Északmagyarország, 1969. december (25. évfolyam, 279-302. szám)

1969-12-03 / 280. szám

Szerda, 1969. dec. 3. ISMÉT A BARÁTOK KÖZÖTTE A város felszabadulásának 25. évfordulója alkalmából tegnap, december 2-án Mis­kolcra érkezett Mihail Dimit­­rijevics Cigankov ezredes és Mihail Nyikolajevics Utyen­­kov ezredes. Negyedszázad­dal ezelőtt mindketten részt vettek a miskolci és a Mis­kolc környéki felszabadító harcokban, és most az ün­neplő város meghívásának tettek eleget. Érkezésük alkalmával teg­nap, az esti órákban a Ma­gyar—Szovjet Baráti Társa­ság, valamint a Hazafias Népfront fogadást adott tisz­teletükre. * A katona parancsra cselek­szik ... „Előttünk kettős pa­rancs volt: a tábornok uta­sítása, hogy a lehető legjob­ban óvjuk meg a várost a további rombolástól, a pusz­títástól A másik a szívünk parancsa volt, hogy barátok, testvérek közé érkeztünk,­­ akiket fel kell szabadítani a fasizmus alól. Ez a két pa­rancs tulajdonképpen egyet jelentett és mi eszerint csele­­kedtünk.” A beszélgetés emlékeket­. Idéz: esetek, történések, régi képek, emlékek villannak fel. Huszonöt év nagy idő, s Mihail Dimitrijevics Cigan­­kov, valamint Mihail Nyiko­­­­lajevics Utyenkov számára akkor, Miskolcon még nem fejeződött be a háború... ...Milyen volt a város ké­pe, hogyan néztek ki az ut­cák, a terek,­az­, ablaktalan házak és a középületek; ho­gyan fogadták a felszabadító harcosokat a pincékből, óvó­helyekről előjött emberek — erre emlékeztek tegnap ked­ves vendégeink. Mi már bizony nem emlé­­­­kezünk az akkor még hu­­­szonöt évvel fiatalabb két felszabadító szovjet tiszt ar­­­­cára; kutatjuk emlékeink kö­zött, hogy hol találkozhat­tunk velük akkor, ebben az ájulásból lélegzeni kezdő vá­­­rosban. Nemigen volt sok idő a gyakori találkozásokra, hi­szen a két fiatal szovjet tiszt, akik harci hévvel, tűzzel és lelkesedéssel, a háború sok-­ sok megpróbáltatásaitól és életveszélyétől nem rettenve érkeztek Miskolcra, megpi­henni sem érkeztek az Avas alján.­­ De Mihail Nyikolajevics Utyenkovot emlékezteti egy sebesülés nyoma, amelyet a­ Sajó-parti kukoricásban ka­­­pott „Jól emlékszem rá,­ hogy egy kis üzem volt a­ közelben, kitört, sötét abla­kokkal, béna gépeivel és né­ma csarnokaival. Többek kö­zött ezt az objektumot is vé­denünk kellett a város töb­bi épületeivel együtt. Akna­vető ütegünk a Sajó-parti kukoricásban rejtőzött. Itt ért az a repeszdarab is, amely sebec"t­ípomát "hozta . . ” De, hogy milyen volt Ta­polca és Lillafüred, s hogy egyáltalán: mik a város ne­vezetességei? Kinek volt ak­kor ideje ezekre! Hiszen — mint mondtuk — Miskolcon csak rövid pihenőt engedé­lyeztek. Aztán jött a parancs: tovább, tovább! A fasiszták elleni harc nem engedett időt a várossal való ismer­kedésre. De most az ünnep­lés, a béke, a nyugalom órái bizonyára erre is hagynak időt a programban. Szeret­nénk közelebbről is megis­merni ezt a várost, másodszor is barátok ahová közé jöttünk.” Igen, kedves vendégeink, lesz idő erre is. Megtekin­teni a Sajó-parti „kis üze­met”, a város felszabadulásá­nak emlékét nevében is vi­selő December 4. Drótmű­veket, Tapolcát és Lillafüre­det. Mi is barátokként, test­vérekként vártuk és fogadtuk önöket, s kívánjuk, hogy érezzék köztünk igazán ott­hon magukat. M­ihail Dimitrijevics Cigankov ezredes és Mihail Nyikola­jevics ütyenkov ezredes, városunk kedves vendégei, a Miskolc környéki felszabadító harcok részvevői, velünk ünnepelnek. ÉSZAK-MAGYARORSZÁ © § A második város A második város nem min­dig volt a második. Népes­sége is, gazdasági súlya is csak az utóbbi negyedszázad­ban fejlődött odáig, hogy Miskolc nevét ma mindjárt a fővárosé után emlegetik. Egy — a felszabadulásunk öt év­vel ezelőtti jubileumára ki­adott — adatgyűjteményben olvastam, hogy a második vi­­lágháború előtti, régi Miskolc 29 ipari telepe együttesen is alig 16 millió pengő értéket termelt évente. Az ország ter­­melésének mindössze 1,1 szá­zalékát! Kétszer is meg kel­lett nézni, jól látom-e a szá­mot: Miskolc iparában akkor összesen 1400 ember dolgo­zott. Igaz, az állást keresők száma ennek csaknem kétsze­rese volt. Szegény volt a város és el­esett. Nyomornegyedeiben a munkanélküliség mérte szű­ken a kenyeret. S még ennek a szűkös életnek is bizonyta­lan volt a holnapja. A holnap háborút hozott, iszonyatos pusztítást. Egyedül a mai Le­nin Kohászati Művek üze­meire és lakótelepeire több mint 700 darab negyedtonnás bomba hullott. A város súlya Mostanában már az időseb­bek is csak jubileumok táján idézik vissza azokat az idő­ket. A Lenin Kohászati Mű­vekben jártam a minap. Zsú­folt autóbuszokon és villamo­sokon utaznak oda az embe­rek. Nem csoda, hiszen vagy húszezren járnak oda! Egy pillanatra megálltam az új elektroacélműben, de máris indultam tovább, hiszen las­san ez sem újság már: oda­­kinn vasbetonerdő magaso­dik, a gyár egykettőre két­milliárd forintos finomhen­gerművel gazdagodik. A régi üzemek is sorra fiatalodnak. Szebbé, korszerűbbé varázs­lódnak, közben egyre válto­zik a vasmunkások élete. S ők ma az ország acélterme­lésének több mint egyharma­­dát adják. A világ csaknem félszáz országában márka már az LKM neve.­­A szomszéd Diósgyőri Gép­gyárra is nehezen ismerne rá, aki negyedszázada járt ott legutóbb A magyar gépgyár­tás, s különösen a bonyolult, egyedi gépek gyártásának egyik büszkesége ma ez a vállalat. Már öt esztendővel ezelőtt az ország gépipari termelésének 7 százalékát adta, s fejlődése azóta sem szünetel. Üzemeink mind na­gyobb részében válik uralko­dóvá a modern technika, s az innen kikerülő kábelgépek­ről, kovácsolt termékekről, szivattyúkról, kalapácsokról egyforma elismeréssel szól­nak itthon és külföldön. Miskolc város üzemei ma igen számottevő szerepet ját­szanak az ország ipari terme­lésében, sokkal nagyobbat, mint annak idején. A felsza­badulást követő gyors fejlő­dés alapjait — a meglevő ipari vállalatok gyarapodásán kívül — egész sor új, népgaz­dasági méretekben is jelentős üzem felépítése veteti meg. A Hejőcsabai Cement- és Mész­­mű 1952 óta dolgozik, s ma az ország cementszükségletének kereken egyhatodát elégíti ki. Az 1951 óta működő krip­­tongyár, egyedülálló az or­szágban, de még Európában sem sok párja akad. Új léte­sítmény a Miskolci Pamutfo­noda is, amely a város leá­nyainak, asszonyainak ad jó munkalehetőséget. A tavaly üzembe helyezett házépítő kombinát, amely évente 4200 lakás felépítésére alkalmas, a legnagyobbak egyike az or­szágban. Gyors fejlődés A jelenlegi beruházások, fejlesztések tovább növelik a város gazdasági súlyát. S en­nek megfelelően változik Mis­kolc egész arculata is. A mo­dern nagyipar egyik felleg­vára, s fontos kereskedelmi csomópont lett a város. Igen sokat ad Miskolc a népgazdaságnak. Nemcsak né­pessége után nevezik az or­szág második nagyvárosának. S mert így van, mi sem ter­mészetesebb: a javak elosz­tásakor is előkelő helyen sze­repel Borsod megye székhe­lye. Az ipar fejlesztésére Mis­­kolcnak jutott összegek az utóbbi években magasan meg­haladták az országos átlagot. S mindez maga után vonta a város gyors ütemű fejődését is. A régi nyomortanyák sorra eltűnnek; itt is, ott is új lakó­negyedek adnak kényelmes, korszerű otthont Miskolc dol­gozóinak. Bölcsődék, óvodák, iskolák épültek és épülnek ma is. Egyetemet kapott a város. Korszerűsödik az út- és köz­műhálózat — de ki győzne mindent felsorolni? Íjjászüfelik Az ország második nagyvá­rosa a következő években új­jászületik. Legnagyobb gon­dunk — a még mindig nem kielégítő lakáshelyzet — meg­oldására a párt és a kormány 15 éves lakásfejlesztési prog­ramja, Miskolc igényeit is messzemenően számításba veszi. A csaknem 400 millió forintért megépült házgyár segítségével lehetőség nyílt a gyorsabb ütemű, hatékonyabb építkezésre. Élni kell ezekkel a lehetőségekkel. A valóság­ talaján állnak azok a tervek, amelyek Miskolcot néhány éven belül rangjához méltó, szép és szerkezetében is kor­szerű nagyvárossá hivatottak fejleszteni. Megkezdődik belváros rekonstrukciója, új, a világvárosi negyedek épülnek Diósgyőrben és az­­ Avason. További lakások sokasága épül, s teszi majd szebbé, kulturáltabbá minél több em­ber életét. Újabb iskolák épülnek, újabb bölcsődék és óvodák. S közben — termé­szetesen — a város gazdasági ereje is szüntelenül gyarapo­dik. Szegény volt valamikor a város és­ elesett. Többé nem az. Jelene és jövője az itt dol­gozó emberek kezében, jó ke­zekben van már negyed szá­zada. Hanek Tibor Egy óra Nógrádi Sándorral VanuliA s a közelben egy­­ didliU^­ársfa virág­­zott. A nyitott ablakon át a bódító, nehéz illat beszökött a szobába: hárs illata volt a cigaretta füstjének, s a ká­vénak is, amelyet lassan kor­tyolgatva ittunk. Budán, ahol oly sok a fa, sok a hárs is. Aki pedig azt az ablakot a virágzó ágakra rányitotta, azért tette, mert szereti a madárfüttyöt, sze­reti a hársat, a gesztenyét, a tölgyet, a csert, az egész erdőt. A hű szövetségesek nem hagyják el egymást. Akinek öt nap és öt éjjelen át nyúj­tottak menedéket a Kisela Voda fenyőerdői, kedvesek a budai hársfák is. De hány erdő éjjeli és nappali képe sejlik még fel ebben a gaz­dag emlékezetben! Jelentő­sége, úgy érzem, történelmi értéke van minden szónak, amelyekről olvashattunk már visszaemlékezéseiben, de mennyire más volt 75. szü­letésnapja köszöntése alkal­mából az elbeszélés hatása, a szavak, mondatok íze és színe, magát az élő embert hallgatva. ... A berlini emigráció, majd az első moszkvai tar­tózkodás. Ezután a román kommunisták között illegali­tásban eltöltött évek: a szi­­guranca, a jilavai fegyház és a szökés! Mennyit bír ki egy ember? És még mi vár rá: háború, partizánmozga­lom, Spanyolország, Német­ország, majd újból Moszkva. Azután Csehszlovákián ke­resztül, alezredesi rendfoko­zattal váll-lapján hazaérke­zik Magyarországra, egyene­sen szülőföldjére:­­ „A Bagoly-pusztáról széles körű felderítő tevé­kenységet indítottam el. A salgótarjáni medence közelé­ben voltam, tudnom kellett, mire megyek, mennyi a né­met és hol van, milyen a la­kosság hangulata. A puszta felett egy nagy domb, hegy­nek is lehetne nevezni, fia­tal bükkerdővel. Onnan sok mindent belátni a környék­ről. Oda mentem fel a törzs­­parancsnok kíséretében. Hi­szen legmagasabb fokon ő felelős a felderítésért. Előt­tünk jobbra Mucsény község. Magyarázom Lapsovnak, a törzsparancsnoknak: ott van a szesz- és élesztőgyár, de már rég nem működik. Az a nyitott falú ház a község alsó végén a kovácsműhely, a piros fedelű ház az ura­dalmi intéző lakása, a kocs­mába pedig lépcsőn kell fel­menni. Lapsov hallgat, hall­gat, azután rámnéz: — Honnan tudja ezeket, parancsnok elvtárs? — Ismerem ezt a vidéket gyerekkoromtól fogva. Is­merek én itt, Jevgenyij ta­lán minden fűzfát...” Mennyi élmény, mindez egy ember életútjá­ba belesűrítve! Nem állha­tom meg, hogy egy-egy dá­tumot, állomást, egy-egy ne­vet fel ne jegyezzek note­szomba. Nógrádi Sándor rámnéz, s azután nem an­­­nyira kérdezi, mint­­ inkább megállapítja: — Újságíró. Nos hát akkor írja meg, barátom, sok sze­retettel köszöntöm és üdvöz­löm a miskolciakat és a bor­sodiakat, személyes ismerő­seimet és mindenkit, akivel együtt munkálkodtunk. Éle­temnek egy harcos de na­gyon szép szakasza volt, amit ott töltöttem. Sem akkor, sem most nem tudom elrejteni csodálatomat. A volt Pozsony, partizánparancsnok Prága, Berlin, Moszkva, Brüsszel és Amsz­terdam után megérkezik az ezer sebből vérző Miskolcra. Reggelire és ebédre fok­hagymalevest eszik, és egy életre megunja a grízestész­­tát. Rábukkan egy Deák Fe­renc utcai házra, és a vá­rosparancsnoktól megszerzi a Magyar Kommunista Párt észak-magyarországi területi titkársága számára Ugyan­itt elhelyezi a Szab­ad Ma­gyarország szerkesztőségét is. Fáradhatatlanul szervez, agitál és minden idegszálá­val azon van, hogy rendes medrébe terelje az életet. A repülőgép-kerekeken járó Opel-Junior sofőr melletti ülésén a vascsukló javítha­­­­tatlanul tönkreteszi egyetlen­ »ékikabátját, mégsem ülne a­ hátsó ülésre. A sofőr melletti utazik, hogy útközben be­­­­szélgethessen vele a vidék népének életéről. Szervezi a­­ portot, szónokol a gyűlése­­­ken, sürgeti a termelés meg­indítását, harcol a demagó­gia ellen, nyakig benne van a földosztásban, miközben csak nagy ritkán látja csa­ládját. Ezer gond, ezer prob­léma, s mennyi új, meg új veszély! „Életemnek egy na­gyon szép szakasza volt, amit ott eltöltöttem” —cseng vissza fülemben. ...Új történet kezdi akkor Magyarországnak ezen a hegyekkel, völgyekkel tar­kított darabján, amelyet annyiszor átutazott őrei Opel-Juniorján. Hányszo nézte gyönyörködve a Büki és a Mátra sűrű erdeit, hány­szor kapta magát azon, hogy már megint elmreng, hi szükség volna rá, hogyan tudna embereivel együtt el­rejtőzni bennük, hogy az el­lenség ne bukkanjon rájuk Amikor eljövőben voltunk meg is kérdeztem Nógrád elvtárstól, hogy ebből szempontból melyiket becsül­te többre? — Hát... a Bükköt — fe­lelte. Ónodvári Miklós

Next