Esti Kurir, 1935. június (13. évfolyam, 124-146. szám)

1935-06-01 / 124. szám

Hóman kultuszminiszter nyilatkozata a Nemzeti Színház igazgatóválságáról Vojnovich nem vállalkozott „radikális műtétre”, s ezért Németh Antal lett az új igazgató - Szenzációs új szerződtetések A kultuszkormány ma a következő hiva­talos közlést tette: — Dr. Vojnovich Géza kormányfőtaná­csos, a Nemzeti Színház kormánybiztosa az elmúlt napokban­ bejelentette a pénzügymi­niszternek, hogy kormánybiztosi megbízatása alól ez évi június 30-ára­ felmentését kéri és a kultuszminiszter Vojnovich óhajának megfelelően őt a Nemzeti Színház vezetésétől július 1-i hatállyal f­el is mentette és a Nem­zeti Színház igazgatójául három eszten­dőre dr. Németh Antalt, a rádió drama­turg rendezőjét szerződtette, s neki a színház adminisztrációja és a művészi Szenzációs új Eddig tart a hivatalos nyilatkozat, amely­nek a vége a művészi együttes kiegészítését és felfrissítését ígéri. Ez a kiegészítés és fel­­frissítés nagyjában már meg is történt, amennyiben a Nemzeti Színház új igazga­tója, Németh Antal dr. tárgyalásokat kez­dett és részben megállapodott azokkal a színészekkel, akiket a jövő esztendőtől kez­dődően a Nemzeti Színház szerződtetni, il­letően foglalkoztatni óhajt. Ez a lista ter­mészetesen még nem végleges, de minden­esetre érdekes képét adja az új Nemzeti Színház jövő esztendejének. Ma délelőtt illetékes helyen közölték, hogy Németh Antal dr. a tárgyalásokat már tegnap megkezdte és eddig a következőket szerződtette a szinház állandó tagjaiul: Odry Árpád, Rajnai­ Gábor, Somlai,­­Artúr, Csortos Gyula, Sugár Károly, Táray Ferenc, Gózon Gyula, Makláry Zoltán, Ko­vács Károly, Bajor Gizi, Tasnády Ilona, Vaszary Piroska, Somogyi Erzsi, Kiss Fe­renc, Tőkés Anna és Berky Lili. Az új igazgató megállapodást kötött bizo­nyos számű­ fellépésekre Gombaszögi Ellá­val, Makay Margittal, Dayka Margittal és Titkos Ilonával. Tárgyalások a legnagyobb titokban Németh Antal már hosszabb idő óta tár­gyalt a kultuszminiszterrel arról, hogy ő lesz a Nemzeti Színház új igazgatója. Teg­napelőtt, szerdán este e­zek a tárgyalások már befejeződtek és amikor még senki er­ről nem tudott, talán maga Vojnovich Géza sem, Németh Antal már megkapta megbíza­tását a Nemzeti Színház vezetésére. Leg­alább is erre vall az a körülmény, hogy csütörtökön a rádió futárjai keresték fel a fent említett művészeket azzal, hogy sürgő­sen és haladék nélkül menjenek be a rádióhoz Németh Antal dramaturg-igazgató irodájába, akinek fontos tárgyalásai vannak rádiósze­­replésekről az illető művészekkel. A művé­szeknek fogalmuk sem volt arról, hogy mi történt a kulisszák mögött, még csak nem is sejtették, hogy Németh Antal irodai szo­bájából már mint a Nemzeti Színház szer­ződtetett tagjai jönnek ki. A Szerződtetés így történt: A művész megjelent a rádió épületében­­Németh Antal dr. irodai helyisége előtt, ahol a titkár azonnal bejelentette. Amikor a terembe belépett — ez mindegyik szerződ­tetésnél pontosan így ismétlődött — Németh Antal dr. felállott íróasztala mellől és a be­lépőnek a következőket mondotta: — Adja ön becsületszavát arra, hogy ami közöttünk történik, senkinek nem mondja el? — Becsületszavamra fogadom — felelt a jelentkező művész. (Ha férfi volt és nős, Németh Antal még hozzátette a fogadalom megerősítésére: „A feleségének sem szabad elmondani.") Amikor a becsületszó elhangzott, Németh Antal így folytatta mondanivalóit: — Feltétlenül megbízom abban, hogy sza­vát minden körülmények között megtartja, mert nem szeretném, ha ez az ügy nyilvános­ságra kerülne. Én hát kérem, tudomására adom, hogy ma reggel óta én vagyok a Nemzeti Színház igazgatója. (A színészek legtöbbje annyira meglepő­dött ezen, hogy úgyszólván szólni sem tu­társulat teljes újjászervezésére is fel­hatalmazást adott. — A színház valamennyi szerződéses tagja értesítést kapott, hogy június 30-val szer­ződése megszűnik. A kinevezett alkalmazot­tak és tisztviselők pedig ettől az időponttól rendelkezési állományba helyeztetnek. A mi­niszter kivételes kedvezményként megen­gedte, hogy a művészek részére a két nyári hónapra az eddigi havi illetményeit hiány­talanul kiutalhassa. Németh igazgató a mű­vészi és adminisztrációs igazgatás terén lé­nyeges egyszerűsítéseket tervez és az így megtakarított összeget a művészi együttes ki­egészítésére és felfrissítésére kívánja fel­használni, szerződtetések lott. Alig három akadt köztük, aki az új igazgatónak gratulált volna a megbízatás­hoz.) Németh Antal: Szóval, mint mondottam, én vagyok a Nemzeti Színház új igazgatója és most azt kérdem öntől: akar-e a Nemzeti Színház tagjai sorába szerződni az én igaz­gatásom alatt? (A színész meglepetése most még fokozó­dott. Az egyik színésznő, amikor Németh Antal ezt a kérdést föltette hozzá, vissza­­hanyatlott az Íróasztal előtt álló fotelre és egy pohár vizet kért.) Természetesen egyetlenegy sem akadt a színészek között, aki ne „igen“-nel felelt­­ volna. Mindegyik örömmel vállalta a szerződés aláírását. Németh Antal dr. most minden eddig szer­ződésben lévő színésznőtől vagy színésztől megkérdezte, hogy mennyi volt a színház­ban az évi fizetése, akik pedig nem voltak úgynevezett éves tagok, az esztendők során csak mint vendégek szerepeltek a színházak­ban, azoknál évi jövedelmükről érdeklődött. Ennek tekintetbevételével kezdte el azután tárgyalásait a gázsikról. Természetesen vala­mennyi színésznő és színész tizenkéthónapos szerződést kapott. Azt a listát, amelyet fent említettünk, Németh Antal dr. tegnap bemutatta a kul­tuszminiszternek, aki azt helybenhagyta. Németh Antal a vele tárgyaló színészekkel színdarabokról is beszélt, így a többi között megemlítette, hogy a jövő szezon első felé­ben felújítja a Nemzeti Színház színpadáról olyan régen hiányzott Liliomot Dayka Margittal Julika szerepében. A Nemzeti Színház szerződtetési megbeszélé­sei természetesen még nem fejeződtek be, a tárgyalásokat ma és holnap folytatják, köz­tük a Nemzeti Színháznak azokkal a tagjai­val is, akiket meg akarnak tartani. Szó van még­ több fiaal színésznő és színész szerződ­tetéséről is, akiket részint budapesti színhá­zakból, részint vidéki színházakból, részint pedig a színiiskolákból akarnak bevinni a Nemzeti Színházba. Éla, a fegyelemsértésig menő intrika, a beléletet hamisan beállítva a nyilvá­nosság elé hurcoló indiszkréció szel­leme. Ez a szellem „a színházból vagy környéké­ről világgá röpített válsághírek és egyéb tendenciózus — rendszerint igazgatóbuk­tató vagy emelő — híresztelések aláásták kiváló nemzeti intézetünk tekintélyét és hírnevét. —­ Ezeket a bajokat orvosolni és az egész jövő fejlődést biztosítani csupán radikális át­szervezéssel, teljes tabula rasa teremtésével lehet. Ez volt két év előtt és ez ma is a meggyő­ződésem. Sajnos, a vezetésre kiszemelt mun­­katársaim visszariadtak e kíméletlen mód­szertől és ezért a végleges szanálás némi ké­sedelmet szenvedett. Most végrehajtottam az operációt, a Nemzeti Színház régi társulata és adminisztrációja június végével befejezi működését. — Az új társulat megalakítása, az ügyke­zelés egyszerűsítése az új igazgató feladata. Dr. Németh Antal igazgató a színházi pá­lyára nevelt szakember, idehaza és külföl­dön egyaránt elsimert színházi szakértő s emellett fiatal ember, telve­zett erővel, ambí­­cióval, fantáziával és lelkesedéssel. Műkö­dése elé reménységgel nézek és ha remé­nyeim valóra válnak, a Nemzeti Színház lel­kében megifjodva, szervezetében megizmo­sodva léphet át 1937-ben élete második szá­zadába. Komp­il­ációk A Nemzeti Színházban csak ma délelőtt tudták meg a hirtelen és nagy változást, amelyet bár régóta várnak, mégis rendkívüli meglepetést keltett. Vojnovich igazgatót, aki a délelőttöt benn töltötte a színházban, ren­getegen keresték fel ez ügyben ma délelőtt, ő azonban senkivel nem beszélt az új fordu­latról. Mosolyogva kért bocsánatot minden­kitől, de nem nyilatkozik. A színház volt igazgatóját egyébként ma dél­előtt kihallgatáson fogadta a kultuszminisz­ter, akinél megjelent Bajor Gizi is. Bajor Gizit Radnay Miklós követte. A szerződtetése is egyébként érdekes bony­o­­dalmakra fognak vezetni. A Nemzeti Színház új igazgatója ugyanis több olyan színészt szerződtetett, akik egyik, vagy másik színháznak szereplé­sük biztosítására opciót adtak. Így a többi között a Vígszínháznak vala­mennyi elszerződött tagjától opciója van az új szezonra. A Vígszínház minden szezon elején olyan szerződést köt a színészekkel, amely a színháznak az új szezonra opciót biztosít. Amennyiben tehát a színész anélkül, hogy ebbéli szándékát a színháznak bejelen­tette volna, más színházhoz szerződik, szer­­ződés­szegést követ el. Egészen bizonyos, hogy az új szerződte­tésekből per is keletkezik. Az Esti Kurír munkatársa arról értesült, hogy ha az új szerződtetési tárgyalások be­fejeződtek, rákerül a sor a nemzetiszín-­­házi nyugdíjaztatásokra. Németh Antal ugyanis azt tervezi, hogy a Nemzeti Szín­ház tagjai közül azokat, akiket ő a színház új programjának szereplői közé nem tud beilleszteni, nyugdíjazza és csak olyan sze­replőket állít színpadra, akik az ő művészi elgondolásait végre tudják hajtani. A tegnapi szerződtetési tárgyalások so­rán Németh Antal dr. igazgató irodájában megjelent Balla Elma, a Belvárosi Színház és Muráti Lili, a Vígszínház művésznője is. Az ajánlatra Balla Elma mindjárt kijelen­tette, hogy nem szerződhetik el a Belvárosi Színháztól, mert ott úgynevezett tovább­jutó, jövő évre is érvényes szerződése van. Muráti Liliről viszont, mielőtt megjelent volna Németh Antal irodájában, megtudta az igazgató, hogy a színésznő vígszínházi szerződése is érvényes. Miután azonban a színésznőt már nem tudta értesíteni, vele rádiószerződtetésekről tárgyalt és nem mondta meg neki a meghívás igazi célját. »Teljes tőbula rasa« tétre, aiit én ma már halaszthatatlanul­­ szükségesnek tartok. Sajnálom, hogy így történt. Fájlalom, hogy­­ Vojnovich Géza megválik a vezetéstől, de meg­­ kellett hajolnom a tények ereje előtt, mert a­­ Nemzeti Színház két év múltán esedékes­­ centennáriuma kötelességemmé teszi az újjá-­­­szervezés azonnali végrehajtását.­­ — A Nemzeti Színház válsága az idei évad­­ minden erkölcsi és anyagi sikere ellenére ma­­ sem szűnt meg. Az okok, amelyek a válságot­­ előidézték, jórészben ma is változatlanul­­ fennállanak. Az adminisztratív és művészi ü­gykeze- l­­és kerete túlméretezett, személyzetének­­ létszáma feleslegesen nagy,­­ mindenesetre túlhaladja a reális szükségle-­­­tét. A személyzet illetményeinek összege el­éri a művészszemélyzetét és a művészi cél rovására terheli a színházi bevételeket. A színház igazgatása nagyon elbürokratizáló­­dott és az adminisztratív költségek fokozása útját vágta a művészi együttes céladatos és folytonos kiegészítésének és felfrissítésének, útját vágta a nagyobb anyagi áldozatot kí­vánó művészi feladatok megoldásának. Az egyszerűsítésre, az adminisztráció kereteinek szűkítésére irányuló kísérletek a saját létjo­gosultságáért küzdő bürokrácia ellenzésén meg kellett, hogy hiúsuljanak. — Vojnovich Géza a maga finom lelke su­gallatához képest a színházi személyzet egyéni érdekeinek lehető figyelembevételével fájdalommentes tüneti kezeléssel óhajtotta a színház bajait fokozatosan orvosolni és nem vállalkozott arra a radikális mű­. Ezeken az adminisztratív és pénzügyi természetű nehézségeken kívül a kibonta­kozásnak nagy, sőt legfőbb akadálya volt a közelmúlt évek eseményei nyomán a színházi társadalomban gyökeret vert szellem, a pártoskodó diszharma-elvi álláspontunkat nem tudtuk össze­egyeztetni. Ez ügyben az Esti Kurír munkatársának­­ ma nyilatkozatot tett Hóman Bálint kultusz-­­ miniszter is és nyilatkozatában a többi kö k­ö­zött a következőket mondotta:­­ . Vojnovich Géza barátom két évvel eze­­­előtt igen nagy áldozatot hozott, amikor mások hibájából előállt súlyos helyzetben a Nemzeti Színház vezetését kormánybiztosi minőségben elvállalta. Igazgatói szerződést sem akkor, sem később nem kívánt, de odaadó ügyszeretettel és páratlan buzga­lommal látta el az igazgatói teendőket és az adott keretek között és a rendelkezésre álló erők célirányos kihasználásával igyekezett a színházat szanálni, anyagi helyzetét javítani, erkölcsi súlyát emelni. Törekvése számottevő eredménnyel is járt; működése a megelőző válságos évekhez viszonyítva határozott emelkedés korszakát nyitotta meg. Előkelő személyiségéről, széleskörű műveltségéről, lelkiismeretes kötelességteljesítéséről csak a leghálásabb elismerés hangján beszélhetek. Ha most mégis távozni kíván és én az ő óha­ját teljesítve, felmentem megbízatásától, en­nek pusztán és kizárólag az a tárgyi oka, hogy a Nemzeti Színház újjászervezésének­­ módja és eszközei tekintetében

Next