Evenimentul Zilei, octombrie 2010 (Anul 19, nr. 5992-6017)

2010-10-09 / nr. 5999

EVENIMENT Ungaria, riscul unui accident Hail M . Autoritățile de la Budapesta identificaseră încă de acum patru ani potențialul pericol reprezentat de fabrica de alumină din localitatea Ajka. Bilanțul tragediei a ajuns ieri la 7 morți Adrian Cochino adnan.cochino@evz.ro Fabrica de alumină din Ungaria, al cărei bazin de stocare a cedat luni, eliberând o viitură de reziduuri toxice, a fost identificată încă din 2006 ca un obiectiv cu risc de accident ce ar putea contamina Dunărea. „Autoritățile ungare sunt cele care au identificat acest risc“ a declarat pentru „Evenimentul zilei“ Philip Weller, secretar executiv al Comisiei Internaționale pentru Protecția Fluviului Dunărea (ICPDR), un organism transnațional de mediu, la care participă 13 țări și UE. Weller a precizat că inventarul siturilor industriale care prezintă risc de contaminare a apelor din bazinul Dunării este făcut la nivel național, pe baza unei metodologii pe care o respectă toate țările. „In acest caz este vorba despre autoritățile ungare care au identificat acest sit și l-au pus într-un inventar al siturilor de risc, care este o listă actualizată permanent, pe baza informațiilor pe care le primim. „Ungaria a avut acest sit pe listă, este unul dintre cele 32 de situri din Ungaria“ a adăugat secretarul executiv al ICPDR, care a explicat că unul dintre motivele principale pentru care uzina de la Ajka a fost listată în acest inventar este bazinul de stocare a reziduurilor. 25 de situri de risc în România Inventarul siturilor care prezintă risc de contaminare a apelor în bazinul Dunării a fost alcătuit după incidentul de la Baia Mare, când statele europene au realizat că este necesară o îmbunătățire a măsurilor de prevenție. Zeci de astfel de obiective industriale se află în prezent în toate țările din bazinul Dunării .Intenția este de a face o listă cu aceste situri care ar putea reprezenta un pericol pentru apă, o evaluare a acestui risc, urmând ca apoi să fie luate măsuri specifice la acel loc.Acestea sunt responsabilități naționale, dar sunt raportate la nivelul grupului de lucru de la ICPDR“ a spus Weller. „România a făcut o treabă foarte bună investind în astfel de măsuri“ a spus secretarul executiv al ICPDR, care a precizat că, în 2006, țara noastră a listat 25 de astfel de situri de risc. „Un astfel de exemplu (precum cel din Ungaria) ne arată că mai este încă treabă de făcut în astfel de situri, astfel ca un incident ca acesta să nu se mai întâmple“ a spus Weller. Dunărea nu este amenințată Premierul Ungariei, Viktor Orban, a asigurat ieri statele riverane că autoritățile au reușit să pună sub control scurgerea deșeurilor toxice. „Cel mai probabil că în Dunăre nu se vor vărsa ape care să pună în pericol țările vecine“ a declarat premierul Orban, aflat într-o vizită oficială la Sofia. „Nu vom polua Dunărea și nu va fi nicio amenințare pentru voi și pentru partea voastră din fluviu", a spus Orban în cadrul unei conferințe comune cu omologul său bulgar Boiko Borisov. Oficialii de la Budapesta au precizat Vestea bună este că am adus situația sub control și, cel mai probabil, în Dunăre nu se vor vărsa ape care să pună în pericol țările vecine.“ y VIKTOR ORBAIV premierul Ungarie ieri că alcalinitatea apei a scăzut la un pH de 8-8,2, de la 9, cât era în momentul în care unda de poluare a ajuns în Dunăre. Nivelul de siguranță variază între 6,5 și 8,5, potrivit BBC Reprezentantul ICPDR a precizat, la rândul său, că evaluările făcute pe baza informațiilor primite de la Budapesta arată că Dunărea nu este în pericol: „în acest moment, evaluarea este că Dunărea nu va primi cantități importante de material contaminat. Autoritățile ungare au făcut eforturi mari pentru a neutraliza pH-ul apei și pentru a preveni noroiul roșu care se scurgea“ a spus Weller. RABAT MARCAL ZAGREI Legendă BRATISLAVA 41K7 £ 1 •£! Artisr COLONTAR >UlfOV BUDAPIS A LACUI BALATON Ülitviinu Nilin«. ShinufoWva’ St L. Scena tragediei de la începutul săptămânii 2. Satul devastat de reziduurile toxice 3. Râul lovit de unda toxică pe 4 octombrie 4. Reziduurile toxice au ajuns în Dunăre pe 7 octombrie 5. Viitura toxică ar putea lovi România cel mai devreme luni LO#tH» 1*Bazias 2 I Sâmbătă, 9 octombrie 2010 I Evenimentul zile INIȚIATIVĂ Budapesta cere ajutorul protecției civile europene Dan Stancu dan.stancu@evz.ro După ce unda de poluare a început să afecteze ecosistemul brațului principal al Dunării, Ungaria a cerut oficial, joi seară, ajutorul protecției civile europene. Autoritățile ungare au solicitat trimiterea a 3-5 experți specializați în decontaminare și probleme de mediu. „Catastrofe ca acestea nu se opresc la frontiere și un răspuns european coordonat poate ajuta furnizând asistența cea mai eficientă posibilă. Chem toate statele membre ale UE să răspundă cu generozitate la cererea Ungariei“ a declarat comisarul european pentru ajutor de urgență, Kristalina Gheorghieva. Până la sosirea experților europeni, angajații servicului ungar pentru situații de urgență încearcă să neutralizeze efectele noroiului toxic turnând în Dunăre cantități uriașe de acid și argilă, informează BBC. Potrivit sursei citate, există însă o sursă suplimentară de îngrijorare: vremea. Ploaia care a căzut zilele trecute a ținut noroiul umed, însă încălzirea vremii ar putea genera praf, caz în care substanțele toxice și, posibil, radioactive ar putea ajunge în atmosferă. Dacă acest lucru se va întâmpla, autoritățile vor fi nevoite să evacueze noi zone afectate de catastrofa ecologică. Oficialii guvernamentali au precizat ieri că, în urma accidentului de luni, s-au scurs între 600.000 și 700.000 de metri cubi de noroi, puțin sub cei 757.000 de metri cubi de petrol care au ajuns în apele Golfului Mexic în urma exploziei de pe platforma BP, pe parcursul câtorva luni, începând din aprilie. 7 persoane și-au pierdut viața în urma catastrofei ecologice din Ungaria, potrivit celui mai recent bilanț, dat publicității ieri