Esztergom és Vidéke, 1910 (32. évfolyam, 1-100. szám)

1910-01-01 / 1. szám

A XX. század legfőbb jellemvo­­­nását e szóban látom: természetes­ség. Nem a materializmust, sem a -féle naturalizmust értem, mert hiszen az — hála Istennek — meg­halt. Zola maga túlélte iskoláját. Hanem épen az iskolák, formák, sablonok hanyatlását, az egyéniség feltörését. Az élet stílustalanságát, amit oly jó és szép így nevezni: természetesség. Tudom, sokan kételkednek ennek valószínűségében. És méltán. Mert hiszen az élet, tudomány és mű­­­ vészet nagyon sok példát nyújt ar~­r­gumentumus ennek ellenkezőjére.­­ Hogy ne menjünk messzire s diva­tos példát is mondjak: felemlítem­­ az ultramodern Holnap-társaság céhbeli bejegyzett és be nem jegyzett iszatócsait. Ennek receptjén egye­nesen ez áll: a természetesség meg­vetése. (Hogy jó­magam is keresz­tülmentem ezen iskolán, bocsássa­lak meg. Őszintén bánom esztéti­kai eltévelyedésemet s mint a té­kozló fiú, aki minden kincsét elpa­s­zarolta, megtörten térek vissza a művészet gazdag atyjához, a ter­mészetességhez.) Igen, merem mon­dani, hogy a Holnap versesbolt, amely néven e cég be van jegyezve, holnap már csődöt mond. Ez a szá­zad visszatér mindenben a termé­szetességhez s a holnapos divatki­­­­lengés eltűnik, mint a hajpor, kot­, hurnus vagy a krinolin. S az ecset és véső holnaposai is divatjukat fogják múlni holnap, mint ma divatját múlta a tegnapi seces­­szió, melyre esküdtek a stiliszták, mint legtökéletesebb iskolára: a stílustalanságra. Szeretnék a természetességtől félő művészeink kezébe egy könyvet adni. Magyarországon nem igen olvassák ezt a könyvet. Mi a mű­vészet? a címe és gróf Tolsztoj Leó írta. Csak annyit mondok róla: Ez a könyv a természetesség himnu­sza. Nagy jövőt jósolok ennek a könyv­nek,de csak egy-két évtized múlva, mikor a művészetet már meg fogják különböztetni a hóbortos allűröktől. Mikor láttam, hogy Blériot föl­szállása előtt, az őt körülfogó nép­rengetegben, ahol ezer kíváncsi szem csüngött rajta, megcsókolta a feleségét: akkor éreztem először, hogy a természetességnél nincs szebb a világon. Az a két összeérő alak s a figyelő tömeg hallgatása, a jövő programmja volt. Szerettem volna hallani is azt a csókot, mert a jövő zenéjét hallottam volna. Negyedmillió ember előtt pirulás nélkül csókolódzni . . . pirulás nél­kül megenni az utcán azt a kifiivéget, ami a zsebünkben maradt . .. dú­dolni az utcán, ha kedvünk tartja . . . letérdelni az útszéli feszület előtt, ha hiszünk benne . . . beval­lani, hogy csak akkor nem hazu­dunk, ha egyedül vagyunk . . . úgy beszélni másokkal, mintha há­tuk mögött lennénk: jaj, mily szép, mily őszinte, emberi, méltóságos és természetes! S ma, Szilveszter napján, itt, az időbeli határkőnél, leborulva sze­retném megbánni a múltam, stili­zált életemet, cikornyás írásaimat s mindent, ami csinált volt bennem és nem őszinte . . . mert eszembe ju­tott, hogy Blériot negyedmillió em­ber előtt csókolta meg a feleségét, anno 1909. okt. 19. Ezen a napon láttam még elő­ször a jövőt s e naptól figyelem, hogy ez a század őszintébb lesz napról-napra. Természetesebb lesz, mint amelyikben mi születtünk s minket neveltek. Az a csók Nyu­gatról jött, mert minden kultúr­irányzat onnét indul útnak s igy valószínű, hogy megmarad. Jaj lenne azonban, ha a termé­szetesség divattá fajulna. A leg­szélsőbb­beriségnek­ eltévedése lenne az em­A Rousseau elmélet modern kivitelben kacagtatóbb lenne, mint valaha. S mihelyt divat lenne a természetesség, már megszűnnék természetes lenni. Mert a divat so­hasem természetes. A legnagyobb, legöntudatosabb század természe­tességének szinte öntudatlannak kell lenni. Nem lesznek e században hegy­óriások zugaiban aszkétizáló Budd­hák , és nem várunk übermenschekre. Sőt még a filosophusok is mind ki­vesznek. Mondhatnánk, hogy Spencer volt az utolsó filozófus és több nem születik, ki azon törje egész életé­ben fejét: mi volt előbb — tyúk-e, vagy tojás. Hanem jönnek az Edi­sonok, aviatikusok, kémikusok, akik közül egy többet használ az emberi­ségnek, mint Schoppenhauer, Spen­cer, Spinozza összesen. Az uj idők embere őszintén fog élni, ad oculus demonstrálására azon régi elvnek, hogy egy államban még a kuglizok is érnek annyit, mint a filozófusok és költők. Mindezeket merem konzekvencio­nálni, mert az őszinteség és termé­szetesség szorítja ki helyéből már a kukoricán térdepeltető, szemfor­gató pedagógiát is. Az iskolákban a hazugságok kora lejárt. Az új és hivatott mesterek jelszava: a lep­lezetlen őszinteség. Nem azt akarom itt mondani, hogy megfosztják a gyermeket az őt altatgató, szép hazugságoktól, ideáloktól és meséktől. Ez örök té­vedése annak a pár lelketlen em­bernek, akik el akarják orozni a gyermektől a költészetet, a meséket. Mert a mese legprimitívebb és leg­természetesebb költői megnyilatko­zás. Csak addig boldog az ember, míg hisz a mesékben. íme, Maeter­linek legújabb darabja, Uoiseati ö­eu, így végződik: Tyltyl kezéből kirepül a kék madár, a gyermek­mese örök szimbóluma és sírva szól Tyltyl a közönséghez: — Kérem, ha valamelyikük megta­lálja majd a kék madarat, ugy­e, vis­­szaadja nekünk? Nagy szükségünk van rá, mert mi boldogok akarunk maradni! Új esztendő jön, őszintébb, ter­mészetesebb. És én szeretném min­den gondolatomat kiszórni az új idők­hajnalán, odaadni mindenemet en­nek az őszintébb kornak. A Kaszinó közgyűlése. Az Esztergomi Kaszinó, városunk ezen régi és előkelő társas egyesülete, decem­ber 26-án, karácsony másod ünnepén tar­totta 65-ik évi rendes közgyűlését, a ta­gok impozáns részvétele mellett. A közgyűlést dr. Perényi Kálmán el­­­­nök szép és tartalmas beszéd keretében nyitotta meg. A tetszéssel és tapssal fogadott elnöki megnyitó után dr. Bren­ner Antal titkár felolvasta évi jelentését, a kaszinó 1909. év történetéről és az egyesületi élet számottevő mozzanatairól. A nagy gonddal összeállított jelentésből megállapíthattuk, hogy a kaszinó tagjai­nak száma évről-évre emelkedik, az egye­sület pedig városunk társadalmi életében az elmúlt évben is élénk részt vett, kü­lönösen a kaszinó kebelében működő műkedvelő társaság sikeres tevékenyke­dése által. Majd behatóan ismertette a kaszinó pénzügyi helyzetét, mely javításra szorul, mert a tagok egy része a tagdíj fizetési kötelezettségeknek nem felel meg. " Az egyesület társas életének ismertetésénél, egyrészt megállapítja, hogy az egyesületi élet városunkban általában pang, amen­­nyiben az egyesületnek látogatottsága miatt általános a panasz, másrészt az utóbbi időben a kaszinói élet fellendülé­séről szólhatunk, melynek állandósítása kívánatos. A közgyűlés a titkári jelentést, melyből csak részleteket ismertettünk, tetszéssel fogadta és ezért a titkárnak köszönetet szavazott. Majd felolvasta a titkár a számvizsgáló bizottságnak a zárszámadásra és az 1910. évi költségelőirányzatra vonatkozó javas­latát, melyeket az utóbbi kivételével a közgyűlés magáévá tett. A választmány­nak a tagdíj felemelésére vonatkozó in­dítványát a közgyűlés csak elvben fo­gadta el, de ezt egyelőre nem lépteti életbe. A költségvetés elfogadása után a tiszti­kar megválasztása következett, mely idb. Brenner József korelnöklete alatt a mult évi eredménnyel végződött, vagyis a tisz­tikar és választmány maradt a régi. A választmányba uj tagul Bachl Lajos választatott meg­ a templom aranygombos tornyára, akkor gyújt rá nótájára Isten igazában. Marci, a bozontos purdé, úgy áll a va­cok előtt, mint mikor a vízisikló megigézi a varangyot. Az se tud mozdulni se előre,­ se hátra; pedig érzi, tudja, hogy előtte áll a veszedelem. A Marci gyerek is tudja, érzi, hogy a távolról odahangzó bűvös hangok­ra nézve nagy veszedelem. De mit neki a veszede­lem ! Fülével, szemével, szájával szívta be mohón azokat a zsongó, zengő bájos hangokat. A falubeli atyafiak, a­­ „művis urak" bent a faluban május elsejét kö­szöntötték. Meg kellett előzni a füsti fecs­két, hogy a szomszéd falubeli urakat is ágyban találja még a muzsikaszó. Marci nagy fekete szemei kitágultak, visszafoj­tott lélegzettel hallgatta az ő füleinek oly kedves zenét. Mikor az utolsó taktust is elvitte fülei mellett a reggeli szellő, még akkor is ott, ugyanazon helyben állott a füstös rajkó, sóvárgó szemekkel nézett a falu alatt elvonuló banda után. Mint a vadludak lépegettek rendben egymás után a „művis urak". Elül haladt a primás. Hóna alatt szorongatva szerszámát, gon­dosan begöngyölítve a zöld zacskóba, hogy megvédje a húrokat a reggeli har­mattól. A karaván hátulján ballag a nagy­bőgős meg a cimbalmos, nagyokat nyögve a nehéz szerszám súlya alatt. — Milyen szép legények, — sóhajtott fel Marci. A primás terebélyesÍ*fehér búr kalapja, nagy csokorra kötött tulipiros nyakkendője, oda villogott­ a reggeli szür­kületben. A nagybőgős fején egy tobákszínű ös­­szegyűrt cilinder, ezt kiegészítette a hos­­­szú, bokáig érő mencsikor, melynek szár­nyai alól elővillogtak meztelen lábszárai. Elővigyázatból topánjait egy madzaggal összebogozva felakasztotta a bőgő kacs­karingós nyakára, nehogy a harmat le­marja róla a mai ünnepélyes alkalommal rákent­ mázt. Ahány „műves", annyiféle ruha, ahány darab, annyiféle divat, kit itt, mit ott akasztott a cigányra valami­féle gavallér; de még igy is urak ők, még pedig „művis urak". — Nem is ám­ ilyen sarat tipró malacs, mint az s­ereg Marcsiny falamiája. Sóhajtott fel Marci keserűen, mikor már elfedte a lombosodó füzes sóvár szemei elől, a vonuló karavánt. — Hejh ! Csak egyszer az­ Istenke pot­­tyantana le a magas menjő országból ne­kem egy hegedű­. Még mindig füleibe zengett a nóta. Föl­kapott egy száraz fadarabot, álla alá fogta mint primás a hegedűt és húzta, oly ér­zéssel húzta rajta végig a hajlékony fűz­favesszőt, a képzelt vonót. Az ébredő pa­csirta adta hozzá a nótát. Marci szemei­ben kiült a tűz,­mint a felkelő nap koro­nája lövelte a fekete szempár a sugara­kat. Teste ingott-bingott, mint a hajlékony nádszál az érzelem hatása alatt, pedig csak egy érzéketlen, hangtalan száraz fát szorongatott az álla alatt. Hátha az a száraz fa valódi, zengő bongó hegedűvé változna át kezében. Marci gyerek gondolt egyet és oda csapta azt a hangtalan száraz fát a da­gadozó keverékbe. Úgy, ahogy volt, útnak indult. Ment-ment, a­merre vitte vágya, hogy keressen valahol a nagy világban egy igazi hegedűt, mely hangot ad, ha a nyirettyű végig siklik a felajzott húron. Az öreg dade, mikor a nap első sugara beszűrődött a ponyvasátor repedésén, egy nagyot nyújtózott, kidörgölte öklével sze­meiből a be­szorult álmot. Reggeli kö­szöntésül végig nyújtott egyet a rajkón, amelyik a keze ügyébe esett. A borzas nebuló sivítva ugrott talpra s mint a meg­zavart hangyaboly tódult ki a rajkósereg a füstös vacok nyilasán. — Mintha egyel kevesebben volnának ez­ek a rajkók, mormolja az öreg. — Sebaj ! Legalább nem kir ennyi, úgy is van elig ebbil az­ Isten áldásbul. Több a rajku, mint a karé kenyér. Sokszor eljöttek a szép májusi napok , a parti fecskék is sokszor visszatértek el­hagyott fészkekbe, de a Marci gyerek nem tért vissza többé, hogy öklével da­gassza a kemény sarat. Ki is v­­­olt volna már arra a nyurga, bozony a lurkóra. Az öregnek elég gondot az élet, meg a kurtaszárú makrapipa em akarta eregetni oly vigan a bodc • öt, mint régen. Vagy a pipa, var adő ott rosszabb azóta. Egy fővárosi fényes káv­­­es termében húzta a cigány a szebbnél-szebb búsuló magyar nótákat. A hatalmas tej­üveg ablakokon átszivárgott a fény, át­zsongott a szívbeható nóta. Egy nyurga cigánylegény a falhoz simulva, rozoga he­gedűjével kisérte a nótát. Olykor-olykor belefújt meggémberedett markába, hogy erősebben tudja fogni a nyirettyűt, hogy ujjai mozoghassanak a húrok fölött. Ugy sírt, ugy panaszkodott az a rozoga, ütött­kopott hegedű. Hol csicsergett, fészek peremén gubbasztó füsti mint a fecske, hol pedig zúgott-búgott, mint a fenyves mélyén a vadgalamb, a fészkén ülő párja mellett. Egy késői vendég, valami művész nem­zedék talán, sokáig ott állott a boltozott ívű bejárat alatt. Hallgatta, szívével, lel­kével hallgatta az ütött-kopott, enyvezett hegedűt. Mikor bent a fényes teremben elhallgatott a cigány, elnémult az ablak alatt is a nóta. A rongyos cigánylegény hóna alá fogta kedves szerszámát a ron­gyos hegedűt. Az a késő vendég követte lépésről-lé­pésre a fiút, csak nem engedi elveszni, az utca sarába beletiporni a talált, köszö­rületlen gyémántot. Most ugyanazon kávéház fényes balkon­ján húzza a legszebb nótákat Banda Marci, ahol az utcán őt felszedte a jószívű ké­sői vendég.

Next