felvonása ugyanis szobrászműteremben játszódik, ahol éppen kiállítást rendez a műterem gazdája, Szolnoki-Knézics Zsiga. A szobrok között két­ségtelenül a Zsuzsanna a fürdőben című em­­bernagyságú akt a legérdekesebb, amelyet a vígjátékbeli szobrász, a vígjátékbeli kis méltó­­ságos asszony, Ilosvay Rózsi iránti szerelmé­ben, fantázia után készít, zárt ajtók mögött. A szobornak egyébként nagyon szomorú sorsa lesz a színpadon. A rosszul sikerült ran­devú után leüti a fejét a szobrász. Hogy ezt esténként meg lehessen csinálni, Kisfaludi- Strobl külön kis szerkezetet komponált a szobor nyakának belsejébe. De mivel a fej esténként össze fog törni, külön fejeket kellett önteni gipszből a szoborhoz. A színház ötven előadásra készült előre és ezért hatvan fejet csináltatott. — Miért hatvan fejet, hacsak ötven előadást előlegezünk ? — kérdezte egy színész. — Tizet lehet számítani Somlay haragjának, — mondta valaki.* ,A SZÍNÉSZTÖRZSASZTALNÁL hallottam ezt. A régi jó békevilágnak volt egy nagyszerű baritonistája,­ a híres és népszerű Bay Laci, akit az ország valamennyi városában ismertek, hiszen hosszú színészi pályája alatt bejárta a Tolnát, Baranyát. Bay Laci a „Felhő Klári" fő­próbáján a kolozsvári színházban tele tüdővel fújta : Könnyű neked, sólyommadár, van párod, Akivel a nagyvilágot bejárod. Amikor Bay Laci elénekelte a dalt, a jó­­kedvű rendező félrehívta : — Te, Laci, — szólott hozzá — baj lesz ebből a nótából. Jól tudod te, hogy a sólyom milyen előkelő madár, hiszen a királyi udva­rokban is otthonos, nem jó lesz, ha te ezt a madarat a kincses városban a nagyközönség füle hallattára tegezed. — Igaz, igaz! — mondta Bay Laci és bi­zony szöget ütött a fejébe a rendező intelme. Este azután elkövetkezett a „Felhő Klári“ előadása, Bay Laci a sugólyuk elé állt és a közönség mérhetetlen derültsége között így énekelte el a dalt : Könnyű önnek, sólyommadár, van párja, akivel a nagy világot bejárja. * KÉSŐBB SZEGÉNY BAY LACI valami sze­relmi búbánat miatt búsulásnak adta fejét és naphosszat ült a kiskocsmákban s gyöngyöző bor mellett igyekezett gondját-baját, szív­szerelmét elfelejteni. Egyszer azután a direktor magához hivatta és kereken kijelentette neki, hogy ha még egyszer berúg, büntetésből örök­­időre elkergeti a színháztól. Nem is volt semmi baj vagy egy hétig, egy hét múlva azonban éppen a Titanic elsülyedése napján, amikor a szörnyű hír az egész várost izgalomba hozta, újból bepityókázva érkezett meg Bay Laci a színházhoz. Korholta is a direktor: — Laci, Laci, hát mit igérnél ? _ Ne haragudj, édes dirikém, — védekezett Bay Laci — dehát szerencsés megmenekülé­semre ittam máma. — Miféle megmenekülésedre ?­ — Hát, kérlek, hogy nem sülyedtem el a Titanic­ kal együtt. MEGVOLT HÁT A CSÓKOS ASSZONY első jubileuma és a jubiláris előadáson bizony a közönség alig győzte tenyérrel a sok tapsolást. Tapsolták a színészeket, meg a szerzőt és az előadás mindvégig a leglelkesebb, a legkitűnőbb hangulatban folyt le. Amit Sebestyén Géza ígért, be is váltotta. A harmadik felvonásban, amely tudvalévően a nyári Wam­peticset, a békevilág már-már fele­désbe vesző paradicsomát ábrázolja, olyan va­csorát adatott a színészeknek, hogy bizony va­lamennyien kerekre híztak. De persze, ami már ilyenkor történni szokott, itt is bekövetke­zett, boldog-boldogtalan bement a színpadra, hogy a jó elemózsiából neki is jusson valami. Egy ilyen vendégművészt megszólított A csó­kos asszony szerzője, Zerkovitz Béla : — Nos, önnek hogy tetszett a darab hangu­lata ? — Lehetett volna kérem valamivel mele­gebb is. — A hangulat ! — Dehogy. A gulyás. * A NEMZETI SZÍNHÁZNAK van egy fiatal színpadi alkalmazottja, aki bicsérdista és most házasodott. A fiatal feleség minden áldott nap elküldi férje urának a vacsorát, holmi zöldség­féléket, no meg azután kedvenc ételét, a jófajta túrós buktát. Amint tegnap este a derék ember falatozza vacsoráját, a színfalak mögött megszólítja őt Mihályfi Károly. — Maga barátom húst nem eszik ? — Nem én, kérem. Bicsérdista vagyok. — De a bukta ízlik­­ !— Bizony, kérem. — Akkor hát a jeligéje : buktával bicsérd a napot. * Orosz-est: S. Schmidt Bőske—Hódossy Ist­ván—Hoffmann Pál kamaratrió társaság szom­baton este tartotta a nagy érdeklődéssel várt orosz-estjét a Zeneakadémián, amely erre az alkalomra zsúfolásig megtelt előkelő zeneértő közönséggel. Az egyre izmosodó, most már klasszikus tömörséggel és ragyogó technikával játszó kamaratrió Csajkovszky H-moll trióját és Arensky D-moll trióját játszotta el érzéssel átgondolt felfogással, olyan harmonikus elő­adásban, hogy a trió egyes szólamai szinte felolvadtak az egységes hangulatban. A trió­társaság szombati sikere az idei zenei szezon egyik legkimagaslóbb eseménye. Az orosz­ est­nek volt még egy szenzációja: S. Gervay Erzsi hangversenyénekesnő szereplése, aki Csaj­kovszkij Jeanne d’Arc operájának Johanna áriáját Stravinszky és Grecsaninov egy-egy dalát énekelte. A kitűnő énekesnő hangban és előadásban is méltó volt elismert művészetéhez. Stravinszky dalát ő énekelte először Budapes­ten, s a dal költői szépsége teljes mértékben érvényesült. — o — 11. oldal 303 (Hűség-szérum) Bús Fekete vígjáték a Renaissance Színházban Új magyar vígjátékot mutat be pénteken a Renaissance Színház, Bús Fekete László ,303 (Hűség-szérűm)“ című darabját. Bús Fekete két vígjátékéval : a Búzavirággal és a Mihályi­­né két leányával, valamint az Árvácska és Nóta­ vége szövegkönyvével már megmutatta, hogy kitűnő érzéke van a népszerű témák iránt és nagyszerűen érti a színpadot. Új vígjátéka még az eddigi nagy sikereit is felül fogja múlni, mert az élet olyan aktuális problémájába kap­csolódik, amely már magában is sikert jelent. Hőse a modern orvosprofesszor, aki a félté­kenység ördögétől hajtva feltalálja a Hűség­­szérumot és ezzel beoltja a feleségét. Ebből aztán olyan vígjátéki bonyodalom keletkezik, amely három felvonáson keresztül csak úgy ontja a vidámságot. A Renaissance Színház elsőrangú szereposz­tásban hozza színre a sok sikert látott szerző új vígjáték­át. Ilosvay Rózsi, Somlay személye­sítik a házaspárt és az művészi duójuk mel­lett Papp Jolán egy híres énekesnő, Gázon egy mulatós vidéki patikus és Vaszary Piri a pati­­kusnő szerepében kabinetfigurákat visznek a színpadra. ­­ki róivné­­m a legnagyobb siker KIRÁLY-SZÍN­HÁZ (*) Csütörtök délután az Andrássy úti Szín­­házban harmadszor kerül színre a szenzációs sikerű új műsor 15—45.000 koronás helyárak­kal, fél 4 órai kezdettel. (*) Ibsen — Grieg — Peer Gynt — Törzs Jenő — csütörtök délután — mérsékelt hely­árak a Magyar Színházban. (*) A 303 (Hűség-szérum) nyilvános főpró­bája pénteken délelőtt lesz a Renaissance Szín­házban. A jegyek 60.000-től 10.000 korona ár­ban szerda délelőtt 10 órától vehetők át a szín­ház irodájában. Benedek Jánosról uccát akarnak elnevezni a budaiak Népes gyűlés keretében foglalkozott a Lágymányos lakossága régi sérelmeivel. A nagygyűlést a Kelenföld-Lágymányosi Polgári Kör helyiségeiben tartották meg. A napirend első szónoka Krámer Adolf, a budai polgárság régi vezető embere volt, aki nagyhatású beszédében a Gellért-tér ki­kövezését, a Várban lévő adóhivatalnak a Hadiklaktanyába való telepítését és végül a lágymányosi belvizek, az úgynevezett Jene­­kellen tó lecsapolását követelte. Utána Ré­vész Imre dr. színes és szellemes előadás ké­résében emlékezett meg a budaiak többi kí­vánságairól, így többek között a Ferenc Jó­­zsef-híd alatt levő propeller-állomásnak a Műegyetem alsó végéhez való áttelepítéséről és a villányi úti villamosvonal kiépítésről. A gyűlés végül köszönetet szavazott Krámer el­nöknek a kezdeményező lépésekért és indítvá­nyára kimondotta, hogy felírnak a főváros­hoz Benedek János utca létesítése tárgyában. »Zenebohócok« a ROYAL ORFEUMBAN Telefon : József 121 - 68. (ÚJ KÖLTŐK) A Budapesti Színészek Szövet­­sége második matinéja a­ VÍGSZÍNHÁZBAN a Városi Színházban [ ! Hétfőn, 29-én este Pénteken, 26-án este i­s. SLEZÁK B öt jUs­eh kamaraénekes Ou­illi­y *“*7*“’'* Eleázár . . . . Slezák BAJAZZÓK Canio..............Slezák | Isii szí­­vipe Mís­zalun férj to­­­stsii­ É . ■■"■■■"" nTM ——— -----------------------------------------iwMmMMMwnBBmm­mwwiiirwwMiwiwiriiiii mi i® Vasárnap, március 28-án, d. c. 11 órakor A MAGYAR VERS

Next