Esti Kurir, 1938. június (16. évfolyam, 122-144. szám)
1938-06-01 / 122. szám
1938 június 1 Fontos igazságügyi reformokat jelentettek be a képviselőházban REMÉNYI-SCHNELLER ZÁRÓBESZÉDE A KÖLTSÉGVETÉS ÁLTALÁNOS VITÁJÁBAN A képviselőház ma délelőtt fél 10 órakor ülést tartott, amelynek napirendjén az 1938/39. évi költségvetés folytatólagos tárgyalása szerepelt. Az általános vita már a legutóbbi ülésen befejeződött, ma Reményi- Schneller Lajos pénzügyminiszter válaszolt az elhangzott felszólalásokra. — A költségvetési vitát — mondotta a pénzügyminiszter — az a féltő gond jellemezte, hogy a bevételi tételek esetleg nem folynak be. Kétségtelen, hogy a világpolitikai helyzetben bekövetkezett változások befolyást gyakorolnak a bevételek alakulására. Az elmúlt április hónap azonban mást mutat, mert csak a forgalmi adónál van kisebb mértékű és a vámoknál nagyobb mértékű visszaesés, ami az osztrák események következménye. Minden egyéb tételnél emelkedés mutatkozik. Ez év áprilisában 60,5 millió pengő volt az állami bevétel, tavaly áprilisban csak 58,5 millió pengő. Ha pedig az egész költségvetési évet nézzük, akkor az idén 236 millió pengő folyt be az előző évi 206 millió pengővel szemben. A fejkvóta emelkedése a jövedelmek emelkedésének a következménye, amit örömmel kell fogadni. Az ország lakosságának keresőképességét emelni kell. Az ország lakosságának 55 százaléka él mezőgazdaságból, tehát ennek a termelési ágnak a jövedelmezőségét kell elsősorban növelni. Ezt úgy lehet elérni, hogy a mezőgazdasági termelés eredményét, az árat biztosítjuk, másrészt stabilizáljuk a mezőgazdasági üzemanyagok árait, ifjúság a tisztviselői pályára tóduljon. — A vita során — folytatta a pénzügyminiszter — sokan kifogásolták, hogy a személyi kiadások igen magasak. Nem szabad elfelejteni, hogy az állam ma lényegesen több tisztviselővel dolgozik, mint a békében. Az állami feladatok köre ugyanis lényegesen kibővül. Ha öszszehasonlítjuk az új költségvetést a legutolsó békeesztendőnek, az 1913- nak a költségvetésével, meg lehet állapítani, hogy főként a szociális terhek duzzasztották meg a kereteket. A közigazgatás is komplikáltabb, a kormány racionalitásra törekszik. Elhangzott az a kritika is, hogy 1913 ban csak 41 millió, ma pedig 267 millió pengő a nyugdíjteher. Az emelkedés valóban ijesztő, de nem szabad elfelejteni, hogy a trianoni nyugdíjterhek és a rokkantilletmények duzzasztották fel a nyugdíjterhek kereteit. Az új költségvetésben 155 millió pengőt fordít a kormány honvédelmi célokra, ami 27,5 millió pengő emelkedést mutat. Felmerült az az aggály is, hogy a költségvetés túlméretezett és már a 1,5 milliárdhoz közeledik. Akik ezt állítják, azok az üzemeket is beszámítják, márpedig egyenesen érdek fokozni az üzemek teljesítőképességét. Ez annál is inkább közérdek, mert például az állami vasgyárak ma sincsenek eléggé kihasználva. A kormány a jövőben a telepítés menetének megggyorsítását tervezi. Az utóbbi időben 60.000 hold földet használtak fel telepítésre. Rajniss Ferenc: Ezalatt a nagybirtok is szaporodott! az igazságügyi tárca költségvetése 51 millió pengőt ölel fel, s a tavalyival szemben 2.278.090 pengő emelkedést mutat. Az előadó rámutat ezután, hogy a szegénység túltengésének sürgősen gátat kell vetni, majd bejelenti, hogy az egykekérdés az igazságügyi kormányzatot is foglalkoztatja és nagyban készülnek már az örökösödési törvény megváltoztatására, de reformálni fogják a kereskedelmi törvényt, a termelő és értékesítő szövetkezetek jogviszonyának szabályozására vonatkozó törvényjavaslat pedig már teljesen elkészült és rövidesen a Ház elé kerül. Ezzel akarják útját állni az álszövetkezetek elharapódzásának. A szövetkezetek és a mindjobban megszaporodott korlátolt felelősségű társaságok jogviszonyainak rendezése után szabályozni kívánják a részvényjogot és egyes kereskedelmi ügyletek jogviszonyait is, elsősorban pedig azokat a jogszabályokat, amelyek az értékpapírüzletek lebonyolításával kapcsolatosak. Kitartanak amellett az elv mellett, hogy az egyes kereskedelmi ügyleteket külön-külön törvények szabályozzák. A büntetőjog terén várható újabb szabályozások és reformok ismertetése során rámutat Krüger Aladár előadó arra, hogy meg kell változtatni a bűnvádi perrendtartás egyes szakaszait is, mert például a nyomozati rész teljes nyilvánossága nem bizonyult hasznosnak. A magyar törvénykönyv úgynevezett klasszikus büntetőjogot ismer, amely csak a cselekményt nézte s ehhez mérve alkalmazza azután a büntetést. A jogi szellem igaz, hogy be tudta ebbe a klasszikus büntetőszolgáltatásba illeszteni azt az újabb jogi szemléletet is, amely nemcsak a cselekményt, hanem már a bűnöst is nézi, a beszámíthatatlan, de nem közveszélyes bűnöző szabadlábra kerül és miután kórházban tartására nincs szükség, újból kikerül az életbe, tovább veszélyezteti a társadalmat. Körmönfont csalók járhatnak ilyen módon nyugodtan szabadon és miután nem normálisak, de nem közveszélyesek, elkülönítésükre mód nincsen. Ilyen emberek számára feltétlenül szükséges egy igazságügyi felügyelet alatt álló elmegyógyintézet létesítése, hogy ezek az emberek teljes gyógyulásukig itt tarthatók legyenek... Buchinger Manó: Lásd Szálaéi! Krüger Aladár előadó ezután a hivatalvesztések s a politikai jogok felfüggesztésével kapcsolatos úgynevezett rehabilitációs törvény sürgős megalkotását helyezi kilátásba, majd azt fejtegeti, hogy bár a bűnügyi nyilvántartó adataira igen nagy szükség van ... Csoór Lajos: Például politikai pálfordulásokesetén! Krüger Aladár:... azok csak bírói használatra legyenek rendelkezésre bocsáthatók, hogy ilyen módon megakadályoztathassék az az eset, hogy valakit egy-egy fiatalkori botlásának következményei miatt például a munkavállalások során is állandóan gátoljanak. Ez az eljárás igen igazságtalan, a nyilvántartó hivatal adatait bizonyos idő elteltével közölni nem lehet majd, különösen munkavállalással, útlevél, vagy iparengedély kiadásával kapcsolatosan. Az igazságügyi kormányzat azzal a tervvel is foglalkozik, hogy a kiszabadult foglyok számára foglalkoztató intézetet állítson fel, mert ezeknek az embereknek a társadalomban való új elhelyezkedése ma majdnem lehetetlen. Remény van arra, hogy a társadalom majd a jövőben intenzívebben siet ezeknek ez embereknek a segítségére, abban az esetben, ha nem egyenesen a fogházból jönnek ki, hanem számukra már a foglalkoztató intézet állít ki jó bizonyítványt. — A gazdasági élet jogellenes kihasználásának megszüntetéséről már készül az igazságügyminisztériumban a javaslat, — jelenti ha Krüger Aladár — ugyanígy a magzatelhajtás sokkal szigorúbb és sokkal gyorsabb megtorlásáról, tovább folyik különben a sajtójog újabb szabályozására vonatkozó anyag átvizsgálása is. Kérte a tárca költségvetésének elfogadását. Az ifjúság a tisztviselői pályán Reményi-Schneller Lajos pénzügyminiszter ezután a mezőgazdaság fejlesztésének szükségességét hangoztatta. A mezőgazdasági népesség új rétegeit az iparnak kell felszívnia és ezért a kormány támogatni fogja az olyan ipartelepeket, amelyek Magyarországon termelt nyersanyagokat dolgoznak fel. A költségvetésben a kormány 1486 új állást szervezett, tehát tekintélyes számú értelmiségi munkanélküli helyezkedhetik el állami szolgálatban, bár egyáltalán nem cél, hogy az ESTI KURÍR Fizetésrendezés és adóleszállítás Reményi-Schneller Lajos pénzügyminiszter: Ez az állítás tévedés. Az idén 7 millió pengőt, a legközelebbi években pedig 20 millió pengőt fordít a kormány telepítésre. A mezőgazdasági védettség jogi gondolatát a kormány igyekszik kiküszöbölni, de magát a védettség intézményét egyik napról a másikra nem lehet megszüntetni. A 33-as bizottság elé rendeletet terjeszt a kormány a védettséggel kapcsolatos kérdések lebonyolításának meggyorsításáról. A kormány a gazdavédettséget olyan irányban akarja lebontani, hogy a kisbirtokosok részére megfelelő hosszúlejáratú hitelek álljanak rendelkezésre. A tisztviselői fizetések legutóbb történt csökkentésének hatályon kívül helyezése számszerűen most jelentkezik először a költségvetésben. A tisztviselők nehéz helyzetben vannak, rendkívüli teljesítményeik iránt csak teljes elismeréssel lehet viseltetni. Ha a költségvetési helyzet megengedi, akkor a tisztviselői fizetések rendezésével és az adók leszállításával óhajt foglalkozni a kormány. Reményi-Schneller Lajos pénzügyminiszter ezután köszönetet mondott a magas nívójú vitáért és azért a bizalomért, amelynek alapján a képviselőház a költségvetést általánosságban elfogadta. Ezután szavaztak a benyújtott határozati javaslatok fölött. Mind a 15 benyújtott határozati javaslatot elvetették. Szünet után, mielőtt az igazságügyi tárca költségvetésének tárgyalására térnének át, Lányi Márton elnök bejelenti, hogy a különböző tárcák költségvetését a következő sorrendben fogják letárgyalni: először az igazságügyi tárca költségvetése kerül sorra, ezt a honvédelmi követi, majd a külügyi és a miniszterelnökségi tárca költségvetésének megvitatására kerül a sor. Rendben a következő a kereskedelmi és közlekedésügyi tárca, ezután az iparügyi, a földmivelésügyi, a belügyi, a vallás- és közoktatásügyi következik s a sort a pénzügyi tárca fejezi be. A sorrendet a különböző miniszterek hivatali elfoglaltságára való tekintettel állapították meg. Jogi reformok Kruger Aladár, mint az igazságügyi tárca költségvetésének előadója ismerteti a költségvetés részleteit. A számszerű adatok felsorolásánál kiderül, hogy Újítások a büntetőjogban Feltétlenül reformra szorul az előadó szerint a bűnösök azon csoportjának felelősségrevonási és elkülönítési kérdése is, akik az eljárás során beszámíthatatlanoknak mutatkoznak, ilyen módon a bíróság kénytelen velük szemben az eljárást megszüntetni vagy fölmentő ítéletet hozni. Ilyen módon azután Veszedelmes tünetek Dulin Jenő (függ. kisg.) kifogásolta felszólalásában az igazságügyi tárca alacsony dotálását. A takarékosság nem mehet odáig, hogy az igazságszolgáltatás szempontjai sérelmet szenvedjenek. Olyan veszedelmes tüneteket látunk, amelyeket kellő időben kell eliminálni, nehogy katasztrofális összeomlás következzék be. Az állami élet legfontosabb pillére az igazságügyi tárca. A bírói és ügyészi létszám kicsi, a bíráknak és ügyészeknek előmenetele nincs biztosítva. A bírák létszámának csökkentése katasztrófához vezetne. A büntetőügyek terén óriási mértékben növekszik a forgalom, soha annyi izgatás, sajtó útján elkövetet bűncselekmény nem került a bíróság elé, mint most, a bírák számát tehát nem csökkenteni, hanem szapo- 3