Esti Kurir, 1939. február (16. évfolyam, 26-48. szám)

1939-02-01 / 26. szám

1939 február 1 A közjogi gettó — A javaslat — mondotta to­vábbá a szónok, — politikai téren is lát Magyarországon káros zsidó befolyást, mert csak ez lehet in­doka azoknak az intézkedéseknek, amelyek a zsidóságból politikailag is külön zárt csoportot akarnak alakítani, amely elkülönült hely­zetben volna a magyar politika tényezőinek sorában. Nem tudom elfogadni azt az intézkedést, amely a közjogi gettóba helyezi a zsidó­ságot, nem pusztán a jogegyenlő­ség elvére való tekintettel, hanem még egy másik, a nemzeti politika érdekeiből merített okból. E vitá­ban utaltak már arra a veszélyre, hogy ha külön népcsoportot te­remtünk a zsidókból. Ugyanúgy fogják követelni a külön csoportként való meg­szervezést más népcsoportok is, amilyeneket ebben az országban szétszórtan nagy számban talá­lunk, ez pedig az eddig oly félté­keny gonddal megőrzött nemzeti egység felbomlásának kezdetét je­lentheti. A javaslat védelmezői Kányádén siklottak át ezen az ag­gályon azzal, hogy nem tehető fel, hogy másoknak is kedvük legyen magukra kiterjeszteni az ebben a javaslatban foglalt korlátozásokat. Ezt bizonyára nem is fogják kí­vánni Csak éppen azt a precedenst fogják hasznukra fordítani, amely abból adódik, hogy egy bizonyos népcsoportnak külön politikai megszervezését össze­­egyezteth­etőnek tartottuk az egy­séges nemzet fogalmával és ennek a precedensnek saját magukra való alkalmazását fogják követelni. Ebből az általános po­litikai szempontból tartom a tör­vényjavaslatnak közjogi elgondo­lását végzetesen veszedelmesnek. Fajmagyarok vezessék az ország sorsát — Megvallom, — mondotta ez­után Gratz Gusztáv — hogy leg­jobban azt szeretném, ha a ma­gyarság politikájának vezetése mindig a magyar faj valamely vezetésre hivatott képviselőjének kezében maradna. Azoknak, akik valóban a magyar fajhoz tartoz­nak vagy magyar ősöktől származ­nak, van meg, tapasztalásom sze­rint, leginkább az az ösztönös ké­­szességük, hogy a magyar nemzetet jó és balsorson keresztül helyes úton vezessék és ez a képesség már a különböző fajú elődöktől származó egyénekben nincsen meg ugyanilyen mértékben. 1867-től 1919-ig egyetlen kivétel­lel a magyar fajból származó egyének vezették az ország sor­sát. Az egyetlen kivétel Wekerle Sán­dor volt, akinek nagy képességei és hatalmas egyénisége előtt min­dig őszinte hódolattal hajoltam meg, aki azonban politikai csele­kedeteiben, legalább abban az idő­ben, amelyet a magyar politikában én éltem át, csak a közvetítő sze­repét játszotta a magyar fajhoz tartozó vezető államférfiak között fennforgó ellentétek közepette. A trianoni magyarság fajilag tisztább magyarság, mint a Trianon előtti magyar nép és mégis, úgy látszik, éppen Trianon óta veszítette el érzékét ahhoz, hogy a magyarok sorsának vezetésére és irányítá­sára elsősorban a magyar fajú ősök ivadékai alkalmasak. Én a magam részéről ezt mindig vallottam és azért tértem ki a kommunizmus leküzdése után min­den olyan gondolat elől, amely akkoriban egy igen előkelő poli­tikusunk szuggesztiójaként felme­rült, hogy én a háború utáni ma­gyar politikai életben vezető sze­repet vállaljak. Mégis azt látjuk, hogy a háború utáni első három kormányelnökünk nem volt faj­­magyar. Az utolsó nagy fajmagyar vezető kormány férfiunk Bétalén István gróf volt. Ő meg fog nekem bocsátani — hisz úgyis tudja, — hogy politikájának nem minden részével értettem egyet és most unólag sem tartom mindazt helyesnek, amit tett. De a magyarság életérdekei iránt termé­szetszerűleg élesen kifejlődött ér­zéke és ösztöne volt és ezért sajná­lattal láttam őt távozni arról a helyről, amelyet elfoglalt. Akik Károlyi Gyula gróf rövid miniszter­elnöksége óta vezették az ország kormányát, azok kétségkívül igen hazafias érzületű, jószázaléku s be­csületes férfiak voltak, de mind­egyik legfeljebb félig tartozott va­lóban a magyar fajhoz és ezért bi­zonyos ösztönszerű­ megértések hiá­nyoztak belőlük. — Igen nagy tisztelője vagyok a jelenlegi miniszterelnök úrnak, akinek egyéniségét és nagy képes­ségeit, mióta őt ismerem, igen nagyra értékelem. De csodálom, hogy a mai, a legkényesebb kérdé­sekkel teli politikai légkörben nem tart attól, hogy az utókor történet­írói azt fogják szemére vethetni — bizonyára jogosulatlanul­­—, hogy 1939-ben politikai és gazdasági füg­getlenségünk rovására azért tettünk engedményeket és hogy azért követ­tünk belső politikáinkban is idegen példákat, mert olyanok voltak a kormányon, akik maguk is részben abból a fajból kerültek ki, amely­nek túltengő befolyása ellen véde­keznünk kellene. Módosító indítványok Ezek után Glatz Gusztáv, tekin­tettel arra, hogy a mesterségesen felszított közhangulat miatt a javas­lat teljes elejtésével nem lehet már számolni, két módosító indítványt tesz. — Az egyik — mondotta — az, hogy sokkal gondosabban és a múltban kialakult viszonyok elfo­gulatlanabb és tárgyilagosabb meg­ítélése alapján kellene meghatá­roznunk azt, hogy a zsidóságnak mely elemei tekinthetők asszimilál­­taknak vagy az asszimilálódás út­ján lévőknek. Az asszimilálódás egyik ismérve lehet a vallás. Aki a zsidó vallást elhagyta és ezzel bizonyítékát adta annak, hogy nem akar ahhoz a zárt kö­zösséghez tartozni, amelyet a zsidó felekezet tagjai alkottak,­­s mert hiszen nálunk vallás és faj mindig szorosan összefolyt, a romá­noknál, a szerbeknél, a ruténeknél és talán a zsidóknál is, — azt néze­tem szerint a magyar nemzet közös­ségéből kirekeszteni nem lehet.­­ Az asszimilált zsidóságnak a nemzet közösségéből való különvá­lasztása azt­­jelentené,­ hogy a­ für­dővízzel együtt kiöntjük a gyereket magát is. Megtagadni az asszimi­­lálódás lehetőségét olyanoktól, akik asszimilálódni akarnak, tíz a ma­gyar nemzet erejének szándékos és tudatos gyengítésével egyértelmű. A zsidó vallásban megmaradt zsidók egy nagy része azonban szintén olyannak vehető, mint akik már asszimilálódtak vagy az asszimiláló­­dás útján vannak. Ezek tekinteté­ben, nézetem szerint, a legnagyobb toleranciával kell eljárni és én a magam részéről elégségesnek tartanám, ha csak a bevándorló első vagy legfeljebb második generációval szemben alkalmaznának átmenetileg kivé­teles intézkedéseket, amely kivételes intézkedéseket a gazdasági életben való tevékenység tekintetében azután kiterjeszthet­nénk olyanokra — zsidókra és nem-zsidókra egyaránt —, akik cselekedeteikkel azt árulják el, hogy nem tudnak beilleszkedni abba a magasabb erkölcsi atmosz­férába, amelynek elérése ennek a törvényjavaslatnak is egyik legfőbb célja. Eszerint tehát ki kellene mondani, hogy m­indenki, akinek apja már 1880 ESTI KURÍR előtt magyar állampolgárságot­­ nyert és Magyarországon folytat­­­tott üzleti tevékenység után adót­­ fizetett, teljes jogú állampolgár. Ki kellene mondani továbbá, hogy mindazok, akik az üzleti tisztesség elveibe ütköző cselekmények miatt magyar bíróság által elmarasztaltat­­nak — zsidók és nem-zsidók egy­aránt —, olyan kategóriába soroz­­tatnának, amelynek tagjai az üzleti életben vezető szerepet nem vállal­hatnak. És ha mindezt el méltóztat­­nék utasítani, legalább is ki kellen­e mondani, hogy mindazok a zsidó alkalmazottak, akiknek a jelenlegi munkakörükből való eltávolítását ez a javaslat tervbe veszi, csak abban az esetben kötelesek­­ helyeiket elhagyni, ha van olyan nem-zsidó egyén, aki ügykörüket el tudja látni. Attól, hogy a vállalatokból most ki­szorult zsidók helyére, akiknek leg­alább egy része meg fog maradni Magyarországon belül, most újból külföldről vett elemeket helyezzünk be, a legnagyobb mértékben tartóz­kodnunk kell.­­ A másik módosítás, amelyet szükségesnek tartok, ha a javaslat­ban foglalt intézkedések túl gyors keresztülvitelével kacsolatos gazda­sági veszélyeket el akarjuk kerülni, az, hogy ezeknek az intézkedéseknek végrehajtására sokkal hosszabb időt kell engedélyezni. Nézetem szerint ez az idő egy ge­nerációban, tehát harminc évben volna megállapítandó. Tartok tőle, hogy ez az idő sem lesz elég hosz­­szú arra, hogy a magyarságban az üzleti tevékenységgel szemben meg­nyilatkozó ellenszenvet okszerű ne­veléssel megválto­ztassuk. De talán ennyi idő alatt biztosítani lehet azt a társadalmi átalakulást, amelyre ez a javaslat törekszik. A gyors tempó következményei — Ha azoknak körét, — fejezte be beszédét Glatz Gusztáv, — akiket a javaslat a gazdasági életből kire­keszt, nem tudjuk sokkal szűkebbre szabni és ha nem tudjuk a javaslat intézkedései keresztülvitelének tem­pójáét lényegesen meglassítani, úgy attól kell tartanunk, hogy vállalataink nagy része össze fog roskadni és hogy gazdasági fejlő­désünkben visszazökkenünk egy évtizedekkel ezelőtt fennállott stádiumba,­­ amikor az állammal szemben még jóval csekélyebb igényeket támasz­tottak, mint ma. Ez a gazdasági visszafejlődés fel fogja borítani ál­lamháztartásunk egyensúlyát és az ország összlakossága életszintjét le fogja szállítani. Ezt nemcsak azok fogják megérezni, akik közvetlenül az iparral és a kereskedelemmel fog­lalkoznak, de az ország egész lakos­sága. Nem tudom, hogy az állam­­háztartás csökkenő jövedelme m­el­­lett miképpen leszünk képesek fenn­tartani azt az óriási apparátust, amelyet az állam ma fenntart, hogyan fogjuk biztosítani tudni a hadseregnek ama szükségleteit, amelyekkel számolni kell, miképpen fogunk gondoskodhatni azoknak a nagyszámú tisztviselőknek soráról, akiket az állam nem fog többet al­kalmazhatni, mert nem fogja tudni azokat megfizethetni, miképpen fogjuk elérhetni azt, hogy ezek a változások nyugdíjasainkat is érin­tetlenül hagyják. Tartok attól, hogy éppen azok, akik ma hiszik azt, hogy a zsidóságnak a gazdasági élet­ből való eltávolítása rájuk nézve jobb helyzetet teremt, fogják leg­­elsősorban érezni a maguk testén ennek a javaslatnak káros hatásait.­­ Az elmondottak alapján én nem tudok felelősséget vállalni azokért a következményekért, ame­lyekkel ez a javaslat Magyarország jövője szempontjából járni fog. Na­gyon kérem a kormányt, vegye új­ból revízió alá e javaslat tekinteté­ben elfoglalt álláspontját, ha pedig a javaslat úgy kerül a képviselőház elé, amint most a bizottság előtt fek­szik, úgy azt a magam részéről nem fogadhatom el. 3 Shvoy püspök pásztorlevele a modern pogányság elleni küzdelemről Shvoy Lajos székesfehérvári me­gyéspüspök idei I. sz. pásztorleve­­lében részletes beszámolót ad egy­házmegyéjének elmúlt évi esemé­nyeiről. — Az elmúlt esztendőben — írja a többek között a püspök ugyancsak kiéleződött a világnézeti harc a kereszténység és a modern pogányság között. Ez a harc életre­­halálra megy, csak úgy, mint Spanyolországban. De nem oly nyíltan­, inkább a szellem fegyverével az ifjúságon keresztül. A katolikus egyházat úgy állítják az ifjúság elé, mint a legnagyobb gonosztevőt és a ke­reszténységet, mint a legsötétebb butaságot. Az egyház szemére ve­tik, hogy erkölcstelen és ugyan­akkor a fiatalságot a legelemibb erkölcsi törvények ellen uszítják. Mintha a nemzeti és szociális élet megújulásához a vallás aka­dály volna és az egyetlen út az istentagadás lenne. Ez a nagy fanatizmussal vívott harc köny­­nyen itt lehet, vagy talán már itt is van a mi portánkon. Nemrég hallottam, hogy az egyik sváb falunkban a félrevezetett fia­talság a haldoklóhoz szentséget vivő papot gyalázta és pfujozta. — Ezzel a veszedelemmel szem­ben elsősorban a papságnak kell felvennie a fegyvert. De ne felejtsük: világnézet ellen csak világnézettel, szellem ellen csak szellemmel, fanatizmus ellen csak lángoló hit erejével lehet harcolni. A modern pogánysággal szemben csak az átélt, lelkes hit, feddhetet­len, egyszerű tiszta élet és a mátri­­zomságig menő áldozatos szellem veheti fel a versenyt. Eleven erőt, tüzes, lelkes szellemet, áldozatos fegyelmet az egyházközségekbe, kü­lönösen az ifjúsági szervezetekbe! Mélyítsük híveink vallási meg­győződését és lelki életét, de adjunk nekik világnézeti tájéko­zódást is a kulturális előadáso­kon, hogy megóvjuk derék, be­csületes magyar népünket a mo­dern pogányság szik­nya csapá­sától. Dolgozzunk szent odaadással a­ modern pasztoráció nagyszerű esz­közeivel, világi apostolok bevonás­áával, hogy megelőzzük a vesze­delmet. Ahol pedig felüti fejét ez a tűzvésznél is nagyobb veszedelem, minden erőnkkel vegyük fel a har­cot! A kommün pokla után még egy ilyen poklot nem bírna el drága hazánk. Ha minden erőnket megfeszítve dolgozunk és imádkozunk, szentül hiszem, velünk lesz az Isten és nem suhogtatja meg felettünk ke­gyetlen ostorát. ­ Anna királyi hercegasszony elő­adása az Ipaművészeti Társulatban. Vallomások az otthonomról címmel január 31-én, kedden délután 6 óra­kor nyitja meg Anna királyi herceg­­asszony az Országos Magyar Ipar­­művészeti Társulat ezévi előadás­sorozatát egy délutáni tea keretében. Fokozza a tea érdekességét az a kö­rülmény, hogy­ az előadás kezdete előtt a társulat örökös elnöke, dr. vitéz József Ferenc királyi herceg fogja a legutóbbi közgyűlésen meg­választott tiszteletbeli tagoknak át­nyújtani díszokleveleiket. Az Ipar­művészeti Társulat ezúton is kéri az érdeklődőket, hogy helybiztosításról idejében gondoskodjanak. Jelentkezé­seket átvesz a társulat titkári hiva­tala, V., Mária Valéria­ utca 12. Tele­fon: 187-605, 187-633. A Kryptonlámpa sugárzó fényének, gazdaságos fogyasztásának egyik titka a hajszálnál is vékonyabb különleges Tungsram izzószál.

Next