Ethnographia • 52. évfolyam (1941) /Népélet/

ÉVES TARTALOMJEGYZÉK

Kisebb közlemények. — Kleinere Mitteilungen. Bakó Elemér: Leánylopás a bukovinai székelyeknél (Mädchenraub bei den Szeklern der Bukowina) 146—147 Beke Ödön : Állítólagos emberfölötti erők az Ormánságban és Göcsejben (Angeblich über menschliche Kräfte in Ormánság und Göcsej) .. 140—143­ Beke Ödön : Básta emléke egy székely népmesében (Die Erinnerung an Bás­ta in einem Szekler Märchen) 282 Dincsér Oszkár : Adatok a középázsiai dallamtípus elterjedéséhez (Angaben zur Verbreitung des mittelasiatischen Melodietypus) . 143—145 Dincsér Oszkár: A régi stílusú magyar népdal szövegsorainak szótagszám vizsgálata (Über die Silbenzahl-Konstruktion das altungarischen Volks­liedes) T. . 280-282 Dömötör Sándor: A Gellérthegy boszorkányos hírének legrégibb irodalmi adatairól (Die ältesten literarischen Angaben über den Hexenglauben vom Blocksberg) 138 — 139 Giday Kálmán : Lófej a méhek megrontása ellen. (Pferdeschadel als Zauber) 73 Giday Kálmán: Hogyan hizlalták a göbölyöket. (Angaben zur Ochsen­masten) 147 Gönczi Ferenc : A nyakkaloda használatának eltiltása (Verbot des Gebrau­ches des Hallstrafklotzes) 68 — 69 Gönczi Ferenc: 1759 évbeli statútum a verébfejekkel való adózásról (Steu­erzahlen mit Spalzenköpfen im Jahre 1759) 279-280 Gönyey Sándor: Asszonyok hajviselete Nagyhinden (Haartracht der Frauen in Nagyhind, Kom. Bars) 69 Gönyey Sándor: Váraljai táncok (Tanze aus Váralja, Kom. Baranya) 69—71 Gönyey Sándor: Szalmahordó hajdiván a Drávaszögben (Heubogen zum Strohtragen im Drauwinkel, Kom. Baranya) . 283—284 Gunda Béla : A kereszt, mint mágikus jel az agyagedényeken (Das Kreuz als magisches Zeichen auf Tongefassen) 66—67 Manga János : A kánai menyegző Nagycétényben (Die Hochzeit von Kana in Nagycétény, Kom. Nyitra) 139—140 Nagy Kálózi Balázs : Fatengelyes ökörkordé (Ochsenkarren mit Holzachse) 72—73 Nyárády Mihály: A kékiek kerektánca (Ein Volkstanz in der Gemeinde Kék, Kom. Szab­olcs) 283 Pereszlényi Mária : Adatok a csatkai búcsúhoz (Beiträge zur Kirchweich von Csatka. Kom. Veszprém) 284—285 Belkovic Davorka: A legrégibb hún monda egyiptomi változata (Die ägyp­tische Variante der ältesten Hunnensage). 283 Szabó T. Attila: Erdélyi kemence-adatok a XVII—XIX. századból. (Sieben­bürger Angaben über Öfen aus dem XVII—XIX. Jahrhundert) 71—72 Szabó T. Attila : Kert, gyalogkert, mezőségi kerítés. (Angaben zu den sieben­bürger Zaunformen) 145—146 Szabó T. Atiila : Egy erdélyi határjárási adat a XVI. századból (Eine Sieben­bürger Angabe aus dem XV­. Jahrhundert über die Grenzbesichtigung) 284 Szabó T. Attila: Trágyázási babona 1791-ből. (Ein auf das Dangen bezügli­cher Aberglaube aus dem Jahre 1791.) 284 Szendrey Zsigmond : Babonás helynevek. (Aberglaubische Ortsnamen.) 67—68 Irodalmi szemle. — Literarische Rundschau. Arany A.László: A szlovákiai magyarság néprajza (Gunda Béla) 155—156 Berze Nagy János: Baranyai magyar néphagyományok (Szendrey Zsigmond) 74—75 Fél Edit: Kocs 1936-ban (Gunda Béla) 75—76 Gombocz Endre: A Királyi Magyar Természettudományi Társulat története (Gönyey Sándor) 148—149 Györffy István: Nagykunsági krónika (Vajkai Aurél) 149 Hienz, Hermann : Quellen zur Volks- und Heimatkunde der Siebenbürger Sachsen (Bakó Ferenc)­­ 153—154 Hlaváts Elinor : Német bábjátékosaink (Fél Edit) 76 Hont Ferenc : Az eltűnt friagyar színjáték (Dömötör Tekla) 77—78 Illyés Gyula : Csizma az asztalon (Vajkai Aurél) 290—292

Next