Esti Kurir, 1935. június (13. évfolyam, 124-146. szám)
1935-06-01 / 124. szám
Hóman kultuszminiszter nyilatkozata a Nemzeti Színház igazgatóválságáról Vojnovich nem vállalkozott „radikális műtétre”, s ezért Németh Antal lett az új igazgató - Szenzációs új szerződtetések A kultuszkormány ma a következő hivatalos közlést tette: — Dr. Vojnovich Géza kormányfőtanácsos, a Nemzeti Színház kormánybiztosa az elmúlt napokban bejelentette a pénzügyminiszternek, hogy kormánybiztosi megbízatása alól ez évi június 30-ára felmentését kéri és a kultuszminiszter Vojnovich óhajának megfelelően őt a Nemzeti Színház vezetésétől július 1-i hatállyal fel is mentette és a Nemzeti Színház igazgatójául három esztendőre dr. Németh Antalt, a rádió dramaturg rendezőjét szerződtette, s neki a színház adminisztrációja és a művészi Szenzációs új Eddig tart a hivatalos nyilatkozat, amelynek a vége a művészi együttes kiegészítését és felfrissítését ígéri. Ez a kiegészítés és felfrissítés nagyjában már meg is történt, amennyiben a Nemzeti Színház új igazgatója, Németh Antal dr. tárgyalásokat kezdett és részben megállapodott azokkal a színészekkel, akiket a jövő esztendőtől kezdődően a Nemzeti Színház szerződtetni, illetően foglalkoztatni óhajt. Ez a lista természetesen még nem végleges, de mindenesetre érdekes képét adja az új Nemzeti Színház jövő esztendejének. Ma délelőtt illetékes helyen közölték, hogy Németh Antal dr. a tárgyalásokat már tegnap megkezdte és eddig a következőket szerződtette a szinház állandó tagjaiul: Odry Árpád, Rajnai Gábor, Somlai,Artúr, Csortos Gyula, Sugár Károly, Táray Ferenc, Gózon Gyula, Makláry Zoltán, Kovács Károly, Bajor Gizi, Tasnády Ilona, Vaszary Piroska, Somogyi Erzsi, Kiss Ferenc, Tőkés Anna és Berky Lili. Az új igazgató megállapodást kötött bizonyos számű fellépésekre Gombaszögi Ellával, Makay Margittal, Dayka Margittal és Titkos Ilonával. Tárgyalások a legnagyobb titokban Németh Antal már hosszabb idő óta tárgyalt a kultuszminiszterrel arról, hogy ő lesz a Nemzeti Színház új igazgatója. Tegnapelőtt, szerdán este ezek a tárgyalások már befejeződtek és amikor még senki erről nem tudott, talán maga Vojnovich Géza sem, Németh Antal már megkapta megbízatását a Nemzeti Színház vezetésére. Legalább is erre vall az a körülmény, hogy csütörtökön a rádió futárjai keresték fel a fent említett művészeket azzal, hogy sürgősen és haladék nélkül menjenek be a rádióhoz Németh Antal dramaturg-igazgató irodájába, akinek fontos tárgyalásai vannak rádiószereplésekről az illető művészekkel. A művészeknek fogalmuk sem volt arról, hogy mi történt a kulisszák mögött, még csak nem is sejtették, hogy Németh Antal irodai szobájából már mint a Nemzeti Színház szerződtetett tagjai jönnek ki. A Szerződtetés így történt: A művész megjelent a rádió épületébenNémeth Antal dr. irodai helyisége előtt, ahol a titkár azonnal bejelentette. Amikor a terembe belépett — ez mindegyik szerződtetésnél pontosan így ismétlődött — Németh Antal dr. felállott íróasztala mellől és a belépőnek a következőket mondotta: — Adja ön becsületszavát arra, hogy ami közöttünk történik, senkinek nem mondja el? — Becsületszavamra fogadom — felelt a jelentkező művész. (Ha férfi volt és nős, Németh Antal még hozzátette a fogadalom megerősítésére: „A feleségének sem szabad elmondani.") Amikor a becsületszó elhangzott, Németh Antal így folytatta mondanivalóit: — Feltétlenül megbízom abban, hogy szavát minden körülmények között megtartja, mert nem szeretném, ha ez az ügy nyilvánosságra kerülne. Én hát kérem, tudomására adom, hogy ma reggel óta én vagyok a Nemzeti Színház igazgatója. (A színészek legtöbbje annyira meglepődött ezen, hogy úgyszólván szólni sem tutársulat teljes újjászervezésére is felhatalmazást adott. — A színház valamennyi szerződéses tagja értesítést kapott, hogy június 30-val szerződése megszűnik. A kinevezett alkalmazottak és tisztviselők pedig ettől az időponttól rendelkezési állományba helyeztetnek. A miniszter kivételes kedvezményként megengedte, hogy a művészek részére a két nyári hónapra az eddigi havi illetményeit hiánytalanul kiutalhassa. Németh igazgató a művészi és adminisztrációs igazgatás terén lényeges egyszerűsítéseket tervez és az így megtakarított összeget a művészi együttes kiegészítésére és felfrissítésére kívánja felhasználni, szerződtetések lott. Alig három akadt köztük, aki az új igazgatónak gratulált volna a megbízatáshoz.) Németh Antal: Szóval, mint mondottam, én vagyok a Nemzeti Színház új igazgatója és most azt kérdem öntől: akar-e a Nemzeti Színház tagjai sorába szerződni az én igazgatásom alatt? (A színész meglepetése most még fokozódott. Az egyik színésznő, amikor Németh Antal ezt a kérdést föltette hozzá, visszahanyatlott az Íróasztal előtt álló fotelre és egy pohár vizet kért.) Természetesen egyetlenegy sem akadt a színészek között, aki ne „igen“-nel felelt volna. Mindegyik örömmel vállalta a szerződés aláírását. Németh Antal dr. most minden eddig szerződésben lévő színésznőtől vagy színésztől megkérdezte, hogy mennyi volt a színházban az évi fizetése, akik pedig nem voltak úgynevezett éves tagok, az esztendők során csak mint vendégek szerepeltek a színházakban, azoknál évi jövedelmükről érdeklődött. Ennek tekintetbevételével kezdte el azután tárgyalásait a gázsikról. Természetesen valamennyi színésznő és színész tizenkéthónapos szerződést kapott. Azt a listát, amelyet fent említettünk, Németh Antal dr. tegnap bemutatta a kultuszminiszternek, aki azt helybenhagyta. Németh Antal a vele tárgyaló színészekkel színdarabokról is beszélt, így a többi között megemlítette, hogy a jövő szezon első felében felújítja a Nemzeti Színház színpadáról olyan régen hiányzott Liliomot Dayka Margittal Julika szerepében. A Nemzeti Színház szerződtetési megbeszélései természetesen még nem fejeződtek be, a tárgyalásokat ma és holnap folytatják, köztük a Nemzeti Színháznak azokkal a tagjaival is, akiket meg akarnak tartani. Szó van még több fiaal színésznő és színész szerződtetéséről is, akiket részint budapesti színházakból, részint vidéki színházakból, részint pedig a színiiskolákból akarnak bevinni a Nemzeti Színházba. Éla, a fegyelemsértésig menő intrika, a beléletet hamisan beállítva a nyilvánosság elé hurcoló indiszkréció szelleme. Ez a szellem „a színházból vagy környékéről világgá röpített válsághírek és egyéb tendenciózus — rendszerint igazgatóbuktató vagy emelő — híresztelések aláásták kiváló nemzeti intézetünk tekintélyét és hírnevét. — Ezeket a bajokat orvosolni és az egész jövő fejlődést biztosítani csupán radikális átszervezéssel, teljes tabula rasa teremtésével lehet. Ez volt két év előtt és ez ma is a meggyőződésem. Sajnos, a vezetésre kiszemelt munkatársaim visszariadtak e kíméletlen módszertől és ezért a végleges szanálás némi késedelmet szenvedett. Most végrehajtottam az operációt, a Nemzeti Színház régi társulata és adminisztrációja június végével befejezi működését. — Az új társulat megalakítása, az ügykezelés egyszerűsítése az új igazgató feladata. Dr. Németh Antal igazgató a színházi pályára nevelt szakember, idehaza és külföldön egyaránt elsimert színházi szakértő s emellett fiatal ember, telvezett erővel, ambícióval, fantáziával és lelkesedéssel. Működése elé reménységgel nézek és ha reményeim valóra válnak, a Nemzeti Színház lelkében megifjodva, szervezetében megizmosodva léphet át 1937-ben élete második századába. Kompilációk A Nemzeti Színházban csak ma délelőtt tudták meg a hirtelen és nagy változást, amelyet bár régóta várnak, mégis rendkívüli meglepetést keltett. Vojnovich igazgatót, aki a délelőttöt benn töltötte a színházban, rengetegen keresték fel ez ügyben ma délelőtt, ő azonban senkivel nem beszélt az új fordulatról. Mosolyogva kért bocsánatot mindenkitől, de nem nyilatkozik. A színház volt igazgatóját egyébként ma délelőtt kihallgatáson fogadta a kultuszminiszter, akinél megjelent Bajor Gizi is. Bajor Gizit Radnay Miklós követte. A szerződtetése is egyébként érdekes bonyodalmakra fognak vezetni. A Nemzeti Színház új igazgatója ugyanis több olyan színészt szerződtetett, akik egyik, vagy másik színháznak szereplésük biztosítására opciót adtak. Így a többi között a Vígszínháznak valamennyi elszerződött tagjától opciója van az új szezonra. A Vígszínház minden szezon elején olyan szerződést köt a színészekkel, amely a színháznak az új szezonra opciót biztosít. Amennyiben tehát a színész anélkül, hogy ebbéli szándékát a színháznak bejelentette volna, más színházhoz szerződik, szerződésszegést követ el. Egészen bizonyos, hogy az új szerződtetésekből per is keletkezik. Az Esti Kurír munkatársa arról értesült, hogy ha az új szerződtetési tárgyalások befejeződtek, rákerül a sor a nemzetiszín-házi nyugdíjaztatásokra. Németh Antal ugyanis azt tervezi, hogy a Nemzeti Színház tagjai közül azokat, akiket ő a színház új programjának szereplői közé nem tud beilleszteni, nyugdíjazza és csak olyan szereplőket állít színpadra, akik az ő művészi elgondolásait végre tudják hajtani. A tegnapi szerződtetési tárgyalások során Németh Antal dr. igazgató irodájában megjelent Balla Elma, a Belvárosi Színház és Muráti Lili, a Vígszínház művésznője is. Az ajánlatra Balla Elma mindjárt kijelentette, hogy nem szerződhetik el a Belvárosi Színháztól, mert ott úgynevezett továbbjutó, jövő évre is érvényes szerződése van. Muráti Liliről viszont, mielőtt megjelent volna Németh Antal irodájában, megtudta az igazgató, hogy a színésznő vígszínházi szerződése is érvényes. Miután azonban a színésznőt már nem tudta értesíteni, vele rádiószerződtetésekről tárgyalt és nem mondta meg neki a meghívás igazi célját. »Teljes tőbula rasa« tétre, aiit én ma már halaszthatatlanul szükségesnek tartok. Sajnálom, hogy így történt. Fájlalom, hogy Vojnovich Géza megválik a vezetéstől, de meg kellett hajolnom a tények ereje előtt, mert a Nemzeti Színház két év múltán esedékes centennáriuma kötelességemmé teszi az újjá-szervezés azonnali végrehajtását. — A Nemzeti Színház válsága az idei évad minden erkölcsi és anyagi sikere ellenére ma sem szűnt meg. Az okok, amelyek a válságot előidézték, jórészben ma is változatlanul fennállanak. Az adminisztratív és művészi ügykeze- lés kerete túlméretezett, személyzetének létszáma feleslegesen nagy, mindenesetre túlhaladja a reális szükségle-tét. A személyzet illetményeinek összege eléri a művészszemélyzetét és a művészi cél rovására terheli a színházi bevételeket. A színház igazgatása nagyon elbürokratizálódott és az adminisztratív költségek fokozása útját vágta a művészi együttes céladatos és folytonos kiegészítésének és felfrissítésének, útját vágta a nagyobb anyagi áldozatot kívánó művészi feladatok megoldásának. Az egyszerűsítésre, az adminisztráció kereteinek szűkítésére irányuló kísérletek a saját létjogosultságáért küzdő bürokrácia ellenzésén meg kellett, hogy hiúsuljanak. — Vojnovich Géza a maga finom lelke sugallatához képest a színházi személyzet egyéni érdekeinek lehető figyelembevételével fájdalommentes tüneti kezeléssel óhajtotta a színház bajait fokozatosan orvosolni és nem vállalkozott arra a radikális mű. Ezeken az adminisztratív és pénzügyi természetű nehézségeken kívül a kibontakozásnak nagy, sőt legfőbb akadálya volt a közelmúlt évek eseményei nyomán a színházi társadalomban gyökeret vert szellem, a pártoskodó diszharma-elvi álláspontunkat nem tudtuk összeegyeztetni. Ez ügyben az Esti Kurír munkatársának ma nyilatkozatot tett Hóman Bálint kultusz- miniszter is és nyilatkozatában a többi kö között a következőket mondotta: . Vojnovich Géza barátom két évvel ezeelőtt igen nagy áldozatot hozott, amikor mások hibájából előállt súlyos helyzetben a Nemzeti Színház vezetését kormánybiztosi minőségben elvállalta. Igazgatói szerződést sem akkor, sem később nem kívánt, de odaadó ügyszeretettel és páratlan buzgalommal látta el az igazgatói teendőket és az adott keretek között és a rendelkezésre álló erők célirányos kihasználásával igyekezett a színházat szanálni, anyagi helyzetét javítani, erkölcsi súlyát emelni. Törekvése számottevő eredménnyel is járt; működése a megelőző válságos évekhez viszonyítva határozott emelkedés korszakát nyitotta meg. Előkelő személyiségéről, széleskörű műveltségéről, lelkiismeretes kötelességteljesítéséről csak a leghálásabb elismerés hangján beszélhetek. Ha most mégis távozni kíván és én az ő óhaját teljesítve, felmentem megbízatásától, ennek pusztán és kizárólag az a tárgyi oka, hogy a Nemzeti Színház újjászervezésének módja és eszközei tekintetében