Evenimentul Zilei, ianuarie 2010 (Anul 19, nr. 5756-5782)

2010-01-13 / nr. 5765

PUBLICITATE ...................................... _............. ^ _Tvr:. : Evenimentul Conducători ai 50 de universități de pe 5 continente, reprezentând 20 de milioane de studenți, au dezbătut, la Barcelona, viitorul învățământului la distanță Răspunzând invitației de participare la SCOP 2009, Universitatea Spiru Haret a fost prezentă la lucrări cu o delegație condusă de președintele și rectorul său, profesorul universitar dr. Aurelian Gh. BONDREA Frits PANNEKOEK, președinte al Consiliului Internațional pentru învățământ la Distanță (ICDE): „învățământul deschis și la distanță a dobândit o importanță deosebită in procesul de învățământ din întreaga lume?’ în calitate de președinte al Consiliului Internațional pentru învățământ la Distanță, îmi face o deosebită plăcere să vă urez bun venit la conferința ICDE din 2009. Este pentru noi o ocazie de a ne întâlni, de a discuta despre temele cu care ne confruntăm cu toții și nu este puțin lucru să iei la dezbatere problemele majore pe care le are de înfruntat omenirea, atunci când este vorba despre învățământ. Există câteva cifre care ne invită la reflecție și în jurul cărora se vor desfășura dezbaterile noastre. Omenirea numără în momentul de față peste 6,5 miliarde de locuitori ai planetei și dacă vreți să vă speriați, circa 2 miliarde dintre ei sunt adolescenți. Ceea ce face ca aceste cifre să fie luate serios în considerare este că, în primul rând, cele peste 6,5 miliarde de oameni participă la un învățământ continuu, pe durata întregii vieți, iar cele 2 miliarde de tineri constituie viitorul planetei, adică viitorul omenirii. Va trebui să rețineți, de asemenea, faptul că în lume sunt doar 150 milioane de persoane care urmează forme de învățământ superior. Dacă dorim să sporim la un număr rezonabil aceste cifre, adică dacă dorim ca aproximativ 30-40%din tineri să poată învăța, va trebui să dublăm sau chiar să triplăm numărul de locuri, destinate învățământului superior, adică să ajungem de la 150 milioane la 300 milioane de locuri în următorii zece ani. Singura modalitate prin care se poate ajunge la acest rezultat este prin intermediul învățământului deschis și la distanță și prin folosirea tehnologiilor moderne. Este singurul mod prin care, cred eu, omenirea se poate deplasa înainte. După calculele mele, membrii ICDE reprezintă o comunitate care numără aproximativ 20 de milioane de studenți, ceea ce incumbă o incredibilă responsabilitate pentru toți aflați în această sală. Noi vom vorbi în aceste zile ale conferinței nu numai despre cei 20 de milioane de studenți pe care îi reprezentăm, ci și de cei 60-70 de milioane de potențiali studenți, care doresc să aibă acces la educație. Eu cred că avem mijloacele și, împreună, avem concepția pentru a redesena harta învățământului continuu, pe durata întregii vieți. Suntem pe cale de a produce un pachet de noi idei pentru toți cei care sunt legați de surse noi, de acces deschis la educație, în condițiile impactului pe care îl are criza financiară asupra lumii învățământului superior. Acest impact a fost foarte serios și încă ne confruntăm cu o criză deosebit de severă. Ceea ce vom urmări cu toții, în zilele conferinței, va fi să ne cântărim propriul nostru viitor, adică viitorul învățământului deschis și la distanță, viitorul extinderii învățământului la proporții de mase iar aceasta în contextul crizei financiare. De felul în care reușim să ne luptăm cu consecințele crizei, de felul în care reușim să găsim soluții la provocările pe care ni le impune criza în mod global, de toate aceste rezultate va depinde, de fapt, viitorul învățământului deschis și la distanță. Conferința Permanentă a Președinților universităților ? 5 ? deschise și la distanță 9 * SCOP 2009 - Barcelona Conferința Permanentă a Președinților (SCOP) este un forum anual dedicat în exclusivitate factorilor de decizie, care stabilesc politicile la nivelul instituțiilor membre ale Consiliului Internațional pentru învățământ la Distanță (ICDE) și organismelor colaboratoare. Reuniunea oferă o ocazie unică rectorilor, președinților și directorilor executivi ai universităților din întreaga lume, care practică învățământ deschis și la distanță, de a se întâlni pentru a face schimb de informații, a-și împărtăși experiența, a stabili obiective de referință și a determina direcțiile de dezvoltare. Reuniunile se desfășoară în întregime cu ușile închise și oferă liderilor instituționali posibilitatea de a vorbi liber, de la egal la egal, pe o gamă largă de subiecte critice și extraordinar de sensibile. SCOP oferă condiții de excepție pentru accesul la opinii transnaționale și globale valoroase și la informații detaliate despre politici, gândire strategică și dezvoltare în învățământul deschis și la distanță din întreaga lume. Pentru participanți, Conferința reprezintă o ocazie deosebită de a iniția parteneriate și de a coopera strategic cu alte instituții membre ICDE din întreaga lume. De asemenea, întâlnirile SCOP oferă participanților posibilitatea de a participa la stabilirea priorităților internaționale și de a contribui la agenda privind viitorul învățământului Deschis și la Distanță. La Conferința Permanentă a Președinților, găzduită de Universität Oberta de Catalunya, Spania, au fost reprezentate cincizeci de instituții de învățământ superior de pe cinci continente. ■** în deschiderea celei de-a 16-a Conferințe Permanente a Președinților, dr. Frits Pannekoek, președinte al Consiliului Internațional pentru Educație Deschisă și la Distanță (ICDE) și președinte al Universității Athabasca, Canada, a menționat faptul că doar prin intermediul educației la distanță poate fi dublat numărul locurilor destinate învățământului superior, la nivel mondial, pentru a se ajunge, în următorii zece ani, la 300 de milioane. Un mesaj important a fost transmis de dr. Xavier Sala i- Martin, profesor de economie la Columbia University, New York, și consilier economic șef al Forumului Economic Mondial de la Davos. El a subliniat că numai prin competitivitate și productivitate pot fi găsite soluții atât pentru criza actuală, cât și pentru viitoare crize financiare. Inovarea trebuie să fie forța motrice, iar inovarea trebuie să se realizeze rapid.Continuare în pas, Pentru început, permiteți-mi să exprim cele mai calde mulțumiri pentru prilejul oferit de a participa la această importantă reuniune internațională, la care sunt reprezentate 50 de instituții de învățământ superior de pe cinci continente. Este o onoare pentru mine de a lua cuvântul în numele Universității Spiru Haret, singura instituție de învățământ superior din România prezentă la această Conferință a Președinților de universități, care practică învățământul deschis și la distanță. Prof. univ. dr. Aurelian Gh. BONDREA, președinte și rector al Universității Spiru Haret. Viitorul învățământului, în întreaga este strâns legat de învățământul la distanță Dezbaterile purtate în plenul Conferinței, dar și în grupurile de lucru se dovedesc deosebit de incitante, stimulative, oferă cadrul unui fructuos schimb de idei și de experiență, având în vedere diversitatea geografică, istorică, socioeconomică și culturală a zonelor în care funcționează universitățile participante. Pe parcursul intervențiilor anterioare s-a subliniat cu pregnanță necesitatea asigurării calității învățământului, în particular, a învățământului la distanță. Asupra acestui aspect aș dori să mă opresc, împărtășinduvă din experiența dobândită de Universitatea Spiru Haret. Mai întâi, aș vrea să subliniez faptul că forma de învățământ la distanță s-a dovedit, în România, extrem de atractivă pentru populația tânără, dar nu numai pentru ea. Evoluțiile au fost de-a dreptul spectaculoase în ultimii ani. Universitatea Spiru Haret a ajuns să aibă, în anul de învățământ 2008- 2009, pe lângă studenții de la formele de învățământ de zi și cu frecvență redusă, mai bine de două treimi dintre studenți înscriși la forma de învățământ la distanță, din totalul de circa 300.000 de studenți. Desigur, această formă de învățământ va înregistra, în continuare, mari progrese și va ajunge să domine celelalte forme, atunci când generația de studenți, cadre didactice și cercetători va fi formată numai din cei care s-au născut în timpul în care conexiunea la Internet și accesul la alte surse de comunicare existau deja. Creșterea accelerată a ponderii acestei forme de învățământ va fi stimulată și de cererile tinerei generații, dar și de instituțiile care încearcă să atragă studenți dispuși să plătească, mai mult chiar, pentru o pregătire modernă, bazată pe tehnologiile cele mai avansate. Așadar, tendința este clară: învățământul la Distanță este, de pe acum, și cu atât mai mult în deceniile următoare, învățământul viitorului. Sau, altfel spus, viitorul învățământului, în întreaga lume, este strâns legat de învățământul la distanță. Universitatea Spiru Haret a avut intuiția acestor evoluții și s-a pregătit să le facă față, atât sub aspectul creării unei infrastructuri performante, al asigurării pregătirii studenților cu personal didactic competent și cu resurse de învățare diverse, al unei evaluări continue și obiective, cât și al asumării responsabilității în privința calității actului educațional. în acest sens, Universitatea noastră a făcut eforturi financiare considerabile pentru realizarea unei infrastructuri proprii la nivel național și internațional, utilizând o gamă largă de tehnologii avansate: rețea de peste 10.000 de calculatoare de ultimă generație, racordate la Internet, materiale de studiu editate și tipărite de editura și complexul tipografic digitalizat propriu, Radioteleviziunea România de Mâine, cu două canale educațional și cultural, publicația Opinia națională, platforma informatică de e-learning de tip Blackboard, sistem de videoconferință, sistem PBX de comunicare etc., asigurându-se, astfel, comunicarea bidirecțională, interactivitatea  Continuare în pag. 2 I Miercuri, 13 ianuarie 2010 I Evenimentul zilei *