Esti Ujság, 1939. október (4. évfolyam, 225-248. szám)

1939-10-02 / 225. szám

Javuló helyzetről számol be a MABI közgyűlése A MABI vasárnap délelőtt tartotta köz­gyűlését nagy érdeklődés mellett. A kor­m­­ányh­a­tóság­o­k képviselőit Zsembery Ist­ván elnök üdvözölte, majd Hindy Zoltán ügyvezető igazgató számolt be az intézet működéséről.­­ A zárszámadásokból megállapíthat­juk — mondotta —, hogy múlt költség­­vetésünkkel szemben 245.000 pengő emelkedés mutatkozik.­­ Amikor a költségvetést készítettük, akkor 101.000 pengő hiánnyal szá­moltunk. A javuló helyzetet a járulékok emelte-­és­ének köszönhetjük. Sikerült elérnünk, hogy a járulékbevételnél 99 százalékos eredmény mutakozik, amiért köszönetet kell mondani a munka­adóknak, akik ezeket a fizetéseket teljesí­tették. Köhögve­tésünkben végre nem szá­molunk hiánnyal, hanem 766.000 pengő fe­lesleget mutatunk ki. Egészségügyi szol­gálatunkat fejlesztenünk kell és gondolunk a rendelő megnagyobbítására is. Végül ismertette Hindy Zoltán az inté­zet beruházási politikáját. A nagy helyesléssel fogadott igazgatói jelentés után Kresz Károly, a TÉBE igaz­gatója, az elmúlt öt év eredményeiről em­lékezett meg. A beruházásokkal kapcsolat­ban hangoztatta az ingatlanvétel fontossá­gát és a MABI-székház megépítésének szükségességét. Vitéz Vág­völgyi Ferenc és több felszólaló a munkavállalók részé­ről elismeréssel nyilatkozott a MABI ve­zetőségének és tisztviselőkarának működé­séről, majd a közgyűlés az indítványokat és az igazgatóság javaslatait vita nélkül fogadta el ----------^@88888««-------­Vissza a fear­léről ^ hazájába a lengyel menekültek nagy része Berlin, október 2. (MTI­) Az esseni Nationalzeitung „Orosz—ma­gyar üdvözlés“ cím alatt megírja, hogy a magyar határon elsőnek megjelenő orosz csapatok tiszti küldöttsége hivatalosan üd­vözölte a magyar határőrséget. A sokezer lengyel menekült ellátása és elhelyezése Magyarországon — írja tovább a lap — a közeledő télre való tekintettel, mind súlyosabb gondot okoz a magyar kor­mánynak. Ezzel kapcsolatban érdemes meg­említeni, hogy az utóbbi napokban már sok lengyel menekült fordult a budapesti német követséghez azzal a kéréssel, engedjék meg visszatérésüket lengyel hazájukba. A lap végül közli a belgrádi Vreme című lap egyik cikkét a Kárpátokon át Magyar­­országba menekült lengyelekről.­­ A modern ré­zegápolás egyik alap­­feltétele az, hogy a­z e­mber hetenként leg­alább egyszer, reifigei felkeléskor, egy po­hár természetes „Fe**nc­ József” keserű­vizet iszik, mert ez gy­omrot és a bele­ket alaposan kitisfetírja is az anyagcserét és az emésztést riszthláosan előmozdítja. Kérdezze meg orvosát!­ tsti Ujssy H&Hi 19*° október 2 Megkezdődött az építőmunka a meghódolt Varsóban Varsó, október 2. (Német Távirati Iroda.) A legelül húzódó arcvonalon teljes béke uralkodik. A német és a lengyel csapatok állandó táborokba vonultak s csak né­hány őrszem mutatja, hogy voltaképpen itt húzódott el a harcvonal. Lengyel rész­ről teljes erővel megindultak az eltakarí­tási munkálatok. Nehézségeket okoznak még az aknamezők. Ezeket most fehér táblákkal megjelölték vagy fehér szala­gokkal kerítették el ezeket a területeket. Az aknákat óvatosan kiássák vagy pedig lövésekkel felrobbantják. Itt-ott már folyik a tüzérségi lövedékek okozta töl­csérek betemetése. A lakosság élete is a rendes mederbe kezd terelődni. A mene­kültek visszaözönlése úgyszólván már véget ért. Visszatértek lakásukba. Az erődök közelében egyes házak a lövetés­­kor megrongálódtak. Számos üzlet ismét megkezdte munkáját, eltekintve­ a zsidó üzletektől, amelyek tulajdonosai csak­nem mind elmenekültek. Az élelmiszer­üzletek előtt hosszú sorokban várakoznak a vásárolni szándékozók. Még egy ideig eltart, amíg biztosítják a város rendes ellátását, de az érdekelt tényezők min­dent megtesznek, hogy ez az idő minél rövidebb legyen. (MTI.) ■€8SE8X8&88®888í€3S33-Három éve hiába keresik az aranyrudakat szállító Boadicea angol repülőgépet Az Imperial Airways utasszállító gépének rejtélye London, október 2. A technikai fejlődés idejében hatalmas óceánjárók szelik át a messzi tengereket, különleges szerkezetű repülőgépekkel kísér­leteznek a sztratoszférában, kilométereket faló autók robognak a világ országútjain végig és az újságot olvasó közönség sok­szor rémülettel olvassa a jelentéseket, hogy itt vagy a világ más részében borzalmas körülmények között a merész vállalkozás a gépkonstruktőrök, rekordjavítók, hogyan lel­ték halálukat. Hiába — mondotta a minap egy londoni autógyár vezérigazgatója, — a gépek bármennyire is megfelelnek a mai kor követelményének, még­sem tökéletesek. Amióta az ember meghódította a levegőt, minden évben akad valamilyen repülőszeren­­csétlenség. Számos pilóta vesztette már éle­tét, de eddig majd minden esetben sikerült megállapítani a körülményeket, amelyek a halál okát előidézték. Annál is feltűnőbb most az az eset, amiről a londoni lapok ha­sábokon írtak. Az Imperial Airways egyik repülőgépe három évvel ezelőtt nyomtalanul eltűnt. Senki sem tudta megállapítani, hogy a ha­talmas postaszállító repülőgépnek mi lett a sorsa. Ez a probléma — bár évek óta fog­lalkoztatja a nagy angol repülőtársaság szakembereit — eddig nem oldódott meg és valahányszor az eltűnt gépről és két pilótá­járól van szó, mindannyiszor csak ennyit mondanak: a Boadicea, úgy látszik, örökre rejtély marad. Útban Pakis felé Három évvel ezelőtt egy őszi napon in­dult végzetes útjára a Boadicea. A repülő­gép vezetője kiváló pilóta volt, társa, a rádióstiszt ugyancsak. A starthoz megtették a szükséges intézkedéseket, a Imperial Alarwais emberei berakták a postát, amely néhány zsák levélből, 150 csomagból és két súlyos vaskazettából állott. Utast nem vittek magukkal. Miután a pilóta átvette a szállítmányt, leült a kormánykerék mellé és begyújtotta a mo­tort. A gép simán felszállt és néhány perccel később már eltűnt a nézők szeme elöl. A rádióstiszt néhány kilométernyi út után leadta a szokásos jeleket: Felhőtlen ég .. • tiszta levegő ... szélcsen­des idő... és azután hrtelen elmaradtak a leadó­jelek. . •­­ A legközelebbi repülőállomáson, ahol ugyan­csak tudtak a repülőgép indulásáról, figye­lemmel kísérték a gép átrepülését. Hiába vártak, a Boadicea nem tűnt fel. A repülő­állomás telefonon érintkezésbe lépett a lon­doni repülőtérrel és felvilágosításokat kért. A londoni repülőtéren csodálkozva hallgatták az érdeklődök szavát, de felvilágosítást nem tudtak adni. Az, hogy a Boadicea­ beszün­tette a rádiógramomok leadását és, hogy a repülőtéren hiába vártak a gép megérkezé­sére, természetesen Londonban nagy feltű­nést keltett. Eltűnik a gép Pillanatokkal később Anglia valamennyi repülőteréről a rádióreadők szétsugározták az SOS-jeleket, de válasz nem érkezett. A lon­doni repülőtér érintkezésbe lépett Párissal és felvilágosítást kért. Parisból azt a választ adták, hogy a repülőgép eddig még nem szállt francia terület fölé. Érdeklődtek több más európai fővárosban is, de itt sem kaptak kellő felvilágosítást. * A Boadiceanak tehát nyoma veszett — állapította meg az Imperial Airways igazgatója — remélhetőleg azonban a két vakmerő és mindenre elszánt pilóta előbb­­utóbb magától jelentkezik. A Boadicea eltűnésének körülményei is­meretlenek maradtak. Felvetődött az a gondolat, hogy a két pilóta a repülőgép szállítmányával egészen más irányba repült, mert — mint mondották, — két pilóta tudta csak, hogy a két ha­talmas vaskazettában arany rudak van­nak. Ez a feltevés azonban hamarosan megdőlt, annál is inkább, mert mint megállapították. IRODALMI ES­EMÉ­NY BRETT-YOUNG Mod.urnu: Dr. BMd&tf Egy vidéki orvos regényes élete a tudomány és ember­­szeretet szolgálatában. Ára 5 pengő 50 fillér CSATHO KALMAI utca? V í­ V f Az egy vető fejrie-v déliek­ harca Ara 5 p Megtekinthető minden boltban. SWINNERTON A xé£et kontrádvára »Regény, melynek igaz­ hőse az újsr egész mai élet, minden szépségével, szomorúságával, problémájával. Ára 6 pengő 50 fillér. SINGER ÉS WOLFNER IRODALMI INTÉZET R.T. a két pilóta az angliai repülőszolgálat két legismertebb és legbecsületesebb embere volt. Lopásról, sikkasztásról, szó sem lehetett. Az Imperial Airways utasítására átkutatták a repülőút Irányában lévő összes erdőségeket, hátha a repülőgép roncsa előkerül, de több­ hetes munka után a kutatásokat be kellett szüntetni A Boadicea eltűnése, úgy látszik, örök rejtély marad,­­ mert ha több mint három évi kutatás után nem sikerült a repülőgépet megtalálni, nem valószínű, hogy az eltűnt gép most előke­rülne. Ez a rejtélyes repülőgép-eltűnés min­denesetre példátlan az európai repülés törté­netében. ­»circo«­ Varga József dr. iparügyi miniszter gyárlátogatásai Szegeden Szeged, október 7 Ma délelőtt autóval Szegedre érkezett Varga József dr. iparügyi miniszter, Szeged város országgyűlési képviselője, hogy meglátogassa a nagyobb szegedi ipari és gyárvállalati üzemeket. A mi­niszter szegedi látogatásának programján a két kendergyár, a szalámigyár, a bőr­­gyár, a jutagyár, a gyufagyár és a köz­vágóhíd szerepel. Látogatásának befeje­zése után Varga József dr. már régebben bejelentett több ipari­­küldöttséget fogad, majd pedig este részt vesz a Magyar Élet Pártja által a tiszteletére rendezett tár­sasvacsorán. Varga József dr. a vacsora után még az éjszakai órákban autóval visszautazik Budapestre. KÉPZŐMŰVÉSZET • Csoportkiállítás a Nemzeti Szalonban Nyolc festő és egy szobrász művei szere­pelnek a Nemzeti Szalon most megnyílt csoport­kiállításán. Közöttük a legtehetsége­sebb a komor világnézetű, erősen szociális tendenciájú Mágori Vargha Béla, akinek fér­fias, erőteljes és magvar mondanivalóira figyeltünk fel legelsősorban. A másik hatá­rozott tehetség Éless István, akinek nagy­számú akvarelljei virtuóz és párisiasan köny­­nyed formaművészetről tanúskodnak. Női portréi hódítóan elegánsak és kecses erotiká­val átszőttek, tájképeiben pedig sok az át­szellemült finomság. Erőteljes a hanghorgo­­lása Feleky Fetter Frigyesnek, de egyben brutálisan harsány és színeiben sokszor ri­kító A neo-klasszikus stílus formakincsét nagy adással és biztos kézzel használja fel Gábor Jenő különben kissé száraz, iskolásán aka­démikus műveiben, amelyek gyakran hatnak freskótöredéknek. Művészileg jelentéktelen, rajztanári színvonalon állnak Brollberg R. vízfestményei, de nem lépik túl a műkedve­­lést és a műkereskedőpiktúra határait Ha­­■anglábi Nemes József vásznai sem. Emnásmér Béla nagyméretű Utolsó vacsorája hangula­tában drámai izzású, de felépítésében zava­­ros és beállításában színpadias. Ugyancsak a bizonytalan keresés állapotát mutatják Borbek Alice temperái és vízfestményei, kö­zülük csak a Tilolds című temperáját tudjuk bensőséges hangjáért megdicsérni. A kiállítás egyetlen szobrásza a hosszú ideig Páriában élt Liszkai Kováts Zoltán, akinek kissé édeskés, hatásvadászó, hol dekoratívan merev, hol pedig az igazi ihlet melegségét az érzékiség játékaival helyettesíteni akaró szob­rai nem tudtak közel jutni hozzánk. Talán az egy kivétel a Hírvivő című terrakottája, amely valóban harmonikus tartalmú és kivi­telű, bájos és finom vonsprépetésű alkotás. Teréz körút 41. n­ia zál­la­m­­o­l. ion: 127-091 .»ljuk szerencs­és ! Jegy számainkat. SSr?ínT«k ..JOBBSORS11 illllllllllllllllllllllllllllllll

Next