Evenimentul Zilei, septembrie 2009 (Anul 18, nr. 5637-5666)

2009-09-16 / nr. 5652

Revoluție în școli, comunitatea va impune materii de studiu 1 SEPTEMBRIE 2010« Părinții, reprezentanții municipalității și oamenii de afaceri își vor putea da cu părerea în privința materiilor pe care ar trebui să le studieze copiii la școală Andreea Archip andreea.archipa evz.r( Școlile cad pe noi, copiii merg pe jos kilometri întregi, iar la evaluările internaționale avem cele mai slabe rezultate. Noua lege a educației naționale ar veni ca un colac de salvare pentru învățământul românesc aflat cu un picior în groapă dacă acesta ar primi finanțarea promisă, de 7% din PIB pentru a revitaliza infrastructura, începând cu anul școlar următor. Tot atunci ar trebui ca și actul normativ să intre în vigoare. „Intr-adevăr, sunt necesari mulți bani pentru aplicarea legii, dar dacă vom primi cei 7% din PIB, chiar dacă nici PIB-ul nu mai e ce-a fost, o să ne descurcăm“, este încrezătoare Doina Pană, secretar de stat în Ministerul Educației, Cercetării și Inovării. Părerea părinților contează Astfel, potrivit noii legi, care ar urma să intre în vigoare începând cu 1 septembrie 2010, urmează să fie schimbate nu doar modalitățile de evaluare a copiilor, ci vor fi regândite toate programele școlare. Astfel, există posibilitatea ca două școli de același profil să le predea copiilor lucruri diferite. Motivul: 20% din totalitatea disciplinelor care trebuie predate la clasă vor fi alese de consiliul de administrație, adică de profesori, părinți și angajați ai primăriei, deopotrivă Noutățile se țin lanț, părinții nu vor da pe la școală doar la puținele ședințe organizate de învățători sau diriginți. Asta, întrucât trebuie să fie o parte activă în viata unității de învățământ, o treime din consiliul de administrație al acesteia fiind format din părinți. Nici reprezentanții municipalității nu vor mai face act de prezență la școală doar când trebuie „să-și recite“ discursul de început de an. Vor avea reprezentativitate de 33% în consiliul școlii Pot să-și dea cu părerea cu privire la ce trebuie să învețe copiii și afaceriștii din comunitate, și în funcție de ce fel de „meseriași“ au nevoie. Ei pot acorda și burse elevilor merituoși. Dacă până acum învățământul avea ca rezultat un amalgam de cunoștințe, odată cu aplicarea noii legi, finalitatea procesului educativ ar trebui să fie competențele elevilor DEZINTERES. Urmând modelul părinților, dar și al reprezentanților comunității locale, majoritatea elevilor nu și-au bătut capul să afle ce le aduce noua lege a educației Foto: Sorin Antonesa COLEGIUL „EDMOND NICOLAU“ „Părinții nu vin la școală nici pentru ședințe“ Andreea Archip anrirooa arrhini3to\/7 r Străzile prăfuite din Pipera se umplu de culoare imediat ce sună clopoțelul de ieșire și copiii se opresc la chioșcul din fața școlii pentru un suc și o bârfă. Profesorii Colegiului Tehnic „Edmond Nicolau“ își petrec „pauza“ în clase. Nu au obiecții cu privire la legea educației, dar se îndoiesc de posibilitatea aplicării sale. Elevii însă sunt la fel de dezorientați ca și atunci când sunt scoși la tablă și nu și-au învățat lecția. Noua lege, o nebuloasă „Ce știți despre noua lege a educației?“, „Nuimiiic!“, strigă corul de copii. Apoi se mai aud câteva voci stinghere: „Am mai văzut la televizor ceva“. Pentru că sunt abia în clasa a X-a, nu și-au încărcat memoria cu metodologia de la Bac. „Da? O să fie doar trei probe? E bine“, se arată surprins „vorbărețul“ clasei. Colegul lui, poreclit „Fotbalistul“, încearcă să-și dea cu părerea: „Păi, se dă la sport“. „Nu se mai dă la sport“, îl contrazic două fete din primele bănci. O altă prevedere a legii educației este înlocuirea orei de dirigenție cu activități de consiliere și orientare, în afara orelor de curs. „Ne pare rău după dirigenție. Acolo învățam despre viață“, prinde glas un licean mai timid. Profesorii liceelor „sărace“ sunt îngrijorați Profesorii au studiat noua lege și nu știu dacă o vor putea aplica, cel puțin în liceul lor. „Noi suntem o școală de periferie, iar elevii au probleme sociale. Este greu să-i aducem la școală pe părinți și pentru ședințe. Cum să facem noi să-i aducem la fiecare întrunire a consiliului de administrație?“, se întreabă retoric Cristina Laudoniu, profesoară de mecanică. O problemă naște o alta: „Anul trecut, într-o clasă întreagă, doar un părinte avea studii superioare și era șomer. Nu vreau să discriminez, dar îți trebuie câteva cunoștințe ca să propui materii în programă“, spune profesoara. Nici reprezentanții primăriei nu s-au implicat mai mult. „Avem acum în consiliul de administrație un angajat de la primărie. Păi, de când sunt în școală, nu l-am văzut decât de trei ori“, explică femeia. Cristina Laudoniu profesoară de mecanică, Colegiul „Edmond Nicolau“, București Avem acum în consiliul de administrație un reprezentant al primăriei. De când sunt în școală,i-am văzut doar de trei ori. ȘCOALA DIN DUMBRĂVIȚA, TIMIȘ Părinții contribuie deja la actul educațional Georgeta Petrovic O parte din prevederile noii legi a educației se aplică deja, de doi ani, la școala din comuna Dumbrăvița, județul Timiș. în fiecare an, părinții elevilor primesc niște chestionare, prin intermediul cărora își pot exprima opiniile legate de actul educațional, dar și de dotările școlii. La cererea părinților, conducerea școlii a accesat fonduri UE pentru un teren de sport multifuncțional și a amenajat o sală de sport modernă și una cu mese de ping-pong. In plus, elevii beneficiază de program afterschool și sunt transportați cu un microbuz școlar. Iar pentru perioada următoare, conducerea școlii, împreună cu părinții vor să amenajeze un bazin de înot, în competiție cu școlile din Timișoara Tot la inițiativa părinților, au fost luate în discuție probleme precum siguranța elevilor în pauze, necesitatea activităților sportive, nivelul de pregătire a personalului didactic, timpul alocat rezolvării temelor, dar și cele legate de aspectul claselor de curs. Pe lângă toate acestea, elevii din Dumbrăvița au smartboarduri (table, interactive - n.r.), iar în curtea școlii se joacă pe gazonul proaspăt tuns. „Părinții compară școala cu unele din Timișoara. Au aceleași exigențe. Inițiativa chestionarelor a pornit de la comitetul de părinți, unii dintre ei fiind și membri în consiliul de administrație al școlii. Am văzut cum se pot schimba lucrurile atunci când eventualele nemulțumiri sunt exprimate, ar fi benefic să se aplice în toate școlile din România“, consideră Ovidiu Sturz, specialistul în dezvoltare umană care a elaborat chestionarele. Părinții se implică activ La sfârșitul anului școlar trecut, peste 200 de părinți au depus, în cutiile special amenajate în școală, chestionarele primite în plic închis: „împreună cu părinții am gândit strategia afterschool, cu asistență pentru rezolvarea temelor și cu activități extracurriculare la discreție, pictură, informatică, engleză, șah puzzle, tenis de masă, lupte greco-romane, dans. Accesu elevilor e gratuit“, explică directoarea Hajnal Benko care este filosofia școlii din Dumbrăvița Reclamă politizarea din învățământ Legat de noua lege, directoarea adjunctă Elena Brătulescu se teme că nu rezolvă toate carențele vechii legi: „Din păcate, directorul nu are posibilitatea să-i țină pe post pe dascălii performanți“. De altfel, dascălii dezaprobă la unison politizarea sistemului, pe care o resimt mai puternic odată cu noile prevederi ale legii LINIȘTE DE ȘCOALĂ CENTRALĂ „Elevii nu sunt speriați de noile schimbări“ Vlad Odobescu vlariarinhocriifă. La deschiderea anului școlar, elevii Școlii cu clasele I-VIII „Titu Maiorescu“ din Capitală au făcut cunoștință și cu schimbările care-i așteaptă. „Nu sunt speriați, sunt doar puțin debusolati de discuțiile legate de mediile de admitere, cu tezele de anul trecut... Algoritmul e puțin mai complicat“, explică Monica Căruntu, directoarea școlii. Ce puțin pentru cei mici, mutarea evaluărilor după încheierea ciclului primar este cu siguranță potrivită, arată directoarea: „Până acum nu știam ce primim erau necesare teste inițiale, predictive; în plus, erau evaluați după o vacanță lungă. Acum, încep clasa a V-a mai relaxați“; în ceea ce privește hotărârea ca afaceriștii să contribuie la stabilirea programei, profesorii spun că pe copiii de gimnaziu nu-i va afecta prea tare, pentru ci vor intra pe piața muncii aici; după liceu, în orice caz, profesorii au făcut și până acum eforturi pentru a-i obișnui pe copii cu tipurile de evaluare introduse de diferiți miniștri perindați la conducerea învățământului românesc. „La toate materiile, testele s-au dat pe formatul tezelor cu subiect unic. Astfel, gradul de dificultate crește de la un punct la altul, iar baremele și cerințele sunt cât se poate de clare“, mai spune Căruntu. Pregătirea absolvenților clasei a VIII-a s-a văzut, de altfel, și în această vară, mulți dintre ei fiind admiși la cele mai bune licee din țară sau de afară „Erau ochi și urechi la ce-i așteaptă“ Și Carmen Cipa, profesoari de matematică, e de părere că elevii săi nu vor avea probleme de adaptare la noul sistem de evaluare. „Cei de clasa a VII-a sunt bucuroși că nu mai dau teze. Leam povestit apoi elevilor în ce constă evaluarea națională, nu mai riguroasă, ce cuprinde capitole din toată materia de V-VIII Erau ochi și urechi la ce-i așteaptă“, precizează Carmen Cipa, în ceea ce privește modificarea programei la materia pe care o predă „e mai mult de formă, nu de conținut“ Carmen Cipa profesoară de matematică, Școala nr. 45 „Titu Maiorescu“, București Cei de clasa a VlI-a sunt bucuroși că nu mai dau teze. Le-am povestit apoi elevilor în ce constă evaluarea națională, una mai riguroasă, SCHIMBAREA LA FAȚĂ A EDUCAȚIEI în 2009, se schimbă doar evaluările naționale și bacalaureatul. Din 2010, restul noi Andreea Archip .hip@evz.r< întregul sistem de învățământ se va schimba începând cu anul școlar viitor. De la grădiniță până la finalizarea facultății, pe copii îi așteaptă modificări importante. Preșcolar. Fiecare copil va primi, la naștere, 500 de euro de la stat, într-un cont pentru educație permanentă; în plus, părinții își pot direcționa 2% din impozitul anual pe venit în acest cont. Banii pot fi utilizați doar de titular, atunci când acesta împlinește 14 ani. Părinții care „intră“ în bani pentru a-i folosi în alte scopuri decât educația copilului riscă pedepse cuprinse între șase luni și un an de închisoare. Măsura ar putea intra în vigoare de la 1 septembrie 2010 Mai mult, copiii trebuie să meargă obligatoriu la grupa pregătitoare de la grădiniță. Apoi, trebuie să rămână în școală până în clasa a X-a. Abandonul școlar îi pune la plată pe părinți, care primesc o amendă între 500 și 1.000 de lei. Prevederea ar urma să fie pusă în aplicare tot din septembrie anul viitor, învățământ primar. Prichindeii vor face cunoștință cu prima evaluare mai serioasă în clasa a II-a și, ulterior, în clasa a IV-a, examen care va fi primul indicator al calității învățământului primar. Prevederea va intra în vigoare din anul școlar 2010-2011. Gimnaziu. Tezele cu subiect unic vor fi înlocuite de evaluările naționale, la română și matematică, testări realizate după modelul internațional. Media obținută în urma acestor testări va conta la admiterea la liceu în proporție de 50%, restul de 50% constând în media tuturor mediilor generale obținute la clasele V-VIII. Prima evaluare națională va fi susținută chiar în acest an școlar, mai exact pe 4 mai 2010, la limba română, iar pe 12 mai la matematică. La ea participă elevii de clasa a VIII-a. Liceu. Schimbat din temelii chiar din acest an școlar este și bacalaureatul, care va avea doar trei probe scrise: o probă comună; la limba și literatura română; un; la matematică (pentru real) sau istorie (pentru uman) și o probă 1; alegere (fizică, chimie, informatic; pentru real sau economie, filosofie, sociologie, logică - pentru uman). La examen se vor putea înscrie însă doar elevii claselor a XII- a care vor trece testele de competență la limba și literatura română o limbă străină și la utilizarea computerului. Acestea vor fi notate cu calificative, de la „insuficient“ la „foarte bine“. în baza lor elevilor le vor fi eliberate certificate de competențe Universitar. Toți studenții vor fi înregistrați într-o bază de date electronică, Registrul matricol unic, în care le este urmărită evoluția pe parcursul tuturor anilor de studiu. Schimbarea va fi pusă în practică tot din septembrie 2010. 2 I Miercuri, 16 septembrie 2009 I Evenimentul zilei