Evenimentul Zilei, septembrie 2005 (Anul 14, nr. 4200-4229)

2005-09-10 / nr. 4209

PASIUNE ! Muzicologul Viorel Cosimia a scris 14 cărți C^TIT TI JR A, despre George Enescu -*--1 -*• * VTx ____ _ Misterele morții lui Enescu O nouă carte elucidează data decesului compozitorului, care a sfârșit în mizerie, la Paris Simona Chița. Deși învață despre George Enescu la școală, îl ascultă la radio, la televiziune sau în sălile de spectacol, puțini știu că marele compozitor a avut un copil din flori, a fost înșelat de soție și a murit în mizerie, într-o cameră de hotel din Paris; în plus, chiar și specialiștii au divergențe în privința unor aspecte din biografia lui. Unul dintre ele este data morții artistului, elucidată acum, într-o nouă carte a muzicologului Viorel Cosma. Autor a 14 volume despre compozitor, Cosma a adunat, în cartea sa cea mai recentă, toate necrologurile publicate la moartea lui Enescu în presa vremii de pe toate meridianele, în volumul „George Enescu. Concertul de adio“ (Editura Fântâna lui Manole), ce va fi lansat luni, la Sala Palatului, în pauza concertului Filarmonicii israeliene dirijate de Zubin Mehta, Viorel Cosma face o retrospectivă a ultimei perioade din viața lui Enescu Cosma încearcă să lămurească o serie de confuzii provocate acum exact 50 de ani, la moartea lui Enescu. „Data morții sale a fost socotită când 3 mai 1955, când 4 mai și chiar 5 mai, iar înmormântarea în Cimitirul Père Lachaise din Paris oscila între zilele de 7, de 8 mai 1955“, a povestit autorul pentru EVZ. Viorel Cosma lămurește în această carte că Enescu a murit pe 4 mai 1955. A avut un copil din flori în casa părinților săi din Dorohoi, Enescu a cunoscut o tânără menajeră, o femeie simplă dar care l-a iubit foarte mult și eu care a avut o fetiță, a povestit Cosma. Elena Dinu, fiica lui Enescu, a devenit mai târziu croitoreasă la Opera Națională din București, a mai spus muzicologul Maruca Cantacuzino, soția lu Enescu, a trebuit să accepte existența copilului din flori și faptul că marele compozitor îi trimitea fetei bani din Paris, unde s-a mutat în 1946 Oficialitățile și lumea muzicală au știut despre copilul nelegitim al lui Enescu, precum și despre faptul că acesta a murit în mizerie, într-un hotel din Paris, din cauza extravaganțelor soției sale. Documentele oficiale care atestau aceste evidențe nu au fost făcute publice în perioada comunistă. Nici noua carte a lui Cosma nu relatează aceste amănunte, ci se concentrează asupra stării lui Enescu în momentul morții. O altă carte despre viața lui Enescu, „Destăinuri despre I George Enescu“ (Minerva, 1996), este scrisă de Ilie Kogălniceanu, descendent al lui Mihail Kogălniceanu Bolnav, cânta de dragul soției Cărțile lui Viorel Cosma și Die Kogălniceanu, care a trăit în preajma compozitorului, arată că Enescu a murit în mizerie, că Maruca îl obliga să cânte și să dea lecții pentru a câștiga bani, chiar și când era foarte bolnav. Viorel Cosma a povestit că pentru Enescu era important să-i facă întotdeauna pe voie Marucăi, „cea care a rămas pentru el și pentru alții o prințesă autentică: «La princesse aimée!»“ ■ro I H-«0 s 1 < I Ö ISTORIE. Enescu nu locuia în palatul Cantacuzino (foto stânga), care găzduiește acum muzeul care îi poartă numele, ci într-o casă din spate, destinată inițial servitorilor. Aici exista și un salon (foto dreapta), unde Enescu dădea lecții de muzică discipolilor. El a refuzat să locuiască în palatul unde, înainte de căsătorie, susținea concerte pentru familia Marucăi Cantacuzino. AMOR DE ARTIST „Cântăreț de curte" Ilie Kogălniceanu povestește în „Destăinuiri despre George Enescu" că muzicianul a cunoscut-o pe viitoarea sa soție prințesa Maruca Cantacuzino, în jurul anului 1907, dar legătura lor a început prin anul 1914. Ea era căsătorită cu Mihai Cantacuzino, împreună cu care avea doi copii. Enescu cânta deseori în prezența soțului Marucăi la seratele mondene din casele ei. „Enescu acceptase, n-avea încotro, poziția de cântăreț de curte în casa Marucăi", scrie Kogălniceanu. Unele surse spun că Enescu a fost atât de marcat de acea experiență, încât n-a locuit niciodată, nici după căsătoria cu Maruca, în Palatul Cantacuzino, ci în casa servitorilor. In 1928, soțul Marucăi a murit într-un accident de mașină. Ea va păstra numele soțului și nu va renunța la titlul de prințesă după căsătoria cu Enescu din 1937. In perioada relației cu Enescu, Maruca a avut și o legătură cu filosoful Nae Ionescu, ce a durat șase ani. Enescu a suferit mult din cauza acestei situații. FRAGMENTE DE JURNAL Franz Kafka: „Tot ceea ce am realizat este numai rezultatul singurătății“ într-o însemnare din iulie 1913, publicată în Jurnal“ (Rao, 2002). Kafka reunește argumente în favoarea sau împotriva căsătoriei. Iată câteva: > „Incapacitatea de a suporta singur viața; (...) chiar dacă este improbabil că aș fi în stare să trăiesc cu cineva, sunt totuși incapabil să suport singur iureșul propriei mele vieți, pretențiile propriei mele persoane, agresiunea timpului și a bătrâneții, asaltul vag al dorinței de a scrie, insomnia, proximitatea nebuniei“. " „Trebuie să stau multă vreme singur. Tot ceea ce am realizat este numai rezultatul singurătății“. > „Urăsc tot ceea ce nu se referă la literatură; mă plictisește faptul de a purta discuții (chiar dacă ele au subiect literar); mă plictisește să fac vizite, iar bucuriile și suferințele rudelor mă plictisesc până-n adâncul sufletului“. » „Față de surorile mele,...) am fost adesea cu totul altul decât față de ceilalți oameni. Mă expuneam fără frică, eram puternic, imprevizibil, emoționat, așa cum sunt doar când scriu. De-aș putea fi astfel față de toți, grație soției mele! Dar atunci nu m-aș sustrage oare de la scris? Asta nu, numai asta să nu mi se-ntâmple!“ > „Stând singur, poate c-aș reuși să-mi abandonez de-adevăratelea slujba. Căsătorit fiind, nu aș putea face niciodată așa ceva“. (Selecție de Simona Chițan) TEMERI. Franz Kafka se temea că o căsătorie l-ar sustrage de la scris. Nu s-a însurat niciodată Știrea Alexandra Maria Lara și peștișorul fermecat m FIU*. Un nou film având-o în distribuție pe actrița germană de origine română Alexandra Maria Lara - „Der Fischer und seine Frau“ („Pescarul și nevasta lui“) - va avea premiera mondială la cea dintâi ediție a unui Festival de film de la Montreal, ce se va desfășura între 18 și 25 septembrie. Comedia cu Alexandra Maria Lara prezentată la The New Montreal FilmFest este inspirată de o poveste a fraților Grimm, despre un pescar care prinde un pește care-i poate îndeplini dorințele. Tot în Canada, la Toronto, se desfășoară în aceste zile un alt festival la care participă filmul lui Cristi Puiu, „Moartea domnului Lăzărescu“ MAI SUNI 5 zile până la lansarea „Zahir“, cel mai recent roman al lui Paulo Coelho „Fiecare poveste de dragoste este o călătorie" Celebritatea lui Paulo Coelho nu i-a adus doar propuneri de colaborare la publicații de anvergură ale lumii, ci și interviuri apărute în ziare și reviste de mare ținută și cu tiraje impresionante. Printre acestea se numără „The New York Times" (SUA), „El Pais" (Spania), „Der Spiegel“ (Germania), „Le Monde" și „Express" (Franța), „Corriere della Sera" și „La Reppublica" (Italia) etc. fîIT: 1 « Z IjfliJLf» |[fjiy[jj r □ Mir« 1^1 MnîTr ijsmanu F 2005 OKA 17:30 PARCU TEIEKTUUK Un radio de milioane de români 106.J Evenimentul zilei I Sâmbătă, 9 septembrie 2005 I l î