Esti Kurir, 1934. április (12. évfolyam, 73-95. szám)

1934-04-01 / 73. szám

m * Battán a propagandát, de a tekintélyes du­­namenti községben nem tudtak összesen négy hívet tobo­rozni,­­amennyi szükséges lett volna ahhoz, hogy gyűlésengedélyt kérjenek. Székesfehérvárott a nyilasok propagandá­jára a « Magyar Jövő Szövetség» válaszolt a gazdakörben tartott gyűlésen. A nagyrészt frontharcosokból álló vezetőség élesen visszautasította a dunántúli pán­germán és nyilaskeresztes mozgalom harci eszközeit. — Nem engedjük — mondotta az egyik iparos-szónok —, hogy az 1910­-ben tobzódó (vezérek) visszatérjenek és a magyar dogo­zók közé férkőzzenek. Nem kell nekünk sem nyilaskereszt, sem horogkereszt, mi dol­gozó magyarok békében akarunk élni. Egy-egy ilyen ellentámadásra természete­sen úgy a nyilaskeresztesek, mint a földalatt dolgozó horogkeresztes agitátorok felhördül­nek. Másnap már új röpcédulák, brosúrák és propagandairatok árasztják el a Dunán­túl városait és falvait, hogy ellensúlyozzák a magyar tömegek ellenállását. Ilyenkor az­tán, jobb hijján, előveszik a régi, jól bevált antiszemitizmlust. — Nem látják — írja például Simon Ferenc, Festetics Sándor gróf „hadsegéde"­, az enyingi Barna-ház „főnöke“, —hogy szociális gazdasági és művelődési problé­mánk épp azért oly égető, mert a zsidó bankok és kartelek, a zsidó színházak, a zsidó sajtó és zsidó irodalom új jobbágy­sorba döntötte az egész keresztény magyar társadalmat­­?... Hol antiszemitizmus, hol „évezredes német kultúra” Egy-egy ilyen fajvédő röplaphoz rajzot is mellékelnek, amely „faj, vagy felekezeti­­eim alatt egy torzszülü”, nyilván zsidót karikírozó alakot ábrázol. A rajz írásban magyarázza, hogy a zsidónak göndör haja, csálé szeme, kajla füle, kifli orra, lapát szája, tinó térde, lúdtalpa és teli hasa van-Erről lehet felismerni. Vidékenként válogatja ... Ahol az anti­szemitizmus sem ütőkártya, ott a sváb kisebbség érzelmeihez folyamodnak. Itt per­sze már nem fontos a nyilaskereszt, lehető­leg meg is kerülik, nem is a magyar fajvé­delmen van a hangsúly, hanem „az évezre­des német kultúrán, amelyet sváb telepesek hoztak be a Dunántúl akkor lakatlan fal­vaiba“.,, Itt már a német agitáció dolgo­zik. Valljuk be ez a komolyabb veszedelem. A jegyzők és szolgabírák, akikkel ezen a minden eddiginél izgalmasabb körutamon beszéltem, valamennyien szó szerint ezt is­métlik: *—• A dunántúli magyart nem kell félteni.­­— Ha meg is hallgatja a «pesti Szolnokot», Utána vállat rándít, vagy sercint egyet és azt mondja, hogy: „az urak ott fönt már megint nem férnek a bőrükbe.“ Ezekből nem lesz se nyilaskeresztes, se horogkeresztes, se an­­tiklerikális, se antiszemita. A magyar halá­los szerelmese a földnek és más nem ér­dekli.­­ Ellenben a dunántúli svábság között folyó agitáció könnyen veszedelmes mérete­ket ölthet. Ez a nép fogékonyabb a német eredetű mozgalommal szemben és itt az agi­táció egészen más színezetet kap. Ez már a magyar államiságot és a magyar nyel­vet veszélyezteti. Ezek a magyar falusi jegyzők, meg szol­­gabirók nem túloznak. Ezek nem „Pestről lerándult mindent túlszínező újságírók“, ha­nem a magyarság harcosai a német agitáció tengerében. Szegény Szabó Dezső huszonöt éve csap­kodja a kávéházi asztalt és hirdeti tele to­rokkal a „sváb-veszedelmet11. Soha nem hit­tek neki, megmosolyogták, leintették. Azt mondták, írói túlzás, színezés ... De talán most!. .. Talán most az illetékes körök hajlandók lesznek revideálni álláspontjukat? Talán rá­jönnek, hogy a játékos grófi kezekből elin­dított nyíl nem is a gróf kezében jelent ve­szedelmet, hanem szókéban, akik e mögött az ártatlannak látszó mozgalom mögött pángermán eszméket csempésznek a Dunán­túl fehér levendulás kis parasztházaiba ... Gál Imre. (Vádiratot adtak ki Mészöly Géza honvéd­­őrnagy gyilkosa ellen Eger, március 31. (Az Esti Kurír tudósítójától.) Több mint egy évig tartó nyomozás után ma már fő­­tárgyalásra kész, a proletárdiktatúra egri ál­dozatának, Mészöly Géza honvédőrnagynak agyonlövésével vádolt Banai József egykori vöröskatona bűnügye. A főtárgyalást április 5-re tűzték ki, de közbejött okok miatt elha­lasztották és valószínűleg három héttel ké­sőbb tartják meg. Banai Józsefet, aki 1899 május 1-én Felső­­gallán született s jelenleg más ügyben a sopron-kőhidai f­egyházban büntetését tölti, szándékos emberölés bűntettével vádolja az ügyészség, mert Egerben 1919 má­jus 3-áról 4-ére virradó éjjel a város szélén, a tihaméri vasúti őrháznál­ Mészöly Géza őr­nagyot lőfegyverből reá intézett lövésekkel megölte. A vádirat indokolása a következő: 1919 május 3-áról 4-ére virradón Eger város szélén egy vörös katona Mészöly Géza volt honvédőrnagyot agyonlőtte. Ficsor Jó­zsef szemtanú szerint az eset úgy történt, hogy az őrnagy abba az őrházba, ahol ő, egy vörös őr és egy lefegyverzett csendőr tartózkodott, éjféltájon az ablakon bekopo­gott ,s az állomásra vezető út iránt érdeklő­dött. Ő a vörösőr utasítására Mészölyt, aki­ről tudta, hogy az egri ellenforradalom vezére,­­ behívta. Mészöly be is nyitott a szobába, de mikor meglátta a katonát, menekülni akart. Ebben a pillanatban azonban a vöröskatona Mészölyhöz ugrott, beledöfte puskára tűzött szuronyát, majd háromszor rálőtt az őrnagyra, aki halva rogyott össze. A tettes személye nem volt kideríthető egészen 1932 novemberéig, amikor egy név­telen levél formájában feljelentés érkezett a pestvidéki ■ Ügyészséghez és a levélíró azt adta elő, hogy a tettes Baranyai Márton nevű egyén. Ezt a Baranyait a hatóságok kihallgatták, de tagadta bűnösségét , azt állította, hogy hogy a gyilkosságot Banai József kö­vette el, aki a Tormás-féle különítményben szolgált. A gyilkosság elkövetésével Banai , előtte később 1923-ban a budapesti Markó­ Utcai fogházban is eldicsekedett , kérte, hogy ne jelentse fel. Az, előtte felmutatott fénykép­­ről határozottan felismerte Banaiban a gyil­kost. Banai tagadta bűnösségét, sőt eleintén még azt is, hogy vörös katona lett volna, ké­sőbb azonban ezt a vallomását visszavonta , beismerte, hogy a Tormási különítmény­­ben szolgált. Bánóit szembesítették Baranyai­val és Tormásival, akinek a gyilkos a Mé­­szöly őrnagytól elvett ékszereket átadta, to­vábbá Kertész István volt vörös őrparancs­­­nokkal is. Baranyai határozottan felismerte Banaiban a gyilkost. Tormási pedig állította, hogy az ő különít­­ményében szolgált. Arra is emlékszik, hogy a katona kezén, aki a meggyilkolt őrnagy ékszereit neki átadta, tetoválás volt, ez a tetoválás a Banai József karján levő tetoválással megegyezik. Kertész István kijelentette, hogy emlék­szik arra, hogy a tettest Banainak hivták s a terheltben határozottan felismerte azt az egyént, akiről katonái állították, hogy Mé­szöly őrnagyot agyonlőtte. Illés Ödönné, Mé­­­szöly őrnagy volt neje és özvegye a szembe-i­sítéskor szintén kijelentette, hogy Banai Jó­­zsef volt a gyilkos, aki az esetet követő na­pon férjére célozva azt mondta neki: „Éli öttem meg a gazembert A kommün uralma alatt elkövetett bűncse­lekmények közül ez volt a legsúlyosabb Egerben, ezért érthető, hogy városszerte rendkívül nagy érdeklődés mutatkozik a főt tárgyalás iránt, amelyre idézést kapott az itt megemlített valamennyi tanú is. A főtár­gyalóst Qáiháry József, az egri törvényszék elnöke fogja vezetni. Budapesti Nemzetközi Vásár május 4-14. 50°J0-os utazási kedvezmény április 28-tól május 22-ig A lustaság dicsérete Elárulom azt a félénk, de egyre erősödő gya­númat, hogy az emberiséget a szorgalom ta­szítja a nyomorúságba. Azt mondják, a szorga­lom emelte ki a nyomorúságból, a szorgalom gyúrta állatból emberré. Lehet, bár ez sem biz­tos. Az állatok általában szorgalmasak: a­ me­llektől és hangyáktól kezdve, akik a maguk hetvenkedő munkabírásával és engedelmességé­vel még az iskolakönyvekbe is bestréberkedték magukat, egészen a disznóig, ki meggyőződésem szerint teljesen érdemtelenül jutott a lustaság diszítő jelzőjéhez. Utóvégre neki, már­mint a disznónak, az a foglalkozása, hogy disznó le­gyen, s ezt a feladatát hiánytalanul betölti, élete utolsó percéig, amíg meg nem jelenik egy rejtel­mes istenség, mely hősi figybuzgalmának jutal­mául magához veszi a testét. A feladat minémű­­ségén igazán nem múlik, hogy lusta-e valaki, vagy szorgalmas, akár zsírt hord valaki a tes­tébe, akár mézet a kaptárjába, mind a két tevé­kenység közben egyformán lehet pontos, szak­képzett és ernyedetlen munkaerő, right animál on the right place. A lustaság azzal kezdődik, hogy a feladat-teljesítés kihagy: azzal, hogy például a disznónak eszébe jut kukorica helyett szódabikarbónát kérnie, mert bántja a gyomor­savat vagy narancsot, mert ügyelni akar a „vo­nalára". Ilyen disznók azonban tudvalévően csak a civilizált emberi társadalomban találha­tók. Az ember bizonyára nem lenne ember, ha­nem kihalt majomfaj lenne, ha hiányzott volna f­előle a „szorgalom" ösztöne, vagyis az a kész­ség, hogy a maga és a faj­ fennmaradásáért a Célirányos aktivitás kínjait elviselje; de nem lenne ember akk­or sem, legföljebb élő majom­faj lenne, ha egy szép napon rá nem ébred­­na, hogy mindennek a szenvedésnek és meg­alázkodásnak, melyre a természet kajánsága kényszeríti, csakis akkor van értelme, ha időn­ként ezt le is rázhatja magáról. Így lett a falka­­emberből ember. Így lett belőle lusta ember is, aki a létet nem szolgálatnak tekinti,­ vagy leg­alább nem annak óhajtja tekinteni, inkább ajándéknak... A szorgalom túlbecsülését különösen a mű­vészetben és az irodalomban érzem bántónak és barbárnak. «Jó író volna, de nincs igazi oeuvre-je, — hallani a dorgáló szavakat — alig néhány vékony füzetnyi. « •» Soha nem tudtam megérteni, miért és kinek hiányoznak ama meg nem irt vastag kötetek, kivéve talán magát a terméketlensége miatt megdorgált írót, ki a több teleírt papirosból bizonyára jobban tudott volna megélni. Nem értem, miért különb az az író, ki száz kötetben ír ugyan­olyan becses munkákat, vagy akár remekeket, amilyeneket a másik csak egyben­­*­ holott az, hogy hró-e valaki és milyen, eldőlhet egy fél lapon, ugyanolyan végérvényesen, mint egy mázsás «oeuvre»-ben. Nem értem, miért haszon, ha sokat írnak, hiszen az irodalom attól irodalom, a művészet attól művészet, hogy egyáltalában nem ihászon*, hanem fö­lösleg: a ráérő idő, a biztonságérzet, a szem­­lélődési és babrálási kedv fölöslege, édes test­vére az édes semmittevő­nek, aktivitása a pasz­­szivitásnak. , A lángész: szorgalom —* vallotta­ Goethe. Alkalmasint így is van. De néha olyan, életre szóló szorgalom, melyből éppen, hogy néhány vékony füzetnyi eretnek­ óhajt születni. S mindenesetre olyan szorgalom, melyet nem nem illik reklamálni. Olyan szorgalom, mely a játékból formálódott ki önfeláldozássá, a fe­lelőtlenségből játékká s amely időnként vissza is akar tisztulni eredetéhez, a tétlenséghez. Könyv,­­olvasnivaló*, még értékes és élveze­tes is, untig elég van a világon, gyarapítani az állagot nem érdem és nem kötelesség, még a hivatott író számára sem. Csak az a «néhány vékony füzetnyi* az érdem, amennyinél többre való rendszerint a „monumentális* könyv­kolosszusokból sem marad. De helytelen is volna azt hinni, hogy a na­gyobb mennyiséget azért kívánják meg az írótól, mert a kevesebbel nem tudnak betelni. Betelnek a felével, a negyedével is — csak ennek mint­egy erkölcsi fedezetéül követelik meg azt a na­gyobb fizikai súlyú munkát, amelyre azután nem kiváncsiak. A szorgalmat a szorgalomért becsülik; tartok tőle, hogy ma inkább, mint valaha. Ha igaz is, hogy a mi korunk félelmetesen hasonlít a felbomló Róma korához miért ne volna igaz? — ebben az egy tekintetben nagyon távol vagyunk tőle. Róma állítólag az élveteg­­ségben süppedt el, a tunyaságban, a fegyelem­hiányban. Hallatlanul korszerűtlen tulajdonsá­gok. Korunk gyermekei nem tudnak betelni a fe­gyelemmel, egyik kormányt a másik után ker­getik el, vagy szólják le, csak, mert nem tiport rajtuk elég erélyesen. Kikérik maguknak, hogy olyanok kormányozzanak, akik őket ember­számba veszik. És, el kell ismerni, a­­kenyeret­ sem kívánják ingyen, mint a római plebs­­ég­nek a vágytól, hogy megdolgozzanak érte. Ám ebben sincs köszönet. Mert kenyeret adni ma még aránylag könnyebb, mint megdolgoztatni érte­ :Nem lehet bírni a szorgalommal, mindenki több és több munkát akar. Akinek öt állása van, alig várja, hogy elkaparintson egy hatodi­kat munkanélküli felebarátai elől. S aki napi tizenkét órát robotol, megrémül a gondolatra, hogy ezentúl majd csak hatot fog. A közfelfogás szerint ez csak látszat; az em­bereket nem a szorgalom ha.. . hanem a pénz­­szerzési vágy. De miért higgyek a közfelfogás­­nak? Az ötszörös álláshalmozó nem győzi han­goztatni, hogy önzetlenül dolgozik, abban a tu­datban, hogy a hatodik helyen is hasznot fog hajtani a társadalomnak. Micike, ki éppen teg­nap lépett be a papa irodájába (az evégből el­bocsátott szegény gépiróleány helyére), nem győzi hangoztatni, hogy neki a pénz nem fon­tos,­­hiszen ez úgyis zsebpénz-pótlék­, csak nem bírja már a semmittevést, a léha életet. Ismétlem, én olyan naiv vagyok, hogy hiszek az álláshalmozónak és Micikének. Mert tudok olyan álláshalmozóról, aki egész jövedelmét lel­kesen költi el saját állás­betöltői mivoltának adminisztrálására. Micikét pedig kivált sokat ismerek olyant, aki csak azért hasíttat ki az ut­cára egy szomorú irodai kisasszonyt, mert bu­zog benne a társadalmi lelkiismereti ,ez így mégsem mehet örökké, valamit kell csinálnia. Hát higgyék el: nem kell. Legalább is sokkal ritkábban kell, mint gondolják. Mérsékelni kel­lene az álláshalmozók önzetlenségét, Micike társadalmi lelkiismeretét. Vissza a léhasághoz, Micike! Vissza a tunyasághoz, férfiak! Az enge­delmeskedés vágyának önkívületéből, mely puskaporossá bizonytalanitja az életet, térjünk vissza a szelíd fegyelmezetlenséghez, mely nyui galopat jelent. Az­­aktivitás*, a (produktivitás*’, a (teljesítmény*, a (tempó*, a (tetterő* láz­­u­tas elicsertésétől térjünk vissza a ledér böl­cselethez, mely a termékenységet csak akkor becsüli, ha értelmes dolgokat terem, a cseleke­detet csak akkor, ha van egyéb mentsége is, mint az, hogy­­jobb a semminél). Lássuk be, hogy a rossz mindig rosszabb a semminél, de a semmittevés gyakran jobb a jónál is. Nai hagyjuk magunkat, alakítsuk meg a lusták vi­lágszövetségét! (Kár, hogy ehhez több szorgalom kellene.) . ■­­ Ignotus Pál ■,1834 IV. 1, VASÁRNAP —. Halálozás. Dr. Fekete Ferencné született Hollós Magda ügyvéd neje folyó hó 30-án, rö­vid szenvedés után Budapesten elhunyt. Teme­­tése április 2-án délután 2 órakor lesz a rákos­keresztúri köztemetőben. — Minden új sorsjáték előtt sokszázezer kör­levelet küldenek a főárusítók a közönségnek, sokan az eredeti sorsjegyet is előzékenységből, a volt üzletfeleknek. Figyelmeztetjük­­. olva­sóinkat, hogy csak a húzás előtt kifizetett sors­jegyeknek van nyeremény­jogosultságuk. Lénye­ges veszteséget okoznak, ha a sorsjegyeket ide­jében ki nem fizetik, vagy ha nem akarják, megtartani, nem küldik azokat vissza azoknal az illetékes helyre.­­ Az Újság húsvéti számának terjedelme és tartalma szenzációs Külöp nagy mélynyomása képes melléklet. Nagy­ terjedelmű szépirodalmi melléklet- Gyermekujság. Jelsinek Marton drá­mai vallomásai, 88 oldal. Ára: 40 fillér. — Influenza, spanyoljárvány, torokgyul­ladás, az orr és garat elnyálkásodása, a man­­dolák megbetegedése, valamint izületi bajok vagy tüdőcsúcshurut esetén gondoskodjék arról, hogy gyomra és belei a természetes „Ferenc József“ keserű­víz használata által gyakran és alaposan kitisztíttassanak-

Next